![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Domnule Dragomir,
În accepțiunea mea nu e o rectificare a doua afirmație pe care am făcut-o, cum că „pun mare preț pe Scriptură”, după ce, în prealabil formulasem „preț suprem pe Scriptură” – nici nu m-am gândit la nuanțarea pe care o faceți dvs., așa că, spre luminarea asupra afirmațiilor mele, spun că prin „mare preț pe Scriptură” nu am anulat prima afirmație "preț suprem pe Scriptură". Chiar pun prețul suprem pe Scriptură și e un preț mare – e cel mai mare! Apoi… poate sunt eu un pic mai tributar gândirii grecești, dar nu am văzut în declarația dvs., cum că Biserica a existat înainte de Scriptură nicio demonstrație că așa ar fi într-adevăr. Biserica S-A BAZAT PE SCRIPTURĂ - vedeți referirile și bazele învățăturilor propovăduite că sunt preluate de către apostoli din Scriptură la Conciliul de la Ierusalim (Faptele Apostolilor cap.15 – se face lumină acolo asupra unei greșite înțelegeri a spiritului unor pasaje din Scripturile pe care LE AVEAU. În vers.16-18, Iacov, care se pare că era lider al bisericii din Ierusalim, confirmă că ceea ce se întâmpla în comunitatea creștină de atunci era o împlinire a Scripturilor.), Pavel le vorbea oamenilor dovedindu-le cu Scripturile că ceea ce propovăduia el era adevărat și avea fundament în Cuvântul lui Dumnezeu ( Faptele Apostolilor 17:2-3; 18:28), le vorbește credincioșilor în epistolele lui luând ca bază a Evangheliei Scripturile (Rom. 1:1-2; 1 Cor.15:1-5 – arată aici că Evanghelia pe care o propovăduiește este “după Scripturi”, în sensul de “conform Scripturilor”; îi evidențiază lui Timotei că Sfintele Scripturi pe care le cunoștea acesta din pruncie “pot să-ți dea credința care duce la mântuire prin Hristos Isus”), de Apolo spune că era “tare în Scripturi și “învăța amănunțit pe oameni despre Isus” – F.Ap.18:24. Ba mai mult, chiar și paragraful menționat de dvs. din 2 Petru 3:15-16 face referire la oamenii care răstălmăcesc scrierile lui Pavel “ca și pe celelalte Scripturi”). De-acolo, din Scripturi, și-a extras fundamentele Biserica având o înțelegere mult mai clară a profețiilor Scripturii (însuși Hristos explică ucenicilor în drumul spre Emaus, după învierea Sa, tot ce se întâmplase, argumentând și demonstrându-le CU SCRIPTURA!- Luca 24:25-27). Cât despre Predanie, nici pomeneală de dogmatizare a primilor creștini după așa ceva (poate mă înșel eu!...). Ba mai mult, dacă ar fi să merg până la capăt, Hristos are de condamnat Predaniile care nu aveau suport scripturistic – „pentru ce calcă ucenicii Tăi predania bătrânilor? Căci nu-și spală mâinile când mănâncă” (predanie fără fundament biblic!), iar Hristos le concluzionează „ați desființat cuvântul lui Dumnezeu în folosul predaniei voastre”, (Matei 15:1-9) iar în concluzia discuției El adaugă „degeaba Mă cinstesc ei, învățând ca învățături niște porunci omenești.” De aici se vede că problema închinării defectuoase era sorgintea umană a învățăturilor după care trăiau. Legat de diacronia evangheliilor. Nu fac afirmații peremptorii. Admit că nu se știe EXACT ordinea, dar înclin spre ascendentul temporal al Evangheliei după Marcu din câteva considerente: - Întâi de toate argumentul dvs.apologetic nu stă în picioare (în opinia mea!), deoarece, în primul rând nu-s ambele Evanghelii (Matei și Marcu) scrise de același autor, ca să spunem că Matei a ales o ordine preferențială „întâi pentru ai noștri, și apoi pentru...goimi, pentru ceilalți” – e posibil ca Marcu să fi scris înainte de Matei. - În al doilea rând- argumentu „de autoritate” – dacă veți observa canonul ebraic, veți vedea că cei ce l-au conceput nu și-au propus o ordine cronologică, ci una stilistică (și au fost tot autorități și acelea, doar că nu spunea nicăieri că trebuiau să stabilească o ordine cronologică în canon!!!). Apoi, până la canonul final conturat (367 menționat prima oară de Atanasie și recunoscut de conciliile ulterioare (Roma, Hippo, Cartagina), au existat și alte versiuni de canon – cel al lui Marcion punea tot pe Matei primul, iar Marcion a fost declarat „eretic”, dar nu și ordinea canonului său, ci doar aversiunea lui față de scrierile cu caracter evreiesc. Pe lângă aceasta, părinți bisericești din sec. I (deci care au fost contemporani cu unii autori ai cărților Noului Testament) – Policarp, Ignațiu, și începutul sec. II – Clement din Roma citează din majoritatea cărților Noului Testament de mai târziu, DAR NU DIN TOATE. Din asta nu ar trebui să înțeleg că pe unele nu le-ar fi acceptat (și ei fiind „autoritate a Bisericii”), iar cei de mai târziu le-au pus în drepturi (cu referire la Marcu, 2 și 3 Ioan și 2 Petru). Ceea ce vreau a spune este că nu pot folosi ideea de „autoritate a Bisericii” ca să susțin o ordine cronologică a scrierii Evangheliilor – CU SIGURANȚĂ CĂ BISERICA NU ȘI-A PROPUS AȘA CEVA LA ÎNTOCMIREA CANONULUI!!! Și vă dau un singur exemplu – Evanghelia lui Ioan, nu am studiat dacă există unanimitate, dar MAREA MAJORITATE (cel puțin!) a specialiștilor o consideră ca fiind ultima carte scrisă, din punct de vedere CRONOLOGIC, a Noului Testament... și cu toate acestea, nu este pusă ultima în canon. - Apoi, singurele puncte comune, în armonie, dintre Matei și Luca sunt cele care se regăsesc și în Marcu - de aceea sunt mulți specialiști care susțin că Marcu a fost baza din care s-au inspirat și Matei, și Luca, ambii adăugând la ceea ce au luat din Marcu anumite elemente, veridice dealtfel, să se potrivească scopului pt.care au scris ei (Matei pt.Iudei, iar Luca pt.eleniștii orientali). N.B.: nu abordez problema dublei surse, a sursei cvadruple, ori a sursei unice, întrucât nu afectează ordinea temporală luată în discuție. - Apoi, apare un element în Matei 22 – parabolă paralelă cu cea din Luca 14:16-24, element ce duce la ipoteza ca Matei a scris, totuși, după asedierea Ierusalimului din anul 70 d.Hr. –în vers.7 face o mențiune cu trimitere la pedepsirea cu armate și prin arderea cetății în foc, a celor ce au respins chemarea Împăratului (cu referire la poporul iudeu) – elementul menționat susținând ipoteza scrierii lui Matei ca fiind ulterioară cuceririi Ierusalimului de către romani. Totuși, cum am afirmat și inițial, nicio opinie nu are un ascendent absolut. Cu privire la interșanjabilitatea nominală dintre Papa și Petru – nu pot să-i spun „cum doresc”... ci spun cum spune Scriptura că-l chema, neatribuindu-i-se funcția de „Vicar al lui Hristos” – această funcție e atribuită, dacă vreți, într-un sens, Duhului Sfânt (revin scurt asupra ideii că nu trebuie să-mi argumentați cu pasajele din Ioan 20:22-23 ori Mat. 16:18-19; 18:18 pentru ascendentul ori succesiunea petrină, întrucât am intra într-o exegeză lingvistică pe termini grecești și nu cred că e cazul și spațiul suficient; și-așa mă văd nevoit să scriu neplăcut de mult, căci argumentele ce pot fi date sunt numeroase – oricum nu fac o prezentare exhaustivă a lor pe un forum – și trebuiesc amintite măcar sumar cele mai la îndemână). Deja am atins parțial și ultimul punct abordat de dvs.- poruncile lui Hristos. Când spun “ale lui Hristos” afirm paternitatea lor hristică, nu petrină ori augustiniană, ori tertuliană, ori tomistă. Poruncile Lui nu-s “în linii mari cele din Biblie”, ci sunt “cele din Biblie” –“n-adăuga nimic la cuvintele Lui ca să nu te pedepsească și să fii găsit mincinos”. Dacă cercetăm în amănunt în raportul biblic, putem observa că referirea la Cuvântul lui Dumnezeu Îl are în vedere pe Hristos și Scriptura sau, mai bine și complet zis, pe Hristos cum este El descoperit și confirmat de Scripturi. Iar apostolii, sub influența Duhului Sfânt (și la Cincizecime, și mai apoi- F.Ap.cap. 8, 10, 13 etc) propovăduiau același Cuvânt al Domnului – nimic diferit de învățătura pe care a dat-o Hristos și e revelată în Cuvântul Său (logic!). Ba mai mult, Pavel spune la un moment dat “dacă cineva dă o învățătură străină și nu se ține de cuvintele sănătoase ale Domnului nostru Isus Hristos, și de învățătura ce duce la evlavie, este plin de mândrie și nu știe nimic, ba încă are boala cercetărilor fără rost și a certurilor de cuvinte, din care se naște pizma, certurile, clevetirile, bănuielile rele, zadarnicele ciocniri de vorbe ale oamenilor stricați la minte, lipsiți de adevăr și care cred că evlavia este un izvor de câștig. Ferește-te de astfel de oameni.” Inutil să menționez cât de limpede este mesajul, cu condiția ca noi să fim sinceri cu el și să nu încercăm a-l înghesui în șabloane și preconcepții, ci a ne lăsa învățați și modelați de frumosul și curatul Cuvânt revelat. Închei “Epistola lui Marcus Aurelius către Mihnea Dragomir…și către cititorii de pe forum” cu respectul cuvenit unora care sunt “împreună moștenitori” ai făgăduințelor cerești, dorindu-vă multă pace și har de la Cel ce ține în mâna Sa toate lucrurile! Last edited by Marcus Aurelius; 27.09.2012 at 22:11:31. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Detasare de religie | disbel | Generalitati | 57 | 12.04.2013 14:13:16 |
Conservatorismul in Religie | eodor nastasa | Generalitati | 92 | 15.04.2010 12:28:25 |
Religie | Darkanian | Pocainta | 4 | 07.12.2009 12:20:13 |
Olimpiada de religie | amica-x | Generalitati | 3 | 12.02.2007 23:11:46 |
|