Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Pocaiti-va, caci s-a apropiat imparatia cerurilor! (Mt. 3:2)
Pocainta urmeaza pacatului, fiindca pacatul, nefiind binele cautat, vadit fiind sub adevaratul lui chip urat, aduce remuscare si intristare in suflet. Cel ce pacatuieste vede marele rau facut de dansul, consecintele lui si regreta. Remuscarea este dispozitia sufletului de a se intoarce la Dumnezeu, de Care s-a indepartat. Cauta degraba comuniunea cu El si cauta mila Lui. Iar iubirea de oameni a lui Dumnezeu, Care nu vrea ca cineva sa se piarda, ci toti sa vina la "cunostinta adevarului" si sa se mantuiasca, nu numai ca primeste pocainta celor ce se intorc la El din propria vointa, din constiinta pacatului lor, ci ii cheama la pocainta pe toti cei care din lipsa de constiinta si din impietrirea in pacat ratacesc, ca sa ii mantuiasca si pe acestia. De la caderea lui Adam in pacat, Dumnezeu nu a incetat sa ii cheme pe cei ce pacatuiesc la pocainta si la comuniunea cu El.
Marea iubire de oameni a lui Dumnezeu se arata in trimiterea Unuia-Nascut Fiul Lui sa il cheme pe omul inselat prin pacat si sa il impace pe el cu Dumnezeu. Vedem astfel maretia iubirii Lui de oameni. Pentru ca nu cumva omenirea, ingreuiata cum era de pacat, sa nu poata recunoaste pe Mantuitorul Care a venit la ea, l-a trimis pe Inainte-Mergatorul Ioan, pe ingerul Lui, ca sa gateasca in pustie calea dinaintea Lui si sa propovaduiasca botezul pocaintei, spre iertarea pacatelor. Dumnezeiasca iubire de oameni a binevoit ca si prin profeti sa vesteasca venirea propovaduitorului pocaintei, a Inainte-Mergatorului Mantuitorului omenirii. Isaia cel cu mare glas profeteste, zicand: Un glas striga in pustie: gatiti calea Domnului, drepte faceti caile Lui: Toata valea se va umple si tot muntele si dealul sa se plece; si sa fie cele strambe drepte, si cele colturoase cai netede. Si se va arata slava Domnului si tot trupul o va vedea, caci gura Domnului a grait1. Asadar a venit Ioan si a propovaduit pocainta, zicand: Pocaiti-va, caci s-a apropiat imparatia cerurilor!
Cine poate sa nu se minuneze de marimea dumnezeiestii iubiri de oameni? De atata grija, atat de caracteristica lui Dumnezeu, fata de om? O ilustrare a dumnezeiestii iubiri de oameni propovaduita atat de tare si vointa ca toti sa se mantuiasca si nimeni sa nu ramana intru pierzanie? Trimiterea lui Ioan mai dinainte, vestita de profetul Isaia, este cel mai mare exemplu al iubirii de oameni a lui Dumnezeu, fiindca a vestit mai dinainte oamenilor bogatia dumnezeiestilor haruri. Numele Ioan, care se talcuieste har, a vestit profetic venirea dumnezeiestilor haruri: era cu adevarat ingerul care a binevestit cele bune, ingerul pacii, al egalitatii, al libertatii. A vestit venirea Lui, ca sa usureze si sa reinsufleteasca omenirea coplesita sub povara robiei pacatului si sub tirania diavolului si sa o pregateasca pentru primirea Mantuitorului.
Prorocia venirii propovaduitorului pocaintei marturiseste totodata necesitatea absoluta a pregatirii pentru primirea Mantuitorului, pentru primirea Evangheliei pacii, fiindca daca starea noastra morala cazuta nu ar impiedica lucrarea dumnezeiescului har si daca dumnezeiescul har i-ar mantui pe toti fara deosebire si nu ar face nici o diferenta intre bine si rau, atunci ar fi cu totul de prisos profetia, de prisos ar fi si trimiterea lui Ioan, de prisos si botezul pocaintei, de prisos si insasi venirea Mantuitorului. Pentru ca atunci Dumnezeu ar fi putut sa mantuiasca pe om si fara trimiterea Unuia-Nascut Fiul Lui, si nici nu ar fi fost prorocita venirea Lui prin profeti, nici nu s-ar fi cerut pregatirea caii Domnului.
Dar mai dinainte a vestit si mai dinainte a cerut pregatirea si l-a trimis pe Inainte-Mergatorul sosirii Lui si i-a poruncit sa propovaduiasca pocainta si sa boteze cu botezul pocaintei, fiindca starea morala impiedica harul mantuirii sa lucreze asupra omului pacatos si cazut din punct de vedere moral, care se tavaleste in tina pacatului fara sa se trezeasca, fiindca harul nu vine la cel supus pacatului si fiindca nu este nici o partasie intre lumina si intuneric. Harul Duhului, pentru a-l mantui pe om, trebuie sa il gaseasca pe el curat, ca sa se odihneasca peste el, fiindca nu este vorba despre simpla slobozire din robia diavolului, ci despre impacarea si imprietenirea cu Dumnezeu. Este vorba despre insasi comuniunea cu Dumnezeu, este vorba despre infierea de catre Tatal ceresc. Este vorba despre imparatia lui Dumnezeu, este vorba despre "numararea impreuna cu ingerii si cu sfintii lui Dumnezeu".
Este vorba despre indumnezeirea omului. De aceea mai inainte se cere botezul pocaintei, curatia vietii, pregatirea morala, fiindca pacatul este intuneric, fapta a intunericului, fapta a diavolului, tatal intunericului. Dar daca este vorba despre eliberarea din tirania diavolului, atunci curatirea morala si pregatirea erau necesare, fiindca pacatul este robia si tirania diavolului, din care daca cineva a pacatuit nu se mai elibereaza.
Asadar acest mare scop cautat cere curatia, fiindca implinirea lui fara aceasta este cu neputinta. Din pricina acestei necesitati absolute, Mantuitorul a trimis pe ingerul Sau inaintea fetei Lui, ca sa propovaduiasca pocainta spre iertarea pacatelor si sa curateasca prin apa botezului pocaintei pe cei care aveau sa primeasca pe Mantuitorul. De unde se cuvenea ca omul, aflat sub blestem din pricina pacatului, sa intre in contact cu Sfantul Dumnezeu, mai intai sa lepede calea inselatoare, sa se pocaiasca pentru viata lui pacatoasa, sa se intoarca la Dumnezeu si sa primeasca de la El iertare a pacatelor.
Propovaduirea lui Ioan era necesara pentru a pregati iertarea pacatelor. Botezul lui Ioan era arvuna iertarii lor, fiindca iertarea pacatelor este fapta dumnezeiescului har si numai Dumnezeu poate ierta pacatele. De aceea pentru sfintirea omului se cere pocainta, intoarcerea catre Dumnezeu, botezul pocaintei, apa curatitoare pentru sufletul intinat si pentru trup. Asadar se cere dispozitia libera a omului, se cere acordul lui, care sa vina din propriul impuls, se cere dorinta de intoarcere, metanoia, se cere intrarea in baia nasterii din nou, pentru ca prin aceasta sa se curete, sa se sfinteasca si sa se mantuiasca. Iata pricina pentru care harul nu mantuieste "oricat ar fi el de har" fara libera dispozitie a omului, pricina pentru care sunt date indemnurile pentru pregatire. Caci este cu neputinta ca cineva sa se mantuiasca daca prin pocainta, daca prin baia ei curatitoare nu se va curata pentru a dobandi iertarea pacatelor lui si astfel sa fie sfintit si sa se imprieteneasca cu Dumnezeu.
Botezul pocaintei al Inainte-Mergatorului este si va fi chipul pocaintei in toti vecii si invata pe toti ca este cu neputinta comuniunea cu Dumnezeu cat timp cel ce pacatuieste ramane in pacat, fiindca este dator sa se intoarca la Domnul Dumnezeul lui, sa se ingrijeasca de pacatele pe care le-a facut si ca trebuie sa primeasca baia curatitoare a lacrimilor, aceasta arvuna a iertarii pacatelor de catre Dumnezeu, fiindca "acolo unde este duhul pocaintei, acolo e limpede ca se lucreaza nimicirea oricarui pacat si pieirea blestematilor diavoli", zice Sfantul Nil.
Dar, de vreme ce, pe de o parte, din pricina neputintei morale sau mai degraba din pricina nepasarii, omul de multe ori cade in diferite pacate prin care isi primejduieste mantuirea, iar pe de alta parte, fiindca pocainta este absolut necesara pentru mantuire, trebuie sa nu cheltuim timpul ce ni s-a dat, ci sa ne grabim spre pocainta, ca nu cumva, daca tot amanam pocainta, patima sa faca sufletul de nevindecat.