Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Cele trei mari confesiuni crestine impartasesc in comun ideea ca imediat dupa moarte sufletul defunctului este supus unei prime evaluari a evolutiei sale morale din timpul vietii
Este foarte bine cunoscut faptul ca la Sfintii Trei Ierarhi teologia lor a fost normativa pentru constituirea dogmaticii crestine. Astfel, in opera lor vasta sunt prezente in egala masura revelatia si creatia, Treimea ca structura suprema a comuniunii si iubirii, iconomia divina
Parintii Sinodului II ecumenic de la Constantinopol (381), sub presedintia episcopului Nectarie al Constantinopolului, succesorul in scaun si la presedintia Sinodului al Sfantului Grigorie de Nazianz, au hotarat, cum se spune in canonul 1 al Sinodului, sa pastreze credinta
Invatatura religiei crestine este cuprinsa in Revelatia divina, de aceea orice deosebire doctrinala si morala interconfesionala si interreligioasa trebuie raportata in primul rand la Revelatie. Revelatia divina cuprinde in sine nu numai doctrina si morala religiei crestine, dar ea
Tributar unei conceptii dualiste care postuleaza o distanta intre Dumnezeu si lume, intre nevazut si vazut, intre spirit si materie, omul contemporan a ajuns din nou sa creada, asa cum observa cu privire la cadere Sfantul Atanasie cel Mare, ca nu exista decat ceea ce ii este
Sf. Grigorie dezvolta o hristologie a tipului "Cuvant-Om" si defineste moartea omului ca o separare dintre trup si suflet. El afirma moartea lui Hristos pe Cruce si invierea Sa ca o unire constanta a dumnezeirii cu fiecare din partile separate ale naturii umane
In studiul de fata ne propunem sa analizam invatatura despre om asa cum se reflecta ea in Omiliile macariene si aceasta cu atat mai mult cu cat antropologia constituie una din dominantele acestei scrieri. Intr-un discurs nu foarte sistematic insa extrem de consistent
Perioada in care a trait Sfantul Ioan Cassian, adica intre anii 360-435, a fost confruntata de doua curente teologice principale privind raportul dintre lucrarea lui Dumnezeu si lucrarea omului in procesul mantuirii subiective. Sfantul Cassian
Toata teologia Sfantului Atanasie cel Mare este "o teologie a Logosului vazut ca Persoana dumnezeiasca egala cu Tatal. Logosul ca Persoana, care e si Ratiunea din care iradiaza ratiunile tuturor lucrurilor, si Cuvant, care vorbeste prin toate lucrurile
Nu ne putem inchipui ca a fost candva cand n-a fost nimic. Sfantul Grigorie de Nazianz o spune aceasta in multe locuri. O data zice: Dumnezeu spune: Intregul este e al Meu neavand nici inceput si neputand nici inceta. De unde ar fi aparut existenta, daca n-ar fi fost din eternitate? Existenta...
Prin moarte intelegem sfarsitul vietii pamantesti datorita despartirii sufletului de trup. Aceasta despartire se produce din cauza slabirii si mortii celulelor corpului in urma unei boli, a vietii inaintate, ori din cauza unui accident, care distruge violent functia celulelor si locul
Traditia sau Predania este unul din termenii care au atat de multe insemnari, incat risca sa piarda sensul sau initial. Si aceasta datorita nu numai unei oarecare laicizari, care a facut ca atatea cuvinte din vocabularul teologic sa-si piarda valoarea, cand sunt scoase din contextul crestin propriu...
Suprema apropiere a lui Dumnezeu de oameni, deci suprema revelare a lui Dumnezeu in Iisus Hristos, ca si suprema slava a omenitatii lui Iisus Hristos si a tuturor dreptilor se arata in starea la care suntem ridicati noi prin judecata
Vorbind despre Sfanta Treime ca structura a supremei comuniuni si iubiri, Parintele Staniloae spune ca existenta este sinonima cu binele, pentru ca ea reprezinta pozitivul opus negativului. Pentru acest motiv
In spiritualitatea si cultul Bisericii Ortodoxe se afirma credinta in intalnirea credinciosului care se roaga prelungit, cu Dumnezeu, in lumina, in cazul cand credinciosul a facut eforturi de a se curati de patimi
Pentru teologia occidentala, omul duhovnicesc este un om natural caruia i se supraadauga harul. Natura umana cuprinde viata intelectuala si viata animala, iar viata spirituala -supranatural- se supraadauga si intr-o oarecare
Daca fiinta si energia lui Dumnezeu sunt acelasi lucru, atunci cele din fiinta vor fi si din energie, si cele din energie vor fi si din fiinta. Si asa, pe de o parte, Fiul si Duhul vor fi si din energie, si prin urmare vor fi nu numai un rezultat al nasterii si al purcederii, ci rezultate ale...
Parintii Conciliului al II-lea de la Vatican au subliniat ca teologia Duhului Sfant a fost insuficient prezentata in viata si gandirea Bisericii. Tocmai aici aportul Ortodoxiei, marturia spiritualitatii sale sunt importante. Rasaritul nu a cunoscut Reforma, nici Contrareforma si pastreaza pana...
Importanta intelegerii cosmosului ca element de legatura intre om si Dumnezeu este cu atat mai mare cu cat omul nu doar se foloseste de creatie, ci este si responsabil pentru aceasta. Teologul catolic Thomas Spidlik in acord cu teologii rusi identifica un statut foarte important al lumii, acela de...
Dupa credinta crestina omul consta din trup material si din ceea ce numim suflet care nu poate fi redus la materie. Trupul omului este luat din pamant. Sufletul provine de la Dumnezeu prin creatie