![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
30. Și prin aceasta Îl veți atrage spre o și mai mare bunăvoință. Fiindcă dacă va vedea atâta grijă din parte-vă față de mădularele (36) voastre și preocupați de mântuirea celorlalți, vă va învrednici pentru aceasta de o mare îndrăzneală [înaintea Lui]. Căci nimic nu-L bucură așa de mult ca noi să fim împreună-pătimitori față de mădularele noastre și să arătăm multă dragoste fată de frați și să ne îngrijim cu ardoare de mântuirea aproapelui.
31 . Așadar, știind acestea, iubiților, cu bucurie și veselie duhovnicească să vă pregătiți pentru primirea harului ca și voi să vă împărtășiți de preabogatul dar și toți împreună, arătând o viețuire vrednică de har, să dobândim (37) bunătățile veșnice și negrăite, cu harul și cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, cu Care împreună Tatălui și Duhului Sfânt, slavă, putere și cinste, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin. 1 viața biologică a lui Adam era și ea lipsită de efort și chinuri. 2 desemnează acțiunea de a-și depăși în mod nepermis, din mândrie, limitele firești. 3 nu înseamnă neapărat împotrivire, ci o neluare în serios și pe deplin a poruncii, a fi distrat și a lăsa să treacă pe lângă urechi ceea ce s-a spus, considerându-1 ca ceva nu atât de important. Poate sensul este mai degrabă de neluare aminte, de neacordare a întregii atenții. 4 este lipsa de frică, sentimentul deplinei siguranțe, dar prin aceasta poate deveni și al lipsei de responsabilitate și atenție. 5 închipuirea aceasta nu are consecințele celei sugerate de demon (vezi paragraful 7), deși mecanismul este același: se cere credință față de ceva nevăzut, pornind de la realitatea văzută. Criteriul de deosebire este persoana căreia îi acordăm încredere și a cărei intenție – bună sau rea – se dezvăluie în rezultatul faptelor sale, rezultat observat prin experiență: realitatea morții ca alternativă oferită de diavol și realitatea învierii în cazul lui Hristos (paragraful 7). Dăm aici un text al fericitului Teodoret – și el aparținând formal aceleiași școli antiohiene, ca și Sfântul Ioan – din comentariul la Cântarea Cântărilor, în care închipuirea are un înțeles apropiat de cel folosit aici de Sfântul Ioan: „să se observe că și în vremea Liturghiei, când primim trupul Mirelui, îl sărutăm și îl luăm de mână și ne lipim cu ochii și cu inima, și ne închipuim o oarecare îmbrățișare nupțială și socotim că suntem împreună cu El, iar El ne ține de mână și ne sărută, dragostea alungând frica, după dumnezeiasca Scriptură” (P. G. 81, 53). A se vedea și analizele făcute de Sfântul Ioan în cateheza a VII-a în legătură cu chinurile mucenicilor, în nici un caz nu este vorba de un act de imaginație, în înțelesul modern al cuvântului. 6 Termenul e același cu cel folosit pentru «scăldătoare» în cazul bolnavului de la Vitezda. 7 Rolul catehezei este de a întări credința și nu atât unul strict intelectual, de a dobândi noi informații. 8 Oare de ce nu se mai fac în biserici cateheze zilnice sau măcar periodice referitoare la botez, căsătorie, sau despre cum să abordăm creștinește realitățile și problemele vremurilor de azi? Nu cumva să auzim pe Mântuitorul spunându-ne – asemenea fariseilor și cărturarilor- în ziua judecății că nici noi nu intrăm, dar nici pe alții nu i-am lăsat să intre și să ne fie osânda îndoită. 9 A se remarca importanța glasului în actele de exorcizare. Literal traducerea ar fi: „vă conducem la / vă lăsăm în seama, glasurilor exorciștilor”. 10 care a dat în românește „evlavie”, nu conține ideea unei pietăți sentimentale, ci din contră ea este starea străjerului ce stă pe meterzele cetății și a pândarului ce își așteaptă prada. Este deci o stare de maximă trezvie, stare duhovnicească asupra căreia sfântul Ioan insistă aproape obsesiv în toate cele opt cateheze. Rolul exorcismelor era și acela de a-i face pe viitorii creștini perfect conștienți de realitatea și duritatea luptei duhovnicești. În al doilea rând, starea de străpungere a inimii este esențială pentru o reală pocăință (în sensul adânc de „schimbare a minții”) și această stare nu ne-o putem provoca singuri (doar dorința de schimbare a minții este a noastră), ci este nevoie de o putere exterioară care să ne „atace” inima. Exact așa s-a întâmplat și cu convertirea celor 3000 de oameni la Cincizecime. Sfântul Petru le-a atins prin puterea Duhului inima și doar apoi le-a spus „pocăiți-vă”. 11 Acest fapt arată că nașii erau prezenți împreună cu catehumenii la catehizarea acestora. Prin acest fapt, cei doi auzeau aceleași învățături, încât fiecare știa exact care-i sunt datoriile și drepturile. Greaca nu avea termenul propriu-zis de „naș”, ci folosea un termen juridic ce desemna garantul ce-l lua un debitor în fața creditorului său. 12 Imaginea oferită de textul original este foarte concretă și personală: călăuza îl ține de mână pe noul drumeț și pe măsura parcurgerii împreună a drumului -cunoscut în detaliu de îndrumător – îl atenționează, îl mustră sau îl îndeamnă asupra pericolelor sau întâmplărilor favorabile ce pot apărea de-a lungul călătoriei. 13 La începutul paragrafului se spunea că lucrurile din Biserică sunt extrem de serioase. Nașii sunt datori să țină cont de această realitate adâncă (și nu convenție religioasă, cum uneori se crede), luând aminte la cele petrecute în timpul ritualului. Pentru gândirea patristică, numirea realităților duhovnicești nu este ceva convențional ori „simbolic” (în sensul denaturat în care îl înțelege societatea modernă), ci acest nume (de “părinte duhovnicesc”) este cuvânt lucrător ce angajează pe cel căruia i se adresează și îl face răspunzător de neîmplinirea lui. Numele de „părinte duhovnicesc” presupune niște realități cutremurătoare, la care vechii creștini se raportau cu maximă gravitate și luare-aminte. 14 Verbul folosit nu este al simplei primiri, ci: primesc pe cineva, făcându-mă garantul lui. 15 Ceea ce se pune în comun din partea ambilor parteneri, învoiala comună. 16 Formularea greacă permite analogia unu la unu a celor patru elemente: scrise „întru hârtie”, „cu /prin cerneală”, respectiv „întru Dumnezeu”, „cu / prin Duhul”. 17 Atitudinea cu picioarele desculțe și mâinile ridicate despre care s-a vorbit mai sus. 18 Această formulare nu credem că ține de un artificiu retoric, ci de o realitate duhovnicească mai accentuat resimțită de Sfântul Ioan în momentul când, vorbindu-le catehumenilor, și-a adus aminte de starea analogă în care se aflase și el cu mulți ani în urmă. Simțirea propriei păcătoșenii nu ar trebui să fie o etalare a unei false smerenii, ci o stare lăuntrică trăită sincer (într-un acord deplin al faptelor și gândurilor) și care atestă că suntem pe calea cea bună. Pentru un creștin care își simte sincer starea de păcătoșenie, singura preocupare ar trebui să fie pocăința reală, schimbarea minții reflectată în modul zilnic de a trăi și gândi nu doar proiectată în, de multe ori, „savante” discuții despre felurile lacrimilor etc. (dar care – trebuie s-o recunoaștem – în multe situații pot fi folositoare). 19 Ușurătatea cu care a trăit după botez. 20Am tradus cu trufie, respectând formularea din cărțile de cult. Totuși termenul grec presupune mult mai mult decât trufia. El desemna cortegiile ce se alcătuiau la sărbătorile păgâne, latura exterioară ce marca acea sărbătoare. Aceste manifestări conțineau, printre altele, spectacole, cântece, reprezentări teatrale de orice natură, alaiul și îmbulzeala feluritelor categorii sociale, manifestări sportive etc. Contextul social actual nu este diferit față de cel păgân antic. Trebuie doar identificate cu smerenie și sinceritate formele sub care se camuflează astăzi vechile rituri necreștine. Lepădarea pe care o facem la botez ne-ar cere în acest caz renunțarea la multe distracții considerate nevinovate de către majoritatea creștinilor de azi . 21 Este vorba despre o ungere prebaptismală, nu de Taina Mirungerii. 22 Cel ce oficiază botezul trebuie să fie extrem de conștient de ce implicații ontologice au actele săvârșite în această taină a inițierii creștine. Credem că nu este vorba de o cunoaștere dobândită intelectual (verbul folosit a cărui înțeles etimologic este de fapt „a văzut”), ci de o experiență pe care însuși a avut-o în prealabil. 23 Textul grec marchează limpede cele patru faze: a. ridicarea de sub tirania demonului b. lepădarea de el c. trecerea de partea lui Hristos d. unirea cu El. Conștientizarea maximă a întregului parcurs se face în fazele 2 și 4. Azi nu mai facem atâta caz de aceste lepădări și uniri tocmai din cauza moleșelii în care ne trăim credința și a desconsiderării realității duhovnicești: prezența și acțiunea reală atât a lui Hristos, cât și a diavolului. Aceste lepădări și uniri de fapt se actualizează în fiecare clipă a vieții, căci permanent suntem puși să alegem. 24 Editorul francez dă și alte locuri paralele unde se comentează acest ritual: „ungerea aceasta este făcută și cu mir și cu ulei. Mir pentru a-l unge (sufletul neofitului) ca mireasă, iar ulei ca luptător”. Într-o altă cateheză se spune: ȚHristos îți pune pe frunte crucea”. Deci această pecete avea forma crucii. 25 Nici aici nu este vorba de Taina Mirungerii, ci doar de o ungere „întăritoare” pentru lupta duhovnicească ce va urma. 26 Acestea erau arme cu care se lovea la distanță: săgeți, lance, suliță etc. 27 Acest ritual este botezul. 28 De la baptisteriu, care în perioada primelor secole cel mai adesea se afla într-o clădire anexă a bisericii. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Intrebare: Cum este privita femeia in diversele religiile lumii? | maria-luisa | Generalitati | 43 | 25.10.2017 10:55:13 |
Faptele bune | danyel | Pocainta | 23 | 26.03.2011 09:45:46 |
A venit gerul peste Romania.Lucruri bune sunt?dar lucruri rele? | tigerAvalo9 | Generalitati | 15 | 06.01.2011 10:45:18 |
Fapte bune. | alexdu | Generalitati | 7 | 08.01.2010 14:38:18 |
VESTI BUNE ! | cristiboss56 | Resurse ortodoxe on-line | 28 | 28.04.2008 22:39:04 |
|