Talcuirea Simbolului de credinta


TALCUIREA SIMBOLULUI DE CREDINTA

ARTICOLUL I AL SIMBOLULUI CREDINTEI

Care este articolul I din Simbolul Credintei?

"Cred intr-Unul Dumnezeu, Tatal Atottiitorul, Facatorul cerului si al pamantului, vazutelor tuturor si nevazutelor"

De ce credem intru Unul Dumnezeu?

Deoarece numai Unul este Dumnezeu cu adevarat.

Cum este natura lui Dumnezeu?

Dumnezeu este duh, nemarginit, neschimbator, necuprins, vesnic, fara inceput si fara sfarsit.

Care sunt atributele esentiale ale lui Dumnezeu?

Dumnezeu este desavarsit sfant, desavarsit bun, desavarsit drept, desavarsit adevarat, desavarsit liber, preaintelept, atotputernic, preamilostiv, omniprezent, atotstiutor si Siesi suficient.

De ce numim pe Dumnezeu - Tatal?

Pentru ca El este Tatal lui Iisus Hristos, unicul Sau Fiu si prin El al tuturor celor care, renascuti prin Iisus Hristos, devin fii ai Sai.

De ce numim pe Dumnezeu - Creatorul?

Pentru ca El a creat toate cele vazute si nevazute prin puterea si atotintelepciunea Sa si nimic n-a existat si nu exista fara El. El este Creator si Proniator.

Ce se intelege prin cer?

Ingerii, care sunt duhuri nevazute si sunt nenumarati.

Sunt ingerii asemenea oamenilor?

Da. Ca si oamenii, ingerii sunt fiinte daruite cu ratiune, cu simtaminte, putere si nume propriu. Ca si oamenii, ei isi gasesc fericirea in Dumnezeu.

Prin ce se deosebesc ingerii de oameni?

Ingerii sunt netrupesti si nemuritori.

Ce sunt ingerii pazitori?

Acestia sunt ingerii carora li s-a incredintat sa ocroteasca si sa apere pe oameni. Chiar Hristos a adeverit aceasta cand a spus: "Vedeti sa nu dispretuiti pe vreunul din acestia mici, ca zic voua: Ca ingerii lor, in ceruri, pururea vad fata Tatalui Meu, Care este in ceruri" (Matei XVIII, 10).

Toti ingerii sunt asemenea?

Toti ingerii au aceeasi natura, dar se deosebesc prin slava, putere si faptuire. Exista noua cete ingeresti: Scaunele, Heruvimii si Serafimii, Domniile, Stapaniile, Puterile, Incepatoriile, Arhanghelii si Ingerii.

Mai au ingerii in Biblie si alte numiri?

Da, foarte des sunt numiti "Ostirile ceresti", "Ostirile lui Dumnezeu".

De ce sunt numiti cu numiri militare?

Pentru ca ei sunt acea forta dumnezeiasca care lupta impotriva duhurilor rele, care se impotrivesc lui Dumnezeu si care ii ataca oameni.

Ce sunt duhurile rele?

Ele au fost candva ingeri, care insa au cazut de la Dumnezeu si au devenit vrajmasi ai lui Dumnezeu si ai oamenilor.

Cum altfel se mai numesc duhurile rele?

Diavoli.

Ce inseamna acest nume?

Clevetitor sau defaimator. Caci diavolii fara incetare clevetesc si defaimeaza pe Dumnezeu si pe oameni.

Spre ce fapte rele ii indeamna fara incetare diavolii pe oameni?

Spre toate patimile pacatoase si faptele rele care sunt impotriva legii lui Dumnezeu si indeobste spre ura, minciuna si silnicie. Asa cum Domnul Iisus a grait evreilor, celor care il prigoneau: "Voi sunteti din tatal vostru, diavolul, si vreti sa faceti poftele tatalui vostru. El, de la inceput, a fost ucigator de oameni si nu a stat intru adevar, pentru ca nu este adevar intru el.

Cand graieste minciuna, graieste dintru ale sale, caci este mincinos si tatal minciunii" (Ioan,VIII, 44).

Cum putem sti daca unii oameni sunt stapaniti de diavol?

Dupa ura lor impotriva lui Dumnezeu si a oamenilor si dupa inselare si silnicie.

De care nume se tem diavolii cel mai mult?

De numele Domnului nostru Iisus Hristos.

Al cui nume urasc necredinciosii cel mai mult?

Numele Domnului nostru Iisus Hristos.


ARTICOLUL AL II-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al II-lea din Simbolul Credintei?

"Si intru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Nascut, Care din Tatal Sa nascut mai inainte de toti vecii. Lumina din lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut, nu facut. Cel de o fiinta cu Tatal, prin Care toate s-au facut."

Ce inseamna numele Iisus Hristos?

IISUS inseamna MANTUITOR, caci El a venit sa mantuiasca pe oameni de Satana, de pacate si moarte. HRISTOS inseamna UNS (imparat, Arhiereu, Prooroc).

In ce chip este Iisus Hristos - Fiul lui Dumnezeu?

El este unicul Fiu al lui Dumnezeu Tatal, nascut, nu facut.

Exista o diferenta mare intre "nascut" si "facut"?

Da, foarte mare. Asa dupa cum omul da nastere copilului care este din aceeasi fiinta cu el, dar care exista si lucreaza altele, care nu sunt de aceeasi fiinta cu el, asemenea si Dumnezeu naste pe Fiul Sau din vesnicie, din fiinta Sa proprie, si a creat, de asemenea, si nenumarate fiinte si lucruri care nu sunt din aceeasi natura cu El.

De ce este numit Lumina din Lumina?

Pentru ca Tatal Lui este Lumina intelepciunii si a iubirii vesnice, iar astfel este firesc ca El, Fiul unui asemenea Tata, sa fie Lumina din Lumina.

De ce este El numit Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat?

Din acelasi motiv. Tot astfel se intampla si cu natura lumii acesteia; de pilda, pe acela care se naste din om il putem numi "omul adevarat din om adevarat", pentru ca fiul este totdeauna si oriunde din aceeasi fiinta ca si parintii sai.

Asemenea si Domnul nostru Iisus Hristos, pentru ca este Fiul lui Dumnezeu, cu adevarat este Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, dupa cum chiar El a zis: "Eu si Tatal Meu una suntem" (Ioan X,30).

De ce spunem: "Prin care toate s-au facut"?

Deoarece Dumnezeu prin Fiul a creat toate lucrurile in cer si pe pamant. Dupa cum este intarit si in Sfanta Scriptura: "Toate prin El s-au facut; si fara El nimic nu s-a facut din ce s-a facut" (Ioan I, 3).

ARTICOLUL AL III-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al III-lea din Simbolul Credintei?

"Care pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire, S-a pogorat din ceruri si S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria Fecioara si S-a facut om"

Pentru ce s-a pogorat Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, din cer, adica din slava si fericirea Sa vesnica in aceasta lume a patimirii?

Pentru oameni si pentru mantuirea lor.

Care a fost pricina pogorarii Lui din ceruri? Ce L-a miscat?

Mila si iubirea Sa nemarginita fata de oameni.

A venit El, oare, pentru toti oamenii?

Da, El a venit sa aduca mantuire tuturor oamenilor. Dar s-au mantuit doar aceia care au crezut in El si care au raspuns cu iubirea lor iubirii pe care El a aratat-o.

Ce inseamna: S-a intrupat de la Sfantul Duh si din Maria Fecioara?

Intrupat inseamna invesmantat in trup sau ca a luat trup. Preasfanta Fecioara Maria La zamislit, nu dupa fire, ci mai presus de fire, prin puterea Duhului Sfant.

Cum a fost cu putinta ca Fecioara sa nasca pe Fiul fara a fi casatorita?

La Atotputernicul Dumnezeu toate sunt cu putinta. Prin puterea Sa El a creat la inceput pe primul barbat si prima femeie, pe Adam si Eva. Tot prin puterea Sa, El a facut ca Fecioara Maria sa zamisleasca pe Iisus Hristos, Om adevarat si Dumnezeu adevarat.

In ce este Iisus Hristos asemenea oamenilor?

El a avut trup omenesc si suflet omenesc ca orice om, mai putin pacatul. A fost om desavarsit, lipsit de pacate si patimi.

Prin ce se deosebeste Iisus Hristos de toti oamenii din istorie?

Prin unirea celor doua firi, cea dumnezeiasca si cea omeneasca, intr-o singura persoana. Oamenii sunt oameni, dar El a fost Dumnezeu - Om.

De ce o numim pe Fecioara Maria Maica Domnului, Nascatoare de Dumnezeu?

Pentru ca Mantuitorul nostru a avut doua firi, dumnezeiasca si omeneasca, care s-au unit la zamislire. Astfel, Dumnezeu si omul s-au nascut din ea in acelasi timp, in aceeasi persoana.

De ce o numim pe Fecioara Maria Pururea Fecioara?

Pentru ca ea a fost fecioara inainte, in timpul si, de asemenea, dupa nasterea lui Iisus Hristos; ea a ramas vesnic Fecioara.

O cinsteste Biserica ortodoxa pe Maica Domnului ca Sfanta?

Da, in Biserica Ortodoxa Maica Domnului este cinstita mai presus de toti ceilalti sfinti, mai mult chiar decat ingerii, pentru ca a fost aleasa de Dumnezeu sa fie mijlocitoare pentru mantuirea omenirii prin nasterea Mantuitorului lumii.

De ce il numim pe Hristos Mantuitor?

Pentru ca S-a pogorat din ceruri ca sa mantuiasca pe oameni de Satana, de pacat si moarte. Caci Satana este pricinuitorul pacatului, iar prin pacat a venit moartea.

Cand a fost savarsit primul pacat?

In Rai, cand Adam si Eva s-au ridicat impotriva lui Dumnezeu si s-au supus Satanei.

Ce legatura au restul oamenilor cu pacatul lui Adam?

Noi toti am mostenit acest pacat de la protoparintii nostri. Asa cum mostenim anumite boli de la parintii nostri, asa am mostenit si pacatul de la stramosii neamului omenesc.

Acesta a fost singurul pacat pentru care Hristos a venit sa-i mantuiasca pe oameni?

Nu. Acestui pacat dintai i s-au adaugat nenumarate alte pacate; astfel incat dupa o vreme mai indelungata oamenii au cazut pe deplin sub puterea Satanei.

De ce nu a ridicat Dumnezeu un om mare - un geniu - sa savarseasca lucrarea lui Hristos si sa-L crute in felul acesta pe Fiul Sau Cel Vesnic?

Pentru ca toti oamenii erau pacatosi si muritori, chiar si cei mai mari si mai buni.

Intreaga lume zacea in pacat. Satana si moartea stapaneau lumea pana la pogorarea din ceruri a unicului Mantuitor cu putinta, mai puternic decat Satana, fara de pacat si fara de moarte, Care a adus neamului omenesc eliberare si mantuire.

ARTICOLUL AL IV-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al IV-lea din Simbolul Credintei?

"Si S-a rastignit pentru noi in zilele lui Pilat din Pont, si a patimit si S-a ingropat".

Care au fost acuzatorii lui Iisus Hristos?

Preotii evrei si fariseii, care-L pizmuiau pe Iisus Hristos pentru ca savarsise minuni mari, pe care ei nu le-au putut savarsi, si pentru ca poporul era mult mai apropiat de El decat de ei.

Cine a fost judecatorul care l-a osandit la moarte pe Iisus?

Pilat din Pont, guvernatorul roman al Palestinei, ca reprezentant al imparatului de la Roma.

De ce este pomenit in mod deosebit numele lui Pilat din Pont?

Pentru ca moartea lui Iisus Hristos sa fie intarita istoric, tot astfel cum este pomenit si numele imparatului Augustus in textele evanghelice care istorisesc nasterea Lui.

Pentru ce pacat sau faradelege L-a osandit Pilat pe Iisus la moarte?

Pentru nici un pacat. Pilat insusi a afirmat inaintea preotilor evrei si a poporului, graind: "Nu gasesc nici o vina in Omul acesta" si a repetat: "Dar iata eu, cercetandu-L in fata voastra, nici o vina n-am gasit in acest Om"; si, de asemenea, a treia oara a zis: "Ce rau a savarsit acesta? Caci iata, El n-a savarsit nimic vrednic de moarte". Dar temandu-se de evrei, acesta L-a dat sa fie rastignit (cf. Luca XXIII, 4 si 14; Ioan XVIII, 38 si XIX, 4 si 6).

Cum a ingaduit dreptatea dumnezeiasca ca Iisus sa sufere o moarte atat de cumplita, fiind pe deplin nevinovat?

El nu a murit pentru vreun pacat al Sau, ci pentru pacatele noastre. Vesnica dreptate a lui Dumnezeu a cautat o astfel de jertfa curata si nepretuita pentru pacatul lui Adam si pentru pacatele noastre.

A existat vreo pricina pentru o jertfa atat de mare?

Da. Prin aceasta jertfa Dumnezeu si-a aratat iubirea Sa fara de margini fata de oameni. "El (Dumnezeu) ne-a iubit pe noi si a trimis pe Fiul Sau jertfa de ispasire pentru pacatele noastre" (I Ioan IV, 10).

De ce il numim pe Iisus Hristos "Rascumparator"?

Pentru ca ne-a rascumparat din pacate si moarte prin patimirea Sa si prin moartea pe cruce.

Cum a putut sa moara Dumnezeu, fiind fara de moarte?

El nu a murit ca Dumnezeu, ci ca om. Dumnezeirea si sufletul Sau nu au gustat in nici un chip moartea.

In ce consta maretia unica a jertfei lui Hristos?

In primul rand, in desavarsita Sa nevinovatie; in al doilea rand, in iubirea Sa fara de margini fata de oameni si in ascultarea Sa fata de Tatal; iar in al treilea rand, in moartea Sa de bunavoie pentru mantuirea pacatosilor.

ARTICOLUL AL V-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al V-lea din Simbolul Credintei?

"Si a inviat a treia zi, dupa Scripturi".

Care a fost cea mai mare biruinta a lui Hristos?

Invierea Sa din morti.

Ce a aratat mai presus de toate dumnezeirea Sa atotputernica?

Iarasi, invierea Sa.

Ce eveniment a intarit mai presus de toate biruinta lui Hristos asupra Satanei?

Pogorarea Sa in Iad.

Ce este Iadul?

Imparatia intunericului celor mai de jos ale pamantului unde Satana are stapanire

asupra mortii. Hristos "a putut, prin moartea Sa sa surpe pe cel ce are stapanirea mortii, adica

pe diavolul" (Evr. II, 14).

Ce a facut Hristos in Iad?

Prin pogorarea Sa in Iad, El a facut pe Satana sa tremure si sa fuga de la fata Sa. Miliarde de suflete omenesti, care se chinuiau acolo, s-au bucurat de pogorarea lui Hristos.

Ce a facut Hristos pentru sufletele oamenilor?

Le-a propovaduit Evanghelia Sa - Vestea cea Buna - si a intarit biruinta Sa asupra Satanei si asupra mortii. Si pentru ca multi au primit-o, acestia au fost mantuiti.

In ce zi s-a petrecut invierea lui Hristos?

In a treia zi dupa moartea Sa, intocmai cum a vestit de multe ori ucenicilor Lui. El a murit Vineri si a inviat Duminica.

Care au fost cei dintai martori ai invierii lui Hristos?

Strajerii, care primisera porunca de la evrei sa pazeasca mormantul Sau.

Cui au vestit ei invierea lui Hristos?

Preotilor si batranilor evreilor.

Cum au reactionat batranii si preotii la aceasta veste?

S-au temut si s-au tulburat, i-au cumparat pe strajeri "cu bani multi" si le-au poruncit sa mearga si sa raspandeasca vestea ca "ucenicii Lui venind noaptea, L-au furat, pe cand noi dormeam" (Matei XXVIII, 13).

Care este primul dintre ucenicii lui Hristos care a aflat despre invierea Sa?

La mormantul Sau ingerii au grait femeilor galileene: "De ce cautati pe Cel viu intre cei morti? Nu este aici, ci S-a sculat" (Luca XXIV, 5).

A aratat Hristos invierea Sa din morti in chip netagaduit? Cui?

Da, El s-a aratat viu, in trup, ucenicilor si discipolilor Sai, nu o data, ci de mai multe ori, vreme de 40 zile, asa cum este scris in Evanghelii, in Faptele Apostolilor, in Epistolele apostolilor si in Apocalipsa.

Ce a facut Hristos in cele 40 de zile, intre invierea Sa si inaltarea Sa la cer?

I-a invatat pe ucenicii Sai cele mai adanci taine ale imparatiei lui Dumnezeu (Fapte I, 3).

De ce este scris ca Hristos a inviat a treia zi, "dupa Scripturi"?

Pentru ca invierea Sa a fost proorocita in Vechiul Testament (Ps. XVI, 9-10; Isaia LII). Chiar Hristos S-a asemanat pe Sine cu proorocul Iona, spunand: "Ca precum a fost Iona in pantecele chitului trei zile si trei nopti, asa va fi si Fiul Omului in inima pamantului trei zile si trei nopti" (Matei XII, 40). Si iarasi, dupa invierea Sa, le-a zis apostolilor: "Asa este scris si asa trebuie sa patimeasca Hristos si sa invieze din morti, a treia zi" (Luca XXIV, 46).

ARTICOLUL AL VI-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al VI-lea din Simbolul Credintei?

"Si S-a inaltat la ceruri si sade de-a dreapta Tatalui"

Cand s-a inaltat Domnul de la pamant la cer?

In a patruzecea zi dupa invierea Sa.

Cum numim aceasta zi?

Ziua inaltarii.

In ce loc s-a inaltat Domnul Iisus la cer?

Pe Muntele Maslinilor.

Care au fost martorii inaltarii Sale?

Toti ucenicii Sai credinciosi.

De ce s-a inaltat Domnul la cer?

Deoarece si-a incheiat slujirea Sa inaintea oamenilor si a mers in locasul Sau vesnic.

S-a inaltat Hristos la cer cu trupul Sau omenesc?

Da, cu trupul Sau omenesc, in care a inviat din morti.

De ce S-a inaltat in chip vazut inaintea multor martori?

Ca sa-i incredinteze pe toti cei care credeau in El ca si ei se vor inalta astfel la cer dupa la invierea cea de obste.

Ce inseamna cuvintele: "Sade de-a dreapta Tatalui?"

Iisus Hristos are aceeasi marire, slava si putere cu Tatal. Inainte de inaltare, El i-a incredintat pe ucenicii Sai, spunandu-le: "Datu-Mi-s-a toata puterea in cer si pe pamant" (Matei XXVIII, 18).

ARTICOLUL AL VII-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al VII-iea din Simbolul Credintei?

"Si iarasi va sa vina cu slava, sa judece viii si mortii, a carui imparatie nu va avea

sfarsit"

Ce ne invata articolul al VII -lea din simbolul credintei?

Despre a doua venire a lui Hristos, despre judecata Sa asupra celor vii si asupra celor morti si despre infaptuirea imparatiei Sale ceresti vesnice.

Se va deosebi a doua venire a lui Hristos de cea dintai?

Se va deosebi, iar fiintele vor fi si ele diferite. Prima Sa venire a fost in mare smerenie, spre a sluji oamenilor si spre a Se jertfi pentru ei. A doua Sa venire va fi cu marire si cu slava spre judecata oamenilor, vii si morti.

Cum a infatisat El a doua venire a Sa?

El a zis: "Cand va veni Fiul Omului in slava Sa, si toti sfintii ingeri cu El, atunci va sedea pe tronul slavei Sale. Si se vor aduna inaintea lui toate neamurile si ii va desparti pe unii de altii precum desparte pastorul oile de capre" (Matei XXV, 31-32). Iar dupa aceea ii va judeca pe cei drepti si pe cei nedrepti, dupa faptele lor.

Exista vreo descriere a venirii Sale?

Exista cateva. De pilda, Sfantul Apostol Pavel, mangaindu-i pe aceia intristati din pricina celor raposati ai lor, zice: "Pentru ca insusi Domnul, intru porunca, la glasul arhanghelului si intru trambita lui Dumnezeu, Se va pogori din cer si cei morti intru Hristos vor invia intai" (I Tesaloniceni IV, 16).

Mai exista vreo marturie din ceruri despre a doua Sa venire?

Da. La inaltarea Sa, s-au aratat doi ingeri care au spus apostolilor: "De ce stati privind la cer? Acest Iisus care S-a inaltat de la voi la cer, astfel va si veni, precum L-ati vazut mergand la cer" (Fapte I, 11).

Ce ne-a mai fost descoperit despre Judecata de Apoi?

Chiar Hristos a spus ca atunci cand va veni a doua oara, intru slava si puterea Sa " va rasplati fiecaruia dupa faptele sale". (Matei XVI, 27) 

Ce va zice El atunci celor buni si credinciosi?

"Veniti, binecuvantatii Tatalui Meu, mosteniti imparatia cea pregatita voua de la intemeierea lumii" (Matei XXV, 34).

Dar ce va spune celor rai si necredinciosi?

"Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care este gatit diavolului si ingerilor lui!" (Matei XXV, 41).

Si ce se va intampla la sfarsit?

Cei drepti vor merge la viata vesnica si fericita, iar cei pacatosi la chinul vesnic.

Cum va fi a doua venire a Domnului?

Intr-o clipa! "Caci, precum fulgerul iese de la rasarit si se arata pana la apus, asa va fi si venirea Fiului Omului!" a zis El (Matei XXIV, 27).

Cand va fi a doua Sa venire, Judecata de Apoi si sfarsitul lumii?

Nu ne-a fost descoperita vremea cand vor avea loc aceste evenimente infricosatoare. Dumnezeu numai ne-a cerut sa fim mereu pregatiti sa il intampinam. "Privegheati", a zis El, "si fiti gata, ca in ceasul in care nu ganditi, Fiul omului va veni" (Matei XXIV, 44).

Cum sa ne pregatim pentru aceasta zi infricosatoare?

Prin ganduri, simtire si fapte drepte fata de invatatura Sa, fata de povetele Bisericii si fata de pilda sfintilor Sai.

A pomenit Hristos de vreun semn al apropierii sfarsitului?

Da. El a pomenit semnele acestea: razboaie, revolutii, cutremure, revolte, foamete, ciuma, saracie, invatatori mincinosi, tradari, cresterea urii si caderea iubirii, privelisti infricosatoare, semne minunate pe cer, vrajba si tulburari intre popoare si altele (vezi Matei XXIV si Luca XXI).

Suntem incredintati ca Hristos va birui toate acestea?

Pe deplin. Domnul si Mantuitorul nostru va mantui multe suflete omenesti in toate aceste nenorociri, asa cum a proorocit la inceputul dramei neamului omenesc. Nici unul dintre cei care cred in El si ii cheama numele nu va pieri.

ARTICOLUL AL VIII-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al VIII-lea din Simbolul Credintei?

"Si intru Duhul Sfant, Domnul de viata Facatorul, care de la Tatal purcede, Cel ce impreuna cu Tatal si cu Fiul este inchinat si slavit, care a grait prin prooroci".

De ce Duhul Sfant este numit Domnul?

Este numit astfel, asa cum Domnul este numit Tata si Fiu.

Este Duhul Sfant Dumnezeu?

Cu adevarat este, Dumnezeu Adevarat din Dumnezeu Adevarat, nenascut din Tatal, asa cum este Fiul, ci din Tatal purces.

Cum putem spune atunci ca noi credem intr-un singur Dumnezeu?

Noi, credem cu adevarat intr-un singur Dumnezeu, despre care Hristos ne-a dezvaluit taina cea mai inalta, iar aceasta este taina despre armonia absoluta a celor Trei Persoane in aceeasi fiinta dumnezeiasca. De aceea vorbim despre intreitul Dumnezeu sau despre Treimea intru Unime, despre UNUL DUMNEZEU.

S-a descoperit Dumnezeu pe Sine insusi in Vechiul Testament ca Treime Sfanta?

Nu pe deplin. Isaia a vazut in vedenia sa serafimii cantand lui Dumnezeu pe tron: "Sfant, sfant, sfant este Domnul Savaot" (Isaia VI, 3). Repetarea de trei ori a cuvantului "sfant" inchipuie cele trei persoane dumnezeiesti. A se vedea si Facere I, 26.

De ce nu S-a descoperit Dumnezeu pe Sine insusi in Vechiul Testament ca Treime Sfanta?

Asa cum nici omul nu-si descopera tainele sale launtrice inaintea slugilor si strainilor, ci numai in fata copiilor sai, tot astfel nici Dumnezeu nu si-a descoperit taina fiintei Sale oamenilor "straini" care au fost slugi si robi ai Legii, ci a pastrat aceasta descoperire pentru copiii iubirii Sale, ai Noul Testament.

In ce masura ne este descoperita Sfanta Treime in Noul Testament?

Numai atat cat poate omul sa inteleaga cat este inca in trup. Arhanghelul Gavriil i-a vestit Preasfintei Fecioare: "Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri; pentru aceea si Sfantul care Se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema" (Luca I, 35). Astfel este numita aici Sfanta Treime: (SFANTUL) DUH, (SFANTUL) TATA si (SFANTUL) FIU.

Exista si un alt exemplu?

Da. La botezul lui Iisus in raul Iordan "s-a deschis cerul si S-a coborat Duhul Sfant peste El, in chip trupesc, ca un porumbel, si s-a facut glas din cer: Tu esti Fiul Meu Cel iubit, intru Tine am binevoit!" (Luca III, 21-22).

Mai sunt si altele?

Sfantul Ioan Evanghelistul spune clar: " Caci trei sunt care marturisesc in cer: Tatal, Cuvantul si Duhul Sfant si Acesti trei Una sunt" (I Ioan V, 27). Prin expresia "Cuvant", Sfantul Apostol Ioan numeste pe Fiul, asa cum se vede si din Evanghelia Sa (I, 14).

Mai sunt si alte exemple?

Domnul Iisus a lasat porunca ucenicilor Sai: "Drept aceea, mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh" (Matei XXVIII, 19).

De ce este Sfantul Duh numit "de viata Facatorul"?

Pentru ca nu exista viata adevarata fara Duhul Sfant, nici in cer si nici pe pamant.

De ce numai Biserica Ortodoxa invata ca Sfantul Duh "de la Tatal purcede" si nu si de la Fiul, asa cum invata neortodocsii?

Pentru ca Biserica Ortodoxa gandeste logic ca Dumnezeu stie despre Sine mai bine decat stiu oamenii. Iar Domnul si Dumnezeul nostru Iisus Hristos, Vestitorul tuturor tainelor dumnezeiesti, a descoperit ucenicilor Sai ca Sfantul Duh purcede numai de la Tatal, spunand: "Duhul Adevarului, Care de la Tatal purcede, Acela va marturisi despre Mine" (Ioan XV, 26).

De ce se spune ca Sfantul Duh a grait prin prooroci?

Pentru ca intocmai asa este. Sfantul Petru scrie: "nici o proorocie a Scripturii nu se talcuieste dupa socotinta fiecaruia; Pentru ca niciodata proorocia nu s-a facut din voia omului, ci oamenii cei sfinti ai lui Dumnezeu au grait, purtati fiind de Duhul Sfant" (II Petru l, 20-21).

Nu au fost si apostolii inspirati si indrumati de Duhul Sfant?

Cu adevarat au fost. Dar acest fapt nu este pomenit in Simbolul Credintei, pentru ca nu a fost negat niciodata de nimeni. Sunt pomeniti numai proorocii pentru ca in vremurile de atunci, ereticii negau faptul ca Vechiul Testament a fost scris sub insuflarea Sfantului Duh.

S-a aratat Sfantul Duh vreodata in chip vazut?

S-a aratat in chip de porumbel la Botezul lui Hristos. De asemenea, s-a aratat sub chipul "limbilor de foc" si S-a pogorat peste apostoli in ziua Cincizecimii, in a cincizecea zi dupa inviere.

Poate fiecare crestin sa aiba in sine pe Sfantul Duh?

Da, dupa cuvintele mustratoare ale lui Hristos: "Deci daca voi, rai fiind, stiti sa dati fiilor vostri daruri bune, cu cat mai mult Tatal vostru Cel din ceruri va da Duhul Sfant celor care il cer de la El!" (Luca XI, 13). Sfantul Apostol Pavel scrie: "Nu stiti, oare, ca voi sunteti templu al lui Dumnezeu si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi?" (I Corinteni III, 16).

Ce daruri dobandim prin primirea Sfantului Duh?

Toate darurile bune cu putinta, cum sunt: intelepciunea, intelegerea, chibzuinta, cunoasterea, frica lui Dumnezeu, curajul, modestia, curatia, sfintenia si altele.

Cum putem fi vrednici de Duhul Sfant si darurile Sale?

Prin pazirea cu strasnicie a inimii si a limbii noastre; prin rugaciune si dragoste si prin Sfintele Taine.

ARTICOLUL AL IX-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al IX-lea din Simbolul Credintei?

"Intru Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca Biserica".

Ce este Biserica?

Este o comunitate unica in istoria omenirii. Caci ea este familia lui Dumnezeu creata prin cuvantul si sangele lui Iisus Hristos si condusa si insuflata de Dumnezeu prin Sfantul Duh.

Ce a spus Hristos despre Biserica?

El a zis: "Voi zidi Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui" (Matei XVI, 18).

Cine este capul Bisericii?

Hristos Cel vesnic viu, Care a spus: "Si iata Eu cu voi sunt in toate zilele, pana la sfarsitul veacului. Amin" (Matei XXVIII, 20). Si Sfantul Apostol Pavel a spus despre chipul in care Tatal Ceresc L-a preamarit pe Fiul Sau Iisus Hristos: "Si L-a dat pe El cap Bisericii (...) care este trupul Lui" (Efeseni I, 22-23).

Care este relatia lui Hristos cu membrii Bisericii Sale?

Sfantul Apostol Pavel a lamurit-o clar prin cuvintele: "Iar voi sunteti trupul lui Hristos si madularele (fiecare) in parte" (I Corinteni XII, 27).

Cine sunt membrii Bisericii?

Toti aceia, barbati si femei, uniti prin aceeasi credinta si nadejde, legati prin aceeasi lege dumnezeiasca a iubirii, sfintiti prin aceleasi Sfinte Taine, si care se afla sub indrumarea unor episcopi si preoti legiuiti.

Care este deosebirea dintre Biserica si alte societati si organizatii mondiale, cu privire la membrii acestora?

Membrii Bisericii sunt si cei raposati, ceea ce nu aflam la nici una dintre organizatiile mondiale.

In ce chip se intampla aceasta?

Cand madularele Bisericii mor pe pamant, se despart de trupurile lor, dar nu si de Biserica. Sufletele lor merg in Biserica Cereasca. De aceea exista doua parti ale Bisericii: partea vazuta si cea nevazuta.

Cine sunt membrii Bisericii vazute?

Toti crestinii care traiesc in trupuri vazute si care lupta pentru dobandirea desavarsirii crestine.

Cine sunt membrii Bisericii nevazute?

Toti crestinii care au murit cu credinta in Hristos in ultimele nouasprezece veacuri, cuprinzand si dreptii Vechiului Testament, pe care Domnul i-a mantuit prin pogorarea Sa la Iad.

Sunt parintii, fratii, surorile, copiii, rudele si prietenii nostri raposati madulare ale Bisericii nevazute?

Fireste, cu o singura conditie - sa fi trait si murit crestini.

Care Biserica este mai numeroasa, cea vazuta sau cea nevazuta?

Cea nevazuta este mult mai numeroasa. Iar numarul madularelor acesteia creste neincetat.

Exista vreo legatura intre Biserica vazuta si cea nevazuta?

Exista. Noi o numim comuniunea sfintilor.

In ce consta comuniunea sfintilor?

In rugaciunile si faptele de milostenie ale madularelor vii pentru cei raposati, pe de o parte si in rugaciunile si mijlocirea celor raposati pentru cei vii, pe de alta.

Care sunt principalele atribute ale Bisericii lui Hristos?

Biserica lui Hristos este Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostoleasca.

De ce spunem ca Biserica este "una"?

Pentru ca ea este un singur trup duhovnicesc cu un singur cap, Iisus Hristos, si cu un singur Sfant Duh care salasluieste in ea. Sfantul Apostol vorbeste despre unitatea in sapte chipuri a Bisericii si spune: "Este un trup, un Duh, o nadejde, un Domn, o credinta, un botez, un Dumnezeu si Tatal tuturor" (Efeseni IV, 4-6).

Cum trebuie inteleasa autonomia fiecarei Biserici in sanul Bisericii Ortodoxe Rasaritene?

Fiecare Biserica este autonoma in folosirea limbii poporului intr-o anumita masura in ceea ce priveste organizarea externa, care se supune Dreptului Canonic. Altminteri insa, ele sunt dependente unele de altele ca madulare ale aceluiasi trup unic al lui Hristos, ca ramurile aceluiasi copac, care isi trag seva din aceeasi radacina si prin aceleasi artere.

Care sunt Bisericile autonome de astazi in Biserica Ortodoxa Rasariteana?

Biserica din Constantinopol, Ierusalim, Alexandria, Antiohia, Biserica Greaca, a Ciprului, din Sinai, Sarba, Bulgara, Rusa, Romana, Georgiana, Albaneza, Poloneza, Ceha si Slovaca.

Sunt acestea egale intre ele?

Sunt egale, pricina pentru care se numesc Biserici surori. Biserica Rusiei si cele din Balcani numesc inca Biserica din Constantinopol Biserica Mama, pentru ca din Constantinopol (Bizant) au primit crestinismul.

Care este cea mai inalta autoritate in Biserica Ortodoxa Rasariteana?

Sinodul Ecumenic, care cuprinde reprezentantii tuturor Bisericilor autonome surori.

Care este cea mai inalta autoritate in Bisericile locale?

Patriarhul, Mitropolitul sau Arhiepiscopul, impreuna cu Sinodul episcopilor.

Se poate mantui omul in afara Bisericii?

Nu se poate mantui, pentru ca Biserica este vistierul harului lui Dumnezeu, fara de care nimeni nu se poate mantui, ca o mana desprinsa de trup.

De ce se numeste Biserica "sfanta"?

Pentru ca ea este sfintita prin sfintenia Temeliei ei, Iisus Hristos, prin cuvintele Sale sfinte, prin faptele, prin jertfa Sa si pentru ca scopul ei este sa-i sfinteasca pe oameni. Si, in sfarsit, pentru ca a dat si continua sa dea neincetat multime de sfinti si mucenici.

Ce scrie in Sfanta Scriptura despre sfintenia Bisericii?

Iata un exemplu: "Hristos a iubit Biserica si S-a dat pe Sine pentru ea, ca s-o sfinteasca, curatind-o cu baia apei prin cuvant, si ca s-o infatiseze Siesi, Biserica slavita, neavand pata sau zbarcitura, ori altceva de acest fel, ci sa fie sfanta si fara de prihana" (Efeseni V, 25-27).

Pacatosii din Biserica o intineaza oare, pe aceasta, cu pacatele lor?

Pacatosii se intineaza pe ei insisi, iar nu Biserica intreaga, asa dupa cum nici fumul ce iese pe cos nu poate sa polueze intreaga atmosfera a pamantului.

Ii ajuta Biserica pe pacatosi sa se indrepte?

Da, foarte mult. Aceasta este si o misiune foarte importanta a Bisericii, de a-i curata pe pacatosi de pacatele lor si de a-i face membrii sfinti ai sfintei familii a lui Dumnezeu.

Ce face Biserica in privinta pacatosilor care resping cu incapatanare chemarea ei la pocainta?

Pe acestia ii taie din trupul ei ca pe niste madulare necurate, dupa cuvintele lui Hristos: "iar de nu va asculta nici de Biserica, sa-ti fie tie ca un pagan si vames" (Matei XVIII, 17).

De ce se numeste Biserica "soborniceasca"?

Pentru ca ea nu este ingradita de spatiu, timp, rasa sau limba. Ea este menita pentru intreaga omenire. Domnul cel inviat i-a indrumat pe apostoli astfel: " Mergeti si invatati toate neamurile"... (Matei XXVIII, 19).

Mai exista vreun alt motiv pentru care numim Biserica "soborniceasca"?

Biserica se mai numeste SOBORNICEASCA si pentru ca in ea sunt cuprinse toate adevarurile si toate mijloacele necesare pentru mantuirea tuturor fapturilor din lume.

De ce se numeste Biserica "apostoleasca"?

Pentru ca in Biserica s-au pastrat in deplinatate duhul, invatatura si lucrarea apostolilor lui Hristos.

In ce chip trebuie Biserica sa se supuna Apostolilor?

In toate.

De ce?

Pentru ca Hristos i-a ales pe apostoli si le-a dat putere sa vorbeasca si sa lucreze in numele Lui. El a spus: "Si voi marturisiti, pentru ca de la inceput sunteti cu Mine" (Ioan XV, 27).

Trebuie sa-i ascultam pe Apostoli asa cum il ascultam pe Hristos?

Trebuie, pentru ca El le-a spus apostolilor: "Cine va primeste pe voi pe Mine Ma primeste" (Matei X, 40). Si mai mult, El a osandit orasele care nu-i vor primi pe apostoli prin aceste cuvinte infricosatoare: "Adevarat graiesc voua, mai usor va fi pamantului Sodomei si Gomorei, in ziua judecatii, decat cetatii aceleia" (Matei X, 15).

Ce putere deosebita le-a dat Domnul Apostolilor Sai?

Sa lege si sa dezlege. "Oricate veti lega pe pamant, vor fi legate si in cer, si oricate veti dezlega pe pamant, vor fi dezlegate si in cer" (Matei XVIII, 18); si la fel, in legatura cu aceasta: "Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute" (Ioan XX, 23).

Ce este succesiunea apostolica?

Ierarhia legiuita, adica sirul neintrerupt al transmiterii harului si autoritatii in Biserica de la Apostoli la episcopi si de la episcopi la preoti si diaconi prin hirotonie.

A pastrat vechea noastra Biserica rasariteana, nestirbita, succesiunea apostolica?

Da.

Este pentru noi o fericire si o onoare ca ne-am nascut si am crescut in sanul acestei Biserici?

Intr-adevar asa este. Trebuie sa multumim lui Dumnezeu si parintilor nostri pentru aceasta.

ARTICOLUL AL X-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al X-lea din Simbolul Credintei?

"Marturisesc un botez spre iertarea pacatelor".

Ce este botezul?

Este lucrarea sfanta sau sfanta slujba a inceputului, prin care noi devenim membri legiuiti ai Bisericii.

Cate Sfinte Taine sunt in sfanta Biserica Ortodoxa?

Exista sapte Sfinte Taine: 1. Botezul, 2. Impartasania (Euharistia), 3. Spovedania (Pocainta), 4. Preotia, 5. Nunta sau Cununia si 6. Maslul.

De ce in Simbolul Credintei este pomenita numai Sfanta Taina a Botezului?

In primul rand pentru ca, prin Sfanta Taina a Botezului noi primim har, ca fii ai lui Dumnezeu, nascuti din nou, sa fim crestini. Numai dupa aceasta ne este ingaduit sa ne apropiem de celelalte Sfinte Taine, pentru inaintarea noastra duhovniceasca.

Mai este vreo alta pricina?

O pricina este si aceea ca in perioada in care Simbolul Credintei a fost formulat au existat dispute intre parintii dreptmaritori ai Bisericii Ortodoxe si unii eretici cu privire la Sfanta Taina a Botezului; fara ca celelalte Sfinte Taine sa nasca neintelegeri.

De ce spunem "un botez"?

Pentru ca Sfanta Taina a Botezului se savarseste o singura data unei persoane si nu poate fi repetata. Dupa cum fizic ne nastem o singura data, tot astfel si duhovniceste ne putem naste numai o singura data. Botezul este nasterea noastra duhovniceasca.

ARTICOLUL AL XI-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al XI-lea din Simbolul Credintei?

"Astept invierea mortilor."

Ce inseamna "invierea mortilor"?

Aceasta inseamna ca Dumnezeu, prin puterea Sa, va face nemuritoare nu numai sufletele, ci si trupurile noastre. Si mai inseamna ca fiecare suflet nemuritor va sa fie, dupa faptele sale, invesmantat in trupul sau nemuritor.

Exista deosebiri intre trupuri?

Exista. Exista trupuri firesti si trupuri duhovnicesti (I Corinteni XV, 44).

Mortii vor invia in aceleasi trupuri in care au fost ingropati?

Nu, aceste trupuri sunt vremelnice. Ei vor invia in trupurile duhovnicesti ce sunt nepieritoare.

In ce chip va invia Dumnezeu pe cei morti?

Prin cuvantul Sau, dupa cum tot prin cuvantul Sau a creat si lumea, tot astfel cum prin cuvantul Sau a inviat o fata, pe un tanar si pe Lazar. Tot astfel va fi si la invierea cea de obste.  "Cei morti vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu si cei ce-l vor asculta, vor invia" (Ioan V, 25).

Ce se va intampla cu cei vii in clipa invierii mortilor?

Trupurile lor vor fi preschimbate "intr-o clipita in trupuri duhovnicesti, dupa faptele si caracterul lor."

Cand va avea loc invierea cea de obste?

La sfarsitul lumii, cand Dumnezeu va gasi ca s-a implinit numarul celor mantuiti si alesi.

In ce stare sunt sufletele celor morti pana la inviere?

Sunt intr-o stare care precede fericirea sau chinurile vesnice, dupa faptele fiecaruia savarsite cat timp au fost in trupurile lor pe pamant.

La care judecata este osandit sufletul la fericire si respectiv chin vesnic pentru o vreme?

La asa numita Judecata particulara.

Cand are loc Judecata particulara?

Indata dupa moartea persoanei.

Cand este omul osandit la fericire sau chinuri vesnice?

La Judecata cea de obste, care se mai numeste si infricosatoarea judecata.

Cand va fi Judecata de Apoi?

La sfarsitul lumii, dupa invierea mortilor.

Ce deosebire este intre Judecata particulara si Judecata de Apoi?

La Judecata particulara este judecat doar sufletul unei persoane, pe cand la Judecata de Apoi este judecat sufletul si trupul impreuna.

De ce nu se pot impartasi sufletele dreptilor de fericirea vesnica in imparatia Cerurilor indata dupa iesirea din viata aceasta?

Pentru ca ele ne asteapta pe noi toti ceilalti, pe care nu ne-au uitat si pentru care vesnic lupta.

Mai exista vreo alta pricina?

Da. Ele asteapta sa se uneasca cu trupurile lor inviate si cu Hristos. Multimea de fiinte umane se va deosebi de multimea ingerilor in imparatia cerurilor prin aceea ca cele dintai vor fi in trupuri duhovnicesti, pe cand ingerii vor avea trupuri desavarsit netrupesti.

ARTICOLUL AL XII-LEA DIN SIMBOLUL CREDINTEI

Care este articolul al XI-lea din Simbolul Credintei?

"Si viata veacului ce va sa fie."

Ce este viata veacului ce va sa fie?

Este viata care va veni dupa moartea si invierea noastra.

Cum va fi viata dreptilor in veacul ce va sa fie?

O viata dreapta si deplina in prezenta si impreuna cu Dumnezeu si cu casnicii ceresti ai Domnului; viata curatiei de cristal si a slavei dumnezeiesti, a luminii si bucuriei vesnice.

Cum a spus Hristos ca vor fi dreptii in veacul ce va sa fie?

El a spus: "Atunci cei drepti vor straluci ca soarele in imparatia Tatalui lor" (Matei XIII, 43).

Se vor bucura dreptii de slava si fericire, toti in aceeasi masura?

Desi ei toti se vor bucura de slava si fericire, dupa cuvintele apostolului (II Corinteni II, 4), acestea se vor deosebi asa cum se deosebesc soarele, luna si stelele, dupa cum s-a spus: "Alta este stralucirea soarelui si alta stralucirea lunii si alta stralucirea stelelor. Caci stea de stea se deosebeste in stralucire" (I Corinteni XV, 41).

De ce nu mantuie Dumnezeu, dupa multa Sa milostivire, si pe pacatosii ce nu vor sa se schimbe, pe nelegiuiti si pe atei?

Pentru ca acestia nu doresc sa fie mantuiti. Ei resping chemarea lui Dumnezeu, dispretuiesc crucea lui Hristos, se impotrivesc legii lui Dumnezeu, prigonesc Biserica si pe credinciosi; intr-un cuvant, stau de partea Satanei, impotriva lui Dumnezeu si niciodata nu se pocaiesc: "Ei adevarului nu au crezut, si s-au bucurat de nedreptate" (II Corinteni II, 12).

Se pot pocai pacatosii dupa moarte?

Nu pot. Numai in lumea aceasta oamenii pot alege: fie sa fie slujitori de bunavoie ai lui Hristos, fie ai Satanei. Dupa moarte, fiecare isi va urma stapanul pe care l-a ales si l-a urmat in viata aceasta. Domnul Iisus a spus despre slujitorii sai: "Unde sunt Eu, acolo va fi si slujitorul Meu" (Ioan XII, 26).