![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pentru ca acestea sunt tipul de informatii care le vedem/auzim, iar ca sa aflam adevarul nu avem cum sa o facem fara sa citim despre asta. Cunoasterea directa, supranaturala e accesibila sfintilor si celor imbunatatiti, noi trebuie sa aflam adevarul. Si aceasta o putem face citind de exemplu vietile sfintilor, scrierile lor, patericul, limonariul, etc. Si aici e o problema, daca nu stim prea multe nu ne apucam sa citim Filocalia, care e mai grea, ci vietile sfintilor. In legatura cu ceea ce ai evidentiat, sa mergem la inceputuri. Caderea lui Adam a dus la degradarea firii umane, iar dupa Adam toti oamenii trebuiau sa ajunga in Iad, nu mai puteau ajunge in Rai. Asadar starea de normalitate dupa Adam e ajungerea in Iad dupa moarte, nu ajungerea in Rai. Din cauza caderii lui Adam s-a rupt comuniunea cu Dumnezeu si nimeni nu mai putea ajunge in Rai. Am citit ca de aceea ar fi fost data moartea fizica, pentru ca oamenii sa nu ajunga ca si ingerii cazuti. Si Dumnezeu ne-a ajutat si ne-a redat posibilitatea sa refacem comuniunea. De aceea Iisus se numeste Mantuitorul, el este cel prin care ne mantuim, nu exista alta posibilitate, e singura. Si cum se face aceasta? Prin har, renastem cu ajutorul harului. Pana la venirea Mantuitorului harul era doar exterior, avem explicatia mai completa la sfantul Serafim de Sarov. Lucrarea Mantuitorului a facut ca noi sa putem primi harul prin Sfintele Taine, in special Mirungerea si Impartasirea (Botezul si Spovedania sunt pentru iertarea pacatelor). Prin acesta nu mai suntem doar nascuti din parintii naturali, ci intram in comuniune cu Dumnezeu. Sunt conceptii care cred ca spun ca rastignirea lui Iisus a avut efect asupra oamenilor, dar numai nasterea prin har are efect, pentru un hindus nu are efect rastignirea. Asadar doar harul primit la Botez urmat neaparat de Mirungere pune inceputul mantuirii, doar faptele sau chiar si credinta nu aduc singure mantuirea, acestea le aveau si unii din dreptii Vechiului Testament. De fapt asta spune si in catehism. Harul dat Apostolilor prin limbile de foc la Cincizecime, apoi botezau si cei botezati primeau har vorbind in limbi (azi e Mirungerea). De aceea spunem ca nu exista mantuire in afara Bisericii, pentur ca doar in Biserica formata de Mantuitor exista harul lucrator dat la Cincizecime Apostolilor. In legatura cu harul lucrator in alte culte, inca din secolul III apare controversa dintre Episcopul Romei Stefan I si Sf. Ciprian al Cartaginei pe tema prezentei harului la eretici. atunci se tin si sinoade locale in Cartagina si Biserica are ca invatatura de atunci (nu e vorba ca pana atunci nu era aceasta) ca cei ce se despart de Biserica pierd si harul, iar har lucrator e doar in Sfanta Biserica. La sinoadele ecumenice se vorbeste de primirea eterodocsilor prin iconomie, deci nu erau recunoscute tainele lor. Mai clar avem ceea ce spune Sf. Vasile cel Mare in primul sau canon: "Începutul separării a fost schisma, iar prin această despărțire ei (schismaticii, ereticii, n.n.)nu mai au harul Sfântului Duh care nu li se mai dă din momentul despărțirii lor. La inceputuri, inainte de despartire, acestia aveau harul preotiei si prin punerea mainilor transmiteau acest har, sfintilor, iar dupa schisma au devenit laici incat nu mai aveau puterea harului nici pentru a boteza, nici pentru a hirotoni: cei rupti de Biserica au devenit astfel incapabili de a transmite si altora harul Sfantului Duh. " Asadar aceasta e invatatura Bisericii si este clar definita inca de la inceput si nu s-a schimbat niciodata (o invatatura de credinta nu are cum sa fie schimbata, doar canoanele sau practicile). Si nu avem cum sa spunem nici ca Biserica s-a inselat, pentru ca in privinta invataturilor spunem ca Biserica nu se poate insela, este infailibila (Biserica, nu oamenii). Cei din BO pot avea si conceptii gresite, dar beneficiaza de Sfintele Taine, doar cei ce parasesc Biserica nu mai au parte de acestea. Si in Vechiul Testament au fost doua exceptii, Enoh si Sf. Ilie nici nu au murit si nu au ajuns in Iad. la fle si in Noul Testament sunt si exceptii, noi cunostem doua, nu stim daca mai sunt si altele. In cele doua exceptii sfinti ai Bisericii s-au rugat pentru doi pagani si s-au mantuit. Iar in ultimul caz Dumnezeu i-a spus Sf. Grigorie cel Mare sa nu se mai roage pentru pagani. Acum sa comentez si citatele. In Sfanta criptura scrie aceste lucruri, nu e tocmai corect ca nu sunt mentionate. De exemplu scrie ca cine nu se va naste din apa si Duh (adica Botez si Mirungere) nu va ajunge in Rai. Mai scrie ca cine nu va manca Trupul si Sangele de asemenea nu va ajunge in Rai. E mai mult decat clar. Apoi cei ce nu stiu adevarul inseamna ca nu au acest pacat, al stiintei si respingerii. Dar celelalte pacate tot pacate sunt. De exemplu chiar daca nu era legea lui Moise, omorul tot omor era, chiar daca nu se stia ca nu e bine. Vedem cat de gresita e conceptia acesta, ar insemna ca cine nu stie ar putea face orice pacate, ca nu le stie deci nu e vinovat de ele. Iar despre cei ce resping, avem si despre asta in Sfanta Scriptura. Scrie ca in localitatile unde locuitorii nu vor sa-i primeasca sa plece si le va fi mai greu acelora decat celor sin Sodoma si Gomora la sfarsit. Sfantul Teofan Zavoratul spune ca de ce stam sa avem grija de altii sa se mantuiasca, cand nici noi nu stim daca ne mantuim. Unii vor neaparat sa ii bage in Rai pe toti, desi asta nu e treaba noastra. Pentru cineva care nu are multe cunostinte e de ajuns sa stie ca BO e mantuitoare, iar parasirea inseamna pierderea mantuirii. Daca vrea sa aiba mai multe cunostinte si sa afle mai multe lucruri poate afla si ce crede Biserica despre asta, dar nu cand stie doar cateva fraze din invatatura ortodoxa. P.S. Cel ce nu se naste in ortodoxie are aceleasi calitati ca si cel ce se naste in ortodoxie. Adica are si inteligenta si vointa si liber arbitru. Nu e oprit de nimeni sa caute adevarul. Exemplul e sutasul Corneliu, dar poate sa nu fie neaparat o viziune, ci doar o luminare. E greu de crezut ca Dumnezeu nu poate aduce la adevar pe cel ce merita. In alta ordine de idei noi avem si avantajul credintei stramosilor nostrii. Cum mostenim urmarile erorii lui Adam asa mostenim si urmarile binelui fauct de inaintasii nostrii, e acelasi lucru. Last edited by catalin2; 14.10.2011 at 21:54:48. |
|