![]() |
![]() |
|
#28
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dimpotrivă, Sfântul Ioan Damaschin spune cu totul altceva aici (privește limpede, te rog...) anume că "înainte de întemeierea lumii" - iar nu că înainte de întemeierea soarelui, așa cum înțelegi tu - nu exista "un veac care să se poată măsura". Și asta nu e tot, tu interpretezi forțat chiar și cuvântul "nu era [nu exista] un veac care să se poată măsura"...! "Veacul" în acest context, este nimic altceva decât ceea ce numim noi astăzi "timp"... Sfântul spune că nu exista timpul mai înainte de facerea lumii, e atât de simplu, iar nu că ar fi existat un alt soi de timp sau ere pentru o zi de dinainte de facerea soarelui. Aceasta spun toți Sf. Părinți. Am să îndrăznesc să mai adug ceva aici. La teologie vă tot bagă unii - chipurile neoficial și cu "dovezi" - în mințile voastre tinere și nevinovate niște minciuni mai mari decât casa, care se constituie frământătura care să vă dărâme mai târziu, anume că Sfinții "au mai făcut și greșeli în interpretări" și că "s-au mai și contrazis". Nu este adevărat, asta să știi și să crezi ca să te mântuiești... Acesta este doar un aspect. Al doilea ar fi să înțelegi în întregime, mai pe limba ta (și a noastră, a mai multora...) astfel: "Înainte ca Dumnezeu să facă universul material (căci lumea asta e: cerul și pământul, universul material...), pe când încă nici soarele nu fusese creat, căci soarele desparte ziua de noapte (atenție! nu spune că măsoară ziua, ci că atunci când e soare este ziuă, și atât...), nu exista vreun timp anume, nu exista temporalitate.". Îmi pare rău că am fracturat cu paranteze explicative, voi transcrie curat citatul diortosit ca pentru noi, așa: "Mai înainte ca Dumnezeu să facă universul material, (deci pe când - ăhăăă! - nici măcar soarele nu exista, ca să poți zice că-i noapte sau e zi...) nu exista timpul."... Deci acum, la scrierea noastră, avem nevoie de punerea acestei paranteze ca să intrăm în duhul afirmației. Este pur și simplu învățătura că mai înainte de facerea lumii nu exista timpul, pe care o găsim la toți Părinții noștri... chiar și la facultățile de teologie. Ba chiar și la Sf. Vasile cel Mare, în acele scrieri pe care le-a menționat Cătălin. Cât despre ziuă, cum că ar fi fost altceva mai înainte de facerea luminătorilor, iar mai apoi cu totul alta, iarăși nu ai temei a spune așa ceva. Dimpotrivă, Sf. Scriptură te ceartă, spunându-ți clar să nu te abați de la ce spune ea: "...și a fost seară și a fost dimineață: ZIUA întâi..."; "...și a fost seară și a fost dimineață: ZIUA a doua..."; "...și a fost seară și a fost dimineață, ZIUA a treia"; și tot așa o ține șase zile încontinuu, parcă ar fi o placă stricată. Dar iată că nu întotdeauna repetiția se dovedește mama învâțăturii... . Și iată, nu apare nici măcar în ziua în care s-a creat soarele vreo diferență sau vreun cuvânt care să sprijine teoria ta, căci Scriptura grăiește una și aceeași și pentru această zi: "Și a fost seară și a fost dimineață, ZIUA a patra"... Iată, frate ortodox, cum le numește pe toate "ziuă", și nu leagă ziua ca temporalitate de soare, de lună, de stele..., sau de tratate de știință (mai vechi ori ultramoderne)..., nici măcar de tratate de doctorat de facultate, ci ea singură este de ajuns să se susțină: timpul (ceasurile, orele...) unei zile este în relație directă cu seara și cu dimineața și cu nimic altceva și neschimbate. De ce să le schimbăm noi? Că nici nu putem, dar putem greși? Putem, dar să nu fie!... Un astfel de ciclu - o seară și o dimineață, adică din seara de ieri până-n seara asta, se numește o zi. Abia mai târziu oamenii au împărțit acest ciclu în fracțiuni denumindu-le ceasuri, ore etc. Dar de la Facerea lumii și până în prezent și - de-o mai vrea bunul Dumnezeu și de acum încolo - ziua are o singură seară și o singură dimineață. Haideți să nu mai forțăm interpretările, oameni buni, după cum bat vânturile, că vânturile nu sunt niciodată statornice. Până și un copil dacă-l întrebi știe ce este o zi și cât durează. Ziua-i ziuă zi de zi, atât de simplu. Iar teoria altor credințe, ce-și iau chip mincinos de "științe", precum că s-ar putea ca ziua să nu fie chiar zi ci milenii, milioane de ani, sute de milioane... quatralioane etc este pură aberație. Tu, dacă spui că ești ortodox, nu ai voie să mărturisești altceva decât spune ortodoxia. Dar dacă spui altceva, atunci iarăși fratele Cătălin are dreptate când spune să vorbești în numele tău, iar nu în al ortodoxiei.... Și încă ceva, știi foarte bine postulatele (nu contează acum dacă le și crezi și mai ales dacă le împlinești în viața ta, măcar le știi bine...) ortodoxiei, între care este și acesta, că teolog este cel care vorbește cu Dumnezeu, iar nu cel ce vorbește și/sau studiază despre Dumnezeu. Iarăși, la facultatea aceea înaltă (deși sunt nenumărate alte clădiri cu mult mai înalte decât ea...) la care ai studiat, măcar în minte și tot ți-a rămas ceva din istoria mântuirii, în care se arată căderi înfricoșătoare de la credință ale multor ierarhi, teologi și mari învățați creștini. Tot odată nu se poate să nu-ți fi predat la teologie și exemple de oameni simpli care s-au arătat de către Dumnezeu cu mult mai luminați decât alții școliți care-și ascundeau întunericul neînțelegerii sub cuvinte sucite... dar în primul rând să fii măcar conștient că bunul Dumnezeu, ca să nu ne mai luăm nasul la purtare și să avem oricând un motiv să ne smerim, spre binele nostru, cu înțelepciune a rânduit și a luminat toată lumea prin niște analfabeți în marea parte a lor. Iar școala aia de teologie este acolo, și tu ai ajuns la ea, datorită acestor analfabeți din care Dumnezeu-Cuvântul a făcut cele mai luminoase stele ale cerului întunecat al lumii acesteia veșnic îndreptate spre trufie, stele după care să ne orientăm de suntem un pic dezorientați în noapte. Și să nu uităm, mai ales cei deprinși cu studiile înalte, că mai sunt și "stele" căzătoare... Nu spune nimeni că facultatea de teologie nu este un lucru, dar acesta este neutru, o poți folosi la câștigarea mântuirii dar și a rătăcirii. Mă bucur pentru tine că ești studios, dar mi-ar pare rău să rămâi studios. Doamne ajută! P.S. - Pomenirea Părintelui Stăniloae în acest context nu-și are rostul, să fim serioși... . Trebuie să se înțeleagă un lucru, că avem nenumărați Sfinți, foooaaarte mulți, care au fost studioși și chiar reprezentanți de seamă ai unor științe lumești, dar în fața Adevărului au cunoscut că acestea sunt deșarte și pline de încurcături. Nu încercați să acreditați știința, și în niciun caz să îndrăzniți să acreditați pseudo-știința, pentru faptul că sunt Sfinți sau părinți mari teologi care au studiat, căci aceștia nu au încurcat niciodată borcanele și nu și-au permis să forțeze nota, niciodată vorbind ei contrar credinței ortodoxe și nici ambiguu. Însuși Părintele Stăniloae ți-ar fi explicat că evoluția este o minciună, ba poate că ți-a și dat ceva detalii prin postările lui Cătălin (cel puțin până la pagina 7 asta am văzut...). |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Teologia ortodoxa (patristica, academica) si stiinta (paradigma stiintifica actuala) | Eugen7 | Dogmatica | 199 | 19.02.2013 19:40:14 |
Teologia de eliberare | ignatiu | Biserica Romano-Catolica | 1 | 16.09.2012 22:31:47 |
Se foloseste religia ortodoxa de stiinta pentru promovarea binelui? | AndyTh | Teologie si Stiinta | 9 | 26.03.2012 13:28:55 |
Pseudo-gene care nu sunt deloc pseudo | flying | Teologie si Stiinta | 0 | 17.07.2010 08:09:32 |
intrebari despre teologia ortodoxa | nell | Despre Biserica Ortodoxa in general | 14 | 09.09.2009 20:33:48 |
|