Despre veac


CARTEA A DOUA

CAPITOLUL I

Despre veac

Acela a facut veacurile care exista inainte de veacuri, catre care zice dumnezeiescul David: "Din veac si pana in veac Tu esti"( Psalmi LXXXIX, 2.), iar dumnezeiescul apostol: "Prin care a facut si veacurile"( Evrei I, 2.). Trebuie sa se stie ca numele de veac are multe sensuri, caci inseamna multe lucruri. Veac se numeste si viata fiecarui om. Veac se numeste iarasi si timpul de o mie de ani. Iarasi se numeste veac toata viata prezenta. Veac se numeste si veacul ce va sa fie, cel fara de sfarsit dupa inviere. Se numeste iarasi veac, nu timpul, nici o parte din timp, care se masoara cu miscarea si drumul soarelui, adica cel format din zile si nopti, ci un fel de miscare si un interval de timp care merg impreuna cu cele vesnice. Lumea aceasta are sapte veacuri, anume de la facerea cerului si pamantului si pana la sfarsitul si invierea obsteasca a oamenilor. Exista un sfarsit particular, moartea fiecaruia; este insa si un sfarsit obstesc si general, cand va fi invierea obsteasca a oamenilor. Al optulea veac este veacul ce va sa fie.

Inainte de intemeierea lumii, cand nu era soare care sa desparta ziua de noapte, nu era un veac care sa se poata masura, ci un fel de miscare si interval de timp care mergea impreuna cu cele vesnice. Si potrivit acestei conceptii este un singur veac. Pentru aceea Dumnezeu se nume ste si vesnic, dar si mai inainte de vesnicie, caci El a facut insusi veacul. Numai Dumnezeu, fiind fara inceput, este facatorul tuturora, al veacurilor si al tuturor existentelor. Iar cand vorbesc de Dumnezeu, este clar ca eu vorbesc de Tatal, de Fiul lui Unul-Nascut, Domnul nostru Iisus Hristos si de Duhul Lui cel prea Sfant, singurul Dumnezeul nostru.

Se vorbeste si de veacurile veacurilor, pentru ca cele sapte veacuri ale lumii prezente cuprind multe veacuri, adica vietile oamenilor. Se vorbeste si de un singur veac, pentru ca cuprinde in el toate veacurile. Veacul de acum si cel ce va sa fie se numeste veacul veacului. Prin cuvintele: viata vesnica si pedeapsa vesnica se indica nesfarsirea veacului ce va sa fie. Caci dupa inviere timpul nu se va mai numara cu zile si cu nopti. Va fi mai degraba o singura zi neinserata, cand soarele dreptatii va straluci luminos peste cei drepti. Pentru cei pacatosi va fi o noapte adanca, fara de sfarsit.

Daca astfel stau lucrurile, cum va fi cu putinta sa se numere timpul celor o mie de ani ai apocatastasei origeniste? (Prin apocatastasa se intelege reintoarcerea tuturor existentelor rationale in Dumnezeu, de unde isi au originea, prin nimicirea mortii, spiritualizarea corpurilor si transformarea lumii materiale.) Prin urmare Dumnezeu este singurul facator al veacurilor, cel care a creat universul, cel care exista mai inainte de veacuri.

Carti Ortodoxe

Cuprins