![]() |
![]() |
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
De multe ori m-am gândit când începe omul să poată fi numit om: din clipa când a apărut celula-ou? din clipa când s-a născut?
Și dacă se naște la 6 luni și supraviețuiește, totuși, îl vom numi pe acel făt cu numele om? Și de ce mai degrabă nu îl ucidem, întrucât și-a permis să experimenteze o așa anomalie încât să se nască într-o așezare apropiată mai degrabă, dacă e să ne luăm pripiți după aparențele momentului, de iepure decât de om? Iar dacă numim om ființa care iese din pântecele mamei, cum numim ceea ce era înlăuntru cu un minut sau cu o oră sau cu 9 luni înainte să iasă? Omul e un ansamblu de celule. Toate provin, prin diviziune și diferențieri ulterioare, din celula-ou (zigot). Dacă ansamblul de 100 miliarde de celule provenite succesiv din zigot e numit om și se cheamă omucidere când omorâm un astfel de ansamblu, oare cum se cheamă uciderea unui ansamblu de doar 99 miliarde de celule provenite din zigot? Dar uciderea unui ansamblu de 100000 de celule provenite din zigot? Dar uciderea unui ansamblu de două celule provenite din zigot? Dar uciderea primei celule, a celulei-ou? Cândva am încercat să conving o femeie că viața omului începe în clipa apariției zigotului și continuă, trecînd prin multe stadii succesive ale omenescului, până în clipa morții. O viață de om e pur și simplu arcul suspendat între două clipe.... Cu totul arbitrar îmi pare să aplicăm convenții mintale conform cărora un om are dreptul să trăiască doar de la un moment anume al situării sale pe continuumul vieții. Dacă ții în mână o sfoară de, să zicem, un metru și tai din ea cu foarfeca: se schimbă natura ei de sfoară în funcție de locul unde tai? Nu tot sfoară tai? Când avortezi un om, suprimându-i cursul vieții, un om aflat pe un punct al continuumului vieții sale numit, să zicem, 2 luni, nu tot crimă de om se numește? Dar dacă omori un bătrân decrepit, adică același om dar la un alt moment pe continuumul vieții sale, nu tot crimă de om se numește? Statutul de ființă umană depinde de teoriile noastre despre om SAU, mai degrabă, teoriile noastre ar trebui să țină cont de reperul absolut numit statutul nostru de ființe umane? Cine a mai pomenit ca un om aflat pe continuumul vieții sale la vârsta, să zicem, de 25 ani, să fie omorât (prin sfârtecare cu foarfeca chirurgicală sau prin alte procedee moderne) doar pentru motivul că ar putea să ducă o viață foarte grea în urma unei deficiențe care s-ar putea manifesta cam ca sindromul Down sau ca oricare altă maladie genetică? Uciderea unui om rămâne, orice justificări i s-ar da, om-ucidere. Adică întreruperea abuzivă a continuumului, hărăzit de Dumnezeu, dintre o clipă și o altă clipă... De viață. Last edited by cezar_ioan; 14.03.2013 at 02:50:01. |
|