![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Sunt mai multe carti de psihoterapie ortodoxa. Pentru cei care studiaza la Iasi, unde am studiat si eu, cartile pr. Cristinel Tesu...sunt cunoscute, vorbind mult despre patimi, despatimire, urcusul spre Inviere. Alte carti de folos sunt ale lui Larchet, ale mitropolitului Vlachos, ale arhimandritului Spiridonos Logothetis, ale pr. Moise Aghioritul etc. Pentru cei care vor sa studieze mai adanc, mergand pe linia monahala...Gheron Iosif este cel mai indicat si pe intelesul multora. Nu mai pomenesc de pr. Paisie Aghioritul, Porfirie...alti Parinti contemporani care, alaturi de cei cuprinsi in Filocalie, lamuresc tainele sufletului omenesc, lupta sa pentru desavarsire.
Pe linie psihiatrica, consider ca dr. Dimitrie Avdeev e cel mai recomandat, ca si psihiatru ortodox cu experienta in domeniu. Are cam 5-6 carti traduse si in romana, disponibile pe site-utile cu carti vandute on-line. Sunt si ceva conferinte ale sale pe youtube, interesante si acestea de altfel. Cat despre mastere...da, la ora actuala la Alba Iulia este un master de Psihoterapie ortodoxa si consiliere pastorara. Poate fi urmat de absolventi de Teologie, Psihologie, Asistenta Sociala, Medicina...din cate am inteles. Cred ca ar fi bine sa se introduca la modul cel mai serios macar studiul psihopatologiei, ca disciplina obligatorie, pentru ca doar asa pot distinge...viitorii preoti, eventualele nereguli care le au unii din fii duhovnicesti. Acum...depinde daca acelea probleme au o radacina demonica sau e ceva de natura endogena......Consider ca diagnoza este cea mai grea, pentru ca multe afectiuni seamana intre ele, iar un diagnostic diferential e greu de pus, in multe cazuri. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ajungem la psiholog fie pentru ca nu credem in Dumnezeu, fie ca nu ascultam de sfaturile duhovnicului, fie ca nu am gasit persoana care sa ne asculte, inteleaga si sa ne daruiasca invierea.
Ceea ce-mi pare a fi cel mai trist e ca o parte din oameni au ajuns la psiholog, pentru ca unii preoti nu au depus efortul sa-l inlocuiasca pe psiholog, sa-l depaseasca. Nadajduiesc ca va veni ziua cand toti preotii vor intelege ca spovedania mea este spovedania lui. Adica sa se intereseze de mine, asa cum se intereseaza de el. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
[COLOR=#1f5e83]http://www.scribd.com/doc/7023340/An...logie-Generala[/COLOR] http://www.scribd.com/doc/10717977/D...pie-Ed-Polirom http://www.scribd.com/doc/6928093/Ps...l-A-Ion-Manzat Psihologul, daca nu are o structura duhovniceasca, nu poate odihni si ajuta pe altii, fiind el însusi un om nefericit. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Eu consider ca sunt doua lucruri toatl diferite.
Un preot poate si ar trebui sa studieze psihologie, dar nu va putea sa inlocuiasca psihoterapeutul. Ala studiaza ani de zile si are si alt scop. Nici el nu poate fi preot si nici invers. Este nevoie de amandoua. Pe urma care preot/duhovnic are atata timp la dispozitie pentru a sta cu fiecare om in parte, sa-l asculte si sa-l lamureasca. Si sunt si probleme mai grave la care nu se pricepe, sunt tratamente de dat. Cu sufletul si nervii nu te joci. O terapie poate dura luni de zile, ani de zile, macar 2-3 ore pe saptamana. Si trebuie, ca in orice profesie sa mai fi si facut pentru asta. Nu orice preot poate fi psiholog/terapeut, asa cum nu poate fi inginer sau contabil. Nu e bine sa amestecam profesiile si menirile. Menirea preotului este alta. Eu imi imaginez (ca inca nu m-a lamurit nimeni) ca duhovnicul nu te ajuta decat in sfera credintei, in probleme de religie, in traume si crize mai profunde nu poate si nu are voie si nu este pus sa intervina. Iti da un sfat si atat. Nu te trateaza, nu te vindeca. Am auzit ca exista la alte confesiuni ceva intre preot si psiholog, care nu slujeste in biserica, ci numai ajuta oamenii: de ex. pe cei care au traume sufletesti, sau care au rude grav bolanve sau pe moarte etc. Se numesc "Seelensorger". Lucreaza in spitale, sau chiar in cabinete speciale. Lucreaza un amestec de credinta si psihologie. Prea mult nu stiu nici eu. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Prin preot lucreaza Dumnezeu, caci preotul se foloseste de Sfintele Taine pentru vindecarea sufletului si a trupului: Sf. Maslu, spovedania (care este tot o Sf. Taina), Sf. Impartasanie, slujbele de exorcizare. Preotul va cauta cauza bolii (vezi in acest sens cartea "Vindecarea bolilor spirituale" a lui Jean-Claude Larchet, care explica f clar care sunt cauzele bolilor), si nu va trata doar efectele bolii. Exista bolnavi de cancer care s-au vindecat rugandu-se Sf. Nectarie si altor Sfinti. Asta spune ceva.
Si daca prin preot lucreaza Dumnezeu, cum sa fie psihoterapeutul mai bun ca un preot? De obicei cei care nu cred in Dumnezeu merg la psihoterapeut; afirmatia nu-mi apartine mie, ci unui psihoterapeut. De aceea este indicat, ca mersul la medic sa fie insotit de mersul la preot, ca rezultatul sa fie bun si de durata. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Desigur, acesti preoti sunt oameni cu intentii nobile, devotati sarcinii lor (spre deosebire de cei care urmaresc doar câstigurile materiale), dar bunele intentii nu sunt suficiente, dar încrederea în capacitatile psihologiei lumesti e o capcana. Pentru ca aceasta stiinta a fost creata de oameni cu o conceptie hedonista si ateista despre viata, pentru care conceptul de pacat este daunator fiindca ar restrânge omul de la bucuriile vietii, pentru care ideea ascultarii de Dumnezeu e o manie. Astfel, în loc sa-i ajute mai rau îi încurca fiindca le insufla încredere în tot felul de teorii si metode nefolositoare când preotul ar trebui sa alerge la Dumnezeu prin rugaciune. Caci totusi preotul e un reprezentant al lui Dumnezeu, el e menit sa calauzeasca oamenii spre Dumnezeu si nu se poate ca o stiinta lumeasca sa ofere mai mult decât rugaciunea în cunoasterea lui Dumnezeu. Apoi, repet, discutam abstract despre psihologie în loc sa urmarim concret ce sfaturi poate primi un om de la psiholog. Fiindca nu am alt exemplu ma refer tot la doctorul Cristian Andrei, care reprezinta un caz mai fericit fata de majoritatea psihoterapeutilor din România, fiindca aplica o psihologie mai putin bazata de tehnicile predate în scoli si mai mult pe încercarile proprii de întelegere a sufletului omenesc: http://drandrei.ro/index.php?page=home Dupa cum se vede din cuvintele lui, e ceva ce pare profund dar nu ajuta prea mult. În concluzie, faptul ca psihologia ia omul separat de Dumnezeu o face sa fie nefolositoare pentru preoti si pentru oricine. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psihoterapie ortodoxa | semilia | Resurse ortodoxe on-line | 62 | 15.06.2015 09:38:39 |
Spovedanie | ioana26 | Impartasania (Taina Euharistiei) | 89 | 08.08.2013 18:22:26 |
Spovedanie | alex.petrisor | Pocainta | 8 | 11.09.2011 14:43:05 |
un fel de spovedanie !? | ducesa | Pocainta | 15 | 11.07.2011 07:33:05 |
spovedanie | cleopa | Preotul | 5 | 02.07.2008 22:28:11 |
|