Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #371  
Vechi 25.06.2012, 23:22:34
Adrianna Adrianna is offline
Banned
 
Data înregistrării: 22.06.2012
Mesaje: 218
Implicit

Din explicatiile adaugate nu imi este foarte clar daca la catolici Fiul este sau nu cauza/origine a Duhului Sfant, am impresia ca citatele date se contrazic pentru ca,

din acest paragraf:

"ei au arătat că nu l-au făcut pe Fiul cauza Duhului-ei știu de fapt că Tatăl este singura cauză [aitia] a Fiului și a Duhului,a unuia prin naștere și a celuilalt prin purcedere [ekporeusis]-ci au semnificat faptul că prin El purcede [proienai], arătând astfel unitatea și identitatea fiintei."

reiese clar ca Fiul nu este originea/cauza Duhului Sfant ci cuvantul purcedere are aici al doilea sens, cel de pornire, manifestare etc.


------

in timp ce din acest citat:

"Duhul Sfânt își trage esența și ființa subzistentă deopotrivă de la Tatăl și de la Fiul și El purcede din veșnicie atât de la unul, cât și de la celălalt ca de la un singur Principiu și printr-o singură spirație.."

reiese exact contrariul, si Fiul este origine a Duhului Sfant.


Care este deci doctrina BC?

Daca faptul ca Tatal, Fiul si Duhul Sfant au aceeasi esenta poate constitui un argument al originii Duhul Sfant si de la Tatal si de la Fiul, in mod analog si Fiul ar putea sa se nasca si de la Tatal si de la Duhul Sfant, iar cei doi, Fiul si Duhul Sfant, prin esenta comuna pe care o au cu Tatal isi pot fi lor insisi origine. Mie personal imi pare absurd. Dar este drept ca faptul de a avea o origine fara un inceput ingreuneaza mult intelegerea...
Reply With Quote
  #372  
Vechi 26.06.2012, 12:36:48
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MihaiG Vezi mesajul
Hai serios ? Unde și când ?!!!
Desi credeam ca am vazut tot ce se putea la dvs. cu asta ati atins un fel de culme, o trec pe primul loc in top. Dvs. credeati pana acum ca Filioque este o dogma acceptata de BO? Pe langa faptul ca ati uitat tot ce ati discutat cu vechiul nick, ca un fel de amnezie, mai pigmentati mesajul si cu expresii de ironie superioara "hai serios".
Subliniati aici faptul ca dvs. nu puteti purta o discutie normala, cine discuta cu dvs. doar isi pierde timpul. Ati uitat ca ati fost singurul care a comentat la topicul despre sinoadele ortodoxe de dupa Schisma? http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=12777
Sau nu am scris eu de multe ori ca la sinodul din 879 a fost analizata si condamnata si erezia Filioque?
Am dat chiar si de pe site-ul Patriarhiei faptul ca este scris erezia Filioque. Urmatorul pas probabil era sa ne bateti la cap ca nu suntem ortodocsi pentru ca nu acceptam Filioque, asa cum crede BO in imaginatia dvs. Nu am pretentia sa scrieti mesaje bazate pe informatii corecte, dar v-am rugat de atatea ori macar sa nu folositi de fiecare data un ton agresiv si ironic.
Reply With Quote
  #373  
Vechi 26.06.2012, 12:41:18
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Din explicatiile adaugate nu imi este foarte clar daca la catolici Fiul este sau nu cauza/origine a Duhului Sfant, am impresia ca citatele date se contrazic

Care este deci doctrina BC?
Nu ai cum sa primesti un raspuns coerent, nici macar teologii catolici nu stiu ce sa spuna, cu atat mai mult niste credinciosi obisnuiti. Si nu doar aici, toata invatatura catolica schimbata fata de ortodoxie e contradictorie si nu are o baza de argumentare.
Eu in ultimul mesaj am dat exact dogma catolica din catehismul catolic, nu exista alta. Primul citat nu e dogma catolica, e un citat dintr-o scrisoare a sf. Maxim Marturisitorul din primul mileniu.
Reply With Quote
  #374  
Vechi 26.06.2012, 13:00:34
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Dvs. credeati pana acum ca Filioque este o dogma acceptata de BO?
Aha. Înțeleg deci că persistați în susținerea ideii că filioque este, din punctul de vedere oficial al Bisericii Ortodoxe, o erezie.

Înseamnă că îmi puteți indica și locul în care putem citi despre anatemizarea lui filioque în Sinodiconul ortodoxiei.

Aștept.
Reply With Quote
  #375  
Vechi 26.06.2012, 13:03:02
MihaiG MihaiG is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.04.2012
Locație: Timișoara
Religia: Catolic
Mesaje: 1.242
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Primul citat nu e dogma catolica, e un citat dintr-o scrisoare a sf. Maxim Marturisitorul din primul mileniu.
Exact, și e un citat din care reiese în mod evident că filioque nu este erezie.
Reply With Quote
  #376  
Vechi 26.06.2012, 18:48:59
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
... Nu poate fiinta si Tatal si Fiul , caci atunci ar fi doua surse ale dumnezeirii, iar Duhul persoana duala a acestora si nici cele doua Persoane nu se pot "scufunda" in Duhul, oarecum nirvanic, caci atunci Duhul ar fi al doilea, nu al treilea ipostas al fiintei divine, echivalata prima data cu persoana Tatalui+Fiului, iar Duhul subordonat.
Când începi să numeri Treimea, părăsești adevărul.
(Fericitul Augustin)
Reply With Quote
  #377  
Vechi 26.06.2012, 19:33:32
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
Când începi să numeri Treimea, părăsești adevărul.
(Fericitul Augustin)
Nu consider ca Sfantul Ioan Damaschin sau teologii contemporani au parasit Adevarul. E insa interesanta remarca d-voastra, cum ati tinut neaparat sa extrageti o propozitie a Fericitului Augustin dintr-un context pentru a-mi da un reply.

Last edited by ioanna; 26.06.2012 at 19:36:24.
Reply With Quote
  #378  
Vechi 26.06.2012, 20:36:32
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Citat:
În prealabil postat de Demetrius;
Când începi să numeri Treimea, părăsești adevărul.
(Fericitul Augustin)
Nu consider ca Sfantul Ioan Damaschin sau teologii contemporani au parasit Adevarul. E insa interesanta remarca d-voastra, cum ati tinut neaparat sa extrageti o propozitie a Fericitului Augustin dintr-un context pentru a-mi da un reply.
Oare ”reply” de care gen o fi? Un/o ”reply”?
Merge și-așa(la români)!

Ca să constatați ce afirmați, vedeți aici(sau pe Google) din ce context am extras ”propoziția”(maxima):
http://www.maxioms.ro/maxiom/21423/c...sesti-adevarul

Eu n-am răspuns Sf. Ioan Damaschinul, nici teologilor contemporani, nici dvs., ci am citat din mai multe mesaje o secvență la care se potrivea maxima Fer. Augustin; putea fi un citat de la alt forumist că sunt multe. Scuze!
22. Și slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am dat-o lor, ca să fie una, precum Noi una suntem(In17,22)
Reply With Quote
  #379  
Vechi 27.06.2012, 08:09:51
nutucutu nutucutu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.08.2010
Religia: Catolic
Mesaje: 1.138
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu ai cum sa primesti un raspuns coerent, nici macar teologii catolici nu stiu ce sa spuna, cu atat mai mult niste credinciosi obisnuiti. Si nu doar aici, toata invatatura catolica schimbata fata de ortodoxie e contradictorie si nu are o baza de argumentare.
Eu in ultimul mesaj am dat exact dogma catolica din catehismul catolic, nu exista alta. Primul citat nu e dogma catolica, e un citat dintr-o scrisoare a sf. Maxim Marturisitorul din primul mileniu.
"3. La ce ți-ar folosi să dezbați de-a fir-a-păr nepătrunseletaine ale Sfintei Treimi, dacă, lipsit în sufletul tău de virtutea smereniei, ai displace Sfintei Treimi? Într-adevăr, nu vorbeledibace și iscusite sunt cele ce fac omul sfânt și drept în ochii luiDumnezeu, ci viața cea de toate zilele trăită în virtute. Mai bine ar fi să simt în inima mea ce este adevărata căință, decât, pe din afară,să-i cunosc definiția. Dacă ai ști pe de rost toată Scriptura și toatăînvățătura filosofilor, la ce ți-ar folosi atare știință, fără dragostea și harul lui Dumnezeu?
Deșertăciunea deșertăciunilor și toate sunt deșertăciune
(Eccl 1, 2), în afară de iubirea și slujirea luiDumnezeu. Cu adevărat, aceasta-i înțelepciunea cea mai mare:trecând cu dispreț peste arătările lumii de față, să poți cu bărbăție păși spre împărăția cerurilor"
Thomas Kempis- Imitatiunea lui Cristos
Reply With Quote
  #380  
Vechi 27.06.2012, 15:57:16
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Dupa ce catolicii au dezbatut Sf. Treime si si-au modificat crezul, poate veni Thomas Kempis sa spuna "nu trebuie sa dezbatem nepatrunsele taine ale Sfantei Treimi"

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu ai cum sa primesti un raspuns coerent, nici macar teologii catolici nu stiu ce sa spuna, cu atat mai mult niste credinciosi obisnuiti. Si nu doar aici, toata invatatura catolica schimbata fata de ortodoxie e contradictorie si nu are o baza de argumentare.
Asa e, drept urmare topicul poate fi inchis.

Filioque sau despărțirea apusului de ortodoxie
http://www.mirem.ro/pdfuri/traian2.pdf

Last edited by ioanna; 27.06.2012 at 16:21:51.
Reply With Quote
Răspunde