Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 20.07.2012, 13:17:15
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Sfinții Părinți nu afirmă că ne facem părtași harului dumnezeiesc doar prin sacramente. Și repet încă o dată că poate unii nu au înțeles, eu vorbesc despre cei care deja sunt încorporați în Biserică prin Botez, nu despre cei care sunt în afara Bisericii lui Christos.
Evident ca in acest caz baza conclucrarii cu harul lui Dumnezeu o reprezinta Taina Sfantului Botez. Deci nu putem vorbi de experienta mistica duhovnicesca fara Sfintele Taine in Biserica.

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Grigorie Palama vorbește foarte clar despre harul îndumnezeitor care vine prin rugăciunea inimii pe calea isihastă.
Exprimare tendetionasa, cu vadit caracter eronat.

Harul indumenzeitor nu vine prin rugaciunea inimii (cauzat de aceasta rugaciune) ci este potentat, amplificat prin rugaciunea inimii caci baza o reprezinta Taina Sfantului Botez. Fara Sfintele Taine, Fara Taina Sfantului Botez cand Hristos Iisus se salasluieste in chip tainic in adacul inimii nostre si ne face partas harului Dumnezeiesc... rugaciunea lui Iisus este inutila (deci Hristos este cauza prezentei deplinatatii harului in om prin Sfintele Taine si omul prin rugaciune doar isi "largeste inima" pentru ca Hristos sa lucreze mai bine).

Rugaciunea lui Iisus singura, fara Sfintele Taine, nu poate determina prezenta harului lui Dumnezeu (Vezi episodul din Faptele Apostoliloc cap 19 cand exorcistii iudei au incercat sa cheme doar numele lui Iisus ... si rezultatul s-a vazut, demonii nu au fost alugati) caci numele lui Iisus nu este ceva magic, folosit ca o incantatie... rugaciunea inimii inseamna conlucrarea cu persoana lui Hristos Iisus prin harul lui Dumnezeu.
Recomand in acest sens:
Cursurile de mistica - Nichifof Crainic, Editura Deisis
Ascetica si mistica Bisericii Ortodoxe - Pr. Prof. Dumitru Staniloae
Marturii din viata monahala - Gheron Iosif


Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
În isihasm se vorbește foarte clar despre lucrarea HARULUI îndumnezeitor, luminător în timpul rugăciunii, pe calea ascetică și mistică. Altfel spus, harul nu lucrează exclusiv doar prin ceea ce îndeobște este recunsocut ca sacrament al Bisericii.
Observ ca vreti sa ocoliti cu orice pret Sfanta Biserica si Sfintele Taine.
Sfanta Biserica nu este a preotilor, nici a credinciosilor ci a lui Hristos Iisus, este trupul Sau tainic. Sfintele Taine sunt ale Bisericii nu ale omului, ci pentru om... sunt modul in care Dumnezeu isi revarsa dragostea Sa mantuitoare, sfintitoare, indumenzeitoare peste cei ce alearga la EL cautand izbavirea din moartea duhovniceasca care cauzeaza lucrarea pacatelor.

Ati experimentat harul in rugaciune? Ati stat langa practicanti isihasti? Ati avut congnitia specifica a experientei mistice? Ati simtit harul lui Dumnezeu cum lucreaza in dvs despatimirea, iluminarea, indumnezeirea?

Consider ca este mai intelept sa ascult de Sfintii Parinti, sa ii las pe ei sa vorbeasca mai mult si eu mai putin.

Afirm inechivoc ceea ce spune filocalia: Harul il primeste omul prin Sfintele Taine si prin rugaciunea inimii harul doar este potentat caci omul doar isi largeste inima ca Hristos Iisus sa poata lucra mai mult si mai bine. Persoana lui Hristos Iisus lucreza, harul Dumnezeiesc si nu numele... rugaciunea inimii nu este incantatie, magie ci este cognitie inechivoca a lui Hristos Iisus si a harului Dumnezeiesc. Indumnezeirea omului nu era posibila inainte de intruparea Logosului. Si proorocii din Vechiul testamente si Sfintii Vechiului Testament aveau har datorita preotiei (lui Melchisedec, lui Moise si Aaron) insa nu puteau depasi stadiul de contemplatie, iluminare... nu era posibila pentur ei indumenzeirea prin har.

Asadar sa luam aminte. Har si pace sa ne daruiasca Domnul.

P.S. Am rugamintea sa evitati exprimarile tendetioase si echivoce. Pentru afirmatiile filocalice pe care le faceti este indicat sa precizati lucrarea si capitolul, intrucat interpretarile pe care le oferiti sunt straine de duhul filocalic si au un vadit caracter protestant. Mulumesc pentru intelegere. Apreciez apriori onestitatea dvs.

Last edited by Eugen7; 20.07.2012 at 13:28:11.
Reply With Quote
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Harul costel Spiritualitatea ortodoxa 72 06.02.2013 14:11:04
Spalare pacate prin suferinta sau prin facere de bine spre_rasarit Generalitati 0 09.09.2011 13:09:26
Ce este Har,Harul? savudanmihai Intrebari utilizatori 14 30.05.2010 20:21:08
Harul lui Dumnezeu Florin-Ionut Generalitati 7 05.09.2008 20:24:15
Harul Dumnezeiesc Sylvie Generalitati 6 21.08.2007 11:46:31