Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 13.06.2013, 18:21:40
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Ce să vă spun!! :))) După ce am fost nebun și stilist, taliban și extremist, intolerant, sectar extremist ortodox, ba chiar capul unei astfel de rețele de sectari extremiști ortodocși, apoi filetist, pietist și sectant de interior, apoi neoprotestant, încep încetul cu încetul să mă stabilesc la "casa mea", neoprotestantismul fervent, sau după alții, "un amestec de gandire catolica, neoprotestanta, atee etc. asezonata (cateodata) cu citate din Sfintii ortodocsi si din Sfintii Parinti ortodocsi". Mare Ți-e grădina Doamne, și mulți i-au mai sărit pârleazul.


Așa sunt unii pe aici care trec cu așa o nonșalanță peste Sfinții Părinți. Mi-am spus punctul de vedere în postarea anterioară și mă îndoiesc că vreunul dintre cei care fac abstracție de Sfinții Părinți va pune vreodată la modul serios mâna pe studiul creștinismului.

Doamnă, eu vă rog mult să încercați să mai și înțelegeți textele, nu doar să le citiți și să le citați, luându-vă după aparențe. V-am mai explicat și dumneavoastră și altora, că una este umbrirea Duhului și alta este primirea Duhului, aceea despre care vorbește Sf Apostol Ioan și Sf Chiril. Textele sfântului Chiril sunt atât de grăitoare, problema este că ele mai trebuie și citite și înțelese, că altfel aruncăm teologia ortodoxă autentică pe fereastră. V-am dat citate clare de la Sfântul Chiril care vorbesc tocmai despre această diferență dintre harul interior și cel exterior, precum și despre ceea ce înseamnă dăruirea Duhului după Învierea lui Hristos. Citatele, studiate la modul responsabil, sunt mai mult decât grăitoare. Dar am văzut că toți treceți peste ele ca și cum voi ați fi niște autorități mai mari decât Sfinții Părinți în teologia creștină.

Ce să răspund? Nu am văzut nimic la Dumitru Stăniloae care să contrazică pe sfântul Chiril al Alexandriei sau să suțină ceea ce spuneți dumneavoastră, Cătălin, etc. Ca să fiu mai clar, așa cum greșit interpretați pe Sfântul Ioan Teologul și Evanghelia după Ioan, precum și pe Sfântul Chiril, așa greșit îl interpretați și pe Dumitru Stăniloae. Mie lucrurile îmi sunt foarte clare. Citatele pe care le-ați adus conțin idei la care am răspuns de n ori pe acest thread, doar vă faceți că nu vedeți sau că nu înțelegeți și reluați lucrurile de la capăt, ca și cum nu v-aș fi răspuns și ca și cum citatele pe care le-am dat nu ar fi suficient de lămuritoare.
Decebal, daca mai multi iti spun ca esti beat, indicat ar fi sa mergi sa te culci; asa se spune.

Ca sa nu ne lovim de o gresita interpretare a textelor Pr. Staniloae, redau mai jos, cuvant cu cuvant, ceea ce scrie acesta referitor la Maica Domnului, si anume din punct de vedere ortodox:

"In conceptia ortodoxa pacatul nefiind numai culpa si pedeapsa, ci si o slabire a naturii umane, scaparea de pacat inseamna, pe langa satisfacerea lui Dumnezeu de catre Iisus Hristos prin ascultare si moarte, o intarire a acestei firi, prin ridicarea ei intr-o unire intima cu dumnezeirea. Aceasta a facut-o Fiul lui Dumnezeu devenind si ipostas al firii omenesti, devenind si om intre oameni, ipostas omenesc intre ipostase omenesti, si ca atare, fiind si unul din Treime, revarsand in semenei energia necreata a dumnezeirii Sale, harul dumnezeiesc. Numai prin umanitatea lui Hristos curge iarasi harul in omenire.

Desigur moartea si invierea Lui ca om are un rol special in deschiderea umanitatii Sale pentru toata energia dumnezeiasca, pentru tot Duhul pe care sa-l transmita apoi oamenilor, care il primesc. Astfel harul nu e un ajutor creeat, pe care il da Dumnezeu pentru Hristos, clar numai decat prin Hristos, ca in catolicism, ci energia dumnezeiasca necreeata, care a trebuit intai sa se reverse in umanitatea luata de Fiul lui Dumnezeu, pentru ca prin ea sa treaca la toti cei ce vreau sa o primeasca. De aceea, eliberarea de pacatul stramosesc nu o poate obtine nici un om decat prin unirea lui cu Hristos, Dumnezeu-Omul. Numai asa a obtinut-o si Fecioara Maria. Desigur, n-a fost necesar ca umanitatea Fiului lui Dumnezeu sa fie deplin formata, ca sa transmita Maicii Sale libertatea de pacatul stramosesc.

Din prima clipa a zamislirii Sale ca om, curatenia de pacat a firii Sale umane, inceputa a se forma, a trecut asuprea Maicii Sale. Mai precis vorbind, prin acelasi act, prin care s-a atins de ea, pe de o parte a curatit-o, pe de alta a inceput formarea firii Sale, asa cum lumina, in acelasi moment in care se aprinde, si lumineaza si alunga intunericul.

Desigur, nedespartit de Fiul, a lucrat Duhul Sfant. Sau Fiul lucra prin Duhul Sfant in aceasta atingere, caci Dumnezeu lucreaza totdeauna asupra oamenilor prin Duhul. De aceeea , Duhul pe de o parte a curatit-o, pe de alta parte i-a dat puterea de a naste fara de samanta pe Fiul ca om. Dar exact in momentul in care se curatea si primea puterea de a naste fara de samanta, se si zamislea Fiul lui Dumnezeu ca om. Lucrarea Duhului de curatire a Mariei si zamislirea Fiului lui Dumnezeu in ea, nu se pot desparti temporal una de alta.

Iata cum infatiseaza aceasta simultaneitate, sau mai precis faptul, ca Fiul lui Dumnezeu umple pe Maica Sa de plinatatea harului abia din momentul in care umple umanitatea Sa. Teofan al Niceii, care ne-a dat cea mai frumoasa, mai adanca, mai sistematica si mai dezvoltata lauda a Maicii Domnului:

"Dar priveste legatura negraita a Mangaietorului cu Fecioara. Caci Dumnezeu Cuvantul si Fiul ei nu numai o curata pe ea mai dinainte si o sfinteste prin Duhul propriu, care e puterea curatitoare si sfintitoare, spre a o face apta spre salasluirea Lui negraita, ci si la intrupare se atinge de carnea ei nemijlocit prin Acesta, ca printr-un deget propriu, si asa o face pe aceasta sa subziste in El. Dar tupul Mantuitorului este si primul receptacol si izvor al insasi plenitudinii dumnezeiesti, din care primesc toti credinciosii, care e harul si energia naturala a Sfintei Treimi care e procurator si distribuitor pe seama zidirii a Mangaietorului. Iar locasul Maicii lui Dumnezeu al doilea, nemijlocit dupa acela. Caci Dumnezeu Cuvantul fiind prin fire procuratorul Duhului propriu dupa energie, intai umple locasul si templul propriu de intreg Acesta, apoi de acolo iese Acesta ca dintr-un izvor in al doilea locas si templu al Sau. "

A se observa ca desi Teofan recunoaste o curatire si sfintire a Fecioarei inainte de conceperea Cuvantului, totusi "harul din care primesc toti credinciosii", adica harul curatirii de pacatul stramosesc, nu-l primeste nici ea decat prin umanitatea Fiului ei, mai precis, in momentul in care incepe conceperea umanitatii.
Reply With Quote
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Slujba de Adormirea Maicii Domnului intrerupta de DNA Laura19 Stiri, actualitati, anunturi 51 21.08.2012 16:03:50
Adormirea Maicii Domnului dan73 Generalitati 3 05.07.2012 16:22:32
Adormirea Maicii Domnului partenie Diverse Sarbatori 20 15.08.2009 21:19:08
Adormirea Maicii Domnului Laurentiu Diverse Sarbatori 1 15.08.2008 20:25:15
adormirea maicii domnului Pupi Generalitati 1 12.08.2008 13:13:16