![]() |
![]() |
|
#19
|
||||
|
||||
![]()
Sfantul Ierarh Luca al Crimeei, chirurgul fara de arginti
Nu era timp mai potrivnic pentru ca cineva să devină preot decât anii dezlănțuirii teroarei bolsevice. Pentru chirurgul Valentin Voino-Iasenetki, chemarea apostolică a preotiei a fost mai puternică decât vrăjmăsia vremurilor. O alegere întru totul împotriva mersului istoriei, a rațiunii și a bunului simț lumești. În acei ani tocmai se declanșase războiul fățiș împotriva Bisericii Ortodoxe Ruse, prin campanii atee anti-religioase în care mulțimea era ațâțată să atace bisericile, să atace preoții, credincioșii erau amenințați, închiși, exilați, împușcați, săvârșindu-se fărădelegi cu ghiotura, într-o dezlănțuire nebunească a forțelor întunericului. Mai mult decât atât, puterea sovietică inventase „Biserica” Vie, o grupare para-religioasă prin care se căuta demolarea Bisericii Ortodoxe din interior. In „Biserica” Vie migrau toți arhiereii și preoții care doreau să slujească regimului sovietic și nu lui Dumnezeu, iar principiile ei erau asemănătoare aggiornamento-ului: scurtarea slujbelor, schimbarea veșmintelor, a înfățișării clerului, a tradițiilor, etc. Modul de aplicare era cel prin forță și silnicie.(!!!) Genial, inventiv, dăruindu-și toată viața sa spitalelor, cercetărilor și operațiilor delicate, salvând viața a nenumărați oameni, Sf. Luca era indispensabil până și aberantei și ucigașei puteri comuniste. Fără îndoială, dacă ar fi avut vreo dorință de câștig omenesc, vreo înclinație către realizarea sa, fie și profesională, în această lume, Sf. Luca niciodată nu ar fi devenit preot, ci ar fi căutat să intre cumva în grațiile noii puteri. Dorința lui a fost, însă, chiar de la bun început, înainte de a se apropia de Biserică, să slujească oamenilor, amintindu-ne, în această privință, de un alt mare Sfânt Doctor fără de arginți și mare Mucenic, Pantelimon: „principalul în viață este să faci întotdeauna bine oamenilor. Dacă nu poți să faci pentru oameni un bine mare, străduiește-te să faci măcar unul mic”. Iată cum se raporta la bolnavii pe care îi trata: „cu fiecare rănit el intra într-o legătură sufletească, își amintea toate figurile lor, le știa numele de familie, ținea minte toate amănuntele legate de operație”. El însuși spunea: „Pentru un chirurg nu trebuie să existe „caz”, ci numai omul viu care suferă“. Și suferea el însuși pentru cei pe care nu reușea să îi salveze: „suport cu greu moartea bolnavilor după operație”. Astfel, Dumnezeu l-a cercetat și l-a chemat la cea mai înaltă slujire cu putință lăsată de El pentru oameni: slujirea liturgică, episcopală. Intrarea în Biserică a avut loc la o vârstă matură, peste cincizeci de ani. Fusese căsătorit și a dus o viață de familie, având patru copii. Lipsurile mari cu care s-au confruntat mereu nu l-au descurajat și nici nu l-au predispus să facă compromisuri și să nu mai asculte de glasul conștiinței. După moartea soției sale, survenită din cauza tuberculozei precum și condițiilor precare în care trăiau, la scurt timp, devine preot. În acest context în care oricine purta haină preoțească era identificat drept „obscurantist”, „dușman al poporului” din principiu, riscând nu numai excluderea din societate, o viață grea, plină de lipsuri și de șicanări, dar chiar închisoarea și moartea, doctorul chirurg Valentin devine părintele Valentin și începe, spre groaza apropiaților, surpriza studenților de la facultate (era și profesor) și furia autorităților, să poarte rasa pretutindeni. Despre hotărârea de a se preoți mărturisește însuși Sfântul: „firește, ei nu puteau să înțeleagă și să aprecieze gestul meu, fiindcă erau îndepărtați de religie. Ce ar fi priceput ei dacă le-aș fi spus că la vederea mascaradelor blasfemiatoare și a batjocurilor îndreptate asupra Domnului nostru Iisus Hristos inima mea strigă cu putere: Nu pot să tac! Și simțeam că datoria mea este să apăr prin propovăduire pe Mântuitorul nostru jignit și să laud nemăsurata Lui milostivire față de neamul omenesc?” Părintele Valentin, mai târziu episcopul Luca, nu și-a părăsit nici ocupația de doctor și nici nu și-a diminuat râvna de a cerceta și găsi tehnici de operație noi. [b]Autoritățile nu pierdeau niciun prilej de a îl obstrucționa și se înfuriau pentru faptul că binecuvânta bolnavii înainte de a îi opera sau pe cei care erau pe moarte căuta să îi conștientizeze asupra Judecății. [/B]Odată i-au scos icoana din sala de operații, iar el a refuzat să mai vină la spital. Situația s-a schimbat în momentul în care soția unui membru important de partid trebuia operată imediat. Solicitat, părintele Valentin a cerut ca icoana să fie pusă iarăși în salon… De altfel, continuarea slujirii sale de doctor s-a prelungit până la o vârstă înaintată. Era deja episcop când a publicat un volum de cercetări asupra chirurgiei, pe care îl semna, de altfel, cu titlul și numele arhieresc (statul comunist a cenzurat numele de episcop, însă în străinătate a fost publicat ca atare). Activarea ca doctor o făcea din două motive: salvarea oamenilor și slava Bisericii. Într-adevăr, aparițiile sale la comunicările științifice, prezența sa în spitale, la cursuri, ca preot și episcop, era o adevărată sfidare față de realitatea dușmăniei cu care era luptată Biserica în acele vremuri. Într-un final, și oricum târziu, când era deja bătrân și nu mai avea aceeași dexteritate în operații, a fost nevoit să renunțe la chemarea sa doctorală, însă din alt motiv: autoritățile au interzis cu desăvârșire să mai apară cu rasa pe el la comunicări. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Pelerinaj-Manastiri de-a lungul Dunarii, Transalpina, pe urmele lui Avram Iancu | Mikaela | Pelerinaje la locuri Sfinte | 2 | 22.05.2011 19:09:34 |
Cazare: pe urmele parintelui Arsenie Boca | E_my | Pelerinaje la locuri Sfinte | 14 | 04.09.2010 20:05:35 |
Vietile Sfintilor | D.C. | Despre Biserica Ortodoxa in general | 28 | 08.09.2009 22:14:14 |
Acatiste ale sfintilor | cod_gabriel | Rugaciuni | 42 | 20.12.2008 03:34:21 |
|