Predica la Sfantul Apostol si Evanghelist Luca


Predica la Sfantul Apostol si Evanghelist Luca

Frati crestini,

Intre sfintii praznuiti astazi de Biserica noastra ortodoxa este si Sfantul Apostol si Evanghelist Luca. Despre el am sa va spun in seara asta cateva cuvinte, pentru ca din Evanghelia sa, de-a lungul anului, ne hranim adeseori, din cuvintele sale, atat de placut spuse din partea Mantuitorului Hristos.

Inainte de aceasta vreau sa va amintesc asa, in general, ca desi Mantuitorul vorbeste de-a lungul celor trei ani si jumatate o singura predica evanghelica, deci Cuvantul Lui este unul si acelasi, totusi sunt patru evanghelisti, patru autori scriu despre viata si activitatea Sa.

Cineva spunea ca cei patru autori ai vietii lui Iisus sunt ca niste privitori de pe un munte inalt: fiecare priveste din unul din cele patru colturi ale muntelui si vede fiecare ce poate cuprinde cu ochii si cu intelegerea. Cam asa a fost viata Mantuitorului vazuta de cei patru autori ai vietii Sale, sfintii patru evanghelisti Matei, Marcu, Luca si Ioan. Unii vad intr-un anumit fel chipul lui Iisus, altii, altfel. Depinde si de destinatarii acestor Evanghelii, pentru ca fiecare Evanghelie din cele patru are un scop.

Evanghelia Sfantului Matei este scrisa pentru evrei, si are ca scop sa dovedeasca poporului evreiesc ca Iisus corespunde tuturor textelor din Vechiul Testament, spuse profetic cu privire la Mesia. De aceea, citind Evanghelia Sfantului Maiei veti vedea foarte multe citate din Vechiul Testament.

Sfantul Marcu scrie Evanghelia indeosebi pentru romani. Poporul roman, pe vremea aceea, era o forta puternica, un imperiu bine pus la punct si avea cultul fortei. Cezarul era in fruntea acestei piramide, armata si justitia erau niste forte ajutatoare, incat formau un corp puternic, si evanghelistul se refera la acest corp roman cand scrie Evanghelia. Adeseori Iisus in Evanghelia Sfantului Marcu este prezentat ca un adevarat Om-Dumnezeu, Stapan al lumii, Stapan peste legile naturii, Stapan peste bolile trupesti si sufletesti ale oamenilor, Stapan peste demoni, incat Iisus, cand porunceste ceva, se face.

De pilda, merg pe luciul marii Galileii si Iisus adoarme la carma: randuiala dumnezeiasca. Se starneste furtuna pe mare, marea Ghenizaretului sau a Galileii. Apostolii Il scoala pe Iisus: "Doamne, scoala-Te, ca pierim de furtuna aceasta care ne ineaca!" Iisus se ridica si porunceste marii spunand asa: "Taci, linisteste-te!", si indata se linisteste marea.

Porunceste demonilor sa iasa din oameni si ies. Un demon care iese dintr-un indracit spune: "Te stim cine esti - ii spune lui Iisus - esti Iisus, Fiul Celui Preainalt". Deci Il stiau si Il recunosteau ca Stapan al lor. Porunceste demonilor sa iasa din niste indraciti din Gadara, si ies demonii de acolo, desi erau o legiune intreaga. Sase mii erau intr-un singur om, sase mii de demoni! Acel denon din gadarean care era legat cu lanturi si rupea lanturile, de puterea demonilor dintr-insul, ca erau legiune. Iisus ii scoate din acesti indraciti si le porunceste sa intre intr-o turma de porci care se ineaca in mare. Aceasta forta este deosebit subliniata de Evanghelia Sfantului Marcu.

Evanghelia lui Luca e scrisa pentru pagani, pentru greci si de aceea, Evanghelia Sfantului Luca - care era un autor iscusit, un om cult si foarte bun scriitor, mester al cuvantului, de origine grec - are o turnura greceasca, o limba foarte placuta. Sfantul Luca scrie Evanghelia pentru lumea greceasca, aceasta lume care a avut poeti si filozofi, cum stim.

Evanghelia Sfantului Ioan, cea din urma Evanghelie este scrisa mai tarziu, catre anul 100, si este scrisa pentru toata lumea. De aceea Evanghelia Sfantului Ioan cuprinde toata lumea pagana care dorea sa stie despre Iisus si are ca tema dragostea. Din dragoste S-a intrupat Fiul lui Dumnezeu, si aceasta dragoste o predica Sfantul Ioan, apostolul dragostei crestine. Catre sfarsitul vietii, Sfantul Ioan rostea aceste cuvinte: "Copilasii mei, iubiti-va unul pe altul, precum Hristos v-a iubit pe voi".

Deci aceste patru Evanghelii privesc viata lui Iisus, insa fiecare in felul ei, pentru ca Iisus a fost nu numai o mare personalitate, ci a fost Dumnezeul intrupat.

Sfantul Luca, asa cum am spus, era de origine grec. El nu a fost printre cei 12 martori ai vietii lui Iisus, printre cei 12 apostoli. El si Marcu, amandoi autori de Evanghelii, fac parte din cei 70 de apostoli. Din cei 12 fac parte Matei si Ioan, primul si ultimul din cei patru evanghelisti. Sfantul Luca era de origine, poate, din Antiohia Siriei.

El isi scrie Evanghelia la cererea unui aristocrat din Antiohia, acel Teofil pe care-l aminteste si in cartea intaia, in Evanghelie si in cartea a doua, Faptele Apostolilor, scrisa tot de Sfantul apostol si evanghelist Luca: preaputernicul Teofil.

Acest preaputernic Teofil era un demnitar roman, jurist se crede, din Antiohia. Acest aristocrat, acest om cult si de mare suflet l-a ajutat pe Sfantul Luca, asa cum spune traditia, sa invete carte. Sfantul Luca se stie ca era un om sarac in familia sa, iar Teofil l-a ajutat sa invete carte, mai ales medicina. A invatat medicina in orasul Pergam din Asia Mica, Turcia de astazi, cinci ani de medicina, asa cum se invata si in vremurile noastre. Medicina se baza mai ales pe tratamentul cu plante, de aceea in Evanghelia scrisa de Sfantul Luca sunt numite aproape toate bolile cu numele lor, asa cum erau numite in vremea aceea.

N-a fost martor al vietii lui Iisus, insa cand s-a apucat sa scrie Evanghelia, Sfantul Luca s-a informat, a "cercetat cu de-amanuntul", cum spune el. A intrebat pe martorii vietii lui Iisus, a intrebat pe Maica Domnului, a intrebat pe Andrei, pe Ioan, cei apropiati de Iisus Hristos, si a scris cu de-amanuntul viata lui Iisus.

Ceilalti evanghelisti incep diferit viata lui Iisus, el insa o incadreaza in istoria timpului. Stim, din Evanghelia lui, ca Iisus Hristos S-a nascut in vremea lui Augustus, imparat al Romei, si a murit pe vremea lui Tiberiu, imparat al Romei. Stim cine era in Siria guvernator, stim cine era guvernatorul Palestinei din vremea aceea, Pilat din Pont. Dupa aceea, in Faptele Apostolilor, Sfantul Luca citeaza demnitari, consuli, proconsuli romani sau guvernatori romani, de-a lungul calatoriei Sfantului apostol Pavel din Asia pana la Roma si pana in Spania.

Sfantul Luca, la inceputul Evangheliei sale, se refera la viata lui Iisus, insa dintru inceputuri. Dintre cele patru Evanghelii, numai el ne vorbeste despre Buna Vestire si Maicii Domnului. Poate pentru motivul ca pictand chipul Maicii Domnului - el e socotit si pictorul crestin cel dintai - a intrebat-o, si Maica Domnului i-a spus niste lucruri pe care nu le aflam din celelalte Evanghelii: despre Buna Vestire, cand Arhanghelul a venit si i-a spus ca va naste un fiu si si ¬va numi cu numele Iisus si va fi mare inaintea lui Dumnezeu si a tot poporul.

Tot el vorbeste despre buna vestire a nasterii Sfantului Ioan Botezatorul, amintind de acel moment cand Zaharia, tatal Sfantului Ioan, slujea la Templul din Ierusalim si la un moment dat apare arhanghelul Gavriil si-i spune lui Zaharia ca Elisabeta, sotia lui, care este batrana, trecuta de varsta nasterii, va naste un fiu. Zaharia se indoieste, nu cumva sa fie vreo aratare, vreo minciuna, aceasta vedenie (...) si atunci arhanghelul ii spune: "Eu sunt Gavriil care stau inaintea tronului lui Dumnezeu si am venit sa-ti spun acestea. Pentru ca nu ma crezi, iata, din clipa aceasta vei ramane mut, pana cand se va naste acel profet de care am vorbit eu". Si Zaharia ramane mut, ca dupa aceea sa se implineasca prorocia lui, ca Elisabeta a nascut un copil, pe Sfantul Ioan Botezatorul.

Tot de la el aflam despre acea calatorie a Familiei sfinte - cand Iisus implinise 12 ani, varsta Sa pamanteasca - din Galileea la Ierusalim; cand Iisus, copilul, a intrat in

Templu, in locul unde invatatii, doctorii in lege la Ierusalim talcuiau fel de fel de probleme biblice. Iisus intra intre ei si le pune niste intrebari. Ei nu pot sa-I raspunda - desi era numai de 12 ani - ca era Dumnezeul intrupat. Si se mirau toti de intelepciunea Lui. Acest moment il aminteste numai Sfantul Luca.

De aceea Sfantul Luca, scriind Evanghelia aceasta pentru pagani, pentru greci indeosebi, pentru lumea pacatoasa si imperiului greco-roman, ca sa incurajeze lumea aceasta pagana, dezmatata si plina de patimi, aminteste ca Iisus este dragostea intrupata si Iisus iarta, Iisus ajuta sa salte, sa iasa oamenii din pacat.

De aceea gasim in Evanghelia Sfantului Lucai parabole, ca aceea a fiului risipitor. Aceli tata care avea doi fii: unul mai mare, a ramas acasa; celalalt a cerut partea de avere si a plecat in lume, s-o cheltuiasca in dezmat; si tatal ii da voie. Dupa ce ajunge porcar si nu are ce sa manance, se intoarce inapoi la casa parinteasca si tatal il primeste, pentru ca l-a asteptat cu dragoste atata amar de vreme. Si umilit, fiul risipitor spune acele cuvinte pe care le putem spune fiecare dintre noi: "Parinte, am gresit la cer si inaintea ta! Nu ma mai voi socoti de acum fiul tau, primeste-ma ca pe unul din argatii tai!"

Aceasta parabola spusa de Iisus e remarcata numai de Sfantul Apostol si Evanghelist Luca. Este parabola fiecaruia dintre noi, pentru ca fiecaruia, mai ales in perioada tineretii, ni se pare ca tot ce zboara se mananca, totul ne este permis sa facem, cat ar fi de urate faptele pe care le facem, ca dupa aceea sa ne para rau, sa ne caim, sa ne intoarcem la Dumnezeu.

Si barbati si femei, tineri si tinere, au aceasta experienta, intr-o masura mai mare sau mai mica, in viata fiecaruia. Aceasta parabola era spusa pentru lumea pagana indeosebi, care era plina de patimi. Faptul ca Iisus ierta acele pacate grele era o mare incurajare pentru ei.

De asemenea, sunt pagini ca acelea din viata lui Zaheu, vamesul din Ierihon, un mare pacatos, un perceptor roman care incasa darile si facea foarte multe abuzuri. Toti acesti vamesi se umpleau de bani si de avere, pe socoteala vaduvelor si saracilor, de la care storceau birurile peniru imperiul roman. Un asemenea pacatos, fiind urcat intr-un copac in Ierihon, Il vede pe Iisus; il vede si nu stie cum sa se bucure mai mult de aceasta prezenta. Iisus, de asemenea, ii vede si ii spune: "Zahee, se cade sa fiu astazi in casa ta". Aceasta parabola este numai la Sfantul evanghelist Luca.

Femei pacatoase care se apropie de Iisus si plang.. si toarna mir pe cap si pe picioarele Lui.. si le sterg cu parul capului lor. Sfantul Luca povesteste despre asemenea cazuri: si Iisus le iarta, cu conditia sa nu mai greseasca. Este Evanghelia aceasta, Evanghelia saracilor, a pacatosilor, a femeilor pacatoase, a oamenilor pacatosi care totusi se intorc la Dumnezeu, pentru ca simt ca Iisus, acest Dumnezeu intrupat, este Cel care poate ierta si este sfintenia insasi.

Pentru ca oamenii, frati crestini, toti nazuiesc carre sfintenie, insa nu o pot realiza. De aceea, daca nu o pot realiza ei, vor ca altii sa fie sfinti. Vin la altii pentru rugaciune, la altii cer ajutor, insa ei continua viata lor pacatoasa. O mare greseala si o mare inselare. Sa nu cautam la altii exemplu, ci noi sa devenim exemplu, daca putem, cu ajutorul lui Dumnezeu. Pentru cel pacatos sa te rogi, sa nu-l cartesti, sa nu-l barfesti. Sa te rogi pentru el si apoi Dumnezeu va fi si cu tine. Cand il judeci si il osandesti, Dumnezeu se indeparteaza de tine si tu ramai in pacatele tale.

Aceste lucruri reies mai ales din Evanghelia Sfantului evanghelist Luca. El scrie Evanghelia sa tarziu, catre anul 62 si culege din cele doua Evanghelii care erau scrise pana atunci, Evanghelia Sfantului Matei si a Sfantului Marcu - el care cerceteaza toate cele spuse mai inainte de el despre Iisus Hristos Mantuitorul - si ia anumite pasaje; de aceea citind acele Evanghelii veti intalni cuvinte si anumite parabole ale Mantuitorului gasite si la Luca, insa nu toate. Pentru ca el ia anumite parti din Evangheliile sinoptice, adica asemanatoare, de la Matei si de la Marcu, insa adauga si el niste lucruri, asa cum am spus acum: aceste parabole si elemente crestine, mesianice, special pentru lumea pagana, ca sa-i incurajeze, sa-i traga la Iisus Hristos, Mantuitorul lumii.

Adeseori recomand celor care nu au cunostinta despre Evanghelii, sa inceapa cu aceasta Evanghelie. E scrisa dupa mintea noastra omeneasca, si mai ales.. moderna. Orice afirmare trebuie sa aiba o introducere, o tratare si o incheiere. Si mai ales in Evanghelia aceasta a vietii Dumnezeului intrupat, cuprinsa in istorie, introducerea aceasta in istoria timpului, introducerea lui Iisus in vremea Lui, in care a trait, este de mare importanta pentru noi, cei de astazi. Este scrisa cronologic, de la buna vestire a Sfantului Ioan Botezatorul, Buna Vestire a Maicii Domnului, Nasterea Mantuitorului Hristos, dupa aceea copilaria lui Iisus Hristos, cu acel moment de la Ierusalim cu Iisus in Templu, continuand cu toate invataturile si faptele Mantuitorului Hristos, pana la Rastignire, la Inviere si Inaltarea la cer, toate cuprinse cronologic in aceasta Sfanta Evanghelie. Este cea mai intinsa dintre toate celelalte. Desi Evanghelia Sfantului Matei are 28 de capitole si Evanghelia de la Luca numai 24, insa capitolele ei sunt lungi. Este intinsa, insa foarte placuta atunci cand o citesti cu luare aminte, si foarte usor de urmarit.

Scrie Evanghelia pana la Inaltarea la cer a Mantuitorului Hristos, dupa care continua in a doua carte a lui, pentru ca Sfantul Luca scrie intai Evanghelia - a treia, in ordinea celor patru Evanghelii - si dupa aceea Faptele Apostolilor. Este prima istorie a vietii crestine, Evanghelia urmata de Faptele Apostolilor, pentru ca se continua cronologic.

Amintim, de pilda, Inaltarea Mantuitorului la cer si Pogorarea Duhului Sfant: sunt cuprinse in Faptele Apostolilor, cu multe amanunte. Marcu de pilda spune: "Iisus S-a inaltat la cer, binecuvantand pe Apostolii Sai". Atat. Sfantul Luca spune amanunte: cine era acolo, apostolii care se uitau plangand spre Iisus care Se inalta, departandu-Se de ei. Apar doi ingeri, spune Sfantul Luca, in urma lui Iisus care Se inalta si disparea de la ochii lor, si ingerii spun: "Acest Iisus pe care-L vedeti inaltandu-Se la cer, Se va cobora. Asa cum L-ati vazut urcandu-Se, asa Se va cobora din cer la voi". Si apostolii se bucura de aceasra mangaiere, pleaca la Ierusalim si se roaga impreuna in Templu, asteptand Pogorarea Sfantului Duh, pe care tor Sfantul Evanghelist Luca o povesteste in Faptele Apostolilor, capitolul 2. Este bine sa le cititi si dumneavoastra, si Evanghelia si Faptele Apostolilor.

In Faptele Apostolilor, in prima parte, in primele 8-9 capitole, este viata de obste a crestinilor din Ierusalim. De la capitolul 9 inainte, pana la sfarsit, este mai ales viata Sfantului Pavel, caci de acest apostol s-a apropiat Sfantul evanghelist Luca si i-a fost ucenic toata viata, pana cand Sfantul Pavel, la anul 67, a fost executat la Roma si Sfantul Luca a ramas fara dascalul sau. Pentru Sfantul Pavel, Luca era iubitul lui medic, "medicul iubit". Medicul care facuse studii, cum v-am spus, si care se pricepea - ori de cate ori Sfantul Pavel avea vreo neputinta omeneasca (Sfantul Pavel se plange de niste neputinte omenesti), Sfantul Luca era mereu la indemana - si il ajuta cu mijloacele stiintifice din vremea aceea.

Din frumusetile scrierilor Sfantului apostol si evanghelist Luca ramane o pagina de neuitat, laudata de literati, acea povestire de dupa Invierea Mantuitorului, din ziua intai de Pasti, cand apostolii erau descurajati, nu stiau ce se va intampla cu ei. Ei credeau ca Iisus o sa ajunga un mare imparat si o sa-i scape de jugul roman. Iisus a murit pe Cruce si atunci Apostolii, descurajati, au plecat fiecare la ale sale, au plecat iarasi la luntrea si la mrejele lor, ca pescari. Doi dintre ei, din care unul era Luca si altul Cleopa, din cei 70 de Apostoli, mergeau catre un sat, cu numele Emaus. Si mergand ei, chinuiti de aceasta tragedie a vietii lor, ca Iisus, nadejdea si bucuria lor, murise pe Cruce ca unul dintre miliari, tristi de tot, mergeau pe acest drum, catre seara si la un moment dat, Iisus apare in mijlocul lor. "Ochii lor erau tinuti", spune Sfantul Luca, "sa nu-L cunoasca", si nu L-au cunoscut ca este Iisus. Iisus ii intreaba: "Despre ce vorbiti intre voi? De ce sunteti tristi?" Si ei ii spun: "Numai Tu esti strain de Ierusalim? Nu stii ce s-a intamplat in zilele acestea aici?" - "Ce anume?", intreaba strainul, care era Iisus. Si ii spun ei: "Iisus care era barbat puternic in cuvant si in fapta iiiiiintea intregului popor, acum mai marii nostri L-au rastignit pe Cruce si L-au ucis. Si noi credeam ca El va fi Cel ce re ne va elibera de necazurile noastre".

Si atunci Iisus, desi ei nu-L cunosteau inca, ii mustra si le spune: "O, necredinciosilor! De ce nu credeti ceea ce v-au spus proorocii?" Si incepe sa talcuiasca din Scripturi toate profetiile cele pentru El. Pentru ca despre Iisus Hristos, frati crestini, s-a anuntat cu 600-700 de ani inainte de Intruparea Lui. Profeti ca Isaia, Ieremia, insusi Moise, marele proroc care traieste la anul 1500 inainte de Hristos, au spus ca Dumnezeu va ridica din neamul lor pe cineva mai mare. Si Iisus talmaceste toate aceste profetii despre El. Si ajungand Apostolii in Emaus, Iisus se facea ca merge mai departe.

Va parafrazez acest moment din Evanghelie, care este foarte mult laudat ca pagina literara. Iisus Se facea ca merge mai departe, ei insa Il sfatuiesc sa ramana cu ei, caci iata, este catre seara, ziua a trecut: "Ramai cu noi." Iisus ramane cu ei, intra in casa, la gazda unde urmau sa ramana peste noapte si li se pune masa ca de obicei. In Orient - si la noi de fapt, chiar mai mult decat la ei - este aceasta ospitalitate: intra un strain in casa lor, il poftesc la masa cu putinul sau multul pe care-l au. Ii poftesc la masa si pe acesti trei calatori si, la masa fiind, Iisus ia painea, o binecuvinteaza si o frange. In momentul acesta ochii lor se deschid si-L cunosc. Iisus insa dispare. Si ei isi spun: "Oare nu era inima noastra arzand intru noi, cand ne vorbea pe cale si ne talcuia Scripturile?"

Si atunci, noaptea tarziu, pleaca inapoi la Ierusalim, desi vroiau sa ramana acolo peste noapte. Pleaca in Ierusalim si intalnesc acolo pe ceilalti apostoli, inchisi de frica iudeilor, cum spune evanghelistul, si le spun cele intamplate cu ei pe cale: cum le-a aparut un strain care era de fapt Iisus si cum le-a frant painea si cum l-au cunoscut la frangerea painii. Aceasta pagina este laudata foarte mult in literatura universala. Un autor al Vietii lui Iisus, ati auzit de Ernest Renan, spune ca este cea mai frumoasa pagina din toata istoria lumii.

Dupa moartea dascalului sau, Sfantul apostol Pavel, Sfantul Luca intra in aria apostolica si predica Evanghelia in Dalmatia, in Macedonia si in Grecia indeosebi. In Grecia, In Teba, in Beotia este arestat si ucis, rastignit pe cruce, nu spanzurat de un maslin, asa spun cronicile, poate mai curand rastignit pe cruce, asa cum a fost rastignit Iisus Hristos, Mantuitorul.

Trupul sau a fost luat cu cinste de crestinii de acolo pe care el ii convertise, si dus la Constantinopol in anul 357, in timpul lui Constantiu, fiul lui Constantin cel Mare si ingropat in biserica Sfintilor Apostoli care a fost construita de Constantin cel Mare. Langa mormantul lui Constantin, care era intr-un sicriu de aur, de jur imprejur erau apostolii Luca, Timotei si Andrei. Acesti apostoli sunt precizati in niste documente vechi. Deci acolo si asa sfarseste viata acest mare autor, Sfantul Luca, autor a doua carti din Noul Testament, Evanghelia a treia si Faptele Apostolilor.

Aceste lucruri, frati crestini, vi le-am spus in seara aceasta, in amintirea Sfantului Luca pe care-l praznuim astazi, 18 octombrie.

Cititi Evanghelia Sfantului Luca, veti avea mare folos sufletesc. Cititi apoi in continuare a doua lui carte, Faptele Apostolilor. Veti intalni acolo discursuri frumoase ale Sfantului Pavel, suferintele marelui apostol, aceasta duiosie pe care o rasfrange crestinismul in lumea pagana, disperata si pacatoasa, aceasta mare pecete a sfinteniei pe care o lanseaza Evanghelia Sfantului Luca si Faptele Apostolilor in lumea pagana, plina de patimi. Cititi deci aceasta Evanghelie si Faptele Apostolilor si veti avea folos sufletesc. Amin!