![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
†Bartolomeu
Prin mila lui Dumnezeu Arhiepiscop al Constantinopolului – Noua Romă și Patriarh Ecumenic, Către plenitudinea Bisericii, Har, pace și milă de la Creatorul tuturor, Domnul și Dumnezeul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos 1 Septembrie 2017 Iubiți frați și iubite surori în Domnul, Prin harul lui Dumnezeu, astăzi intrăm în noul an bisericesc, continuând „prin Acela care ne-a iubit” (Romani 8:37) să aducem mărturie și „să răspundem despre nădejdea noastră” (1 Petru 3:15), trăind în Biserică, în Hristos și după Hristos, Care ne-a vestit că va fi împreună cu noi „în toate zilele până la sfârșitul veacului” (Matei 28:20). Au trecut douăzeci și opt de ani de la actul sinodal al Patriarhiei Ecumenice prin care s-a stabilit sărbătoarea Indictionului ca „Zi a protecției mediului înconjurător”, când înălțăm rugăciuni și cereri în sfântul centru al Ortodoxiei „pentru întreaga creație”. Enciclica patriarhală respectivă (1 septembrie 1989) a invitat toți ortodocșii, dar și restul lumii creștine, să înalțe în acea zi rugăciuni de mulțumire către Creatorul tuturor pentru „marele dar al creației” și cereri pentru ocrotirea ei. Ne exprimăm bucuria și satisfacția Smereniei noastre pentru receptarea și aducerea de bogate roade a inițiativei Bisericii Constantinopolului. Am demonstrat care sunt rădăcinile spirituale ale crizei ecologice și nevoia de pocăință și de prioritizare a valorilor omului contemporan. S-a confirmat faptul că exploatarea și distrugerea creației reprezintă o pervertire și o schimbare negativă a etosului creștin și nu o urmare inevitabilă a poruncii biblice „creșteți și vă înmulțiți” (Facere 1:22). De asemenea, s-a afirmat că o conduită anti-ecologică este o ofensă adusă Creatorului și o încălcare a poruncilor Sale și că aceasta lucrează împotriva adevăratului destin al omului. Nu este posibilă o dezvoltare viabilă în detrimentul valorilor spirituale și în detrimentul mediului natural. Sfânta și Marea Biserică a lui Hristos a promovat și promovează dinamica ecologică a credinței noastre ortodoxe, subliniind utilizarea cu mulțumire a creației, lucrarea credinciosului ca „preot” al creației, care neîncetat o raportează la Creatorul tuturor, precum și principiul insurmontabil al duhului ascetic, ca antidot împotriva eudemonismului* contemporan. Într-adevăr, respectul pentru creație stă în centrul tradiției ortodoxe. Ne provoacă o adevărată neliniște faptul că în timpul unei continue și evidente accentuări a crizei ecologice, omenirea, în numele dezvoltării economice și a aplicațiilor tehnologice, este surdă față de apelurile globale pentru o schimbare radicală a comportamentului vizavi de creație. Este limpede că deformarea rezultată a mediului natural reprezintă o consecință a unui model specific de progres economic, care este indiferent față de repercusiunile sale ecologice. Beneficiile pe termen scurt dictate de creșterea nivelului de trai în unele părți ale lumii pur și simplu camuflează iraționalitatea exploatării și abuzul creației. Activitatea financiară care nu respectă planeta – casa vieții noastre – reprezintă o eco-fărădelege și nu eco-nomie[1]. Comerțul nelimitat al globalizării merge astăzi mână în mână cu dezvoltarea spectaculoasă a științei și a tehnologiei, care, în ciuda multelor ei avantaje, este acompaniată de o aroganță față de creație și duce la exploatarea ei în multe feluri. Omul contemporan cunoaște, dar acționează ca și cum nu ar cunoaște. Știe că natura nu se auto-restaurează la infinit, însă este indiferent față de consecințele negative pe care le are „comerțul” asupra mediului. Această combinație cu adevărat explozivă a comerțului nerestrictiv și a științei, adică încrederea nemărginită în puterea științei și tehnologiei, răspândește riscurile care amenință creația și omul. Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe a indicat cu înțelepciune și claritate pericolele „autonomiei economice”, a autonomizării ei față de nevoile vitale ale omului, care sunt acoperite doar în mediul natural sustenabil, și a propus o economie „fundamentată pe principiile evanghelice” și abordarea problemei ecologice contemporane „pe baza principiilor tradiției creștine”[2]. În fața amenințărilor de astăzi, tradiția creștină solicită „schimbarea fundamentală a mentalității și comportamentului” față de creație, un duh ascetic, de „chibzuială și cumpătare”[3], împotriva „lăcomiei”, a „divinizării nevoilor și a posesivității”. Sfântul și Marele Sinod a făcut referire punând un accent important și pe „dimensiunile sociale și consecințele tragice ale distrugerii mediului înconjurător”[4]. Urmând deciziile acestui Sinod, subliniem în această enciclică a noastră legătura strânsă dintre problemele ecologice și cele sociale și rădăcina lor comună care stă în „inima imprudentă” fără Dumnezeu, în cădere și în păcat, în utilizarea inadecvată a libertății omului date de Dumnezeu. Distrugerea naturii și a societății este precedată întotdeauna de „schimbarea interioară a valorilor”, de o distrugere spirituală și morală. Când posesiile materiale ne domină mintea și inima, atunci atitudinea noastră față de semenii noștri și față de creație devine în mod inevitabil posesivă și abuzivă. „Pomul rău” face întotdeauna „poame rele”, după cum scrie în Biblie (Matei 7:17) Totuși, subliniem că respectarea creației și a omului împărtășesc aceeași sursă și origine spirituală, adică reînnoirea în Hristos a omului și libertatea sa plină de har. Așa cum distrugerea mediului se însoțește cu injustiția socială, la fel și atitudinea ecologică și solidaritatea socială sunt inseparabile. Este de la sine înțeles că pentru rezolvarea crizei umane contemporane cu multiplele ei fațete, a crizei culturale și a mediului înconjurător, este nevoie de o mobilizare multidimensională și un efort comun. Asemenea tuturor marilor probleme, sunt imposibil de rezolvat importantele crize interconectate ale mediului înconjurător și societății fără o colaborare intercreștină și interreligioasă. De aceea, dialogul este spațiul benefic pentru promovarea tradițiilor ecologice și sociale existente, pentru a sensibiliza la nivel ecologic și social, precum și pentru a iniția o critică constructivă asupra progresului tehnologic și economic exclusiv și asupra standardelor individualiste și socialiste, în defavoarea creației și a culturii persoanei. În încheiere, subliniem iarăși inseparabilitatea respectului față de creație și cel față de persoana umană. Apelăm la toți oamenii de bună voință să ducă lupta cea bună pentru protejarea mediului natural și pentru stabilirea solidarității și ne rugăm Domnului, dătătorul de bine, ca pentru mijlocirile Preafericitei și Preasfintei Maicii Sale, să dăruiască fiilor săi „arderea inimii pentru toată zidirea”[5] și „un îndemn la dragoste și la fapte bune” (Evrei 10:24). Al vostru rugător fierbinte către Dumnezeu †Bartolomeu al Constantinopolului Traducere de Basilica.ro [1] Joc de cuvinte între substantivul grecesc anomia – fărădelege și sufixul –nomia care trimite către respectarea unor legi (nomos). [2] Enciclica Sfântului și Marelui Sinod, § 15. [3] Misiunea Bisericii în lumea contemporană, §10. [4] Enciclica Sfântului și Marelui Sinod, § 14. [5] Sfântul Isaac Sirul, Cuvântul 81, Despre deosebirea virtuților și despre săvârșirea întregului drum, trad. Pr. Dumitru Stăniloae, în Filocalia, vol. 10, Ed. Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București, 2015, p. 459. *Eudemonism – concepție etică și principiu care pune la baza moralei năzuința spre fericire.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Mănăstirea georgiană Parkhali din nord-vestul Turciei, așezământ monahal ce datează din perioada medievală, va fi supusă unor ample lucrări de restaurare. Acestea vor fi efectuate de o echipă formată din experți georgieni și turci.
Restaurarea programată să înceapă astăzi, 16 septembrie 2017, are ca scop redarea frumuseții de odinioară a mănăstirii de secol 10 construită în timpul regelui David III Kuropalates. Cooperarea dintre experții georgieini și turci se datorează unui acord semnat între cele două țări care are în vedere restaurarea monumentelor istorice turcești de pe teritoriul Georgiei și a monumentelor georgiene de pe teritoriul Turciei. Ctitorită de Grigorie de Khandzata în 973, așezământul monahal este așezat în apropierea orașului Altiparmak, provincia Artvin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Patriarhul Teodor al II-lea al Alexandriei și al întregii Africi și Patriarhul Irineu al Serbiei au oficiat Sfânta Liturghie marți, 24 septembrie 2017, în cripta Catedralei Memoriale Sf. Sava din Districtul Vracar, Belgrad. Primatul Bisericii Alexandriei a primit Ordinul Sfântul Sava, informează site-ul oficialal Bisericii Ortodoxe Sârbe.
Alături de cei doi patriarhi au mai slujit Mitropoliții Porfirije de Zagreb-Ljubljana, George al Guineii și Nifon de Pelousion, Episcopii Justin de Zica și Fotije de Zvornik-Tuzla, Arhimandriții Ștefan, eclesiarhul Catedralei Sfântul Sava, și Daniel, secretar al Sinodului Bisericii din Alexandria. La finalul Sfintei Liturghii, Patriarhul Serbiei și-a exprimat recunoștința pentru vizita efectuată de conducătorul Patriarhiei Alexandriei și a apreciat acest eveniment ca fiind o mare bucurie. PF Teodor al II-lea a mulțumit și a explicat că a venit ca pelerin pe pământul sfințit și martirizat al Serbiei, pentru a se ruga sfinților care au luptat pentru păstrarea credinței ortodoxe. Din partea PF Irineu, Patriarhul Alexandriei și al întregii Africi a primit Ordinul Sfântul Sava, precum și o icoană reprezentând pe Sfântul Apostol și Evanghelist Marcu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii, Preafericitul Părinte Kirill, a acceptat invitația patriarhului Daniel de a veni în România, în perioada 26-28 octombrie, cu prilejul sărbătorii Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou.
"Patriarhul Kirill și-a exprimat disponibilitatea de accepta invitația de a veni împreună cu ceilalți Întâistătători ai altor biserici ortodoxe din fostele țări comuniste. Aceștia au fost invitați în contextul Anului Comemorativ din Patriarhia Română dedicat apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului și al aniversării a 10 ani de patriarhat ai Preafericitului Daniel. Vizita va avea loc și cu prilejul prilejul sărbătorii Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureștilor — 27 octombrie", a declarat joi, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Parohia românească Sfântul Nicolae și Sfânta Brigitte de Kildare din Galway, Irlanda, organizează în perioada 5-8 octombrie 2017 Congresul Nepsis. La eveniment va fi prezent Preasfințitul Părinte Ignatie Mureșanul.
. Programul congresului: 5 octombrie 12:00 Sosire participanți;19:30 Vizită oraș; 6 Octombrie 11:00 Excursie Cliffs of Moher și împrejurimi;12:00 Deschidere oficială; 7 octombrie 10:00 Conferință susținută de Pr. Prof. Ioan Emil Jurcan. Tema prelegerii se intitulează: Icoana sau imaginea sacră. O teologie comparată;15:30 Ateliere pe teme propuse de către tinerii participanți;18:30 Prezentare a Bisericii Saint Nicholas Collegiate Church de către gazdele irlandeze; 8 octombrie 08:00 Sfânta Liturghie oficiată de PS Ignatie Mureșanul, Arhiereu vicar al Episcopiei Ortodoxe Române a Spaniei și Portugaliei;13:00 Închiderea oficială
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Preafericitul Părinte Ieronim al II-lea, Arhiepiscopul Atenei și al întregii Elade, sărbătorește în 4 octombrie 2017 hirotonia ca Arhiereu.
Ierarhul a obținut în anul 1967 licența în teologie la Facultatea de Teologie a Universității din Atena, în același an fiind hirotonit preot. Este absolvent și al Facultății de Filosofie, secția Arheologie. Între 1977-1978 a frecventat cursurile Institutului pentru Bisericile Răsăritene din Regensburg. A studiat, între altele, arheologia la Graz și la München. A fost profesor de filologie la mai multe instituții de învățământ din Grecia și colaborator al Societății de Arheologie din Atena. A fost protosinghel al Mitropoliei de Theba și Livadia, stareț al mănăstirilor Sagmata și Cuviosul Luca. Între 1978-1981 a fost secretar șef al cancelariei Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe a Greciei. În 4 octombrie 1981 a fost ales Mitropolit de Theba și Livadia. În acest timp, a făcut parte din comisiile sinodale ce aveau ca obiect învățământul religios, relația dintre Biserică și Stat ș.a. În data de 07 februarie 2008 a fost ales Arhiepiscop al Atenei și a toată Grecia de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe a Greciei. A fost întronizat în data de 16 februarie 2008. Noul arhipăstor al Bisericii Greciei a fost ales în urma trecerii la cele veșnice a Arhiepiscopului Christodoulos. Preafericitul Părinte Ieronim al II-lea împreună cu delegația însoțitoare a participat în perioada 18-26 iunie 2016 la lucrările Sfântului și Marelui Sinod din Creta. În plan social, Preafericitul Părinte Ieronim a înființat orfelinate, cantine pentru săraci și emigranți, azile pentru bătrâni, instituții speciale pentru persoane cu handicap.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Peste o sută de ierarhi, împreună cu clericii din zonă, și cu numeroși credincioși, între care mulți tineri în costume tradiționale, au participat la evenimentul panortodox care a avut loc în statul american Illinois, sâmbătă, 30 septembrie 2017: aniversarea a 125 ani de creștinism ortodox în Chicago.
Anul 2017 a fost proclamat al 125-lea an de creștinism ortodox în Chicago. Episcopii eparhioți din Chicago au serbat acest eveniment istoric prin concelebrarea Sfintei Liturghii la Lane Tech Auditorium, informează site-ul oficial Mitropoliei Ortodoxe Române a celor două Americi. Serviciul liturgic a fost precedat de o procesiune cu întregul sobor de clerici și credincioși. Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost oferite în limba engleză de corul panortodox din Chicago, dar au fost intonate și imne tradiționale ortodoxe ale jurisdicțiilor participante. Au luat parte reprezentanții Bisericilor Ortodoxe: Greacă, Rusă, Sârbă, Ucraineană, Română, Albaneză, Arabă, dar și Americană. Din partea Bisericii noastre a fost prezent Înaltpreasfințitul Părinte Nicolae, Mitropolitul Ortodox Român al celor două Americi.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
|