Citat:
În prealabil postat de mirela.t
Mulțumesc, Cătălin, mi-am făcut o idee despre "pietismul sectant".
Dar poate apar și comentarii mai la obiect, legat de ceea ce l-am întrebat pe Mihai.
|
E adevarat, articolul era cam lung, dar acolo nu era vorba doar de alte culte, ci si de influenta lui in ortodoxie. De fapt pietismul este trairea specifica ecumenismului, inca o dovada a sorgintei lui (neo)protestante. Pietismul inseamna sentimentalism fara cunoastere, fara teologie, fara dogma si la fle ca si la neoprotestanti reticenta fata de cuvintele sfintilor. Adica exact ce propovaduiesc si conceptiile ecumeniste. Mihailc probabil nu a stiut acestea si posibil a crezut ca e ceva exact invers.
Data trecuta am data trecuta am dat si un citat de acolo:
"Mantuirea cere doua lucruri fundamentale: cunoasterea lui Dumnezeu si implinirea voii Lui, aratate prin fapte concrete. Despartita de cugetarea crestina, de dogma, trairea evanghelica isi pierde consistenta si degenereaza in sentimentalism pietist. Astfel el ajunge sa alerge dupa adunari in care isi satisface setea de emotivitate. Facand din religiozitate un mijloc de sensibilizare a adeptilor, le creaza acestora stari emotionale intense, le exacerbeaza pornirile religioase si le cultiva fanatismul, bigotismul si misticismul bolnavicios. Toate devierile de acest fel trebuiesc combatute prin cultivarea adevaratei spiritualitati crestine, care consta in efortul de transformare morala dupa chipul lui Hristos. Evlavia trebuie imbinata cu teologia, cu adevarurile revelate, formand un tot armonios. Cunoscandu-L pe Hristos, iubindu-L si intrand in comuniune cu El prin Taine, credinciosul se va stradui sa aiba sfintenia, dragostea, smerenia,blandetea, bunatatea si jertfelnicia Lui."
O analiza facuta de altcineva pe un forum ortodox am gasit aici (al doilea mesaj, Ioachim):
http://forum.teologie.net/viewtopic.php?f=75&t=1557