Nu cred că am mers atât de departe încât să vorbesc despre inutilitatea preoților, chiar dacă mulți preoți au talentul de a se face inutili, inoportuni, deranjanți și chiar de-a dreptul disperanți. Unii preoți leagă blesteme asupra unor oameni fără măcar să își dea seama din cauza prea multei lor "competențe". Așa se poate întâmpla când sunt puși să lucreze cu cele sfinte tot felul de ignoranți, șpăgari, "competenți", "inițiați" și alte specii triste de cântăreți de strană promovați pe funcții care nu sunt de nasul lor. Dacă se compară cum gândea un Ioan Chrisostom despre preoție și cum gândesc cântăreții recenți ai zilei de azi o să se observe o diferență extrem de mare. Unii dintre acești specializați în mânuirea cădelniței chiar și-o iau în cap și vor să pună monopol pe lucrarea harului lui Dumnezeu, mulți dintre ei răspândind mitul (lor preferat) că "harul vine numai prin sacramentele lor". Așa vor ei să îi facă pe oameni să creadă. Ba chiar i-am auzit pe unii că lor le vine harul dacă fac tot felul de închinăciuni și sărutări la icoane și știm din practica zilnică a bisericii ce obiceiuri și tradiții au unii, majoritari, de a face tot felul de închinăciuni superstițioase pe la icoane "că poate așa (simplu, fără prea mult efort spiritual, fără prea multă jertfă, fără prea multă cruce creștină) le vine harul". Mulți și-au cam luat-o în cap cu monopolizarea harului și a relației dintre credincioși și Dumnezeu. Ba am înțeles că ei au niște canoane conform cărora numai ei, preoții, ar avea voie să predice cuvântul lui Dumnezeu, adică ar vrea să pună monopol și pe această lucrare.
Referințe am dat, Palama, Simeon; alții care se pricep la teologie pot să vă dea referințe mai multe și mai concrete, titluri, etc..
|