Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
In timpul din urmă s-a scris mult despre fiinţa Bisericii. Prin tot scrisul acesta s-a lămurit adevărul că Biserica în esenţa sa este trăirea comună a oamenilor cu Sf. Treime, participarea în comun a lor la viaţa lui Dumnezeu, e o societate de persoane umane cu persoanele divine". In...
La sfârşitul lunii Iulie anul 2025 se vor împlini 18 ani de la mutarea la veşnicele lăcaşuri a Părintelui Patriarh Teoctist şi 14 ani de la înveşnicirea Părintelui Arhimandrit Arsenie Papacioc. În luna August se vor împlini 22 ani de la trecerea în lumea drepţilor, a Părintelui...
Caracterul fundamental al experientei crestine se totalizeaza intr-un singur cuvant care fixeaza in traditia rasariteana cursul si finalitatea vietii crestine: indumnezeirea. Doctrina patristica a indumnezeirii omului implica dotrina palamita despre distinctia reala in Dumnezeu intre fiinta
Ideea centrala a Sfantului Maxim, la fel ca si a intregii teologii rasaritene, a fost ideea de indumnezeire. Ca toate ideile sale teologice, si aceasta fusese preluata din Antichitatea crestina si fusese formulata de Parintii greci. Mantuirea definita ca indumnezeire a fost tema credintei crestine...
Desavarsirea este viata in istorie, o istorie a vietilor sfintilor care nu se traseaza dupa un plan, ci descoperind in ea intelepciunea polimorfa a lui Dumnezeu. Pentru a putea explora evolutia imensa a nevointelor catre desavarsire trasam carari in diverse directii
In mod obisnuit conceptiile neoprotestante fac obiectul unei alte discipline teologice decat dogmatica si anume misiologia. Aceasta intrucat, pe de o parte s-a constituit special o disciplina, numita initial Sectologie, ulterior indrumari misionare, astazi asa cum am precizat
In epoca apostolica, invatamantul crestin era harismatic: Apostolii, profetii, didascalii invatau pe credinciosi invatatura cea noua. Didascalii aveau anume aceasta misiune a invataturii. Ea se facea la inceput
Sfantul Ioan Maximovici (1896 -1966) este considerat de catre crestinii ortodocsi de pretutindeni, ca fiind cel mai mare sfant al secolului XX. Manifestand diferite forme de sfintenie, el a fost in acelasi timp un mare teolog
CAPITOLUL III Despre cele doua firi contra monofizitilor Firile s-au unit unele cu altele fara sa se schimbe si fara sa se prefaca. Firea dumnezeiasca nu s-a indepartat de simplitatea ei proprie, iar firea omeneasca nici nu s-a schimbat in firea Dumnezeirii, nici n-a devenit inexistenta si nici di
Ideea bizantina de Bisericasi Stat In paralel cu acest proces natural de coordonare, perceptibil inca inainte de convertirea lui Constantin cel Mare, putem observa nasterea unui centru bisericesc nou, legat in dezvoltarea sa de situatia noua a Bisericii in Imperiu. Cu privire la modul in care tr
Sinodul al VII-lea Ecumenic Deorece cultul Sfintelor Icoane fusese interzis prin hotararea sinodului iconoclast de la Hiereia din 754, el trebuia restabilit printr-un nou Sinod Ecumenic. De comun acord cu patriarhul Constantinopolului, Tarasie (784-806), si cu papa Adrian I (772-795), imparateasa
In cadrul cultului ortodox, majoritatea imnelor liturgice dateaza din primul mileniu crestin. Intalnim insa in cartile de cantari bisericesti un numar de imne datand din primele secole ale Bisericii, a caror linie melodica a fost compusa de catre un autor al carui nume nu ni s-a pastrat. In dreptul...
O arta la fel de inovatoare se manifesta si in mozaicurile cu care a fost decorata biserica Sfantului Mihail, numita in Africisco, desigur dupa numele deformat al cartierului unde fusese zidita. Ea a fost ridicata de bancherul grec Iulianus, agent al lui Iustinian la Ravenna, si de ginerele lui...
Din partea bisericii, opozitia a venit mai ales de la papii Grigore al II-lea si Grigore al III-lea, iar in Rasarit de la Sfantul Ioan Damaschinul care a ocupat inalte functiuni la curtea califului omeiad din Damasc
Relatia Dumnezeu-om-creatie nu poate fi sesizata in dimensiunea sa reala, deci conform Revelatiei divine, decat plecand de la dogma Sfintei Treimi. Din aceasta cauza, modul de intelegere a Treimii si-a pus amprenta specifica asupra doctrinelor confesionale
Aparitia crestinismului in arena istoriei a insemnat creatia din nou a lumii prin jertfa Mantuitorului Iisus Hristos, restaurarea omului, readucerea lui la dimensiunile vietii spirituale pe care el a trait-o in comuniunea harica cu Dumnezeu, dar pe care a pierdut-o prin pacatul
In dezbaterea ecumenica actuala, identitatea este una dintre problemele cele mai complexe. In cele ce urmeaza ma voi referi la doua aspecte principale ale acestei probleme : a. contextul, evolutia si starea actuala a discutiilor despre identitate in teologia ecumenica; b. raportul
Sfintii Apostoli Petru si Pavel sunt sarbatoriti pe 29 iunie. Petru si Pavel au suferit moarte martirica in anul 67. Petru si Pavel sunt ocrotitorii inchisorilor.
O sarbatoare precum sabatul pare sa contrazica noutatea adusa de Vechiul Testament cu privire la timp. Din cauza repetabilitatii sale, sabatul nu s-ar potrivi cu progresul linear al istoriei de la creatie pana la final. Dar la o privire mai de aproape sabatul
La baza crestinismului sta invatatura in existenta lui Dumnezeu, ca fiinta atotputernica, atotstiutoare si atotdreapta. Dreptatea lui Dumnezeu urca pana la iubire iar iubirea se adanceste si se exteriorizeaza in jertfa. Dumnezeu este Fiinta in Sine, necreata si ne