![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Stie cineva ce fel de icoana este icoana Maicii Domnului de la manastirea Izbuc? Am inteles ca este o copie a unei icoane a Maicii Domnului din muntele Athos. Are cineva detalii?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Cat de mult iubim noi obiectele!
O pictura e in general facuta pentru a incanta ochiul prin reprezentarea mai fidela sau mai stilizata a ceva, sau prin culoare, prin amestecul de forme etc. Si pentru ca ne place, de obicei acordam obiectului numit pictura o valoare sau chiar un pret. Iar pictura devine importanta in sine. Iar uneori, mai ales cand e vorba de o reprezentare iconografica a unor sfinti, pictura respectiva poate chiar dobandi atribute ale sfintilor respectivi, sau chiar o parte din puterea acestora. Si astfel se ajunge ca o pictura sa devina sacra, sa contina in sine esenta divina si sa faca tocmai ceea ce fac sfintii, adica sa vindece, sa aduca bunastare etc. Nu discut aici diferenta dintre icoana si idol, pentru ca o asemenea discutie tinde sa se transforme intr-o galceava permanenta si inutila. Personajul Gollum din "Stapanul inelelor" avea si el un asemenea obiect sacru, nu o pictura, nu o icoana, nu un idol (adica o icoana a paganilor - stiu ca aici lumea ma va ataca! dar sa nu-mi spuneti ca statuile lui Baal erau insusi Baal, ca nici copiii de gradinita n-o vor crede), ci avea un simplu obiect pe care il admira, il mangaia tot timpul si pentru care ar fi fost in stare sa se arunce in foc. "Stapanul inelelor" e o fictiune, dar nu asta ma intereseaza, ci tocmai situatia in care o persoana poate conferi unui obiect sacralitate pana la nivelul la care insusi obiectul cu pricina sa faca minuni sau macar sa medieze minunea ca atare. Nu ma intereseaza nici explicatia ca nu icoana e cea care face minunea ci sfantul reprezentat de icoana, pentru ca as raspunde ca exista icoane care ii reprezinta pe sfinti si care nu sunt icoane facatoare de minuni (am cateva dintre acestea prin casa si trebuie sa scap de ele, ca nu sunt decat simple imagini si nu sunt in stare sa faca nicio minune, oricat de mica si neinsemnata). De ce unele icoane sunt mai bune decat altele nu inteleg (ba inteleg, dar daca va spun, veti da dupa mine cu pietre). Ma intereseaza, dupa cum sugeram la inceput, de ce iubim noi atat de mult obiectele. Iar in aceasta categorie intra: icoane, moaste, manastiri, izvoare sfinte, crucea lui Arsenie Boca etc. Am sa inchei cu un citat din "Stapanul inelelor": "- My ring, my precious..." |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cartea a patra a Regilor Capitolul 2 14. Și a luat mantia lui Ilie care căzuse de la acesta și a lovit apa cu ea, zicând: "Unde este Domnul Dumnezeul lui Ilie?" Și lovind, apa s-a tras la dreapta și la stânga și a trecut Elisei. Toiagul lui Aron se transformă în șarpe: Ieșirea - a doua carte a lui Moise Cap. 4 3. "Aruncă-l jos!" îi zise Domnul. Și a aruncat Moise toiagul jos și s-a făcut toiagul șarpe și a fugit Moise de el. Cap 7 Toiagul lui Aron preface apa în sânge 19. Și a mai zis Domnul către Moise: "Să zici lui Aaron, fratele tău: Ia toiagul în mână și întinde-ți mâna asupra apelor Egiptului: asupra râurilor lui, asupra lacurilor lui și asupra oricărei adunări de apă; și se vor preface în sânge și va fi sânge în toată țara Egiptului, în vasele de lemn și în cele de piatră!" 20. Și au făcut Moise și Aaron cum le-a poruncit Domnul: a ridicat Aaron toiagul său și a lovit apa râului, înaintea ochilor lui Faraon și înaintea ochilor slujitorilor lui, și toată apa din râu s-a prefăcut în sânge. Umbra Apostolului Petru Vindeca Faptele Sfinților Apostoli cap.5 : 15. Încât scoteau pe cei bolnavi în ulițe și-i puneau pe paturi și pe tărgi, ca venind Petru, măcar umbra lui să umbrească pe vreunul dintre ei. 16. Și se aduna și mulțimea din cetățile dimprejurul Ierusalimului, aducând bolnavi și bântuiți de duhuri necurate, și toți se vindecau. La 16 Ianuarie e cinstit Lanțul Sfântului Apostol Petru : Cinstirea lanțului Sfântului Apostol Petru https://doxologia.ro/cinstirea-lantu...-apostol-petru Lanțurile acestea au luat putere tămăduitoare de la trupul apostolului. Și precum erau maramele și basmalele Sfântului Pavel, așa și lanțurile Sfântului Petru, care au ros trupul lui, tămăduiau neputințele și goneau duhurile cele viclene. https://basilica.ro/cinstirea-lantul...anact-citetul/
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. Last edited by Iorest; 19.07.2022 at 00:16:38. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
"5. Iar când a venit peste ei înfricoșata mânie a fiarelor și se prăpădeau mușcați de șerpii cei cumpliți, aprinderea Ta n-a ținut până la urmă.
6. Ei au fost tulburați puțină vreme, ca să se îndrepteze și au avut un semn de mântuire, ca să-și aducă aminte de poruncile legii Tale; 7. Căci cel care se întorcea către acest semn se vindeca, dar nu prin ceea ce vedea cu ochii, ci prin Tine, Mântuitorul tuturor. 8. Și prin aceasta arătat-ai vrăjmașilor noștri că Tu ești Cel Care izbăvești de tot răul." (Cap. 16) |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Prin urmare, nu ma mira ca in Biblie exista pasaje in care o mantie, un toiag, o umbra sau niste lanturi pot face minuni. Biblia nu e prima si nici ultima carte in care se povestesc asemenea lucruri. Citat:
Daca e sa privim lucrurile in mod obiectiv, minunile despre care tot discutam in contradictoriu se pare ca nu au niciun efect asupra realitatii. Singurul lor efect e asupra mintilor noastre. Beti apa sfintita care face minuni, venerati niste moaste, rugati-va la icoane, folositi toiege magice si veti vedea ca lucrurile acestea va vor schimba. Insa vantul va bate afara tot asa, apa va curge tot cum a curs, iarba va creste si se va ofili la fel ca inainte, iar lumea se va invarti la fel cum s-a invartit din totdeauna. Realitatea nu se sperie de niste biete lucruri trecatoare. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
MoroncEkUlaș înVaț leppăd∈LUMEjuglu(fivrEhoț-șcaUsLEUz∈u=sminț∈E-=nEbUParv∈grozînș∈= pripIS∈xpuUnga+cârâmErid-fugid-logivina-stiEsin∈rEUtU-antisimțidur-lăudobasculaș-trădățol-scopbârf-tUt∈u-trufhus=altvisgrij-strescapoSS-f∈ciUkUxklacUj-ghinorokkciospădosdă-ter∈sUșefhUț-fant∈zis-progr∈xit=victiviclUadicdol t∈iasiamin∈ picUpic n facinatia gogoș∈rporkd∈luvulps sat∈ plâplaci sascapi d T sal∈faci tlaba mudara poftarmorE-pliktisU c@luatu-droghipocrițU-fakE) sascult iubimca ucemici CuvânteuL si FataTa |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
2. În locul acestor pedepse, Tu ai dăruit cele bune poporului Tău și foamea lui cea mare ai potolit-o cu o mâncare nouă, cu carne de prepeliță. 3. Așa încât unii (Egiptenii), deși pofteau să mănânce, văzând urâciunea fiarelor trimise, s-au lipsit și de mâncarea de nevoie, iar ceilalți, după puțină lipsă, au avut o hrană nouă. 4. Căci se cuvenea ca o foamete care nu iartă să vină peste asupritori, iar celorlalți numai să li se arate cum sunt chinuiți vrăjmașii lor. 5. Iar când a venit peste ei înfricoșata mânie a fiarelor și se prăpădeau mușcați de șerpii cei cumpliți, aprinderea Ta n-a ținut până la urmă. 6. Ei au fost tulburați puțină vreme, ca să se îndrepteze și au avut un semn de mântuire, ca să-și aducă aminte de poruncile legii Tale; Iar aici pare sa fie vorba despre niste fiare care ii ataca pe egiptenii ce vor si ei sa manance, dar carora nu le prieste mancarea gatita special pentru evrei de catre insusi Dumnezeu. Sau poate ca nu era gatita, in fine! Nu zic ca in Numerii 21 evreii nu sunt atacati si ei de niste serpi, deoarece acolo pasajul e clar. Insa in Intelepciunea lui Solomon n-avem cum sa-i scoatem pe egipteni din ecuatie decat daca rupem pagina. Iar daca "semnul de mantuire" o fi doar pentru evrei, atunci ce mai cauta si egiptenii aceia pofticiosi? Probabil ca exemplu ca Dumnezeul evreilor e nationalist si xenofob insa chiar daca si-ar iubi poporul totusi din cand in cand se mai distreaza torturandu-l cu niste serpi veninosi. Insa pe acestia din urma doar temporar. Oricum ar fi, exprimarea e confuza. Fie traducerea e proasta, fie originalul lasa de dorit. Asta daca vom cauta claritatea cu orice pret. Si mai ramane o intrebare: e vorba despre aceleasi prepelite in Numerii 11 si in Intelepciunea lui Solomon 16, sau sunt pasari diferite? Poate pur si simplu autorul Intelepciunii lui Solomon a luat un tipar narativ si l-a grefat pe un episod in care protagonistii erau egipteni. Ce urmeaza mai apoi e la latitudinea cititorului sa considere daca un anume semn se aplica egiptenilor sau nu. Dar pana la urma oastea egipteana nu a fost toata inecata in Marea Rosie asa cum se spune tot in Numerii, capitolul 14? Poate ca acesti egipteni nu-si mai au locul aici. Iar atunci cum ramane cu fiarele care i-au speriat? Sunt aceleasi fiare care i-au speriat pe evrei? Intelegeti acum de ce folosesc termenul "confuz". Apropo, termenul "egiptenii" apare in paranteza, deci e posibil sa fie o adaugire, ceea ce face textul si mai straniu. Nu cunosc ebraica, deci mi-e greu sa ma pronunt, cat despre Septuaginta, baza bibliilor ortodoxe, egiptenii nici macar nu apar in versetul 3 din capitolul 16 al Intelepciunii lui Solomon. Recunosc ca am gresit pentru ca m-am luat dupa versiunea oficiala a BOR. De acum ar trebui evitata pentru ca induce lumea in eroare. Ma intreb totusi de unde s-au inspirat ortodocsii romani cand au facut traducerea. Ca la greci textul apare asa: ἵνα ἐκεῖνοι μὲν ἐπιθυμοῦντες τροφὴν διὰ τὴν εἰδέ χθειαν τῶν ἐπαπεσταλμένων καὶ τὴν ἀναγκαίαν ὄρεξιν ἀποστρέφωνται, αὐτοὶ δὲ ἐπ᾿ ὀλίγον ἐνδεεῖς γενόμενοι καὶ ξένης μετάσχωσι γεύσεως. (LXX, ΣΟΦΙΑ ΣΟΛΟΜΩΝΤΟΣ 16:3) Cat despre semnul de mantuire, pentru ca el era motivul pentru care am deschis discutia, haideti sa fim seriosi! Chiar sarpe? Am uitat ca sarpele a fost cel ce a tentat-o pe Eva? Ambivalenta acestui simbol (sau "semn de mantuire", daca doriti sa-l numim asa) mi se pare chiar suspecta. Pana la urma de ce trebuie sa gasim neaparat o logica perfecta in acest text? Mie obscuritatea lui mi se pare chiar mai interesanta. Daca Biblia n-ar fi obscura si un pic contradictorie, n-ar merita probabil sa o citim. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
__________________
MoroncEkUlaș înVaț leppăd∈LUMEjuglu(fivrEhoț-șcaUsLEUz∈u=sminț∈E-=nEbUParv∈grozînș∈= pripIS∈xpuUnga+cârâmErid-fugid-logivina-stiEsin∈rEUtU-antisimțidur-lăudobasculaș-trădățol-scopbârf-tUt∈u-trufhus=altvisgrij-strescapoSS-f∈ciUkUxklacUj-ghinorokkciospădosdă-ter∈sUșefhUț-fant∈zis-progr∈xit=victiviclUadicdol t∈iasiamin∈ picUpic n facinatia gogoș∈rporkd∈luvulps sat∈ plâplaci sascapi d T sal∈faci tlaba mudara poftarmorE-pliktisU c@luatu-droghipocrițU-fakE) sascult iubimca ucemici CuvânteuL si FataTa Last edited by Moroco; 14.11.2022 at 11:59:04. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In capitolul respectiv (16 din Cartea înțelepciunii lui Solomon), Solomon foloseste antiteza intre pedepsele aplicate egiptenilor (in timpul plagilor ) si pedepsele cu masura aplicate evreilor. 1. Drept aceea, au fost cu dreptate pedepsiți prin unele făpturi ca acestea și au fost chinuiți de mulțime de fiare. (aici e vorba despre egopteni - plagi) 2. În locul acestor pedepse, Tu ai dăruit cele bune poporului Tău și foamea lui cea mare ai potolit-o cu o mâncare nouă, cu carne de prepeliță. (aici e vorba despre evrei vezi pedeapsa din Numeri 11) 3. Așa încât unii (Egiptenii), deși pofteau să mănânce, văzând urâciunea fiarelor trimise, s-au lipsit și de mâncarea de nevoie, iar ceilalți, după puțină lipsă, au avut o hrană nouă.(Unii sunt egiptenii (plagi), ceilalti sunt evreii (pustiu)) 4. Căci se cuvenea ca o foamete care nu iartă să vină peste asupritori, iar celorlalți numai să li se arate cum sunt chinuiți vrăjmașii lor. (asupritorii sunt egiptenii -plagi, celorlalti sunt evreii) 5. Iar când a venit peste ei înfricoșata mânie a fiarelor și se prăpădeau mușcați de șerpii cei cumpliți, aprinderea Ta n-a ținut până la urmă. 6. Ei au fost tulburați puțină vreme, ca să se îndrepteze și au avut un semn de mântuire, ca să-și aducă aminte de poruncile legii Tale; 7. Căci cel care se întorcea către acest semn se vindeca, dar nu prin ceea ce vedea cu ochii, ci prin Tine, Mântuitorul tuturor. (Pedeapsa evreilor din pustiu - Numeri cap 21) 9. Pentru că înțepătura lăcustelor și a muștelor le-a adus moartea și n-a mai fost nici un chip să-și scape viața, fiindcă meritau o asemenea pedeapsă. (egiptenii - plagi) 10. Iar pe robii Tăi nici dinții balaurilor celor veninoși nu i-au biruit, căci mila Ta a venit și i-a vindecat, (Pedeapsa evreilor din pustiu - Numeri cap 21) |
![]() |
Tags |
biserici, icoane, sfinti |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului | NECTARIE | Generalitati | 14 | 21.01.2014 16:02:49 |
Icoane facatoare de minuni | Lucian008 | Pictura si Sculptura Bisericeasca | 5 | 12.01.2012 12:03:37 |
Icoane facatoare de minuni ( 22 de icoane facatoare de minuni ) | cristiboss56 | Resurse ortodoxe on-line | 0 | 16.01.2011 20:46:29 |
|