![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
E o vorbă, fără nici o legătură directă cu subiectul, ci doar cu atitudinea unora: fie ești prost, fie te faci.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#2
|
|||
|
|||
![]()
...fără nici o legătură directă cu subiectul, sau cu bunul simț....
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ce-mi place mie când începe lumea să se dea martirizată. Curat Băsescu, nu alta!
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc de raspuns.
Contradictia la care ma refer este cea din postarea anterioara, o redau aici: Din explicatiile adaugate nu imi este foarte clar daca la catolici Fiul este sau nu cauza/origine a Duhului Sfant, am impresia ca citatele date se contrazic pentru ca, din acest paragraf: "ei au arătat că nu l-au făcut pe Fiul cauza Duhului-ei știu de fapt că Tatăl este singura cauză [aitia] a Fiului și a Duhului,a unuia prin naștere și a celuilalt prin purcedere [ekporeusis]-ci au semnificat faptul că prin El purcede [proienai], arătând astfel unitatea și identitatea fiintei." reiese clar ca Fiul nu este originea/cauza Duhului Sfant ci cuvantul purcedere are aici al doilea sens, cel de pornire, manifestare etc. ------ in timp ce din acest citat: "Duhul Sfânt își trage esența și ființa subzistentă deopotrivă de la Tatăl și de la Fiul și El purcede din veșnicie atât de la unul, cât și de la celălalt ca de la un singur Principiu și printr-o singură spirație.." reiese exact contrariul, si Fiul este origine a Duhului Sfant. ---------------- Despre primul paragraf mi s-a spus aici ca este de la Sf. Maxim Marturisitorul, iar al doilea paragraf a fost dat ca fiind din catehismul catolic. Cele doua paragrafe se contrazic in mod evident, unul zice ca Duhul Sfant nu isi are originea si in Fiul iar celalalt spune ca Duhul Sfant isi trage esenta si de la Fiul. Eu nu am verificat daca al doilea paragraf este intr-adevar din catehismul catolic, dvs. spuneti ca nu? O sa citesc si la linkul dat de dvs. Multumesc de raspuns. Last edited by Adrianna; 28.06.2012 at 10:09:10. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Uitati de la linkul recomandat de dvs.:
245. Credința apostolică despre Duhul Sfânt a fost mărturisită de cel de-al doilea Conciliu ecumenic ținut în anul 381 la Constantinopol: "Credem în Duhul Sfânt, Domnul și de viață Dătătorul, care de la Tatăl purcede50". Prin aceasta Biserica îl recunoaște pe Tatăl ca "izvorul și originea a toată dumnezeirea51". Originea veșnică a Duhului Sfânt nu este totuși fără legătură cu aceea a Fiului: "Duhul Sfânt, cea de-a Treia Persoană a Sfintei Treimi, este Dumnezeu, unul și egal cu Tatăl și cu Fiul, de aceeași substanță și de aceeași natură. (...) Cu toate acestea, nu spunem că El este numai Duhul Tatălui, ci Duhul Tatălui și al Fiului în același timp52". Crezul Bisericii, exprimat de Conciliul de la Constantinopol, mărturisește: "Care împreună cu Tatăl și cu Fiul este adorat și preamărit53". 246. Tradiția latină a Crezului mărturisește că Duhul Sfânt "purcede de la Tatăl și de la Fiul [Filioque]". Conciliul de la Florența, din 1439, explicitează: "Duhul Sfânt își trage esența și ființa subzistentă deopotrivă de la Tatăl și de la Fiul și El purcede din veșnicie atât de la unul, cât și de la celălalt ca de la un singur Principiu și printr-o singură spirație... Și pentru că tot ce este al Tatălui Tatăl însuși l-a dăruit Fiului său unic născându-l, cu excepția paternității sale, și această purcedere a Duhului Sfânt și de la Fiul El o deține din veșnicie de la Tatăl său care l-a născut din veșnicie54". 247. Afirmarea lui Filioque nu figura în simbolul mărturisit în 381 la Constantinopol. Însă, urmând o veche tradiție latină și alexandrină, Sfântul Papă Leon îl mărturisise deja în mod dogmatic încă din 447 55, chiar înainte ca Roma să fi cunoscut și să fi primit, în 451, la Conciliul din Calcedon, Simbolul din 381. Folosirea acestei formule în Crez a intrat treptat în liturgia latină (între secolele VIII și XI). Introducerea lui Filioque în Simbolul de la Niceea-Constantinopol de către liturgia latină constituie totuși, până astăzi, un punct de divergență cu Bisericile ortodoxe. 248. Tradiția orientală exprimă în primul rând caracterul de origine primară a Tatălui în raport cu Duhul Sfânt. Mărturisind că Duhul Sfânt "purcede de la Tatăl" (In 15, 26), ea afirmă că acesta purcede de la Tatăl prin Fiul56. Tradiția occidentală exprimă în primul rând comuniunea consubstanțială între Tatăl și Fiul, spunând că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și de la Fiul (Filioque). Ea spune acest lucru "în mod legitim și logic57", căci ordinea veșnică a Persoanelor divine în comuniunea lor consubstanțială implică faptul că Tatăl, ca "început fără de început58", este originea primară a Duhului Sfânt dar, totodată, ca Tată al Fiului unul-născut, El este împreună cu Acesta "Principiul unic de la care purcede Duhul Sfânt59". Această legitimă complementaritate, dacă nu este înăsprită, nu afectează identitatea credinței în realitatea aceluiași mister mărturisit. ------------ Deci ceea ce se afirma aici este in contradictie cu pasajul din Sf. Maxim Marturisitorul care afirma ca Duhul Sfant nu isi are originea si in Fiul in timp ce in acest catehism, Duhul Sfant isi trage esenta si de la Fiul. Dupa logica adusa aici conform careia esenta comuna a celor trei Persoane ar justifica originea Duhului Sfant si din Fiul, tot prin aceeasi logica, Fiul ar putea fi nascut si din Duhul Sfant. Ar fi corecta o astfel de afirmatie? Multumesc de raspuns. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Legat de Filioque teologia apuseană n-a încercat, pentru că nici nu putea, să prezinte purcederea Duhului decât numai ca însușire ipostatică sau ființială. Așa cum arată Sfântul Maxim: "existența celor ce sunt se contemplă fie în ființă, fie în ipostas. Căci ce altceva s-ar putea spune afară de acestea". Mai întâi, începând cu Augustin, s-a susținut că Sfântul Duh purcede din Tatăl și Fiul ca dintr-un singur principiu, purcederea fiind considerată însușire ființială. Răspunsul la o asemenea susținere este că însușirile ființiale sunt comune Persoanelor divine, iar dacă purcederea este văzută ca însușire ființială, care aparține numai Tatălui și Fiului, reiese că între Ei și Sfântul Duh va exista nu numai deosebire ipostatică ci și ființială, ceea ce implică diteismul. Dacă, cu toate acestea, se susține că între Tatăl, Fiul și Sfântul Duh există unitate ființială, o asemenea susținere contrazice atât unirea ființială, cât și pe cea ipostatică, iar dacă prin absurd s-ar accepta o asemenea unitate de ființă se introduce alături de ființa Treimii și o ființă a doimii, Tatăl-Fiul, din care purcede Sfântul Duh. Pe de altă parte prezentarea purcederii ca pe o însușire ființială, pentru că însușirile ființiale sunt comune Persoanelor divine, rezultă că oricare persoană divină purcede pe o altă persoană divină și că oricare persoană poate fi purceasă de celelalte două persoane sau de una din celelalte persoane, de exemplu Tatăl purcede din Fiul dar și din Sfântul Duh. Încercarea teologilor apuseni de a evita aceste erori prin prezentarea purcederii ca și însușire ipostatică n-a făcut decât să arate și mai clar că Filioque este o rătăcire de la credința adevărată. Purcederea Sfântului Duh este o însușire ipostatică însă prin Filioque se introduce în Sfânta Treime două principii Tatăl și Fiul. Sfântul Vasile cel Mare arată că prin introducerea a două principii se cade în diteism.Sfântul Duh având două cauze distincte va fi compus, iar fiind compus este străin de firea divină și se cade astfel în pnevmatomahism. Pentru a scăpa și de această acuză teologii apuseni, prezentând purcederea Sfântului Duh ca pe o însușire ipostatică, susțin că Sfântul Duh purcede din Tatăl și Fiul ca dintr-un singur principiu. Acest unic principiu (Tatăl-Fiul) duce la ideea că Ei au unitate ipostatică, dar pentru că unitatea ipostatică este numai a ființelor deosebite, într-un asemenea principiu ipostatic Ei nu mai apar ca ipostase distincte ci ca ființe deosebite ale aceluiași ipostas. Chiar dacă, prin absurd, s-ar accepta ideea unui asemenea principiu ipostatic (Tatăl-Fiul) din care să purceadă Sfântul Duh, o asemenea idee implică, din nou, diteismul. Aceasta pentru că Fiul și Sfântul Duh vor avea, deosebit, fiecare cauza Sa, reiese două cauze, două principii, cauza Fiului va fi Tatăl iar cauza Sfântului Duh va fi Tatăl-Fiul. Nu se poate spune că Fiul, în acest caz, are aceeași cauză ca și Sfântul Duh, iar dacă se susține că are aceeași cauză atunci Fiul își va fi propria cauză. Prezentarea, de către teologii apuseni, a purcederii Duhului de la Tatăl și Fiul atât ca însușire ființială cât și ipostatică nu face decât să amplifice eroarea. De exemplu purcederea Sfântului Duh de la Tatăl și Fiul considerată, fie și numai în parte una ființială, Îi disting ființial față de Sfântul Duh. Din cele de mai sus reiese că prezentarea purcederii Sfântului Duh ca însușire ființială sau ipostatică, nu oferă nici o cale de mijloc pentru susținerea lui Filioque ca dogmă, teologumenă sau părere teologică, Filioque fiind de fapt o erezie antitrinitară. După învățătura de credință ortodoxă, învățătura care s-a formulat mai ales în perioada sinoadelor ecumenice, în ideea Filioque se regăsește atât diteismul cât și pnevmatomahismul. sursa:http://www.mirem.ro/pdfuri/traian2.pdf |
|