![]() |
![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Inarmati-va cu multa rabdare si timp!
Celibatul preoțesc: o problemă învăluită de ignoranță și prejudecăți. Pentru o înțelegere corectă a problemei, două lucruri se cer clarificate: celibatar nu este identic cu necăsătorit; o lege, cum este cea a celibatului preoțesc, obligă și înainte de a fi promulgată în scris. Discuții cu privire la celibatul preoților catolici au existat întotdeauna. Ele au adesea un caracter polemic, pătimaș. Părerile despre originea celibatului preoțesc sunt foarte diferite. Pentru unii el este de orânduire divină. Pentru alții el este impus prin lege bisericească în Occident preoților de către Papa începând din secolul al IV-lea, sau chiar în secolul al XII-lea, mai exact la Conciliul al II-lea din Lateran (1139), după părerea altora. Pentru o înțelegere corectă a problemei trebuie clarificate două lucruri: Mai întâi, în primul mileniu al Bisericii, cuvântul celibat avea o semnificație mult mai largă decât o are astăzi. Celibatar era nu numai cel necăsătorit, dar și cel căsătorit care trăia în cadrul căsătoriei în înfrânare sexuală completă. În jurul anului 1190, juristul Uguccio de Pisa, explicând Decretul lui Grațian care cuprindea tot dreptul bisericesc din primul mileniu al creștinismului, arată că în acest Decret "continentia clericorum" (înfrânarea clericilor) constă "in non contrahendo matrimonio et in non utendo contracto" (în a nu încheia căsătoria și a nu uza de cea încheiată). De aici rezultă că în secolul al XII-lea încă mai erau admiși la cele trei trepte ale preoției: diaconat, presbiterat și episcopat, bărbați căsătoriți dar care înainte de hirotonire acceptau, evident cu consimțământul soțiilor lor, să trăiască în abstinență sexuală totală. De fapt, după cum ne informează însăși Sfânta Scriptură, hirotonirea bărbaților căsătoriți era un lucru normal, de vreme ce apostolul Pavel le scrie ucenicilor săi Tit și Timotei că cei care candidează la hirotonire trebuie să fi fost căsătoriți o singură dată. Despre Sf. Petru știm sigur că a fost căsătorit, având în vedere cuvintele pe care Petru le adresează lui Cristos: "Iată că noi am lăsat totul și te-am urmat". Și Isus le-a zis: "Adevăr vă spun că nu este nimeni care să-și fi lăsat casa, sau nevasta, sau frații, sau părinții, sau copiii, pentru împărăția lui Dumnezeu și să nu primească mult mai mult în veacul acesta de acum, iar în veacul viitor, viața veșnică" (Lc 18,28-30). Celibatul preoțesc în prima sa fază, așa cum îl cerea Isus de la apostoli, nu însemna renunțarea la căsătorie, ci renunțarea de la uzul căsătoriei (raport sexual si iubire mai puternica fata de sotie, in detrimentul lui Dumnezeu si a celor sfinte) În al doilea rând, trebuie clarificată o chestiune de ordin juridic. Este greșit a se identifica dreptul (ius) cu legea (lex). Dreptul (ius) înseamnă orice normă juridică obligatorie, fie că a fost dată doar verbal și s-a transmis prin tradiție, sau cutumă, fie că s-a pus deja în scris. Legea (lex), în schimb, e orice dispoziție dată în scris și formulată în formă legitimă. Se știe din istoria dreptului că la origine toate dispozițiile juridice au constat din tradiții orale transmise prin consuetudine (obicei) sau cutumă care apoi încetul cu încetul au fost puse în scris devenind legi dar care au fost obligatorii și înainte de a fi legi, adică și înainte de a fi fost puse în scris. Astfel, la Romani, juriști neîntrecuți, sute de ani a funcționat legea nescrisă, până când să apară, din motive de ordin sociologic, legea scrisă a celor Douăsprezece Table. La fel, la toate popoarele germane, normele juridice orale au fost redactate în scris după mai multe secole de existență. La fel, de la bun început au existat în Biserică dispoziții și norme date oral și transmise prin tradiție care, mai ales din cauza persecuțiilor din primele trei veacuri, nu puteau fi puse în scris. Despre aceste tradiții orale scrie Sf. Pavel în a doua sa scrisoare către Tesaloniceni (2,15): "Așadar, fraților, rămâneți tari și țineți tradițiile pe care le-ați primit fie prin viu grai, fie prin scrisoarea noastră". Printre normele juridice transmise prin viu grai, obligatorii de la bun început pentru toată Biserica creștină, a fost și celibatul bisericesc în sensul explicat mai sus. El a existat începând cu Cristos și Apostolii ca lege nescrisă, mai înainte de a deveni lege scrisă în secolul al IV-lea. Mari savanți și teologi de la începutul acestui secol, ca E.F. Vacandard și H. Leclercq, nu au sesizat această realitate de ordin juridic, adică faptul că o normă disciplinară există și e obligatorie sute de ani ca tradiție orală, mai înainte de a fi pusă în scris și a deveni lege. Ca atare, au susținut că celibatul preoțesc își are originea într-o lege pur bisericească de la începutul secolului al IV-lea, lege dată de Biserica Romei și impusă clerului superior în Occident. Datorită prestigiului acestor savanți și a posibilităților lor de a-și propaga ideile, în special în dicționare de circulație universală, afirmația lor eronată a devenit convingere generală care dăinuie și astăzi. TRADITIA OCCIDENTALA Începând din secolul al IV-lea, Conciliile și Papii promulgă în scris, prin lege bisericească, tradiția orală transmisă de Apostoli. Legea nescrisă a celibatului preoțesc devine lege scrisă pentru prima dată la Conciliul din Elvira, în primul deceniu al secolului al IV-lea. Episcopii și preoții din Spania, care ținea de sfera Occidentală a Imperiului Roman și care se bucura de o anumită libertate religioasă sub împăratul Constanțiu chiar înainte de Edictul din Milan (313), s-au adunat la Elvira, în apropiere de Granada, spre a analiza situația Bisericii din Spania și a reprima numeroasele abuzuri care se strecuraseră în observarea disciplinei bisericești. Nu puteau lipsi măsurile menite să restabilească moravurile clerului. Astfel în canonul 27 se interzice femeilor străine să locuiască împreună cu episcopii și ceilalți slujitori ai altarului. Aceștia puteau să țină cu ei o soră sau o fiică dacă era consacrată în viața de feciorie, dar pentru nici un motiv o femeie străină. În canonul 33 al aceluiași Conciliu, sub titlul "Despre episcopii și slujitorii (altarului) care trebuie să se abțină de la soțiile lor" găsim scris: "Suntem de acord cu interzicerea completă care e valabilă pentru episcopi, preoți și diaconi, adică pentru toți clericii angajați în slujba altarului, că trebuie să se abțină de la soțiile lor și că nu trebuie să aducă pe lume copii; cine a făcut lucrul acesta trebuie exclus de la starea clericală" (H.T. Bruns, Canones Apostolorum et Conciliorum, II, 5-6). Aceasta este prima lege bisericească referitoare la celibatul preoțesc. Ea confirma și consfințea tradiția Bisericii dintru început și practica anterioară obligatorie care începuse să fie încălcată. Dacă această lege ar fi fost o inovație a Conciliului, ar fi provocat o furtună de proteste. Or, nu s-a înregistrat nici o obiecție și nici un protest. La fel de importantă este hotărârea luată la al doilea Conciliu al Bisericii din Africa (390) reluată la conciliile următoare și inclusă în Codicele Canoanelor Bisericii africane la importantul Conciliu din Cartagina din anul 419. Sub titlul: "Leviții și preoții trebuie să păstreze castitatea" găsim scris: "Episcopul Epigoniu a zis: «întrucât la Conciliul precedent s-a tratat despre înfrânare și castitate, cele trei trepte care datorită hirotonirii sunt legate prin obligația strictă a castității - adică episcopul, preotul și diaconul - trebuie să fie mai complet instruiți cu privire la observarea castității». Episcopul Genetlius a continuat: «După cum s-a spus mai înainte, se cuvine ca primii stătători sacri, preoții lui Dumnezeu și Leviții (diaconii), adică toți cei care slujesc tainele sfinte să se înfrâneze în toate ca să poată dobândi fără greutate ceea ce cer de la Domnul, ca astfel să punem și noi în practică ceea ce au învățat apostolii și ceea ce a păstrat tot trecutul». La acestea episcopii au răspuns în unanimitate: «Noi toți suntem de acord ca episcopii, preoții și diaconii, păstrând castitatea, să se abțină și ei de la soțiile lor, pentru ca să fie în toate păstrată castitatea de către cei care slujesc la altar»" (Corpus Christianorum Series Latina 149,13). Ședința principală a acestui Conciliu în care s-a tratat această chestiune (25 mai 419) a fost prezidată de Aureliu, episcop de Cartagina. Erau prezenți 240 de episcopi africani printre care Sfântul Augustin, episcop de Hippona și Alipiu, episcop de Tagaste. De asemenea a participat delegatul Papei de la Roma, Faustin de Termo, împreună cu doi preoți romani, Filip și Azell. După ce a citit cele hotărâte la Conciliul din 390, episcopul Aureliu a continuat: "Noi, dragi confrați, adăugăm la acestea; când s-a tratat despre neînfrânarea de la propriile soții din partea unor clerici care erau simpli lectori, s-a hotărât ceea ce a fost confirmat si la alte diferite concilii: anume, că subdiaconii care ating tainele sfinte, diaconii, preoții și episcopii trebuie, potrivit normelor în vigoare pentru ei, să se abțină chiar de la propriile soții, astfel încât trebuie să se poarte cu ele ca și cum nu le-ar avea; dacă nu se comportă în felul acesta, trebuie îndepărtați din slujba lor bisericească. Ceilalți clerici nu sunt obligați la aceasta, decât la o vârstă mai înaintată." După care tot Conciliul a răspuns: "Noi întărim ceea ce sanctitatea voastră a spus în mod just și ceea ce e sfânt și plăcut lui Dumnezeu" (Corp. Christ. Lat. 149,142). Last edited by Sfanta Ichizitie; 29.07.2010 at 23:15:25. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Celibatul a treia cale spre mantuire? | teodoraianys | Calugarul | 31 | 23.02.2012 07:33:52 |
Cor, strana, cantarile preotilor | sophia | Muzica Bisericeasca | 17 | 13.08.2009 21:37:05 |
Sindicat al preotilor din BOR? | PadreCory | Biserica Ortodoxa Romana | 19 | 24.06.2008 22:27:29 |
Salarului preotilor saraci | Indraznetul | Generalitati | 13 | 04.02.2008 20:55:48 |
|