![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Dreptatea desavarsita a noastra sau virtutea atoatecuprinzatoare vine din:
1. "Din faptele bune vizibile tuturor, săvârșite cu trupul, la vreme potrivită și în locul potrivit. Iată despre ce este vorba: daca îți cere cineva de pomană, dă-i. Dacă ți-a pricinuit careva supărare, iartă-l. De va veni la tine un dușman, dă-i să mămânce. Când te-ai așezat la masă, mănâncă după pravilă și înfrânare. A venit vremea rugăciunii - roagă-te cu evlavie și cum ți s-a poruncit... Când mergi la serviciu, muncește cu sârguință, și așa mai departe. Orice clipă și fiece loc își au faptele lor bune, pe care trebuie negreșit să le făptuiască cel ce trece prin ele. În această privință, toată viața omului trebuie să fie lanț neîntrerupt de fapte bune, din momentul în care devine conștient pe această lume și până când iese din ea... Numai atunci va considera Domnul pe cineva că este virtuos, când acesta va dezvolta întreg tabloul vieții sale, asa fel încât să nu omită nici un loc și nici un moment în care să nu facă o faptă obligatorie pentru el în momentul și la locul respectiv. Stai acum aici, sprijinindu-te pe dreptatea ta, și spune: oare așa trăiești tu, încât faci întotdeauna binele și n-ai omis niciodată un lucru obligatoriu pentru tine, și nu ai îngăduit un lucru bun numai pe jumătate ori chiar cu totul rău? Dacă-i așa, bazează-te pe dreptatea ta, iar dacă nu, caută-ți un alt sprijin pentru mântuire!" Sf. Teofan Zavoratul
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#2
|
||||
|
||||
![]()
2.2) Cea de-a doua parte, care intră în componența dreptății desăvârșite, constă din bunele
simțăminte și dispoziții, ascunse sub faptele săvârșite în mod văzut. Acestea sunt iubirea, pacea, răbdarea, blândețea, mila, stăpânirea de sine, smerenia, evlavia, renunțarea la toate și altele. Faptele bune săvârșite în mod văzut, ca să fie într-adevăr bune și să slujească mântuirii, trebuie să fie negreșit expresia unuia dintre bunele simțăminte lăuntrice; astfel încât, dacă la baza lor nu se află un simțământ bun, de care acestea trebuie să fie însuflețite, atunci ele sunt netrebnice și neplăcute lui Dumnezeu. Astfel, de pildă, îndreptarea evlavioasă a minții și a inimii către Dumnezeu este o dispoziție interioară bună și bineplăcută lui Dumnezeu. O asemenea sumă de fapte vădite există și pentru exprimarea fiecărui simțământ lăuntric; de pildă, pentru exprimarea milostivirii există șapte fapte ale milei trupești și șapte fapte ale milei sufletești. Dar întotdeauna trebuie reținut că ultimele, adică faptele văzute, numai atunci au preț, când slujesc exprimării celor dintâi, adică simțămintelor lăuntrice. Astfel, toate faptele văzute ale cucerniciei: metaniile, rostirea de rugăciuni, mersul la biserică și altele vor fi într-adevăr bune numai atunci, când vor sluji exprimării evlaviei noastre lăuntrice sau îndreptării evlavioase a minții și a inimii noastre către Dumnezeu, iar fără aceasta din urmă, ele sunt de nimic. Același lucru trebuie spus și despre toate faptele milostivirii, că ele numai atunci sunt într-adevăr bune, când exprimă sincera iubire frățească față de toți, spre slava lui Dumnezeu, și nu vreo atașare față de unii, dorința de a poza, sau, cum se spune astăzi adesea, o dorință de manifestare a umanismului; aceasta este păgânism în haine creștine. Același lucru trebuie să spunem și despre toate celelalte fapte văzute: că adevărata lor valoare este stabilită de dispoziția lăuntrică... Căci altminteri se poate ca, de pildă, cu trupul să fii în biserică, iar cu sufletul în rătăcire, cu limba să ierți cu mărinimie, iar în inimă să osândești, prin atitudinea corpului să arăți prețuire, iar înlăuntrul tău să nutrești dispreț, cu ochii, în aparență să nu te uiți la fețele oamenilor, dar în suflet să te aprinzi de pofte trupești, și așa mai departe. Privite din afară, toate aceste fapte sunt bune, însă valoarea lor este anulată în fața lui Dumnezeu de simțămintele nutrite în suflet la săvârșirea lor. Ca urmare, ne putem întemeia mântuirea pe dreptate numai atunci când putem fi încredințați că toate simțămintele și dispozițiile noastre sufletești sunt drepte și pe placul lui Dumnezeu - și asta nu numai pentru un ceas-două, ci pentru toată viața și fără întrerupere. Așadar, vino aici, cel ce vrei să-ți întemeiezi mântuirea pe buna ta purtare, și spune: în spatele faptelor tale bune vădite, nu s-au strecurat niciodată simțăminte rele, care să le murdărească?... Dacă nu (dar cine poate spune aceasta?), atunci liniștește-te în dreptatea ta; dar dacă s-au strecurat - așa cum oricine trebuie să recunoască - atunci resemnează-te și caută o altă temelie pentru nădejdea mântuirii tale! Sf. Teofan Zavoratul
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Da, pot exista oameni buni, oameni milostivi, dezinteresați care ajută pe semenii lor dar care încă nu l-au aflat pe Dumnezeu. Astfel de oameni vor fi ca tâlharul care s-a mântuit în ultima clip și care a strigat în ultima clipă a vieții "pomenește-mă Doamne când voi veni în împărăția Ta!"
Eu nu am nici cea mai mică îndoială că cea persoană nu-l va afla pe Mântuitor! Cele pe care le face le face prin voia Lui cu ajutorul Lui și pentru El. Oare sunt mai buni acei creștimi care nu ies din cuvântul Scripturii dar care au numai răutate, neiertare, invidie și mândrie duhovnicească, care vând orice, care nu dau nimic gratis sau cei care trec nepăsători pe lângă cel bolnav, gol sau flămând? Eu am întâlnit și astfel de creștini! |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Nasterea prin cezariana | andreicozia | Generalitati | 41 | 24.12.2013 16:50:45 |
Spalare pacate prin suferinta sau prin facere de bine | spre_rasarit | Generalitati | 0 | 09.09.2011 13:09:26 |
Iubirea prin ura de sine | Traditie1 | Pocainta | 49 | 30.07.2011 20:16:17 |
Ce intelegeti prin.......... | mara2008 | Nunta | 12 | 30.06.2010 07:27:25 |
De prin lume adunate.... | patinina34 | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 23.03.2009 00:36:38 |
|