![]() |
![]() |
|
#40
|
|||
|
|||
![]()
Continuăm cu textul oferit de colegul nostru ,scuze că intervin pe ceea ce ce ai adus, însă ca de obicei îmi place să discut in contradictoriu:))
Dacă o să apară persoane de la neoprotestanti care se vor lua de ortodoxie sau catolicism, promit că voi fi primul care intră în “luptă”:)) Încă o dată mă bucură râvna și interesul pentru cuvântul lui Dumnezeu și Biserica Sa ,cea nevăzută compusă din toți credincioșii. Voi folosit traducerea Bisericii Catolice,ca text de referință, să fie teren neutru… Deci vom continua cu pasajul invocat de tine : 2 Tesaloniceni 2:15 VBRC2020 [15] Așadar, fraților, rămâneți tari și țineți TRADIȚIILE pe care le-ați primit fie prin cuvânt, fie prin scrisoarea noastră! Aici avem varianta ortodoxă: 15. Deci, dar, fraților, stați neclintiți și țineți PREDANIILE pe care le-ați învățat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastră. Iar prietenul meu Cornilescu vine cu: 2 Tesaloniceni 2:15 VDC [15] Așadar, fraților, rămâneți tari și țineți ÎNVĂȚĂTURILE pe care le-ați primit fie prin viu grai, fie prin epistola noastră. Deci care sa fie varianta corectă,dragii mei? Tradiții,Predanii sau Învățături? Indiferent de variantă acest pasaj este un argument în favoarea Sfintei Tradiții sau a integrării învățăturilor transmise prin viu grai de către Iisus Hristos,apostoli și biserică de-a lungul istoriei sale. La acea vreme logic nu exista o Sfântă Tradiție,textul se referă la atenția asupra ceea ce apostolii le spuneau fraților, comunității, biserici din acele locuri, adică predici, cuvântări etc. Vă dați seama ca nu s-a putut scrie sau înregistra tot ce se vorbea. Deci pasajul atrage atenția să se țină cont despre ce li s-au transmis verbal sau prin viu grai și continuă,fie prin epistola… Este acest pasaj un argument în favoarea Sfintei Tradiții? Eu zic că da, însă pasajul in sine atrage mai degrabă atenția asupra ceea ce am spus mai sus. Mai departe cu: 2 Petru 1:20 VBRC2020 [20] Înainte de toate, să știți aceasta: nicio profeție a Scripturii nu se interpretează după propria părere a cuiva, Varianta ortodoxă: 20. Aceasta știind mai dinainte că nicio prorocie a Scripturii nu se tâlcuiește după socotința fiecăruia; Și my friend: 2 Petru 1:20 VDC [20] Fiindcă, mai întâi de toate, să știți că nicio prorocie din Scriptură nu se tâlcuiește singură. Eh,aici my friend Cornilescu a dres puțin pasajul,iar BC și BOR merg cam de mânuță. Colegul nostru Andrei invoca acest pasaj,ca și contraargument pentru curentul neoprotestant de interpretare individuală (sau cum îi taie capul pe fiecare) a Sfintei Scripturi. In primul rând pasajul se referă clar doar la profeție/proorocie. Aici my man Cornilescu a fost cam șmecher, recunosc, întrucât a nuanțat ideea de a nu se interpreta profețiile singure,ci mai degrabă împreună cu alte profeții. Dar boșii cei mari zic altceva,ci mai degrabă a nu se interpreta profețiile fiecare de capul lui. Însă pasajul nu se poate aduce ca piedică împotriva citirii și studiului și înțelegerii individuale a Sfintei Scripturi, întrucât se referă strict la proorociri. Așa,mai avem o referință biblică, întrucât la celelalte mențiuni,voi interveni separat. Referința cu Filioque, parcă : Ioan 15:26 VBRC2020 [26] Când va veni Mângâietorul pe care eu vi-l voi trimite de la Tatăl, Duhul adevărului, care purcede de la Tatăl, el va da mărturie despre mine. Varianta ortodoxă: 26. Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine. Cornilescu: Ioan 15:26 VDC [26] Când va veni Mângâietorul, pe care-L voi trimite de la Tatăl, adică Duhul adevărului, care purcede de la Tatăl, El va mărturisi despre Mine. Biblic stăm bine toți 3 pe Sfântul Duh,care purcede de la Tatăl. Totuși nu intrăm acum in Filioque, însă nu văd o problemă cu a admite că vine și de la Fiul, având în vedere Sfânta Treime,pare mai corect așa. In final ultima referință la Botez: Marcu 16:16 VBRC2020 [16] Cine va crede și va fi botezat se va mântui; iar cine nu va crede va fi condamnat. Varianta ortodoxă: 16. Cel ce va crede și se va boteza se va mântui; iar cel ce nu va crede se va osândi. Marcu 16:16 VDC [16] Cine va crede și se va boteza va fi mântuit, dar cine nu va crede va fi osândit. Avem iarăși o mică nuanța “se va mântui” și “va fi mântuit”... Adică varianta “pocăită” forțează ideea de mântuire automată,pe când celelalte două implică acesta mântuire la posibilitate.
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3) Last edited by Seraphim7; 03.03.2025 at 12:49:28. |
|