![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Pentru sfântul Ciprian, Biserica este una, sub preºedinþia unui episcopat
unul. În loc de a recunoaºte în episcopat vreun grad ierarhic, el afirmã cã episcopatul este posedat într-un grad egal de cãtre toþi aceia care au fost investiþi cu dânsul. Astfel, unitate ºi egalitate în apostolat; unitate ºi egalitate în episcopat, atare este doctrina expusã de sfântul Ciprian ºi admisã, în timpul sãu, de toatã Biserica occidentalã care l-a recunoscut de doctor foarte ortodox, ºi care a venerat operele sale precum ºi persoana sa. Dacã vreo reclamaþiune s-a ridicat contra opiniei sale relativ la botezul ereticilor, niciodatã nu s-a fãcut cea mai micã obiecþie contra doctrinei sale asupra Bisericii. Copiºtii, mirosind cât de mult aceastã doctrinã era contrarã papalitãþii, ºi neputând sã îi conteste valoarea, au falsificat opera lui Ciprian; dar erudiþia a descoperit ºi semnalat fraudele lor. ªi apoi, falsificatorii nu au fost abili, cãci intercalãrile sau glosele lor fac un efect atât de disparat în totalitatea raþionamentelor sfântului doctor, încât este imposibil de a nu zãri, la prima cãutãturã de ochi, falsitatea. Cu toate silinþele unor teologi, rãmâne lucru înþeles cã doctrina egalitãþii în apostolat ºi în episcopat exclude cu necesitate orice distincþie între apostoli ºi între episcopi. Este foarte evident cã sfântul Ciprian nu voia nicicum sã vorbeascã de distincþiile onorifice sau de prerogativele pe ce Biserica putea sã stabileascã printre episcopi. El nu avea în vedere decât apostolatul ºi episcopatul în constituþia lor divinã. Dacã sfântul Petru s-ar fi bucurat de o onoare ºi de o autoritate superioare printre apostoli, Ciprian ar fi spus-o citând textele evanghelice care se raportau la el. În loc de a deduce o atare idee, el afirmã egalitatea apostolilor. Dacã, în episcopat, episcopul Romei s-ar fi bucurat de o superioritate oarecare, sfântul Ciprian ar fi menþionat-o când a vorbit despre episcopat. Dar, el afirmã contrariul învãþând în privinþa aceasta egalitatea episcopilor. Ilustrul doctor, întemeindu-se pe textele: Tu eºti Petru ºi Paºte oile mele, neagã cã sfântul Petru sã fi posedat prerogative superioare celor ale celorlalþi apostoli. El neagã prin urmare cã aceste prerogative pretinse sã fi fost transmise unui episcop în particular; el neagã, afirmând egalitatea episcopilor, prerogativele reclamate în favoarea unui episcop oarecare. În restul operei sale, Ciprian se apleacã sã facã înþelese condiþiile ºi necesitatea unitãþii în Bisericã. WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica 9 Aici era cazul de a indica centrul vizibil al acestei unitãþi, dacã, întradevãr, el ar fi recunoscut un atare centru. Dar el (centrul) nu era inventat în timpul sãu. El nu menþioneazã asadar nici pe episcopul Romei nici pe Biserica romanã. Centrul unitãþii Bisericii este, dupã sfântul doctor, uniunea tuturor membrilor în mãrturisirea aceleiaºi credinþe, totdeauna conservatã în Biserici. Toþi cei care se separã de aceastã credinþã devin eretici ºi schismatici, ºi nu mai aparþin Bisericii. Episcopatul care prezintã în Bisericã are datoria de a menþine aceastã unitate ºi de a o apãra dacã ea este atacatã, menþinând ºi apãrând credinþa anticã ºi apostoleascã a Bisericii. Dacã ar mai conserva cineva vreo îndoialã în privinþa interpretaþiunii ce sfântul Ciprian a dat textelor evanghelice relative la sfântul Petru, ºi în privinþa interpolãrile al cãror obiect a fost cartea sa, va fi de ajuns de a citi acest pasaj din epistola sa a douãzeci ºi ºaptea: „Domnul nostru, ale cãrui precepte ºi avertismente suntem datori a le observa fundând onoarea de episcop ºi baza (sau raþiunea ratio) Bisericii Sale, se exprimã astfel în Evanghelie, adresându-se lui Petru: „Eu îþi zic cã tu eºti Petru, ºi pe aceastã piatrã voi zidi Biserica mea, ºi porþile iadului nu o vor birui pe ea; ºi îþi voi da cheile împãrãþiei cerurilor; ºi oricâte vei lega pe pãmânt vor fi legate în ceruri; ºi oricâte vei dezlega pe pãmânt vor fi dezlegate în ceruri”. De acolo, prin greutãþile timpurilor ºi succesiunilor, au decurs: ºi hirotonia episcopilor, ºi baza (ratio) Bisericii, aºa încât Biserica o sã fie stabilitã pe episcopi ºi orice act al Bisericii sã fie guvernat de aceiaºi prepoziþi”. Acest text este tras dintr-o epistolã în care Ciprian revendicã drepturile episcopatului pentru guvernãmântul Bisericii. El nu putea sã declare mai lãmurit cã, în textele evanghelice relative la sfântul Petru, nu era nimic personal pentru acest apostol, cã cuvintele ce i se adresaserã priveau pe colegii sãi tot aºa ca ºi pe el. Sfântul Ciprian explicã astfel însuºi tratatul sãu despre unitate ºi leapãdã interpolãrile romane. Astfel era doctrina sfântului Ciprian ºi a întregii Biserici occidentale în secolul al treilea. Va urma cu: În secolul precedent, Tertullian,
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
|