![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Pentru mine este o imposibilitate să cunosc Mesajul Domnului.
Ceea ce pot cunoaște este doar ceea ce a rezultat din întâlnirea Logosului cu oamenii credincioși. Rodul acestei întâlniri, când Iubirea Domnului pentru oameni a nuntit cu iubirea oamenilor pentru Dumnezeu, este un mod de viață tainic, sugerat printr-un text numit Scriptură și prin alte mijloace de comunicare. Scriptura nu este Mesajul Domnului, ci, în calitatea ei de reper tainic poate conduce pe om la întâlnirea și contopirea cu Logosul. Deci nu există nici o Învățătură distinctă de omul credincios. Ea se înfiripă ca produs al iubirii dintre Dumnezeu și omul credincios, pornind de la texte sau alte limbaje pe care tu le numești, pripit cred eu, învățătură. Dacă vrei să dai acestui stimul (Scriptura ori Crezul) numele de învățătură, eu sunt de acord. Dar rămân la opinia că vezi doar suprafața lucrurilor, caz în care e posibil să-ți scape tocmai Învățătura. Aceasta este de fapt viața sfântă, ca și dogmele - cărora tu le numești doar învelișul formal și înțelesul imediat, psihologic. Miezul dogmelor și al Învățăturii este iubirea dintre Dumnezeu și omul credincios, așa cum e trăită ea în unimea tainică. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Sunt trei cai de a afla informatii pentru cineva: sa le citeasca undeva, sa le alfe de la o alta persoana sau prin revelare. Invatatura revelata sunt informatii pe care Le-a dezvaluit Domnul oamenilor. Cele zece porunci le-a primit Moise pe niste table, nu le-a gandit Moise. Ceea ce spui tu tine mai mult de filozofie, adica de cearea de invataturi bazate pe rationamentul uman. Or invatatura revelata e exct invers, invatatura de la Dumnezeu, nu din mintea omului. Pentur ca omul dupa cadere pierduse calea si nu mai stia ce e bine si rau si care e adevarul. Ajunsese sa se inchine la zei facuti de mana lui, asta era gandirea lui. Invatatura revelata este direct de la Dumnezeu, mintea omului o poate doar schimba sau accepta. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Eu încerc să trec de aspectul formal, textual, al Învățăturii și susțin chiar mai mult, că un text - oricare ar fi el - nu poate fi o învățătură propriuzisă.
Învățatura e o relație dintre învățător și învățat. Mai exact, e rodul acestei relații. Nu este un conținut al învățătorului, în orice caz acest conținut e mort câtă vreme nu vine la întâlnire un învățăcel. Conținutul prinde viață, prin activitatea ambilor termeni (învățător și învățat), în interacțiunea lor. De aceea spuneam că Domnul ar fi avut, probabil, o altă Învățătură dacă s-ar fi adresat pomilor. O adecva la mijloacele pomilor de a zămisli, prin împreună-lucrare sau sinergie, vreo învățătură. Dar hai să ne amintim împreună un lucru pe care tocmai îl dezbăteam cu colegul Penticostal. E vorba despre Tradiție. Implicit de Biserică, întrucât nu le putem separa - sper că ești de acord. Ei bine, Tradiția și Biserica au fost la început Domnul și ucenicii. În relație directă cu ei, trăind printre ei și nemijlocit cu ei, Domnul le-a adresat o serie de mesaje, a "ciocănit" la poarta inimii lor prin viu grai, prin propria Prezență, prin faptele Sale minunate. Conviețuind cu Domnul, ucenicii au descoperit Cine este Domnul și în ce constă Învățătura Lui. Au trăit cu toată ființa lor Învățătura. Dacă nu ar fi conviețuit cu Domnul nu ar fi avut nici o Învățătură. Ci doar un text (cum dealtfel moșteniseră, generații întregi, prin mijlocirea rabinilor), pe care îl înțelegea fiecare așa cum putea. Deci Învățătura propriuzisă a Domnului este actul trăit efectiv în Biserică, prin Tradiție și la care participă în calitate de coautori creștinii. Căci fără a întoarce Domnului darul învățătoresc, prin închiderea Cercului Iubirii între noi și El, nu avem nici o învățătură ci o polologhie fără nici o relevanță. (La o adică poate fi complet înnebunitoare și distructivă.) Învățătura Domnului se construiește, deci, mereu, ca o înviere - este un rod permanent reînviat, prin participarea noastră la actele liturgice, mai întâi. Participare deplină, a întregii ființe omenești, cu recunoștință, cu bucurie, cu smerenie, sub mângâierea Duhului. Această mare Sărbătoare în care noi răspundem lui Hristos este Învățătura! Acest fenomen unic în Cosmos, la care noi participăm în calitate de coautori, aceasta cred eu că este Învățătura, mereu spiralată (în taina crescătoare a simțirilor noastre înțelegătoare) și urcînd spre Cer. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
De exemplu, ce contributie ai avut tu la Crez, care este o parte din invatatrua de credinta? Cum l-ai aflat si cum il stii? Un adevar de credinta este Sfanta Treime, faptul ca Fiul e Nascut din veci, iar Duhul Sfant purcede de la Tatal. Niciun om nu a avut vreo contributie la acest adevar si nu depinde de niciun om. E un adevar absolut, diferit de adevarul relativ, care depinde de perceptia cuiva. Domnul ne-a revelat aceste adevaruri, care raman adevaruri chiar daca nu mai exista niciun credincios. Asta e si problema pe care am mentionat-o in mesajele anterioare. In ceea ce spui tu nu exista deosebire intre invatatura si traire, de fapt dizolvi invatatura in traire, ramanand doar traire. Dar aceasta e chiar pietismul de care am spus anterior. Crezi ca alternativa la ceea ce sustii, opusul, este o invatatura fara traire. De fapt aceasta a fost controversa in sanul protestantismului, dogmatism versus pietism. Ortodoxia este straina de aceasta problema si controversa. In ortodoxie este intotdeauna impreuna invatatura cu trairea, una fara alta nu are sens in ortodoxie. Dau un citat: "Viata crestina, asa cum o propovaduieste Biserica, presupune existenta celor doua aripi, care-l ajuta pe credincios sa se ridice la inaltimile spiritualitatii autentice: invatatura dreapta si evlavia echilibrata. Evlavia lipsita de lumina doctrinei duce la pietism." Daca si tu sustii aceasta inseamna ca de fapt spunem aceleasi lucruri. Asadar, dogma impreuna cu trairea, nu doar una sau doar cealalta. Iar adevarata traire se obtine primind harul din Sfintele Taine si inmultindu-l prin faptele credintei. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Toate cele bune! Last edited by ioan67; 04.01.2017 at 03:24:47. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Informația este rodul relației dintre o sursă și un receptor. În cazul nostru Sursa este Domnul iar noi suntem receptorul. Informația este rodul acestei întâlniri. P.S. Observă că fructul întâlnirii dintre Scriptură, de exemplu, și omul ateu este diferit de rodul la care participă omul credincios și evlavios. Pur și simplu, la întâlnirea cu același text scris, cu aceleași date, informațiile din mintea și inima ateului sunt diferite de informațiile din mintea și inima credinciosului. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
https://youtu.be/mvZARLkQmLk |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Revedeți, totuși, în ce sens am făcut afirmația...:) |
|
|