![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
O BOALĂ MODERNĂ!...
Suferind sunt eu, ce-i drept, Dar nu de ficat ori piept, Nici de inimă, ori bila, Ci de-o boală mai subtilă: Se numește HIPER-EU, Și se vindecă mai greu. Analizele arată, Că boala e provocată De virusul "Aghiuță", Ce mărește-n tărtăcuță, Celulele de mândrie, Asta da, spasmo-furie. Mai dă greață la mustrare, Colică la ascultare, Invidie la ficați, Alergie la ceilalți, Venino-hemoragie, Ulcerații de trufie, Gărgăuni la cervicală, Și hernie de cârteală. Boala este, evident, Însoțită permanent, De simptome foarte clare, În priviri și în purtare: Mutra acra, glas tăios, Aer de rățoi nervos. Fața cruntă, suparată, De hipopotam de baltă, Îmbufnare, nas pe sus, HIPER-EU mai bine spus!... Preot Ioan
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Rugăciunea este păzitoarea întregii înțelepciuni, pedepsitoare a mâniei, împilare a îngâmfării, curățire a pomenirilor de rău, surpare a pizmei și îndreptarea păgânătății la viețuirea creștinească pe calea vieții. Rugăciunea este virtutea trupurilor, ocârmuire a casei, bună așezare a cetății, tăria împărăției, biruință în războaie asupra vrăjmașilor, întemeiere a păcii.
Rugăciunea este pecetea fecioriei, credința bună a celor însoțiți prin nuntă, armă călătorilor, apărătoarea celor ce dorm, îndrăzneala celor ce priveghează, bună aducere de roadă îmbelșugată a credincioșilor lucrători de pământ și mântuire a celor ce înoată pe ape. Rugăciunea este ajutătoare celor ce se judecă, a celor legați slăbire, eliberare, inimă bună a celor scârbiți, dulceață celor ce se bucură, mângâiere celor ce plâng, praznic nașterilor, cunună celor însoțiți și înmormântare cuviincioasă celor ce adorm în Domnul. Nu este altă avere mai cinstită decât rugăciunea în toată viața oamenilor. De aceasta niciodată să nu vă despărțiți sau să vă depărtați. (Protosinghel Nicodim Măndiță, Învățături despre rugăciune, Editura Agapis, București, 2008, p. 55)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Să aducem în lume frumusețe și bucurie!
Floarea nu poate fi comparată cu nimic altceva. Floarea e ceva unic. Și asta ne aduce aminte că și noi suntem ceva unic în lumea aceasta. Adică ceva ca noi, ca fiecare dintre noi, nu mai există în lumea aceasta, suntem ceva unic. Așa că există o legătură între flori și oameni. Florile sunt unice prin rosturile lor de a înfrumuseța lumea aceasta, pământul acesta, și așa suntem și noi. Și noi avem rostul acesta de la Dumnezeu: să înfrumusețăm pământul, să aducem ceva din cer pe pământ, să înmulțim ceea ce este frumos, să înflorim așa cum înfloresc floriile, fără să știe pentru cine înfloresc. O floare înflorește prin firea ei, ea nu are cum să se gândească să înflorească pentru cineva anume. Și, bineînțeles, pentru că vine de la Dumnezeu, pentru că Dumnezeu face tot ce este frumos în lumea aceasta, floarea adaugă ceva la frumusețea lumii și mai ales îi desfată pe cei la care ajunge. O floare înflorește pentru ea, în primul rând, pentru că așa există, dar înflorește și pentru oamenii care vin în legătură cu ea. Oriunde ar fi, o floare înflorește. Există o floare care se numește „floarea-reginei" sau „floare-de-colț". Crește pe munte, în locuri la care se ajunge greu și de aceea este văzută de puțini oameni. S-ar putea întâmpla să nu ajungă nimeni la floarea-de-colț; și ea totuși înflorește, pentru că e în firea ei să înflorească, pentru că așa a lăsat-o Dumnezeu. Dar când ajunge cineva totuși la ea, înseamnă că a înflorit și pentru acela care o vede și care o culege. Așa trebuie să fim și noi. Fiind în noi ceva unic, trebuie să avem și ceva din gingășia unei flori. De altfel, și florile sunt de mai multe feluri. Gândiți-vă la un bujor, de pildă, așa de mare, plăcut mirositor, parcă ar vrea să spună ceva despre măreția lui Dumnezeu prin mărimea lui, prin parfumul lui. Sunt însă și flori plăpânde, de exemplu ghioceii, brândușele – nușcelele, cum le mai spune pe aici - sau viorelele. Cât sunt de plăpânde, cât sunt de mici și totuși ce parfum minunat au, mai ales în buchet! Te desfată, pentru că așa a vrut Dumnezeu. Ei, dacă noi ne asemănăm cu florile, și noi trebuie să fim așa. Și noi trebuie să aducem ceva nou în lumea aceasta, ceva care să se realizeze prin noi, să oferim oamenilor din jurul nostru ceva din ceea ce purtăm în sufletul nostru. Florile aduc bucurie, să aducem și noi bucurie. Florile aduc gingășie, să aducem și noi gingășie. Florile cele plăpânde ne îndeamnă cumva la smerenie, să avem deci smerenie. Florile care sunt mai mari spun ceva despre măreția lui Dumnezeu, să spunem și noi ceva despre măreția lui Dumnezeu. Florile mirositoare își revarsă parfumul lor în jur, să avem și noi „miros de bună mireasmă duhovnicească", să oferim ceva din sufletul nostru când, cu darul lui Dumnezeu, putem să oferim. Spor de bucurie și de mulțumire Când aducem lui Dumnezeu florile pe care le-am primit de la alții, zicem cumva ca la Sfânta Liturghie: „Doamne, îți aduc «ale Tale dintru ale Tale». De ce? Pentru că ceea ce îți ofer eu acum, Tu ne-ai dat. Floarea nu e creată de mine, mi-au dat-o prietenii mei, mi-au dat-o cei care mă iubesc, floarea aceasta mi-au dat-o cei care mă cinstesc, și eu, Doamne, le-am primit pe toate acestea, iar acum Ți le ofer Ție, odată cu sufletul meu, odată cu inima mea, primește-le pe ele cum m-ai primit pe mine. Poetul Vasile Militaru are o rugăciune de seară în care sunt pomenite și florile. El zice: „Cu de lacrimi gene ude înalț rugă Domnului, Sufletul păzește-mi, Doamne, în tot ceasul somnului. Gândurile ce mă tulbur' cu-al Tău Duh înfrânge-le, Trupului meu dă-i odihnă, răcorește-mi sângele. Somn ușor să mă cuprindă, să dorm lin ca florile Și cu inimă curată să mă scoale zorile. Să pornesc la muncă sfântă, cum pornesc albinele, Să pot umple ca și ele fagurii cu binele. Și să Te slăvesc pe Tine, de pe valea plângerii, Dumnezeule din slavă, ce-L slăvesc toți îngerii." E o alcătuire gingașă ca florile, e o alcătuire pe care o poți oferi lui Dumnezeu în rugăciunile de seară, când îi spui lui Dumnezeu: „Aș vrea, Doamne, ca în lumea aceasta să se înmulțească binele - «să pornesc la muncă sfântă cum pornesc albinele, să pot umple ca și ele fagurii cu binele» - și să Te slăvesc pe Tine, din lumea aceasta -„de pe valea plângerii, Dumnezeule din slavă, ce-L slăvesc toți îngerii" să mă unesc cu îngerii întru a Te preaslăvi, a Te preaslăvi ca și florile, cu gingășie, cu delicatețe, cu smerenie, cu mărturisire. Să înfloresc și eu ca ele pentru cei din jurul meu, să aduc și eu un spor de bucurie, un spor de mulțumire. Să nu fiu ca buruienile, pe care le smulg oamenii pentru că nu au nevoie de ele, ci să fiu ca florile, pe care le iubesc oamenii, pe care le oferă, pe care le primesc, pe care le sădesc și la grijesc, ca să fie mai multă bucurie, ca să fie mai multă frumusețe în lumea aceasta. Astfel de gânduri mi-au venit în minte acum, când ne pregătim pentru spovedanie și când ar trebui să spunem și dacă suntem ca florile, și dacă oferim ceva pentru binele altora, când ar trebui să spunem și dacă suntem delicați, și dacă suntem sau nu suntem gingași, când ar trebui să spunem dacă înmulțim binele sau nu îl înmulțim, dacă avem conștiința că am putea să fim sau chiar suntem ca florile și prin aceasta să aducem mai mult bine în lumea aceasta Pentru că am fost creați ca să înmulțim binele, ca să fim și noi ca florile, bineînțeles oameni fiind, și nu numai flori. Am fost creați ca să învățăm de la flori să fim curați, să fim luminați, am fost creați să ne bucurăm de ceea ce oferă Dumnezeu în lumea aceasta prin florile care cresc și înfloresc, să ne bucurăm și prin ceea ce adunăm noi în sufletul nostru spre mărirea lui Dumnezeu. Amin. Părintele Teofil Paraian
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
În sfintele zile ale Postului, Biserica îi cheamă pe credincioși la pocăință și la rugăciune, la mărturisirea păcatelor și la împărtășirea cu Sfintele Taine. Săvârșind toate acestea cu evlavie, trebuie să ținem minte că pocăința, postul și rugăciunea trebuie să aducă roade în sufletele noastre și în viața noastră, altfel vom fi ca un copac uscat, în care n-a pătruns seva vieții. Întoarceți-vă, copii răzvrătiți, și Eu voi vindeca neascultarea voastră (Ieremia 3, 22): întoarceți-vă cu inima, întoarceți-vă deplin, cu sinceritate, și Eu nu vă voi ierta, nu vă voi osândi, nu, ci voi vindeca neascultarea voastră.
Să ne ferească Dumnezeu de căința stearpă, de căința care este doar în simțire, nu și în faptă, și cu care adeseori ne înșelăm pe noi înșine! Așa s-a căit Faraon: pentru o clipă, superficial, ca după aceea să facă tot ce făcuse mai înainte, iar inima lui să se împietrească tot mai mult. Și astăzi, mulți se căiesc la fel: sunt mișcați pentru o clipă, iar apoi se apucă iarăși de cele vechi, fără să-și dea seama că, puțin câte puțin, conștiința li se împietrește! Apostolul Petru nu s-a căit așa. El și-a plâns cu amar păcatul, la care apoi nu s-a mai întors. Nici fiul risipitor nu s-a căit așa. El nu numai că a tânjit după casa părintească, ci, sculându-se, a mers la tatăl său și a venit la el. Ce folos ar fi avut dacă rămânând în străinătate, n-ar fi făcut decât să spună: „Tată, am greșit”, dar nu s-ar fi mișcat de acolo? Ar fi murit de foame printre străini. Domnul nu ne spune: „Căiți-vă cu vorba, și gata!” El ne spune: Întoarceți-vă, copii răzvrătiți, și Eu voi vindeca neascultarea voastră. Să ne întoarcem și noi, pentru ca El să ne poată vindeca. El nu vindecă de departe, nu vindecă rănile pe care le tăinuim de El; îi va vindeca doar pe cei care s-au întors la El. Iată, venim la Tine, că Tu ești Domnul Dumnezeul nostru! (Ieremia 3, 22) „Fiecare zi, un dar al lui Dumnezeu” – Ed. Cartea Ortodoxă
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Când te trezești dimineața din somn, gândește-te că Dumnezeu îți dă ziua pe care n-ai fi putut să ți-o dai singur și pune deoparte prima oră sau măcar un sfert de oră din ziua ce ți s-a dat și adu-o drept jertfă lui Dumnezeu într-o rugăciune de mulțumire și de cerere bună.
Cu cât vei face mai cu osârdie acest lucru, cu atât mai mult îți vei sfinți ziua, cu atât mai puternic te vei îngrădi în fața ispitelor pe care le întâmpini în decursul zilei. Tot așa, când mergi către somn gândește-te că Dumnezeu îți dă odihnă de ostenelile tale. Consacră lui Dumnezeu o curată și smerită rugăciune! Buna ei mireasmă îți va apropia pe îngerul tău spre paza ta. (Ieromonah Arsenie Boca, Vreau să schimb lacrimile voastre în bucurie, Editura Agaton, Făgăraș, 2014, p. 204)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Astăzi, fiecare creștin este chemat să fie alături de îngeri și de păstori, să se bucure că a venit în lume Hristos Domnul și pentru el. Peștera si ieslea sunt în Altarul bisericii unde fiecare dintre noi am fost duși ca prunci, in brațe, de maica noastră, ca un dar Pruncului lisus. Când te-a dus spre a fi botezat, maica ta a luat atunci chipul magilor care I-au adus daruri: aur, smirna și tămâie. Maica ta te-a dus pe tine dar lui Hristos, să fi pe veci al Lui și să trăiești în veșnicie întru bucuria sfinților, în cerescul Rai.
Astăzi se taie nu capul pruncilor, ci li se taie mintea. Mă adresez mamelor și le spun că, dacă nu vom pazi mintea copiilor, vom deveni în curând un neam cu capul taiat. Apărați mintea pruncilor așa cum își apără pasărea puii în cuib, cu aripile ei, de păsările răpitoare. Mutați mințile pruncilor din această lume în lumea Pruncului lisus. Este singura lume unde vom trăi întru bucuria Duhului Sfânt. Oare suntem noi, cei de azi, autorii ultimului act din tragedia neamului nostru românesc? Oare Irod este modelul nostru sau Hristos Care a spus: „Lăsați copiii și nu-i opriți să vină la Mine, că a unora ca aceștia este împărăția cerurilor” (Matei 19, 14)? A face socoteli cu moartea este cea mai cumplită aritmetică pentru un neam. Mulți, în decursul frământatei istorii a neamului românesc, au făcut socoteli cu moartea pentru neamul nostru, dar n-au reușit, pentru că Dumnezeu a fost cu noi și cu strămoșii noștri. Vă îndemn să luați aminte că FIristos S-a născut și pentru cei din palate și pentru cei de la o margine de lume. Inmulțiți dreptatea, bunătatea și milostenia și, peste toate acestea, adăugați iertarea. Bucuria cea cerească să vă însoțească toată viața! IPS.Ioan Salajan
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Acolo unde există iubirea lui Hristos, singurătatea se risipește. Ești liniștit, bucuros, plin.
Nici melancolie, nici boală, nici apăsare, nici frământare, nici tristețe, nici iad. Când Îl afli pe Hristos, este de-ajuns, nu vrei nimic altceva, te liniștești. Devii alt om. Trăiești pretutindeni unde este Hristos. Trăiești în stele, în nemărginire, în cer împreună cu îngerii, cu sfinții... Acolo unde există iubirea lui Hristos, singurătatea se risipește. (Ne vorbește părintele Porfirie )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|