Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.07.2011, 10:50:23
cipri85 cipri85 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.11.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 115
Implicit Cateheze baptismale - Sf Ioan Gura de Aur(Omilia I) continuare

40. Să nu socotiți că sunt lucruri mici, nici fără importanță, ci sunt suficiente ca să scufunde sufletul și să-l coboare în însuși adâncul răutății. Căci aceasta, aceasta este perversitatea vicleanului demon: să ne împiedece prin lucruri mărunte (s. n.). Dar voi, noi ostași ai lui Hristos, și bărbați și femei – căci în această armată a lui Hristos nu se face deosebire de sex – îndepărtând de acum orice asemenea obiceiuri, ca unii ce veți primi pe împăratul tuturor, așa să vă curățiți mintea, încât nici o pată să nu vă întunece gândurile.

41. Chiar dacă cineva are vreun dușman, să se împace cu el, punând în mintea sa de ce fel [de daruri] va avea parte de la Stăpân el, cel cufundat în atâtea păcate, și să-i ierte aproapelui pornirile contra sa. Căci zice: „fiecare dintre voi să nu gândească rău față de aproapele în inima sa” (Zah 8,17). Dacă cineva are vreun contract și multe dobânzi [de primit], să le rupă. Căci zice: „rupeți contractele nedrepte” (îs 58, 6). Intr-un cuvânt, fiecare să aducă mai întâi cele din partea sa, ca să primească cu multă larghețe (53) cele din partea Stăpânului.

42. Și mai întâi de toate instruiți-vă limba să se curețe de jurăminte. Nu vorbesc [doar] de jurămintele false, ci și de cele formale și ușuratice care sunt spre paguba celor ce le fac. Căci zice: „S-a spus să nu juri strâmb. Eu însă vă spun să nu vă jurați deloc” (Mt 5, 33-34). Ai auzit: „să nu juri deloc”? De acum abține-te să mai iscodești legile Stăpânului, încrede-te în Cel Ce a poruncit și curățește-ți în întregime (54) mintea.

43. Să nu-ți mai fie gândul la hipodrom și la spectacolele nelegiuite din teatre – căci și acelea aprind pe nesimțite desfrânarea, nici la cruda desfătare provocată de luptele cu animale. Spune-mi, ce desfătare este să vezi pe cel de un neam cu tine și părtaș aceleiași firi, sfâșiat de fiarele sălbatice? Nu te înspăimânți, nici nu te temi că se va coborî un fulger de sus și-ți va zdrobi capul? Fiindcă se poate spune că tu întărâți dinții fiarelor. Tu însuți îți dai aportul la ucidere prin strigătul tău, chiar dacă nu [lucrezi] cu mâna, însă [omori] cu limba (55).

44. Nu, vă rog, nu luați cu atâta ușurătate mântuirea voastră! Pune în minte vrednicia ta și rușinează-te. Căci dacă cineva care cugetă ceva măreț despre vreo vrednicie omenească, adesea refuză să facă vreun lucru necuvenit care ar leza acea demnitate, tu, urmând să primești o atât de mare vrednicie, nu ești dator să te sfiești de pe acum? Fiindcă o asemenea vrednicie ai, încât ea te însoțește și în veacul acesta și va merge cu tine și în viața viitoare. Care este aceasta? Creștin vei fi numit din pricina dra¬gostei de oameni a lui Dumnezeu; și credincios. Iată, nu o singură vrednicie, ci două. Il vei îmbrăca pe Hristos nu peste multă vreme și ți se cuvine să hotărăști și să faci toate [ținând cont de faptul] că Acela este totdeauna împreună cu tine.

45. [Oare] nu vezi pe cei ce cârmuiesc treburile cetății -deoarece poartă haine ce au însemnele împărătești – cât de înalt cugetă [despre ei înșiși] și din această cauză doresc să li se dea mai multă cinste și să beneficieze de gardă de corp? Dacă aceia, care au pe îmbrăcăminte însemnul împărătesc, pentru aceasta vor să fie respectați, cu cât mai mult tu, care II vei îmbrăca pe Insuși Hristos (56)? Căci zice: „voi locui întru voi și voi umbla împrejurul vostru și voi fi Dumnezeul vostru” (Lu 26, 12).

46. Feriți-vă de toate aceste rele momeli ale diavolului și nimic să nu fie mai de cinste pentru voi decât a intra în Biserică. Și odată cu renunțarea la bucate și la rele să vă fie mare și râvna pentru virtute. Și tot timpul (57) zilei să-l împărțim astfel: o parte pentru rugăciuni și mărturisiri (58), iar alta pentru citire și străpungerea sufletului; și toată râvna noastră să fie îndreptată spre convorbiri despre cele duhovnicești. Mare atenție trebuie să avem ca să nu fim prinși în cursele celui rău. Căci dacă dăm seama pentru fiecare cuvânt nelucrător (59) cu cât mai mult pentru palavrele inoportune și discuțiile lumești.

47. Dacă veți gândi astfel și vă veți îngriji de sănătatea sufle¬tului vostru, veți atrage și din partea lui Dumnezeu mai multă bunăvoință, vă veți bucura de și mai multă îndrăzneală, iar noi cu și mai mare zel vom continua învățătura, știind că aruncăm semințele acestea duhovnicești în urechi cu o bună dispoziție și în pământ60 îngrășat și afânat. Fie ca voi să vă învredniciți de dar îmbelșugat de la Dumnezeu, iar noi să avem parte de iubirea Lui de oameni, cu harul și cu îndurările Unuia-Născut Fiului Său, împreună cu Care, Tatălui și Duhului Sfânt slavă, putere și cinste, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.07.2011, 10:53:53
cipri85 cipri85 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.11.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 115
Implicit lamurire asupra celor săvârșite în Taina Sf. Botez - Sf Ioan Gura de Aur(Omilia II)

Omilia aceluiași către cei ce urmează a fi luminați și lămurire clară a celor săvârșite în chip simbolic și închipuite în dumnezeiescul botez

1. Haide iarăși să vorbim puțin cu cei înscriși în oastea lui Hristos, arătându-le lor și puterea armelor pe care le vor primi și negrăita bunătate a iubitorului de oameni, Dumnezeu, pe care a arătat-o neamului omenesc, încât aceștia, apropiindu-se cu multă și deplină credință, să se bucure de o mai bogată cinstire. Gândește-te, iubite, la covârșitoarea bunătate [arătată de El] chiar de la început. Căci dacă pe cei care nu s-au ostenit deloc, pe cei care nu au arătat nimic de cinste, i-a învrednicit de un asemenea dar și le-a iertat greșelile cele din toată vremea, [atunci], dacă după atâta mărinimie [arătată], ați dori, dintr-o bună dispoziție, să aduceți și voi ceva de la voi înșivă, de câtă răsplată nu vă veți învrednici din partea iubitorului de oameni Dumnezeu!

2. In treburile omenești nu se vede așa ceva niciodată, ci mulți, adesea, după multe osteneli și chinuri pe care le fac în nădejdea răsplătirii, se întorc acasă cu mâinile goale: fie pentru că cei de la care așteptau răsplată sunt răuvoitori față de cei ce mult se ostenesc, fie că sunt răpiți mai devreme din viață și nu mai pot să-și împlinească scopul. Dar în cazul Stăpânului nostru, nu numai că nu se întâmplă așa ceva vreodată, ci chiar mai înainte de a începe noi ostenelile și de a-I arăta cele ale noastre, luându-ne-o înainte, își arată mărinimia, ca prin multe faceri de bine să ne atragă spre ceea ce a gândit mai dinainte pentru mântuirea noastră.

3. Și astfel, dintru început bine lucrând, nu a încetat să dea binefaceri neamului omenesc. Căci după ce l-a plăsmuit pe cel întâi zidit, de îndată, chiar dintru început, l-a sălășluit în rai și l-a dăruit cu acea viață (1) fără de chinuri, lăsându-l să se înfrupte din toate cele din rai în afară de un singur pom. Dar acela, [uitând] stăpânirea de sine și fiind înșelat de femeie, a călcat porunca dată lui și a batjocorit (2) o astfel de cinste.

4. Dar vezi și aici mărimea iubirii de oameni! Căci trebuia ca pe un astfel de nerecunoscător față de facerile de bine primite mai înainte să nu-l mai învrednicească de vreo iertare, ci să-l scoată de sub purtarea Sa de grijă. Dar nu numai că nu a făcut aceasta, ci precum un tată preaiubitor care are un copil neastâmpărat, fiind mișcat de iubirea firească, nu-l pedepsește pentru greșeală, dar iarăși nici nu-l iartă cu totul, ci cumpănește cu măsură, ca nu cumva să se abată spre o răutate mai mare, tot așa și bunul Dumnezeu, fiindcă [acela] a arătat multă neascultare (3), pe de-o parte scoțându-l din acea viețuire, iar pe de alta domolind gândul lui ca să nu păcătuiască după aceea și mai mult, l-a pedepsit cu osteneli și nenorociri ca și cum i-ar fi zis:

5. Multa delăsare și netemerea (4) te-a adus spre o atât de mare neascultare și te-a făcut să uiți de poruncile Mele; iar faptul că nu aveai nimic de lucrat te-a făcut să te socotești mai presus de propria fire – căci nelucrarea se face dascăl a toată răutatea. De aceea te pedepsesc cu osteneli și nenorociri ca, lucrând pământul, să-ți aduci necontenit aminte și de neascultare și de nimicnicia firii tale. Iar fiindcă ți-ai închipuit lucruri mărețe și nu ai vrut să rămâi în hotarele-ți firești, îți poruncesc ca din pământul din care ai fost luat, acolo iarăși să te întorci. „Căci pământ ești și în pământ te vei întoarce” (Fac 3, 19).

6. Și ca să-i sporească durerea și să-l facă să simtă propria cădere, nu l-a alungat departe, ci l-a pus în apropierea raiului, astupându-i intrarea înăuntru, ca în fiecare ceas, văzându-se lipsit de acele bunătăți din pricina neluării aminte, să dobândească o atenție neîncetată și să fie mai temeinic față de poruncile ce urmau să-i fie date spre pază. Căci, bucurându-ne noi de cele bune, nu simțim că trebuie să lucrăm vreun fel de faptă bună; dar când suntem lipsiți de ele, dobândind o sensibilitate mai adâncă din pricina lipsei, suferim și o durere mai mare. Aceasta s-a întâmplat —atunci și cu întâiul zidit.

7. Insă ca să cunoști și sfatul potrivnic al vicleanului diavol, dar și înțelepciunea și bunul meșteșug al Stăpânului nostru, ia vezi, spre ce l-a împins, prin înșelăciune, diavolul pe om să facă și ce iubire de oameni i-a arătat Stăpânul Cel purtător de grijă. Căci acel viclean diavol, pizmuindu-l pentru viețuirea din rai, prin nădejdea unei mai mari făgăduieli, i-a răpit ceea ce avea în mână. Căci făcându-l să-și închipuie că [poate fi] egal cu Dumnezeu, i-a atras osânda morții. De acest fel sunt [și acum] momelile lui: nu numai că ne depărtează de bunătățile pe care le avem în mână, ci caută să ne azvârle și în prăpastie. Însă chiar și așa, Dumnezeul iubirii de oameni nu a trecut cu vederea neamul omenesc, ci, demonstrându-i diavolului că toate câte le-a făcut sunt fără folos, iar omului arătându-i câtă purtare de grijă are pentru el, i-a dăruit prin moarte nemurirea. Poftim!? Diavolul l-a scos din rai, iar Stăpânul l-a dus în cer!? Mai mare este câștigul decât paguba!

8. Dar să revenim la ceea ce am spus la început, căci de aceea am și spus cele de mai sus: dacă pe cel ce a fost nerecunoscător față de atâtea binefaceri l-a învrednicit iarăși de atâta iubire de oameni, voi, ostașii lui Hristos, dacă veți fi râvnitori, arătând bunăvoință față de negrăitele daruri oferite vouă și întru trezvie veți păzi cele încredințate vouă, spuneți-mi, câtă cinste nu veți primi de la El după ce ați împlinit straja? Căci El Însuși a zis: „celui care are i se va da și-i va prisosi” (Mt 25,29). Căci cel ce [prin efort] se face pe sine vrednic de cele deja primite, pe drept se și bucură de mai mult.

9. Toți câți ați fost învredniciți să fiți înscriși în această carte cerească aduceți o credință fierbinte și un cuget statornic. Căci cele ce se petrec aici au nevoie de credință și de ochii sufletului, ca să nu luați aminte doar la cele văzute, ci, pornind de la acestea, să vă închipuiți (5) cele nevăzute. Ochii credinței realizează aceasta. Căci după cum ochii trupului pot să vadă doar cele ce cad sub simțuri, așa și cei ai credinței doar pe cele contrare [celor sensibile]. Fiindcă ei nu văd nimic din cele sensibile, ci privesc cele ce nu se văd ca și cum ar sta în fața ochilor. Acest fapt este credința: a lua aminte la cele cele văzute. Căci zice: „credința este ființa celor nădăjduite, dovedirea celor ce nu se văd” (Evr 11, 1).

10. Ce înseamnă ceea ce spun? Și pentru ce spun să nu iei aminte la cele ce se văd, ci să ai ochi duhovnicești? Ca atunci când vezi scăldătoarea (6) apelor și mâna arhiereului atingând capul tău, să nu socotești că aceea este doar simplă apă, nici că singură mâna arhiereului este pusă pe capul tău. Fiindcă nu om este cel ce lucrează cele ce se săvârșesc, ci harul Duhului este cel ce sfințește firea apelor și se atinge împreună cu mâna arhiereului de capul tău. Nu bine am zis că avem nevoie de ochii credinței spre încredințarea celor ce nu se văd, ca nu cumva să ne oprim doar la cele sensibile?

11. Botezul este și mormânt și înviere. Căci „se îngroapă omul vechi dimpreună cu păcatul și învie cel nou, înnoit după chipul Celui Ce l-a zidit” (Col 3, 10). Ne dezbrăcăm și ne îm¬brăcăm. Dezbrăcăm vechea haină, cea întinată de mulțimea păcatelor, îmbrăcăm pe cea nouă, curățită de orice pată. Ce spun?! Îl îmbrăcăm pe Însuși Hristos! Căci zice: „câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați îmbrăcat” (Gal 3, 37).

12. Dar fiindcă momentul în care vă veți bucura de atâtea daruri este la ușă, hai să vă explic felul și pricinile fiecărui lucru ce este săvârșit, ca să le cunoașteți și să plecați de aici cu mai multă încredințare7. Trebuie să știți pentru ce – după învățătura [primită] în fiecare zi (8) – vă conducem la cei ce exorcizează prin viu grai9. Nu în zadar, nici pe degeaba se face acest lucru; ci fiindcă urmează să-L primiți locuind în voi pe Împăratul ceresc, tocmai de aceea, după dăscălirea din partea noastră, vă iau cei rânduiți pentru acest lucru și, după cum o casă în care împăratul urmează să vină este bine aranjată, așa și ei vă curăță mintea prin acele înfricoșate cuvinte, alungând toată meșteșugirea celui rău și o fac vrednică de prezența Împăratului. Căci nu e cu putință, chiar dacă vreun demon ar fi sălbatic și crud, ca, după acele glăsuiri înfricoșătoare și după invocarea Stăpânului tuturor, să nu se depărteze de voi cu multă grăbire. Pe lângă aceasta, [exorcismul] vă aduce în suflet o mare evlavie și vă pornește spre multa străpungere a inimiil0.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.07.2011, 10:56:45
cipri85 cipri85 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.11.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 115
Implicit lamurire asupra celor săvârșite în Taina Sf. Botez - Sf Ioan Gura de Aur(Omilia II)

13. Iar ceea ce este minunat și de necrezut, este că aici orice inegalitate și diferență în demnități se destramă. Căci și dacă ar avea vreunul funcție socială sau strălucitoare bogăție ori de ar fi dintr-un neam vestit, ori ar avea multă slavă în viața aceasta, aici este egal cu cerșetorul și cu cel zdrențăros, adesea si cu cel orb ori șchiop, și nu se poticnește de acest fapt. Căci știe că în cele duhovnicești toate acestea dispar și nu se caută decât buna dispoziție a sufletului.

14. Mare câștig aduc cuvintele și invocațiile acelea înfrico¬șătoare și minunate. Iar atitudinea cu picioarele goale și mâinile ridicate ne arată altceva. După cum cei ce suferă o robie trupească arată și prin înfățișare rușinea stării în care se află, așa și aceștia, fiind prizonieri ai diavolului – fiindcă urmează să fie sloboziți de sub tirania aceluia și să intre sub jugul cel bun – mai întâi, prin înfățișare, își amintesc de starea lor de mai înainte, ca să știe de unde au scăpat și la cine aleargă și ca acest fapt să le fie prilej pentru o mai mare mulțumire și dispoziție binevoitoare.

15. Vreți să vorbim și nașilor voștri (11) ca și aceia să știe de ce răsplată se învrednicesc dacă arată multă preocupare față de voi, dar și ce osândă își agonisesc dacă vor fi delăsători? Ia gândește-mi-te, iubite, oare garanții unora în treburi bănești nu au mai mult chin decât datornicul care împrumută bani și [pentru care ei se pun drept garanți]? Căci dacă cel ce este împrumutat se arată binevoitor, ușurează povara garantului său; dar dacă este răuvoitor, îi provoacă aceluia o belea și mai mare. De aceea îndeamnă și zice acel înțelept: „dacă garantezi [pentru cineva], socotește-te ca achitator al [sumei]” (Int. Is. Sir 8, 13). Dacă garanții unora pentru sume de bani se pun pe ei înșiși în situația de a achita tot bănetul, cu mult mai mult garanții în cele duhovnicești, deoarece [garantează] că-i învață pe alții virtutea, datori sunt să arate multă trezvie, îndemnând și sfătuind, îndreptând și având dragoste părintească.

16. Și să nu socotească a fi neimportant ceea ce se petrece [aici], ci să știe foarte clar că, dacă prin propria lor atenționare îi vor conduce pe drumul virtuții (12) pe cei [încredințați lor], se vor împărtăși de un nume bun, iar dacă se moleșesc, multă osândă vor avea. Tocmai de aceea obișnuim să-i numim pe unii ca aceștia părinți duhovnicești, ca ei să afle din însăși realitatea faptelor (13) de câtă dragoste [părintească] trebuie să dea dovadă în învățătura duhovnicească ce o dau [fiilor duhovnicești]. Căci dacă este bine să îndrumăm spre râvnirea virtuții pe cei care nu ne-au fost încre¬dințați, cu atât mai mult datori suntem să ne împlinim sarcina față de cel pe care l-am primit (14) ca fiu duhovnicesc. Învățați și voi, nașilor, că, dacă veți fi delăsători, nu mică va fi primejdia!

17. Hai mai departe să vă vorbim despre însele Sfintele Taine și despre legămintele (15) ce se vor face între voi și Stăpân. Căci după cum în problemele vieții când cineva vrea să-i încredințeze altcuiva lucrurile proprii este necesar să se facă contracte între cel ce încredințează și cel căruia îi sunt încredințate, la fel și acum când urmează să vi se încredințeze din partea Stăpânului tuturor lucruri nu muritoare, stricăcioase și pieritoare, ci duhovnicești și cerești. Pentru aceasta se și vorbește de credință, fiindcă nu este nimic văzut, ci toate se pot privi cu ochii Duhului. Sunt necesare contracte nu cu cerneală și hârtie, ci întru Dumnezeu [scrise] cu Duhul (16). Căci cuvintele pe care le rostiți aici sunt scrise în cer și legămintele pe care le faceți cu gura rămân neșterse în fața Stăpânului.

18. Privește iarăși aici atitudinea de robie (17)! Preoții care vă aduc, mai întâi vă poruncesc să plecați genunchii, să întindeți mâinile spre cer și așa să vă rugați, ca prin [această] înfățișare să vă aduceți aminte de unde ați fost eliberați și cui urmează să vă dăruiți. Apoi, venind preotul la fiecare, cere legământul și mărturisirea și-l pregătește să spună acele înfricoșate cuvinte, pline de cutremur: „Mă lepăd de tine, Satano!”

19. Plâng acum și greu mă tângui (18)! Căci mi-am adus aminte de acea zi în care și eu m-am învrednicit să rostesc aceste cuvinte, dar cugetând la povara păcatelor pe care am adunat-o de atunci până azi, mi se tulbură mintea și mă mușcă gândul văzând câtă ocară mi-am agonisit prin delăsare (19). De aceea vă și rog pe voi toți, să aveți oarece mărinimie față de mine și pentru că urmează să vă întâlniți cu Împăratul – căci vă va primi cu multă dorire si vă va îmbrăca cu acea haină împărătească si vă va da, oricâte daruri și pe care le vreți, numai să căutăm din cele duhovnicești – cereți har și pentru noi, ca să nu ne ceară socoteală pentru păcate, ci să ne învrednicească din partea Sa de iertare pentru cele făcute [după botez]. Și nu mă îndoiesc că iubitori fiind, veți face aceasta pentru dascălii voștri.

20. Hai să ne ținem iar de firul cuvântului nostru! În acel moment, preotul vă pregătește să ziceți: „Mă lepăd de tine, Satano, și de trufia (20) ta, și de slujirea ta, și de lucrurile tale”. Puține cuvinte, dar mare e puterea lor! Căci și îngerii care stau de față și puterile cerești ce se bucură de întoarcerea voastră primesc din gurile voastre cuvintele și le duc Stăpânului tuturor, și acestea sunt scrise în cărțile cele cerești.

21. Vedeți prin ce înscrisuri se fac legămintele? Căci după lepădarea de cel rău și de toate lucrurile ce se referă la el, iarăși [preotul] vă pregătește să ziceți: „Și mă unesc cu Tine, Hristoase”. Ai văzut covârșitoarea bunătate? Doar cuvintele primindu-le de la tine îți și încredințează atâta bogăție, uitând toată reaua ta voință de mai înainte și ne mai aducându-ți aminte de nimic din cele de dinainte, ci Se mulțumește cu aceste scurte cuvinte.

22. Apoi, după aceste legăminte și lepădări și uniri – fiindcă ai mărturisit stăpânia [Lui asupra ta] și te-ai unit cu Hristos prin cuvintele rostite – [preotul] te unge pe frunte cu mirul cel duhovnicesc (21), ca pe un ostaș ales pentru arena duhovnicească și, punându-ți pecetea, spune: „Se unge cutare în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”.

23. Căci știe (22) că vrăjmașul este scos din minți, și își arată colții, și dă târcoale ca un leu, răcnind și privește pe cei ce erau mai înainte sub tirania lui cum deodată au scăpat de el și s-au lepădat și au trecut de partea lui Hristos, unindu-se cu El (23). De aceea, vă și unge pe frunte și vă pune pecetea (24), ca diavolul să-și întoarcă ochii [de la voi]. Căci nu îndrăznește să vă privească în față când vede fulgerul ce pornește de acolo și îi orbește ochii. Fiindcă din acea clipă luptați și vă împotriviți lui și de aceea [preotul], prin ungere, vă introduce ca pe niște luptători ai lui Hristos în arena duhovnicească.

24. După aceasta, la vremea nopții, vă dezbracă toate hainele și – ca pe unii ce urmează să intrați în cer prin isprăvile [pe care le veți săvârși] – vă ung (25) întreg trupul cu acel ulei duhovnicesc încât toate mădularele să fie întărite prin ungere și de nevătămat de către armele de atac (26 )trimise de cel potrivnic.

25. După această ungere, vă coboară în apele sfinte și în același timp îngroapă omul vechi și înviază pe cel nou înnoit după chipul Celui Ce l-a zidit. Atunci, prin cuvintele și mâna preotului, Se coboară Duhul Sfânt și alt [om] se naște în locul celuilalt, curățind și dezbrăcând haina veche a păcatului și îmbrăcând veșmântul împărătesc.

26. Și ca să înveți și de aici că una este ființa Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, astfel este și predania botezului. Căci preotul zice: „Se botează cutare în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh”, de trei ori cufundând și ridicând capul, arătând prin acest tainic ritual coborârea Duhului. Fiindcă nu preotul singur atinge capul [botezatului], ci și dreapta lui Hristos. Și acest fapt se vădește din înseși cuvintele celui ce botează. Căci nu zice: „eu botez pe cutare”, ci “se botează cutare”, arătând că el este doar slujitor al harului și oferă doar mâna sa, fiindcă, pentru aceasta a fost orânduit de către Duhul. Căci Cel Ce plinește toate este Tatăl și Fiul și Duhul Sfânt, Treimea Cea nedespărțită. Credința în Ea ne dăruiește iertarea păcatelor și mărturisirea ei ne aduce înfierea.

27. Iar cele ce se întâmplă după acestea sunt suficiente să ne învețe de către cine au fost eliberați și de ce au parte cei învredniciți de acest ritual tainic (27). Căci îndată scoțându-i pe ei din acele ape sfinte, toți cei prezenți îi înconjoară, îi îmbrățișează, îi sărută, se veselesc și se bucură împreună cu ei, căci robii și prizonierii de mai înainte, dintr-o dată devin fii liberi și sunt chemați la masa împărătească. Pentru că după ce ies de acolo (28) sunt aduși la înfricoșata masă cea plină de nenumărate bunătăți și gustă din trupul și sângele Stăpânului și devin sălaș al Duhului și, ca unii ce L-au îmbrăcat pe Însuși Hristos, aruncă sclipiri de jur împrejur, ca niște îngeri pământești, strălucitori fiind din toate părțile și luminând mai tare decât razele soarelui.

28. Toate acestea nu în deșert și degeaba vi le-am spus mai devreme dragostei voastre, ci ca mai înainte de acea bucurie să rodiți multă dorire (29), întraripându-vă deja prin nădejde și să aveți un cuget vrednic de cele ce se vor săvârși, după cum a îndemnat și fericitul Pavel: „cugetați cele de sus și mutați-vă gândul vostru de la pământ la cer, de la cele văzute la cele nevăzute (30)”. Pe acestea (31) le vedem mai clar cu ochii duhovnicești decât cu cei sensibili.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.07.2011, 10:59:58
cipri85 cipri85 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.11.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 115
Implicit lamurire asupra celor săvârșite în Taina Sf. Botez - Sf Ioan Gura de Aur(Omilia II)

30. Și prin aceasta Îl veți atrage spre o și mai mare bunăvoință. Fiindcă dacă va vedea atâta grijă din parte-vă față de mădularele (36) voastre și preocupați de mântuirea celorlalți, vă va învrednici pentru aceasta de o mare îndrăzneală [înaintea Lui]. Căci nimic nu-L bucură așa de mult ca noi să fim împreună-pătimitori față de mădularele noastre și să arătăm multă dragoste fată de frați și să ne îngrijim cu ardoare de mântuirea aproapelui.

31 . Așadar, știind acestea, iubiților, cu bucurie și veselie duhovnicească să vă pregătiți pentru primirea harului ca și voi să vă împărtășiți de preabogatul dar și toți împreună, arătând o viețuire vrednică de har, să dobândim (37) bunătățile veșnice și negrăite, cu harul și cu iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, cu Care împreună Tatălui și Duhului Sfânt, slavă, putere și cinste, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.

1 viața biologică a lui Adam era și ea lipsită de efort și chinuri. 2 desemnează acțiunea de a-și depăși în mod nepermis, din mândrie, limitele firești.

3 nu înseamnă neapărat împotrivire, ci o neluare în serios și pe deplin a poruncii, a fi distrat și a lăsa să treacă pe lângă urechi ceea ce s-a spus, considerându-1 ca ceva nu atât de important. Poate sensul este mai degrabă de neluare aminte, de neacordare a întregii atenții.

4 este lipsa de frică, sentimentul deplinei siguranțe, dar prin aceasta poate deveni și al lipsei de responsabilitate și atenție.

5 închipuirea aceasta nu are consecințele celei sugerate de demon (vezi paragraful 7), deși mecanismul este același: se cere credință față de ceva nevăzut, pornind de la realitatea văzută. Criteriul de deosebire este persoana căreia îi acordăm încredere și a cărei intenție – bună sau rea – se dezvăluie în rezultatul faptelor sale, rezultat observat prin experiență: realitatea morții ca alternativă oferită de diavol și realitatea învierii în cazul lui Hristos (paragraful 7). Dăm aici un text al fericitului Teodoret – și el aparținând formal aceleiași școli antiohiene, ca și Sfântul Ioan – din comentariul la Cântarea Cântărilor, în care închipuirea are un înțeles apropiat de cel folosit aici de Sfântul Ioan: „să se observe că și în vremea Liturghiei, când primim trupul Mirelui, îl sărutăm și îl luăm de mână și ne lipim cu ochii și cu inima, și ne închipuim o oarecare îmbrățișare nupțială și socotim că suntem împreună cu El, iar El ne ține de mână și ne sărută, dragostea alungând frica, după dumnezeiasca Scriptură” (P. G. 81, 53). A se vedea și analizele făcute de Sfântul Ioan în cateheza a VII-a în legătură cu chinurile mucenicilor, în nici un caz nu este vorba de un act de imaginație, în înțelesul modern al cuvântului.

6 Termenul e același cu cel folosit pentru «scăldătoare» în cazul bolnavului de la Vitezda.

7 Rolul catehezei este de a întări credința și nu atât unul strict intelectual, de a dobândi noi informații. 8 Oare de ce nu se mai fac în biserici cateheze zilnice sau măcar periodice referitoare la botez, căsătorie, sau despre cum să abordăm creștinește realitățile și problemele vremurilor de azi? Nu cumva să auzim pe Mântuitorul spunându-ne – asemenea fariseilor și cărturarilor- în ziua judecății că nici noi nu intrăm, dar nici pe alții nu i-am lăsat să intre și să ne fie osânda îndoită.

9 A se remarca importanța glasului în actele de exorcizare. Literal traducerea ar fi: „vă conducem la / vă lăsăm în seama, glasurilor exorciștilor”.

10 care a dat în românește „evlavie”, nu conține ideea unei pietăți sentimentale, ci din contră ea este starea străjerului ce stă pe meterzele cetății și a pândarului ce își așteaptă prada. Este deci o stare de maximă trezvie, stare duhovnicească asupra căreia sfântul Ioan insistă aproape obsesiv în toate cele opt cateheze. Rolul exorcismelor era și acela de a-i face pe viitorii creștini perfect conștienți de realitatea și duritatea luptei duhovnicești. În al doilea rând, starea de străpungere a inimii este esențială pentru o reală pocăință (în sensul adânc de „schimbare a minții”) și această stare nu ne-o putem provoca singuri (doar dorința de schimbare a minții este a noastră), ci este nevoie de o putere exterioară care să ne „atace” inima. Exact așa s-a întâmplat și cu convertirea celor 3000 de oameni la Cincizecime. Sfântul Petru le-a atins prin puterea Duhului inima și doar apoi le-a spus „pocăiți-vă”.

11 Acest fapt arată că nașii erau prezenți împreună cu catehumenii la catehizarea acestora. Prin acest fapt, cei doi auzeau aceleași învățături, încât fiecare știa exact care-i sunt datoriile și drepturile. Greaca nu avea termenul propriu-zis de „naș”, ci folosea un termen juridic ce desemna garantul ce-l lua un debitor în fața creditorului său.

12 Imaginea oferită de textul original este foarte concretă și personală: călăuza îl ține de mână pe noul drumeț și pe măsura parcurgerii împreună a drumului -cunoscut în detaliu de îndrumător – îl atenționează, îl mustră sau îl îndeamnă asupra pericolelor sau întâmplărilor favorabile ce pot apărea de-a lungul călătoriei.

13 La începutul paragrafului se spunea că lucrurile din Biserică sunt extrem de serioase. Nașii sunt datori să țină cont de această realitate adâncă (și nu convenție religioasă, cum uneori se crede), luând aminte la cele petrecute în timpul ritualului. Pentru gândirea patristică, numirea realităților duhovnicești nu este ceva convențional ori „simbolic” (în sensul denaturat în care îl înțelege societatea modernă), ci acest nume (de “părinte duhovnicesc”) este cuvânt lucrător ce angajează pe cel căruia i se adresează și îl face răspunzător de neîmplinirea lui. Numele de „părinte duhovnicesc” presupune niște realități cutremurătoare, la care vechii creștini se raportau cu maximă gravitate și luare-aminte.

14 Verbul folosit nu este al simplei primiri, ci: primesc pe cineva, făcându-mă garantul lui.

15 Ceea ce se pune în comun din partea ambilor parteneri, învoiala comună.

16 Formularea greacă permite analogia unu la unu a celor patru elemente: scrise „întru hârtie”, „cu /prin cerneală”, respectiv „întru Dumnezeu”, „cu / prin Duhul”.

17 Atitudinea cu picioarele desculțe și mâinile ridicate despre care s-a vorbit mai sus.

18 Această formulare nu credem că ține de un artificiu retoric, ci de o realitate duhovnicească mai accentuat resimțită de Sfântul Ioan în momentul când, vorbindu-le catehumenilor, și-a adus aminte de starea analogă în care se aflase și el cu mulți ani în urmă. Simțirea propriei păcătoșenii nu ar trebui să fie o etalare a unei false smerenii, ci o stare lăuntrică trăită sincer (într-un acord deplin al faptelor și gândurilor) și care atestă că suntem pe calea cea bună. Pentru un creștin care își simte sincer starea de păcătoșenie, singura preocupare ar trebui să fie pocăința reală, schimbarea minții reflectată în modul zilnic de a trăi și gândi nu doar proiectată în, de multe ori, „savante” discuții despre felurile lacrimilor etc. (dar care – trebuie s-o recunoaștem – în multe situații pot fi folositoare).

19 Ușurătatea cu care a trăit după botez.

20Am tradus cu trufie, respectând formularea din cărțile de cult. Totuși termenul grec presupune mult mai mult decât trufia. El desemna cortegiile ce se alcătuiau la sărbătorile păgâne, latura exterioară ce marca acea sărbătoare. Aceste manifestări conțineau, printre altele, spectacole, cântece, reprezentări teatrale de orice natură, alaiul și îmbulzeala feluritelor categorii sociale, manifestări sportive etc. Contextul social actual nu este diferit față de cel păgân antic. Trebuie doar identificate cu smerenie și sinceritate formele sub care se camuflează astăzi vechile rituri necreștine. Lepădarea pe care o facem la botez ne-ar cere în acest caz renunțarea la multe distracții considerate nevinovate de către majoritatea creștinilor de azi

. 21 Este vorba despre o ungere prebaptismală, nu de Taina Mirungerii.

22 Cel ce oficiază botezul trebuie să fie extrem de conștient de ce implicații ontologice au actele săvârșite în această taină a inițierii creștine. Credem că nu este vorba de o cunoaștere dobândită intelectual (verbul folosit a cărui înțeles etimologic este de fapt „a văzut”), ci de o experiență pe care însuși a avut-o în prealabil.

23 Textul grec marchează limpede cele patru faze: a. ridicarea de sub tirania demonului

b. lepădarea de el

c. trecerea de partea lui Hristos

d. unirea cu El.

Conștientizarea maximă a întregului parcurs se face în fazele 2 și 4. Azi nu mai facem atâta caz de aceste lepădări și uniri tocmai din cauza moleșelii în care ne trăim credința și a desconsiderării realității duhovnicești: prezența și acțiunea reală atât a lui Hristos, cât și a diavolului. Aceste lepădări și uniri de fapt se actualizează în fiecare clipă a vieții, căci permanent suntem puși să alegem. 24 Editorul francez dă și alte locuri paralele unde se comentează acest ritual: „ungerea aceasta este făcută și cu mir și cu ulei. Mir pentru a-l unge (sufletul neofitului) ca mireasă, iar ulei ca luptător”. Într-o altă cateheză se spune: ȚHristos îți pune pe frunte crucea”. Deci această pecete avea forma crucii.

25 Nici aici nu este vorba de Taina Mirungerii, ci doar de o ungere „întăritoare” pentru lupta duhovnicească ce va urma.

26 Acestea erau arme cu care se lovea la distanță: săgeți, lance, suliță etc.

27 Acest ritual este botezul.

28 De la baptisteriu, care în perioada primelor secole cel mai adesea se afla într-o clădire anexă a bisericii.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 25.07.2011, 11:11:29
cipri85 cipri85 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.11.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 115
Implicit Sf. Euharistie in scrierile Sf. Ioan Gura de Aur(articol al unui teolog contemproran)

I. Pregatirea pentru primirea Sfintelor Taine

Trebuie subliniat de la inceput faptul ca „de la Sfantul Ioan Gura de Aur nu ne-a ramas o scriere mica si metodica despre dumnezeiasca Euharistie, ci fragmente de o rara frumusete si de o adanca simtire crestina in mai toate scrierile sale” . Inainte de a vorbi despre pacatele care ne impiedica de la o participare activa si constienta la Sfanta Liturghie, trebuie sa stim de ce anume avem nevoie de o astfel de pregatire (valabila atat pentru mireni cat si pentru clerici). De ce trebuie sa fim atat de atenti cu noi insine? Inaintea cui trebuie sa ne infatisam? Cu cine ne vom impartasi?

La toate aceste intrebari, Sfantul Ioan Gura de Aur ne da un raspuns pe masura. El ne atrage atentia asupra faptului ca participarea noastra la Sfanta Liturghie nu se poate face oricum, ci doar pregatiti trupeste si sufleteste (duhovniceste), fiindca noi Il vom vedea si chiar ne vom hrani cu Domnul si Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Cel care pe drept cuvant a fost numit „Doctor Eucharistiae” a incercat din rasputeri sa ne constientizeze asupra faptului ca Trupul si Sangele pe Care noi il primim in cadrul Sfintei Liturghii sunt chiar cele ale Domnului Iisus Hristos istoric, deci nu sunt simboluri ori inchipuiri, ci prin intermediul si cu ajutorul elementelor fizice palpabile si vazute, painea si vinul (dar care se sfintesc la Epicleza) ne impartasim cu (adica mancam) Insusi Trupul si Sangele Fiului lui Dumnezeu , Persoana a adoua a Sfintei Treimi, Care „S-a pogorat din ceruri... si din fecioara Maria S-a facut om” ; „Corpul Domnului din Cinea cea de Taina... intru nimic nu se deosebeste de Corpul Lui. Se intelege ca noi, care ne impartasim din Corpul si din Sangele Lui, ne impartasim din Corpul Aceluia ce este in ceruri si anchinat de ingeri” .

Ceea ce a surprins intotdeauna pe cei care s-au aplecat asupra scrierilor Sfantului Ioan Hrisostom a fost realismul cu care acesta vorbeste despre prezenta reala a Lui Iisus Hristos in Sfanta Euharistie. Lecturand aceste pasaje, nu mai ramane nici o urma de indoiala ca in cadrul Sfintei Liturghii, Iisus Hristos este jertfa si jetfitorul („Cel ce se imparte...”), ca exista o singura jertfa si un singur Jertfitor (aceeasi si Acelasi de la Cina cea de Taina) . „Astazi tot El este cel care lucreaza si Care Se preda, ca si atunci” . „Masa aceasta este aceea de la Cina cea de Taina, intru nimic mai prejos. N-a facut-o pe aceea Hristos, iar pe aceasta un om. Nu, ci si pe aceasta tot El. Acesta este foisorul acela unde era El cu ucenicii lui atunci” . „Domnul, Care le-a savarsit atunci la cina aceea, acelasi le savarseste si le preface” „Credeti, dar, ca si acum este Cina cea de taina la care Domnul a mancat. Intru nimic nu se deosebeste aceea de aceasta. Pe aceasta n-o savarseste un om, iar pe cealalta Hristos, ci El o savarseste si pe aceasta si pe aceea. Cand il vezi pe preot ca-ti da trupul si sangele Lui, nu socoti ca preotul face aceasta, ci ca mana lui Hristos se intinde spre tine” .

Daca noi ne dam seama de realitatea acestor lucruri, atunci nu mai putem sau nu ar trebui sa ne mai apropiem oricum si oricand de Sfintele lui Hristos Taine, ci mai inainte de a face aceasta trebuie sa urmarim sa ne curatim atat trupeste cat si sufleteste. Sfantul Ioan Gura de Aur cere tuturor acelora care doresc sa se impartaseasca un singur lucru: o constiinta curata. Pentru ca noi sa dobandim o astfel de constiinta, trebuie „sa ne eliberam de obiceiurile cele lumesti si paganesti, sa ne departam mult de ele, ca sa vedem pe Hristos” . Obiceiurile paganesti de care vorbeste Sfantul Ioan Gura de Aur sunt pacatele, atat sufletesti cat si trupesti. Amandoua ne tin departe de Iisus Hristos, dar pot fi abandonate prin conlucrarea si colaborarea dintre vointa noastra si harul dumnezeiesc (care ajuta doar pe cel care isi doreste cu adevarat sa paraseasca pacatul) .

Cu totii stim si recunoastem ca esantionul pacatelor este foarte larg si foarte variat, insa avand in vedere participarea noastra la Sfanta Euharistie, Sfantul Ioan Hrisostom condamna in primul rand acele pacate care l-au facut atat pe Iuda, cat si pe cei ce-i urmeaza acestuia, sa se lepede de Iisus Hristos. In acest fel, orice crestin trebuie sa se fereasca in primul rand de iubirea de argint – arghirofilia (care se opune virtutii milosteniei). Dar nu doar aceasta patima ne pateaza constiinta, ci in general tot pacatul, bine stiind ca „pacatele sunt pricina tutror relelor” . Astfel ca si prefacatoria, rautatea, inselarea aproapelui, fatarnicia, rapirea (furtul si hotia), hulirea invrajbirea, zgarcenia, desfranarea sunt piedici si obstacole in urcusul nostru duhovnicesc, cu alte cuvinte, pacate care nu il recomanda pe crestin in fata Domnului nostru Iisus Hristos.

Crestinul, confor spuselor Sfantului Ioan Gura de Aur, este omul inaltimilor , de aceea, „cel ce pacatuieste, acela este un om pur si simplu, pe cand cei ce fac fapte virtuoase aceia sunt oameni spirituali” . Pentru a ajunge la inaltimile duhovnicesti, crestinul este dator sa lucreze pamantul virtutii. In lupta omului cu pacatul, virtutea care il insoteste pe om pe tot parcursul urcusului sau catre Dumnezeu este pocainta. Pocainta este virtutea careia Sfantul Ioan i-a acordat o atentie deosebita si o preocupare speciala, asa incat a fost pe drept cuvant numit dascal al pocaintei. De ce este atat de mult pretuita de Sfantul Ioan aceasta? Raspunsul ni-l da chiar el insusi:

„ – Pentru ce te infricosezi, diavole, cand este laudata pocainta? Pentru ce te jelesti, pentru ce te cutremuri?

- Da, pe dreptate ma jelesc si ma tangui, raspunde diavolul, pentru ca mari trofee mi-a rapit mie pocainta asta!

- Care trofee?

- Pe desfranata, pe vames, pe talhar, pe hulitorul si marele prigonitor Pavel!” .

Prin urmare, mare este virtutea pocaintei! Cel ce o imbratiseaza pe aceasta poate scapa foarte usor de cursele vrasmasului si capcanele diavolului, chiar de ar fi cel mai mare pacatos. Drept dovada ne stau exemplele enumerate mai sus. Insa pocainta nu este doar o sfortare de moment, ci ea implica (ca toate celelalte virtuti) un efor permanent si continuu din partea omului, efort sustinut totdeauna de Dumnezeu, prin harul Sau cel sfant si sfintitor. Dumnezeu, ne spune Sfantul Ioan Hrisostom, i-a dat omului multe feluri de pocainta, astfel ca nimeni nu poate spune ca este o virtute imposibil de indeplinit.

Daca Dumnezeu ne-ar fi dat o singura modalitate si cale de pocainta, n-am fi primit-o, ci am fi spus: „Nu putem sa mergem pe aceasta cale, nu putem sa ne mantuim”. Dar asa, Dumnezeu ti-a taiat cuvantul acesta, ca nu ti-a dat numai o cale de pocainta, nici doua, nici trei, ci multe si felurite, ca, prin multimea lor, sa-ti faca lesnicioasa suirea la cer” . Dintre „multele si feluritele” cai de pocainta oferite noua de Dumnezeu, Sfantul Ioan Gura de Aur ne pune inaintea constiintei noastre cinci feluri sau modalitati de a ne intoarce dinspre pacat spre Dumnezeu: recunoasterea pacatului in fata lui Dumnezeu (ori de cate ori pacatuim) , plangerea pacatelor savarsite (care spala prin lacrimi de cainta sincera) , smerenia , milostenia (numita si „marea si principala pocainta, in stare sa rupa lantul pacatului” si fara de care „pocainta este moarta si lipsita de aripi”) si rugaciunea (care poate mult la Dumnezeu pentru iertare) .

Pocainta trebuie facuta asadar in Biserica (fiindca Biserica-i spital nu tribunal) , ori de cate ori este nevoie, fara a ne pierde nadejdea in mila si ajutorul lui Dumnezeu: „Ai pacatuit? Intra in Biserica si sterge-ti pacatul! Nu-i asa ca de cate ori cazi cand mergi pe drum tot de atatea ori te si ridici? Fa tot asa, de cate ori pacatuiesti, pocaieste-te de pacat, nu deznadajdui!” . Insa, pentru ca nu dorim sa extindem doctrina hrisostomica despre pocainta, ne vom opri in chip deosebit asupra unui aspect al ei: cel al milei ori al binefacerii. Pentru a intelege valoarea si importanta acestei virtuti in gandirea si conceptia Sfantului Ioan Gura de Aur, trebuie sa aratam modul in care acest Sfant Parinte al Bisericii intelege semnificatia Trupului lui Iisus Hristos. In lucrarile si scrierile sale, Sfantul Ioan Hrisostom ne arata si ne demonstreaza ca Mantuitorul nostru Iisus Hristos se identifica atat cu Trupul Euharistic, totodata si cu fiecare membru si madular al Bisericii. De aceea, cel ce vrea sa se impartaseasca de Trupul si Sangele Sau – Euharistic, trebuie ca mai intai sa-si indrepte atentia asupra aproapelui sau, oricare si oricine ari fi acesta.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 25.07.2011, 11:14:17
cipri85 cipri85 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.11.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 115
Implicit Sf. Euharistie in scrierile Sf. Ioan Gura de Aur(articol al unui teolog contemproran)

Domnul nostru Iisus Hristos doreste sa Il cinstim precum voieste El, nu precum vreau ori cred oamenii ca ar trebui cinstit. De aceea, Sfantul Ioan condamna obiceiul unora de a aduce daruri sfinte la Biserica in detrimentul aproapelui lor, care ramane in continuare gol, flamand si insetat. Un astfel de gest, de a impodobi biserica construita, nu il curateste pe crestin, pe cand celelalte fapte de milostenie, da. „Biserica nu este un loc unde se aduna vase de aur si de argint, ci un loc de adunare a ingerilor; de aceea trebuie sa aducem la biserica sufletele noastre. Dumnezeu se apropie de darurile noastre de aur numai daca si sufletul nostru este de aur. Nu era de argint masa aceea de la Cina cea de taina, nici nu era de aur potirul din care a dat Iisus Hristos ucenicilor Sangele Sau! Dar toate erau de pret, toate infricosatoare, pentru ca erau pline de Sfantul Duh! Vrei sa cinstesti trupul lui Hristos?

Nu-L trece cu vederea cand este dezbracat! Nu-L cinsti aici in biserica cu haine de matase, iar afara il lasi sa degere de frig, ca n-are cu ce se imbraca! Cel ce a spus: „Acesta este Trupul Meu”, si prin cuvant a intarit lucrul, Acelasi a spus si „Flamand M-ati vazut si nu M-ati hranit” si „Intrucat n-ati facut unuia dintre acesti prea mici, nici Mie nu Mi-ati facut”. Trupul lui Hristos de pe altar nu are nevoie de acoperaminte pretioase, ci de suflet curat; dar cel gol, cel flamand are nevoie de multa ingrijire. Sa invatam, dar, sa filozofam si sa cinstim pe Hristos, asa cum vrea El. Cea mai placuta cinste pentru Cel pe Care Il cinstim este sa-L cinstim asa cum se cuvine, cum vrea El, nu cum socotim noi. Si Petru socotea ca-L cinsteste, oprindu-L sa-I spele picioarele. Dar ceea ce voia sa faca nu era cinste, ci cu totul dimpotriva. Tot asa si tu, cinsteste-L pe Hristos cu cinstea pe care El ti-a poruncit-o, cheltuind cu saracii avutia ta. Dumnezeu n-are nevoie de vase de aur, ci de suflete de aur” . „Noi trebuie sa-L hranim pe Hristos, sa-L adapam si sa-L imbracam. Acestea sunt vrednice de aceasta masa sfanta” . Acestea sunt motivele pentru care Sfantul Ioan Gura de Aur cere tuturor credinciosilor sa se aplece cu staruinta asupra acestei virtuti, fiindca „Cel ce miluieste pe sarac, imprumuta pe Dumnezeu” (Pilde 19, 17). Multe sunt lucrurile care caracterizeaza crestinismul, dar, mai mult decat toate si mai bine decat toate, iubirea reciproca dintre oameni si pacea” .

Potrivit Sfantului Apostol si Evanghelist Ioan (I Ioan 4, 20 – 21) iubirea este capul virtutilor, acest lucru fiind temelia tuturor poruncilor lui Dumnezeu, caci „prin iubirea fata de Dumnezeu intra si iubirea fata de aproapele” . In fata Dumnezeiestii Euharistii, ne invata Sfantul Ioan Hrisostom, trebuie sa se vina cu iubire de Dumnezeu. Trupul si Sangele Domnului trebuie mancat si baut numai de iubitorii Lui, si iubitori ai Lui nu pot fi cei care urasc si trec cu vederea pe aproapele lor . Cei care doresc sa calatoreasca cu aceasta fapta buna spre Imparatia lui Dumnezeu, trebuie sa fie ferm convinsi de faptul ca: „Nu exista pacat pe care sa nu fie in stare sa-l curete milostenia, pe care sa nu-l poata ea stinge... ea este un leac prielnic pentru orice rana...

Este cu drept cuvant, desavarsire” ; „Mila este baie a sufletului. De aceea, asa cum in fata usilor bisericii sunt vase de spalat pline cu apa, ca sa-ti speli mainile, la fel, afara din biserica stau jos saracii, ca sa-ti speli de pete mainile sufletului” ; „Oricat de mare ar fi pacatul, mila este in stare sa-l spele” . Pentru a ne atrage si mai mult spre a infaptui acte de milostenie, Sfantul Ioan Gura de Aur ne dovedeste ca Imparatia Cerurilor poate fi „cumparata” de aici de pe pamant, prin faptele noastre de milostenie fata de aproapele nostru, oricine si oricare ar fi el: „Cerul este negutatorie si afacere buna, iar noi o neglijam. Da o bucata de paine si ia Raiul; da lucruri mici si ia lucruri mari; da cele pieritoare si ia pe cele nepieritoare; da pe cele stricacioase si ia cele nestricacioase” . Totusi faptele noastre bune trebuie savarsite din toata inima, pentru ca „fapta facuta de sila nu are plata, ci fapta facuta de bunavoie” .

Asadar, toata viata noastra trebuie sa „fim aplecati spre savarsirea binelui” . Daca ne intrebam care este timpul cel mai potrivit pentru pocainta (sub toate cele cinci aspecte prezentate de Sfantul Ioan), tot el ne da raspunsul: postul . Postul trebuie sa fie indragit si imbratisat de fiecare crestin, deoarece axesta alunga si invinge dusmanii mantuirii noastre . La fel ca in cazul oricarei alte virtuti „postul iubeste pe cei ce il iubesc si uraste pe cei ce il urasc” .

In alta ordine de idei, am vazut si constatat ca atat pacatele cat si virtutile sunt deopotriva sufletesti si trupesti. Sfantul Ioan Gura de Aur ocorda o importanta deosebita (si) pacatelor savarsite prin intermediul trupului. El are in vedere mai cu seama, acele organe ale trupului care intra in contact nemijlocit cu Trupul si Sangele Mantuitorului nostru Iisus Hristos, fara insa a le exclude pe celalte. Astfel, dintre toate madularele noastre, limba este organul prin care crestinul greseste si pacatuieste cel mai mult si cel mai des, fapt ce ni-l relateaza si confirma si Sfantul Apostol Iacov in Epistola sa si care spune ca „Limba, mic madular este si cat codru aprinde...”. „Gura se murdareste cu defaimari, blasfemii, ocari, cuvinte pline de manie, cuvinte de rusine, ras si glume” . Impotriva acestor pacate care se savarsesc prin intermediul limbii, Sfantul Ioan Hrisostom este foarte categoric: „Paziti-va, dar. Limba mai mult decat lumina ochilor! Limba este cal imparatesc; daca-i pui frau si o inveti sa mearga frumos, imparatul se va odihni pe ea si va sta pe ea; dar daca o lasi sa umble fara frau si sa zburde, ajunge caruta diavolului si a demonilor” . Cu toate ca noua ni se pare ca pacatele savarsite prin intermediul ei sunt nesemnificative, Sfantul Ioan este de alta parere si anume ca: ocara si insulta sunt pacate ce ne arunca in iad . Trebuie sa stim ca nu este suficient a ne spala gura inainte de a merge la Biserica , ci trebuie, mai inainte de aceasta sa ne impodobim limba cu blandete, smerenie, binecuvantare, cuvintele legilor dumnezeiesti, milostenie .

Acelasi lucru trebuie sa facem si cu mainile, ochii si urechile noastre, si in general tot trupul nostru trebuie deprins cu virtutea. In ajutor ne vine tot Sfantul Ioan Gura de Aur care ne arata si modul in care putem savarsi aceasta: „Cerceteaza-ti cu luare aminte mana dreapta, limba, buzele, care au devenit portile de intrare ale lui Iisus Hristos. Gandste-te la timpul in care te apropii de Sfintele Taine si intinzand o masa vazuta, indreapta-ti cugetul spre acea masa, adica vreau sa zic, spre Cina Domnului, spre privegherea ucenicilor din acea noapte sfanta” ; prin urmare „atunci cand vei cugeta ce a patimit pentru tine Stapanul, vei fi mai cu bagare de seama si mai filozof” .

In concluzie, Sfantul Ioan Gura de Aur indeamna pe tot credinciosul care doreste sa se uneasca cu Domnul Iisus Hristos in cadrul Sfintei Liturghii, sa faca eforturi pentru a dobandi o constiinta curata (eforturi sustinute de Harul lui Dumnezeu). Acest efort implica o parte negativa si una pozitiva. Cea negativa presupune parasirea pacatului (indiferent de natura lui, trupesc ori sufletesc), iar partea pozitiva inseamna colaborarea si impreunalucrarea noastra cu Domnul si Mantuitorul nostru Iisus Hristos la cultivarea si (de)savarsirea virtutilor (care implica si trupul, dupa cum am aratat mai sus. Toate virtutile au drept scop transformarea noastra launtrica, astfel incat noi sa devenim deopotriva cu ingerii (blanzi, milostivi, rugatori), atunci cand ne apropiem de infricosatoarele lui Hristos Taine. Ca atare, toate acestea sunt posibile cu conditia ca noi „sa nu ne lenevim spre mantuirea noastra” . Starea si dispozitia de evlavie euharistica, ca de altfel starea de evlavie in general, nu poate rezulta numai dintr-un efort si solicitare spirituala de moment, ori una mai indelungata, ci dintr-un permanent exercitiu spiritual, dintr-o continua deprindere a inimii si gandului de la cele pamantesti, spre o viata filosofica, adica in Iisus Hristos, cum ne indeamna Sfantul Ioan Gura de Aur in incheierea fiecareia din predicile sale .

Am afirmat si sustinut ca noi suntem ajutati in permanenta de Harul lui Dumnezeu, insa acest Har ni se comunica noua cu prisosinta atunci cand ne impartasim. Mai mult, noi nu putem ajunge la unirea cu Dumnezeu (dupa har) decat prin primirea lui Iisus Hristos Euharistic. Prin aceasta noi dobandim inca de pe acum siguranta ca vom trai vesnic impreuna cu El. Este o legatura tainica intre partea omului si cea a lui Dumnezeu in lucrarea virtutii. Nu se poate ajungela aceasta fara participarea ambelor parti, insa trebuie sa subliniem ca ajutorul lui Dumnezeu (dat noua prin intermediul Sfintei Impartasanii) este covarsitor: „virtutea nu se agoniseste fara lucrarea poruncilor, iar porunca nu se savarseste fara dragoste, si nici dragostea nu se reinnoieste fara Sfanta Impartasire. Astfel ca fara Sfanta Impartasire este zadarnic sa ne ostenim” .
Reply With Quote
  #7  
Vechi 25.07.2011, 11:17:33
cipri85 cipri85 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.11.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 115
Implicit Sf. Euharistie in scrierile Sf. Ioan Gura de Aur(articol al unui teolog contemproran)

II. Participarea la Cultul divin public



2. Venirea la Biserica si tinuta in cadrul Sfintei Liturghii



Pentru ca cineva sa se poata impartasi cu Sfintele Taine, trebuie ca mai intai de toate sa vina la Biserica. Din perspectiva Sfantului Ioan Hrisostom, orice crestin care vine la Sfanta Liturghie este dator sa se si impartaseasca la momentul potrivit si cuvenit. Sfantul Ioan nu imparte credinciosii in doua categorii: cei care doar asista la slujba si cei care se impartasesc. Nu! Ci odata ce ai venit la biserica, trebuie sa fii pregatit sa te si impartasesti. Ca stare sufleteasca, noi trebuie sa pastram o liniste totala, fiind atenti la desfasurarea Sfintei Slujbe, fiind convinsi ca ne aflam in prezenta lui Iisus Hristos Insusi. De asemenea, in timpul Sfintei Liturghii credinciosului i se cere o participare activa si constienta . Mai mult decat atat, toti trebuie sa fim inflacarati si entuziasmati, sa avem sufletele clocotitoare, sa fim cu mintile treze si sa nu ne apropiem cu scarba sau cu pasi sovaitori . Aceasta nu este un lucru imposibil ori cu neputinta de indeplinit, mai ales daca tinem seama ca „din cele o suta saizeci si opt de ceasuri ale saptamanii, macar unul sa fie dat lui Dumnezeu in intregime” . Vom fi inflacarati si entuziasmati, vom avea mintile treze doar daca, mai dinainte de a veni la biserica, ne-am cercetat pe noi insine (potrivit Cuvantului Sfantului Apostol Pavel: „Sa se cerceteze omul pe sine si asa sa manance din Paine si sa bea din Pahar” – I Cor. 11, 28). Drept urmare, cercetarea de sine este obligatorie pentru a nu ne impartasi cu nevrednicie, caci, cel ce face aceasta, vinovat este fata de Trupul si Sangele Mantuitorului (I Cor. 11, 23 – 31).

Am vazut ca Sfantul Ioan Hrisostom considera pacatul (oricare ar fi el – cu fapta, cu gandul sau cu lucrul) un obstacol si o piedica in vederea unirii cu Iisus Hristos in Euharistie. De aceea, pentru a scapa de ele, trebuie mai intai sa le (re)cunoastem pe fiecare in parte (fiindca doar constiinta noastra proprie le stie pe toate), iar cunoscandu-le sa ne debarasam si indepartam de ele. Trebuie sa ne infatisam inaintea Domnului nostru Iisus Hristos nu doar cu trupul curat, ci mai ales cu sufletul, in alt fel fiind vrednici de toata osanda: „Sa cunoastem, dar, care sunt cele ce spurca pe om! Sa le cunoastem si sa fugim de ele! Vad ca multi au un astfel de obicei in biserica; se sarguiesc sa vina la biserica cu haine curate, cu mainile spalate; dar ca sa se infatiseze cu sufletul curat inaintea lui Dumnezeu nu sufla nimeni vreun cuvant! Si spun lucrul acesta nu ca sa va opresc sa va spalati mainile sau gura, ci ca vreau sa va spalati asa cum se cuvine, nu numai cu apa, ci, in loc de apa, cu virtuti. Gura se murdareste cu defaimari, blasfemii, ocari, cuvinte pline de manie, cuvinte de rusine, ras si glume. Daca te stii ca nu rostesti nici una din acestea, nici nu esti murdarit cu aceasta murdarie, indrasneste de vino la biserica; dar daca te-ai intinat de nenumarate ori cu aceste pete, pentru ce te ostenesti degeaba clatindu-ti gura cu apa, dar purtand pe ea aceasta murdarie vatamatoare si ucigatoare” .



1. Problema desei sau rarei impartasiri

In privinta acestei probleme, Sfantul Ioan Hrisostom este la fel de nesovaitor, ca si pana acum. El spune ca nu trebuie sa vorbim de deasa sau rara impartasire, ci doar daca noi avem ori nu o constiinta curata. Aceasta este cea care ne indeamna sa ne impartasim, ori nu. Cel care are o constiinta curata este vrednic si dator – potrivit convingerilor Sfantului Ioan Gura de Aur – sa se impartaseasca ori de cate ori participa la Sfanta si Dumnezeasca Liturghie. Dimpotriva, cel ce nu s-a ingrijit sa-si curateasca sufletul, deci cel cu o constiinta patata, murdara si necurata, nu se poate impartasi nici macar o singura data pe an, intrucat timpul nu este dictat de vreo satbatoare (desi exista conceptia aceasta in timpul Sfantului Ioan, idee care mai persista si astazi), fie ea chiar Sfintele Pasti.”Apoi, acesta este raul cel mare, ca tu hotaresti vrednicia apropierii de Sfintele Taine nu dupa curatia cugetului, ci dupa intervalul de timp, si crezi ca aceasta este evlavie, de a nu te apropia de multe ori in cursul anului de Sfanta Impartasanie, nestiind, se vede, ca daca te apropii cu nevrednicie, fie chiar numai odata, aceasta iti pateaza si infiereaza sufletul; iar daca te-ai apropiat cu vrednicie, fie chiar si numai odata, ti l-ai mantuit” . „Stiu ca multi dintre noi ne apropiem de aceasta Sfanta Masa, pentru ca este obiceiul ca la aceasta sarbatoare sa ne impartasim.

Ar trebui, insa, asa precum v-am spus de multe ori si mai inainte, sa nu tinem seama de sarbatoare cand avem sa ne impartasim, ci sa ne curatim cugetul, si atunci sa ne apropiem de Sfanta Jertfa. Cel pangarit si necurat nici in sarbatori nu are dreptul sa se impartaseasca cu acest Trup sfant si infricosator; cel curat insa, cel care si-a sters bine, prin pocainta, pacatele, acela are dreptul, si in sarbatori, si oricand, sa se impartaseasca cu dumnezeiestile Taine, acela merita sa se bucure de darurile lui Dumnezeu. Dar nu stiu cum se face ca unii nu tin seama de lucrul acesta, si multi crestini, plini de mii si mii de pacate, cand vad ca vine sarbatoare, ca si cum ar fi impinsi chiar de sarbatoare, se apropie de Sfintele Taine, pe care niste oameni ca acestia nici n-au dreptul sa le vada; pe cei pe care ii cunoastem ii oprim, iar pe cei pe care nu-i cunoastem ii lasam in seama lui Dumnezeu, Cel ce stie ascunzisurile inimii fiecaruia” .

Asadar, Sfantul Ioan Gura de Aur condamna falsa evlavie a unora de a se impartasi doar in sarbatorile mari de peste an, cum ar fi: Nasterea Domnului, Botezul Domnului si Invierea Domnului, ca si cum aceasta impartasire rara i-ar indreptati si justifica ori scuza in fata lui Dumnezeu. „Vad pe multi impartasindu-se cu trupul lui Iisus Hristos, cum s-ar intampla, mai mult ca obicei si ca lege, decat ca impus de cuget. Cand va sosi, zice, timpul sfantului mare post, sau cand va sosi ziua Aratarii Domnului (Teofania sau Epifania) ma voi impartasi cu Sfintele Taine, desi timpul de castig nu este Epifania, nici Postul Mare, ci sinceritatea si curatenia sufletului. Cu acestea apropie-te, fara acestea, insa, niciodata . Nu sunt de laudat nici cei ce se impartasesc de multe ori pe an, chiar de este la fiecare Sfanta Liturghie, daca fac aceasta avand o constiinta patata, alterata, degradata.

Noi trebuie sa urmam exemplul celor care se unesc cu Iisus Hristos, fiind sfatuiti si indrumati la aceasta doar de constiinta, care nu-i judeca pentru faptele lor. „multi dintre voi se impartasesc din jertfa aceasta o singura data in cursul anului, altii de doua ori iar altii de mai multe ori. Deci cuvantul nostru este indreptat spre toti, nu doar catre cei de fata, ci si catre cei ce stau prin pustii, caci aceia mai cu seama o singura data in an se impartasesc, de multe ori si la doi ani. Deci ce? Pe care, oare, vom aproba noi? Pe cei ce se impartasesc o data, sau pe cei de mai multe roi, ori pe cei de mai putine ori? Nici pe cei de o data, nici pe cei de mai multe ori, nici pe cei de putine ori, ci pe cei cu cuget curat, pe cei cu inima curata, pe cei cu viata fara de prihana. Unii ca acestia, apropiindu-se pururea, iara de nu sunt asa, sa nu se apropie niciodata. De ce+ Fiindca isi iau cu sine judecata si osanda si pedeapsa nespusa. Si sa nu te minunezi de aceasta, caci precum mancarea, care prin natura sa este hranitoare, cade intr-un stomac bolnav si bicisnic si vatama si strica totul, devenind cauza bolilor, intocmai asa se petrece si cu impartasirea Sfintelor si dumnezeiestilor Taine” .

Toate acestea ni le spune Sfantul Ioan Hrisostom nu pentru a ne impiedica pe noi sa ne apropiem de Sfintele Taine, chiar si numai in sarbatori, ci dimpotriva, el doreste sa ne apropiem continuu de Ele , dar nu oricum; pentru ca cel ce se impartaseste cu nevrednicie, fie si numai o singura data in an, este la fel de vinovat ca si cei care L-au rastignit pe Iisus Hristos: „Indrasneala nu este a te apropia de mai multe ori in cursul anului, ci de a te apropia cu nevrednicie, fie chiar si doar o singura data in tot timpul anului. Noi, insa, ne gasim intr-o asemenea stare de ticalosie si indobitocire, ca desi in cursul anului facem mii de rele, totusi pentru indepartarea de acele rele nu avem nici o grija, ci credem ca ne este de ajuns de a nu indrazni ca sa ne apropiem des de trupul lui Iisus Hristos, sau ne apropiem cu batjocura, neintelegand pare-se, ca cei ce au rastignit pe Domnul nostru Iisus Hristos, o singura data l-au rastignit. Dar oare, fiindca o singura data l-au rastignit, pacatul lor este mai mic? Inca si Iuda, o singura data l-a vandut pe Iisus Hristos. Dar ce? Oare faptul acesta l-a scapat de raspundere? De ce faptul acesta sa-l indeplinim numai o data, si la un anumit timp in cursul anului?

Timp de curatie sa ne fie noua curatia cugetului” . Credinciosul prasnuieste Sfintele Pasti doar atunci cand se impartaseste, iar aceasta o face nu doar o singura data pe an (atunci cand sarbatorim Sfintele Pasti, din punct de vedere istoric), ci de fiecare data cand mancam si bem Trupul si Sangele Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Cei care nu se impartasesc, ci doar postesc, se aseamana catehumenilor, pentru ca ei fac acest lucru si astfel nu simt bucuria Pastilor fiindca nu se unesc cu Domnul Iisus Hristos: „Sfanta si marea Patruzecime este o singura data pe an. Dar pastile le facem (cu alte cuvinte, ne impartasim) de trei sau de patru ori pe saptamana; si ca sa zic mai bine, ori de cate ori dorim. Fiindca nu Postul face Pastile, ci comuniunea si impartasirea care se face la fiecare Liturghie. Si ca lucrul acesta este adevarat, auzi pe Pavel, care zice: „Pastile nostru Hristos S-a jertfit pentru noi” (I Cor. 5, 7). Deci ori de cate ori te impartasesti cu constiinta curata, faci Pastile cele luminate.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 25.07.2011, 11:00:58
antoniap
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Parintele Arsenie Papacioc: As desfiinta catolicismul
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Intrebare: Cum este privita femeia in diversele religiile lumii? maria-luisa Generalitati 43 25.10.2017 10:55:13
Faptele bune danyel Pocainta 23 26.03.2011 09:45:46
A venit gerul peste Romania.Lucruri bune sunt?dar lucruri rele? tigerAvalo9 Generalitati 15 06.01.2011 10:45:18
Fapte bune. alexdu Generalitati 7 08.01.2010 14:38:18
VESTI BUNE ! cristiboss56 Resurse ortodoxe on-line 28 28.04.2008 22:39:04