![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Cu toate astea R.Codrescu nu e deloc infailibil, l-a susținut până în pânzele albe pe un escroc ca Traian Băsescu chiar și când era evident că omul e cauză pierdută, iar Băsescu e un om care nu e de dreapta ci e din aparatul securisto-comunist, asta în timp ce față de alții Codrescu se arăta nemilos la cele mai mici greșeli. Deci acest R Codrescu a avut o moralitate îndoielnică raportat la poziționările politice atât timp cât îl tămâia pe Băsescu un asasin economic nenorocit.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Problema cu Răzvan Codrescu mai e una, care de fapt e mai generală. Nu e nicio problemă în a fi pasionat de Dante, de „cultură”, chiar și de o anumită moștenirea occidentală. Dar devine o problemă când crezi că acest lucru este o calitate de râvnit, nu o scădere personală. Răzvan Codrescu se apuca să dea lecții mediului duhovnicesc românesc, că ar trebui să fie mai deschis cultural (la fel ca el), că unii Părinți ai noștri erau mai degrabă „haiduci rustici” dar trebuie să fim mai „deschiși cultural”. Că pătura intelectuală are alte afinități, între timp ce pătura de jos este atrasă de monahi mai simpli (adică introducerea unui clasism apusean, ca și când neamul românesc este altceva decât un popor țărănesc, iubitor de simplitate și claritate).
Aceasta este de fapt o alunecare către occidentalism, nimic mai mult. Și Mircea Vulcănescu era pasionat de Dante și altele, dar nu vorbea de ele ca un model de urmat, ci ca o pasiune personală a sa, din care, pentru restul, doar lua ce era de valoare și putea contribui cu adevărat prin asimilare totală. Am zis că e o problemă mai generală fiindcă e o diferență între Sf. Fotie cel Mare și Mihail Psellos, la fel cum e o diferență între Sf. Varlaam al Moldovei sau Sf. Dosoftei al Moldovei și Dimitrie Cantemir sau Nicolae Milescu. Umanismul este o forță în cultura română (venită prin înrâurire latină), cultura laică a dominat secolul XIX (cum spune și Răzvan Codrescu) dar există o linie foarte fină între secularizare și îmbinare a intelectualității și a culturii cu Ortodoxia. Acestea au fost făcute frumos de oameni precum Sf. Nicolae Velimirovici în Serbia și Sf. Dumitru Stăniloae la noi în sec. XX, și este o mișcare continuată de ÎPS Ierotheos Vlachos în Grecia. Este vorba de a avea mereu duhul deasupra cugetului, mistica deasupra scolasticii, Dumnezeu deasupra minții umane. E categoric o scădere să fie altcumva, iar intelectualii trebuie mai degrabă să-și recunoască limitările decât să se apuce să dea lecții neavenite. Să vrei să fie altfel este începutul unei relativizări a ierarhiei deci o cădere, biblic spus, luciferică.
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Probabil o să fac un articol pe OrthodoxWiki despre asta fiindcă-s mai multe de zis și formatul „wiki” e un format mai corespunzător pentru lucruri detaliate, dar pun aici un citat reprezentativ de la Pr. Dumitru Stăniloae:
Citat:
Pentru descărcarea acestui eseu precum și a altor multe eseuri pe această temă scrise între 1930 și 1991 de Pr. Dumitu Stăniloae, găsiți o compilație aici: https://www.marturisitorii.ro/wp-con...ationalism.pdf
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Într-un fel e bine că mai scrii pe aici, în ciuda faptului că răspândești niște sminteli incalificabile, pentru că prin aceste contradicții flagrante pe care ai frivolitatea sa te iluzionezi că ,,iti permiți" să le afișezi așa ,,fără consecințe", practic nu faci decât să te dai în stambă, să demonstrezi încă o dată din nefericire păcătosul duplicitarism așa-zis ,,ortodox", ca să nu îi zic direct ,,curvasareala ortodoxă", și care până una, alta nu a fost vreodată dogmatizat de Biserică, ăsta fiind numai unul dintre argumentele care îi dovedesc caracterul neortodox.
Altfel, cineva poate chiar ar crede că ai vreo legătură reala cu subiectul de față, adică și alta decât de redactare a unor texte compuse și selectate nu se știe de cine. Prin ,,măgăriile" pe care am văzut că ai ținut și ții să le colportezi prin alte dezbateri, și care contrazic așa-zisele ,,principii" pe care cică le ,,răspândești", nu ai făcut decât să demaști lipsa de substanță și de măcar convergență cu ,,predicile", precum și să faci de toată jena ,,ortodoxia" pe care te iluzionezi că ai reprezenta-o, asta neinsemnand că se trece cu vederea halul în care terfelesti ideea de românism. Este bine, deci, că mai vede unul, altul și poate învață să nu cadă de fraier la orice tarabă care face ,,alba-neagra" cu teologia și românismul. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
__________________
„Nu e rău televizorul ci e rău ascultătorul dacă rău îl folosește și rău vremea-și cheltuiește” - Părintele Cleopa |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Ti-am mai atras atenția, însă încep să cred că poate ești pe același calapod de o rea credință inimaginabila, cum se vede la ,,fratele" Iorest, asupra contradicției între unele idei, precum cele din actualul topic, și partizanatul față de nemerniciile de la AUR și ale blestematului Georgică CHE GARGARA; ăsta într-o țară normală lua deja minim 10 ani de temniță cu executare, la ocne, pentru anumite fărădelegi menționate de mine cu alte ocazii, asta raportându-ne la vremurile moderne, că în evul mediu sau în antichitate Simion ar fi fost ,,oale și ulcele" în nu mult timp de la săvârșirea unor astfel de fărădelegi.
|
|
|