Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 11.07.2012, 16:16:41
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Constat ca dvs. aveti o intelegere incompleta sau eronata a termenilor teologici ortodocsi folosti pentru a descrie realitatea duhovniceasca si actiunile aferente atat umane cat si dumnezeiesti.
...
Pentru o familiarizare cu aceste notiuni recomand Dogmatica Sfantului Ioan Damaschin.
Repet: am spus că ființa și lucrarea sunt unul și același lucru.
Termenii teologici ortodocși îl mărturisesc pe Iisus Hristos de la a la z; familiarizarea nu ajunge, e nevoie de comuniune.

Citat:
În prealabil postat de Eugen7;
Prin Sfanta Impartasanie noi ne unim in mod deplin Dumnezeu, "ne facem partasi deplinatatii firii dumnezeiesti" (II Petru 1,4) in sensul ca suntem patrunsi de harul lui Dumnezeu in intreaga noastra persoana (trup si suflet spiritual) avand ca scop indumnezeirea prin harul (lucrarea, energia) lui Dumnezeu (Sfanta Treime)...
Asta am spus eu adineaori.
Cu ce scop vă contraziceți?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 11.07.2012, 22:26:00
Adrianna Adrianna is offline
Banned
 
Data înregistrării: 22.06.2012
Mesaje: 218
Implicit

Multumesc de raspunsuri.

Ma bucur sa vad ca afirmati Impartasania cu Trupul si Sangele Domnului asa cum o stiam si eu. Se afirmase ca in Ortodoxie nu ne-am putea impartasi cu o Persoana a Sfintei Treimi pentru ca am poseda-o si de aceea ne-am putea impartasi doar cu energiile ei. Deci iata cum este gresita o astfel de afirmatie, Impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului fiind contra-afirmatie.

In ceea ce priveste Duhul Sfant ce sa inteleg din citatele date de dvs. la sfarsit: ca acelea vorbesc de insusi Duhul sau de Harul Sau? Pentru ca se afirmase mai inainte ca acolo unde se vorbeste despre Duhul trebuie de fapt sa intelegem Harul, ori dvs. ati inceput cu aprobarea acestei afirmatii zicand ca am fi Temple ale Harului si nu Duhului si terminand cu citatele care vorbesc de Duh si nu de Har, deci nu inteleg care a fost intentia dvs. cu acele citate: este Duhul intr-adevar sau trebuie inteles ca si Har?

Revenind la Templul Duhului Sfant, eu nu pot fi deacord ca este vorba (doar) de Har, asa cum am zis in alta postare, comparatia cu Templul nu este intamplatoare. In Templu avea loc intalnirea cu Dumnezeu si jertfirea pentru pacate. Acum Templul suntem noi, in trupul nostru are acum loc intalnirea cu Dumnezeu si jertfirea mielului pentru pacate prin Sfanta Impartasanie pe care o luam. De aceea toate trei Persoanele sunt prezente, si nu doar Harul (energiile) lor.

Multumesc de raspunsuri.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 11.07.2012, 22:31:46
Adrianna Adrianna is offline
Banned
 
Data înregistrării: 22.06.2012
Mesaje: 218
Implicit

Revenind la topicul Filioque, nu am inteles pana la urma: un catolic are voie sa invete originea Duhului Sfant si din Fiul sau nu? Pentru ca pana acum am inteles ca termenul latin procedere nu se refera la origine ci la trimitere si la esenta comuna a celor Trei Persoane.
Multumesc de raspunsuri!
Reply With Quote
  #4  
Vechi 11.07.2012, 22:44:51
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Revenind la topicul Filioque, nu am inteles pana la urma: un catolic are voie sa invete originea Duhului Sfant si din Fiul sau nu?
Desigur. Noi, în consonanță cu Sfinții Părinți, credem că Duhul Sfânt își trage ființa din Tatăl și din Fiul.

Citat:
Pentru ca pana acum am inteles ca termenul latin procedere nu se refera la origine ci la trimitere si la esenta comuna a celor Trei Persoane.
Se poate să existe o diferență de sens. În latină, limbă cu care sunt mai familiar, verbul procedo, procedere vine din prepoziția pro, adică "înainte" și verbul cedo, cedere, cu sensul de bază "a merge".
Nu e singurul verb format pe asemenea calapod. De exemplu din "pro" (înainte) și "iaceo, iacere" adică a zace, a fi aruncat, a sta pur și simplu, a ieșit "a proiecta". Proiectul este, deci, o înainte-aruncare, așa cum purcederea este o înainte-mergere.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 11.07.2012, 23:31:32
Adrianna Adrianna is offline
Banned
 
Data înregistrării: 22.06.2012
Mesaje: 218
Implicit

Multumesc de raspuns.
Dvs. vorbiti de fiinta, eu intrebam de ipostas, imi cer scuze ca nu m-am exprimat clar. Dvs. puteti invata ca ipostasul (si nu fiinta) Duhului Sfant isi are originea si in Fiul?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 12.07.2012, 01:29:24
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Adrianna Vezi mesajul
Dvs. puteti invata ca ipostasul (si nu fiinta) Duhului Sfant isi are originea si in Fiul?
Când spunem că "Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și de la Fiul" înțelegem prin "Duhul Sfânt" ceea ce are El caracteristic, ceea ce Îl individualizează pe El, adică Ipostasul, Persoana Sa. Pentru că Ființa Sa nu originează de la Tatăl, nici de la Fiul, ci este neoriginată.

Mai pe larg explică Doctor Angelicus aici: http://www.newadvent.org/summa/1036.htm
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #7  
Vechi 12.07.2012, 09:05:39
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Când spunem că "Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și de la Fiul" înțelegem prin "Duhul Sfânt" ceea ce are El caracteristic, ceea ce Îl individualizează pe El, adică Ipostasul, Persoana Sa. Pentru că Ființa Sa nu originează de la Tatăl, nici de la Fiul, ci este neoriginată.

Mai pe larg explică Doctor Angelicus aici: http://www.newadvent.org/summa/1036.htm
Domnule Mihnea Dragomir, cu toata onestitatea si consideratia va rog fie sa rectificati afirmatia de mai sus conform teologiei romano-catolice, fie sa largiti cecetarile teologice romano-catolice (inainte si dupa Marea Schisma 1054) si ulterior sa reveniti asupra afirmatiei.

Singura caracteristica care individualizeaza ipostasurile Sfintei Treimi este cauzalitatea ca mod de existenta. Astfel Tatal este nenascut, Fiul este nascut DIN Tatal (atemporal) iar Duhul Sfant purcede exclusiv (in sensul originanului grecesc care se refera la modul de existenta si nu in sensul verbului latin procesio care inseamna trimitere) DIN Tatal.
Duhul Sfant ni se da (trimite) noua oamenilor prin Fiul, dar aceasta nu afecteaza modul de existenta ipostatica a Sfantului Duh.

Cauzalitatea modului de existenta personala, ipostatica a Fiului si a Duhului Sfant apartine exclusiv lui Dumnezeu Tatal. Duhul Sfant purcede (in sensul ortodox care se refera la modul de existenta) exclusiv din Tatal si se odihneste in Fiul, iar Fiul, Iisus Hristos ni-L daruieste si noua oamnilor, fratilor Sai.


In acest sens reaminesc Dogma trinitara a Sfantului Ioan Damaschin (de referinta atat pentru teologia ortodoxa cat si pentru cea romano-catolica) care afirma inechivoc:

"Dumnezeirea este simplă și necompusă. Tot ceea ce este alcătuit din multe și diferite este compus. Dacă am spune că însușirile de a fi nezidit, fără de început, necorporal, nemuritor, veșnic, bun, creator și altele ca acestea sunt deosebiri esențiale ale lui Dumnezeu și că Dumnezeu este compus din acestea, atunci Dumnezeu nu va fi simplu, ci compus. Dar a gândi astfel este cea mai mare impietate. Prin urmare, trebuie să ne gândim că fiecare din atributele lui Dumnezeu nu arată ceea ce este El în ființa Sa, ci indică ceea ce nu este în ființa Lui sau un raport cu ceva din acestea care se deosebesc de El, sau ceva din acelea care însoțesc natura sa sau activitatea lui.
[...]
toate aceste însușiri trebuie atribuite întregii Dumnezeiri în chip comun, identic, fără deosebire, neîmpărțit și unitar. În chip deosebit însă, atribuim fiecărei ipostase a Dumnezeirii expresiile: Tată, Fiu, Duh, necauzat, cauzat, nenăscut, născut și purces, care nu indică ființa, ci raportul unei ipostase față de celelalte și modul lor de existență
[...]
După cum cu privire la Dumnezeire mărturisim o singură fire, și după cum spunem că sunt în realitate trei ipostase și afirmăm că toate însușirile naturale și substanțiale sunt simple, și că cunoaștem deosebirea ipostaselor numai în cele trei însușiri, anume în necauzat și părintesc, în cauzat și născut, în cauzat și purces, și cunoaștem că ipostasele sunt nedespărțite și nedespreunate unele de altele, unite și întrepătrunse fără confundare — ele sunt unite, dar nu se confundă, căci sunt trei, chiar dacă sunt unite, căci sunt despărțite, dar fără să se despreuneze. Și chiar dacă fiecare există în sine, adică este o ipostasă desăvârșită și are o însușire proprie, adică un mod deosebit de existență, totuși sunt unite prin ființă și prin însușirile naturale și prin aceea că nu se despart și nici nu se depărtează de ipostasa părintească; pentru aceea este și se numește un singur Dumnezeu."

Last edited by Eugen7; 12.07.2012 at 09:11:02.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 12.07.2012, 10:54:06
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Când spunem că "Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și de la Fiul" înțelegem prin "Duhul Sfânt" ceea ce are El caracteristic, ceea ce Îl individualizează pe El, adică Ipostasul, Persoana Sa.


Iar cand spuneti ca „Duhul Sfant purcede de la Tatal” , deci fara filioque, (intrucat ziceati anterior ca folositi ambele formule), intelegeti ce anume?

Spuneati ca dvs. catolicii rostiti uneori in Crez, atat propozitia „Duhul Sfant purcede de la Tatal” , cat si propozitia „Duhul Sfant purcede de la Tatal si de la Fiul”, in functie de proximitatea „virusului dogmatic ortodox”, de care catolicii nu vor sa se contamineze :).

Aflat in America de sud sau in Italia, un catolic poate rosti Crezul fara filioque (culmea, la fel ca ortodocsii), in schimb, catolicul din Rusia sau Romania va trebui sa-si ia masuri de protectie impotriva pericolului ortodox, adaugand si filioque.

Ce vreau sa va intreb? Nu daca cele doua propozitii sunt corecte d.p.d.v.al teologiei catolice, asta ne-ati spus deja, ci daca pt. dvs. cele doua propozitii sunt identice.

Daca din punct de vedere dogmatic, formula cu filioque e identica cu cea fara filioque, ce sens mai are adagiul filioque? Nu e redundant, nu e un surplus arbitrar si conjunctural?

In schimb, daca cele doua propozitii nu sunt identice in privinta continutului dogmatic, iar „filioque” e un adagiu care aduce o nuanta necesara in plus, atunci care e acea nuanta?

Care e diferenta dintre „purcederea din Tatal” versus „purcederea din Tatal si din Fiul”. Ce are una si n-are cealalta, ca sa fie nevoie sa le rostiti uneori, cand cu filioque, cand fara filioque?

Ce caracteristica il individualizeaza pe Sf. Duh conform formulei cu filioque si ce caracteristica il individualizeaza conform formulei fara filioque?

1.Cand afirmati „purcedere din Tatal”, va ganditi ca ipostasul Sf. Duh purcede din ipostasul Tatalui si punct? Fara sa simtiti nevoia sa adaugati ca purcede si din ipostasul Fiului?

2. Iar cand ziceti „purcedere din Tatal si din Fiul”, va ganditi ca ipostasul Sf. Duh purcede din ipostasul Tatalui, dar nu va puteti permite sa omiteti nici ca purcede si din ipostasul Fiului?

Sau in aceasta a doua formula, nu e vorba de relatia ipostatica , ci de faptul ca fiinta divina, firea dumnezeiasca a Ipostasului Tatalui din care purcede Sf. Duh, e una si aceeasi din care se impartaseste, evident si Fiul?

Pentru ca, daca in ambele propozitii va referiti la relatia ipostatica, atunci nu inteleg cum de le folositi pe ambele ca si cum ar fi identice? Dintr-o formula reiese o caracteristica anume, iar din cealalta, alta caracteristica.

Daca sunt identice, atunci ce clarificare aduce adagiul filioque in plus, fara sa intre in contradictie cu formula fara filioque?

Asta nu prea inteleg (printre multe altele :)), de ce aveti nevoie de doua formule, distincte ca mod de exprimare, pt. a afirma unul si acelasi continut dogmatic?

Sau daca e vorba totusi de doua continuturi dogmatice distincte, iar formula cu filioque e absolut necesara pt. a o imbogati dogmatic pe cea fara filioque, atunci nu inteleg de ce nu renuntati la aceasta din urma?

Scuze pt. intelegerea limitata, dar imi pare ca folosirea ambelor formule in Biserica Catolica, in functie de conjunctura, produce mai multa ambiguitate, decat daca ati folosi-o doar pe cea cu filioque.

Multumesc de raspunsurile de pana acum si anticipat pt. acesta.

Last edited by delia31; 12.07.2012 at 10:56:26.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 12.07.2012, 07:38:33
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Desigur. Noi, în consonanță cu Sfinții Părinți, credem că Duhul Sfânt își trage ființa din Tatăl și din Fiul.
Care Sfinti Parinti? Pentru ca daca ne referim la cei din vremea Bisericii de dinainte de schisma, nici unul nu a invatat asa ceva.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 12.07.2012, 08:49:00
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
Repet: am spus că ființa și lucrarea sunt unul și același lucru.
Afirmatia aceasta este eronata din punct de vedere teologic.

Din punct de vedere teologic fiinta (firea, specia) se refera la modalitatea de existenta. Sfantul Ioan Damaschin in Dogmatica cartea a III-a afirma: "nu există fire neipostatică sau ființă nepersonală. Atât ființa cât și natura este considerată în ipostase si persoane".
Astfel nu putem afrima ca firea lucreaza (prin sine) sau ca este echivalenta cu lucrarea, ci putem spune ca doar persoanele (ipostasurile) in care exista firea lucreaza potritivit naturii firii.

Lucrarea este o actiunea unei persoane (ipostas) care fiinteaza (exista).
Spre exemplu in cazul fiintei (firii, speciei) umane putem afrima ca modul de existenta implica in mod natural mainile. Astfel afirmam ca persoana Ion lucreaza cu mainile potrivit firii umane dar nu putem spune ca firea lucreaza (caci repet, firea exista doar in persoane, ipostasuri si doar ele lucreaza potrivit naturii firii).
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare