Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Scopul acestei prezentari este de a raspunde la intrebarea daca au existat femei in randul clerului superior sau inferior din timpul primelor patru secole crestine. Dupa cum stim din textele neo-testamentare si dupa cum sustine toata traditia patristica, Mantuitorul Hristos Si-a ales cei 12...
In ultimii ani, Ortodoxia romaneasca a incercat sa asume si sa puna in practica o serie de modele ale pastoralei catolice sau protestante, care, si numai pentru ca veneau din partea aceea au creat, nu de putine ori, reactii si contrareactii, fie punctuale, fie de durata. Dar un lucru s-a aratat a...
Pilda lucratorilor cei rai - Textul Sfintei Evanghelii de astazi este o parabola, una din umilele parabole pe care le-a rostit Mantuitorul, fiindca era modul cel mai pe intelesul de a se adresa ucenicilor si ascultatorilor Sai. Parabolele, intr-un fel, ne traduc intr-un limbaj usor esenta, adesea...
Viata Sfintei Maria Egipteanca se citeste de obicei de doua ori pe an, si anume: (1) Joi in Saptamana a 5-a din Sfantul si Marele Post, la Utrenie (care se savarseste miercuri seara), adica la "Denia Canonului cel Mare”. Dupa randuiala din Tipicul Mare si din Triod, aceasta citire se imparte in...
Evanghelia care se citeste in Duminica a IX-a dupa Rusalii este plina de intelesuri duhovnicesti. Ea priveste nu numai pe Sfantul Apostol Petru si pe ceilalti ucenici din corabia aflata in primejdie de scufundare, ci, profetic, ea priveste Biserica intreaga si pe fiecare crestin in parte.
Merg in fiecare duminica la biserica, ca sa nu pierd episoade din filmul vesniciei. Totusi, nu este viata o telenovela (plangere). Ne spovedim mai des, ne rugam mai des, postim mai des, citim din Biblie mai des, ne odihnim in Dumnezeu mai des, ne impartasim mai des (avem modele de viata din Biblie...
In fiecare dintre religiile lumii, pana la ivirea crestinismului ca si dupa aceea, se poate urmari cu interes atentia acordata sfintilor si sfinteniei. Nu exista religie fara ideea de sfant si sfintenie. Iar daca ar exista vreuna fara aceste doua notiuni, cu siguranta ca aceea
Iadul - ori gheena - este infatisat de Sfanta Scriptura si de Parinti drept loc de osanda, sau starea celor pacatosi, care indura pe vecie chin si suferinta, fara putinta de scapare. Cea dintai pricina de suferinta este, potrivit Parintilor, focul cel nestins si vesnic
Ideea centrala a Sfantului Maxim, la fel ca si a intregii teologii rasaritene, a fost ideea de indumnezeire. Ca toate ideile sale teologice, si aceasta fusese preluata din Antichitatea crestina si fusese formulata de Parintii greci. Mantuirea definita ca indumnezeire a fost tema credintei crestine...
In mod obisnuit conceptiile neoprotestante fac obiectul unei alte discipline teologice decat dogmatica si anume misiologia. Aceasta intrucat, pe de o parte s-a constituit special o disciplina, numita initial Sectologie, ulterior indrumari misionare, astazi asa cum am precizat
Inaltarea lui Hristos este una dintre dogmele Bisericii incluse in Simbolul de Credinta niceo-constantinopolitan. Acesta afirma: Si S-a rastignit pentru noi in timpul lui Pontiu Pilat, a patimit si S-a ingropat
Destinul imaginilor in Biserica veche este fara indoiala unul din capitolele cele mai fascinante si instructive din intreaga istorie si teologie crestina. In evolutia artistica si ideologica a imaginii in spatiul eclesial se impletesc in constelatii diferite si conexiuni elocvente
Din ce in ce mai mult, teologia contemporana descopera in scrierile Noului Testament indicii ale unor bogate si variate manifestari cultice ale primilor crestini. Nu ne referim, numai la teologia ortodoxa, care a afirmat in mod constant relatia de stransa continuitate, si pe plan
Daca in general orice religie are un cult corespunzator fondului ei doctrinar, cultul religiei mozaice - al carui fond doctrinar este cuprins in Vechiul Testament - prezinta elemente caracteristice care au trecut si in cultul crestin
Duhovnicul si Taina Spovedaniei in Biserica Ortodoxa - Cartea aceasta care, cu adevarat zideste, este foarte binevenita deoarece tema abordata este de mare actualitate pentru viata crestina, din perspectiva dobandirii vietii celei vesnice. Lucrarea de fata se adreseaza, in egala masura, atat...
In secolul al XVIII-lea, publicand comentariul lui Teofilact la cele paisprezece epistole pauline, Sfantul Nicodim Aghioritul isi incepea cuvantul sau de introducere astfel: „Ar trebui sa am o gura hrisostomica pentru a putea lauda cum se cuvine Epistolele de Dumnezeu inspirate ale Fericitului...
Asa cum stim, primii oameni n-au tinut porunca lui Dumnezeu si au cazut, iar aceasta cadere i-a pus intr-o postura dificila. De aceea s-au grabit sa-si ascunda greseala si pe ei insisi de la fata lui Dumnezeu. Cand Dumnezeu a adus la lumina ceea ce ei se straduiau sa tina in ascuns
La finele celui de-al doilea mileniu, plin de izbanzi, dar si de tragism, apropiindu-ne de al treilea mileniu dupa Hristos, plini de nadejdea vie ca pacea, mangairea si optimismul Ortodoxiei vor aduce inapoi domnia dreptatii
Asa cum radacina tuturor relelor e mandria, tot asa pricina tuturor celor bune e smerenia", invata avva Evagrie. Smerenia este semnul distinctiv al crestinismului si virtutea indispensabila intregii vieti duhovnicesti. Fara ea e cu neputinta sa ne mantuim
Iubitului meu cler si popor, har si pace de la Dumnezeu, Tatal nostru, iar din parte-mi, arhieresti binecuvantari. Iubitii mei fii sufletesti, omeneste vorbind, Nasterea Domnului