Saptamana Patimilor - Martea Mare

Saptamana Patimilor - Martea Mare Mareste imaginea.

In Martea Mare din Saptamana Patimilor Domnului, Sfintii Parinti au randuit sa se citeasca Pilda celor zece fecioare.  Aceasta pilda ne prezinta zece fecioare, cinci "intelepte" si cinci "neintelepte", care se pregatesc pentru nunta. In Noul Testament, intalnirea cu Hristos este asemanata unei nunti. Hristos se numeste pe sine "mire", iar Apostolii poarta numele de "prietenii mirelui". Mireasa lui Hristos este Biserica.

In aceasta pilda, Imparatia cerurilor este asemanata cu zece fecioare, care luandu-si candelele, au iesit in intampinarea mirelui. Mentionam ca la evrei exista obiceiul ca la casatorie, mirele sa mearga in casa miresei, unde era asteptat de ea si de prietenele ei. De aici se pleca spre casa mirelui, iar acolo se organiza ospatul de nunta.

Astfel, prin cuvintele "fecioarele au iesit in intampinarea mirelui", nu trebuie sa intelegem ca fecioarele au iesit pe strada, ci doar din incaperea unde se aflau, in mod firesc alaturi de mireasa, asteptandu-l pe mire.

Mirele intarzie, iar fecioarele adorm. La miezul noptii, se vesteste sosirea lui. Fecioarele se trezesc sa-l intampine. Untdelemnul din candelele celor nebune este pe sfarsite. Fecioarele "neintelepte" (nebune) vor cere celor intelepte sa le imprumute dintr-al lor. Acestea nu vor, pe motiv ca si candelele lor se pot stinge prin acest imprumut. Astfel, fecioarele nebune merg sa cumpere untdelemn. In timp ce ele lipsesc, soseste mirele. Acesta intra la nunta impreuna cu fecioarele "care erau gata de nunta" si usa se inchide. Vor ajunge si fecioarele nebune, dar vor gasi usa inchisa. Vor striga: "Doamne, Doamne, deschide-ne noua". Mirele le raspunde: "Adevarat zic voua: Nu va cunosc pe voi". Parintele Constantin Galeriu, cercetand originalul grecesc al Noului Testament a gasit interpretarea: "Nu recunosc chipul meu in voi", deci chipul nostru autentic este in Hristos. Pilda se incheie cu aceste cuvinte: "Privegheati si va rugati, ca nu stiti ziua, nici ceasul cand vine Fiul Omului".

Hristos a dorit ca prin aceasta pilda sa ne descopere importanta pregatirii in vederea judecatii de apoi. Candelele aprinse simbolizeaza faptele bune, care trebuie sa arda pana la sfarsitul lumii, adica pana la sfarsitul fiecaruia sau pana la Parusie. Flacara este alimentata de untdelemn. Prin untdelemn, intelegem credinta. Ea nu se poate imprumuta altora, fiind un dar strict personal. Sfantul Serafim de Sarov sustine ca lampile goale simbolizeaza absenta darurilor Sfantului Duh din inima lor. Lumina lor s-a stins din cauza lipsei unei credinte puternice, care sa se manifeste prin fapte bune. Fecioarele nebune, fara sa fi facut un rau aproapelui, au pacatuit pentru ca nu s-au ingrijit de lumina din suflete.

Nu exista osanda mai grea decat aceea de a-I ramane necunoscut lui Hristos.

Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca somnul reprezinta moartea, iar strigarea de la miezul noptii, "Iata, mirele vine", reprezinta trambita arhanghelului (I Tesaloniceni 4, 16) prin care suntem chemati la judecata.

In nasterea duhovniceasca, mai intai murim si mai tarziu ne bucuram de unirea cu Mirele Hristos ("Ne-am ingropat cu El, in moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a inviat din morti, prin slava Tatalui, asa sa umblam si noi intru innoirea vietii" - Romani 6, 4). Vietuirea duhovniceasca este diferita de vietuirea lumeasca. De aceea, viata duhovniceasca nu incepe cu nunta, ci cu moartea.

Intrarea in Imparatia lui Dumnezeu este asemenea unei nunti. Pentru acest lucru, Hristos vine ca Mire la Judecata de apoi .

Pilda celor zece fecioare este un indemn la o neincetata priveghere: "De aceea si voi fiti gata, ca in ceasul in care nu ganditi Fiul Omului va veni".

Adrian Cocosila

Calendar Ortodox



09 Aprilie 2012

Vizualizari: 34072

Voteaza:

Saptamana Patimilor - Martea Mare 5.00 / 5 din 11 voturi. 5 review utilizatori.

Comentarii (5)

  • oprescu dorinPostat la 2014-04-15 19:56

    Comentariul deja a fost spus!: ' Nu exista osanda mai grea decat aceea de a-I ramane necunoscut lui Hristos." Dorin

  • ioan vintanPostat la 2014-04-15 10:41

    Dumnezeu in marea Sa milostivire sa ne ierte lipsa de smerenie, lipsa de iubire si lipsa faptelor bune! Credinta fara fapte moarta este si oricat de mare ar fi, daca nu este insotita de fapte nu se vede. Dar lipsa de smerenie, se vede. De multe ori credem ca suntem "asi" in ale comentariilor, la tot ce zic sau fac cei de langa noi. Nu ne rugam pentru aproapele nostru, nu-l iubim, dar il judecam. Credem ca daca am citit un verset din scriptura asta ne da dreptul sa-i judecam pana si pe sfinti. Am ajuns sa nu mai apreciem nimic, sa nu mai simtim nimic. Nu mai avem loc de noi insine, umplem Raiul cu eul nostru , si nu-i mai facem loc aproapelui. Sfintii Bisericii Ortodoxe nu au indraznit sa-si spuna singuri sfinti, nu din deznadejde si nesiguranta ci din smerenie, ci din profunda smerenie, dar ratacirile ideologice actuale nu au limita a mandriei. In dictonul neoprotestant "fii tu insuti" Hristos nu mai are loc. Aproapele trebuie corectat si pus la locul lui. Sfintii parinti sunt corijati si trimisi sa citeasca. ... "Doamne, Cela ce vii in taina intre oameni, ai mila de noi, ca umblam impiedicandu-ne prin intuneric. Patimile au pus tina pe ochii mintii, uitarea s-a intarit in noi ca un zid, impietrind in noi inimile noastre si toate impreuna au facut temnita in care Te tinem bolnav, flamand si fara haina, asa risipind in desert zilele noastre, umbriti si dosaditi pana la pamant." Doamne miluieste-ne cu fapte vrednice dupa credinta in Tine ! Hristos a inviat !

  • Andreea AsPostat la 2013-04-30 15:05

    Pentru dnul Costel Popescu : Conform Sfintei Scripturi, mantuirea NU se capata prin fapte, ci prin credinta in jertfa lui Hristos si pocainta. Daca ne-am putea mantui prin fapte bune, atunci degeaba a mai murit Hristos. Sfantul apostol Pavel scrie : " Căci în har sunteţi mântuiţi, prin credinţă, şi aceasta nu e de la voi: este darul lui Dumnezeu; NU din fapte, ca să nu se laude nimeni." (Epistola catre Efeseni, capitolul 2, versetele 8 si 9). "Fiindcă toţi au păcătuit şi sunt lipsiţi de slava lui Dumnezeu; Îndreptându-se în dar cu harul Lui, prin răscumpărarea cea în Hristos Iisus". (Epistola catre Romani, 3:23, 24) "Întru îngăduinţa lui Dumnezeu - ca să-Şi arate dreptatea Sa, în vremea de acum, spre a fi El Însuşi drept, şi îndreptând pe cel ce trăieşte din credinţa în Iisus. Deci, unde este pricina de laudă? A fost înlăturată. Prin care Lege? Prin Legea faptelor? Nu, ci prin Legea credinţei. Căci socotim că PRIN CREDINTA se va îndrepta omul, FARA FAPTELE LEGII". (Epistola catre Romani, 3:26-28). Faptele bune sunt deci o CONSECINTA a mantuirii, ele arata faptul ca Sfantul Duh a schimbat inima cuiva. Nu putem pune carul inaintea carutei. Trebuie intai sa fim schimbati de Domnul Hristos, nascuti de sus, si apoi vom putea face fapte bune placute Lui, pregatite mai dinainte de El ca sa umblam in ele. Altfel, faptele noastre bune sunt ca o haina manjita inaintea Domnului, cum scrie in Isaia. "Pentru că a Lui făptură suntem, zidiţi în Hristos Iisus spre fapte bune, pe care Dumnezeu le-a gătit mai înainte, ca să umblăm întru ele". (Epistola catre Efeseni, 2:10). “Toţi am ajuns ca nişte necuraţi şi toate faptele noastre bune sunt ca o haină mânjită.” (Isaia, 64:6). Sa citim Scriptura, caci de acolo vom afla adevarul! Sa comparam orice invatatura cu Ea, pentru ca Ea este Cuvantul Absolut al lui Dumnezeu. Nu doresc sa jignesc pe nimeni, nici sa ma arat mai buna, ci doar sa prezint Adevarul in dragoste, ca nimeni sa nu mearga in chinul vesnic. Caci Hristos Insusi a spus : Daca nu se naste cineva de sus, NU va vedea Imparatia lui Dumnezeu." Prin mila Lui, El m-a mantuit pe mine, o pacatoasa si m-a schimbat. El poate mantui si schimba pe oricine este gata sa vina la EL asa cum este si El ii va da putere sa se pocaiasca. O zi binecuvantata de El!

  • costel popescu Postat la 2012-04-10 11:12

    Nu ne dam seama cat de importante sunt faptele bune. Ne oprim de multe ori la anumite virtuti si credem ca ne sunt de ajuns pentru a ne mantui. Pilda celor zece fecioare ne arata ca fara faptele bune, mantuirea nu este posibila, nici atunci cand avem parte de anumite virtuti - cum este cea a fecioriei. Sa avem permanent in minte faptul ca fecioarelor nebune nu le-a fost de ajuns fecioria pentru a se mantui.

  • Marioara MihelePostat la 2011-04-19 08:27

    Articolu este foarte frumos si ne indeamna si pe noi toti crestini la credinta si priveghere ,candelele noastre sa nu se stinga niciodata asa cum spune si incheerea acestui articol." Pilda celor zece fecioare este un indemn la o neincetata priveghere: De aceea si voi fiti gata, ca in ceasul in care nu ganditi Fiul Omului va veni". Doamne Ajuta tuturor crestinilor sa ramina intr-o continua priveghere. Amin!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

Afiseaza Calendarul Ortodox