Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 20.09.2012, 11:06:10
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.872
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
Eu cred ca subiectul este foarte clar. Nu am o bază scriptică pentru ceea ce spun, dar cred că aceasta există, din ce rezultă din discuțiile pe care le am cu unii, cu alții. Dar vă întreb: cum să procedeze o familie care își dorește un copil, dar ar fi prudent să aștepte, să spunem, două luni de zile până ce mama trebuie să termine un tratament care ar fi foarte toxic pentru făt? Să ignore orice risc medical și să aibă relații conjugale? Sau să se abțină total, și să reia relațiile conjugale după terminarea tratamentului?
amice, in primul rand trebuie sa te gandesti daca Dumnezeu a dat o astfel de porunca si anume cea a abstinentei.
Dumnezeu nu a dat în Biblie o astfel de poruncă. Nicaieri in Biblie NU gasim asa ceva.
Când Dumnezeu vorbește despre datoria soților de a întreține relații sexuale cu partenerul sau partenera de căsătorie, spune:
Bărbatul să-și împlinească față de nevastă datoria de soț; și tot așa să facă și nevasta față de bărbat. Nevasta nu este stăpână pe trupul ei, ci bărbatul. Tot astfel, nici bărbatul nu este stăpân peste trupul lui, ci nevasta. Să nu vă lipsiți unul pe altul de datoria de soți, decât doar prin bună învoială, pentru un timp, ca să vă îndeletniciți cu postul și cu rugăciunea; apoi să vă împreunați iarăși, ca să nu vă ispitească Satana, din pricina nestăpânirii voastre. Lucrul acesta îl spun ca o îngăduință; nu fac din el o poruncă. (1 Corinteni 7:3-6)
Când spune Apostolul Pavel că este o îngăduință și nu o poruncă, se referă la decizia de a întrerupe pentru o perioadă hotărâtă de ambii soți raporturile sexuale pentru a se îndeletnici cu postul și cu rugăciunea. Atenție, aceasta este o îngăduință și nu o poruncă. Dacă soțul și soția sunt de acord și doresc să se abțină de la relații intime pentru perioada postului și a rugăciunii pot să o facă, dar dacă cel puțin unul din ei nu se simte confortabil să ia această hotărâre, celălalt nu o poate impune ci trebuie să-și îndeplinească datoria de soți și în timpul postului și al rugăciunii.
Abstinența de la relații sexuale cu soțul sau soția nu este înfrânare a poftelor pentru că întreținerea unei relații sexuale sănătoase cu soțul sau soția este o datorie, lăsată de Dumnezeu
Reply With Quote
  #2  
Vechi 20.09.2012, 11:31:11
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
Dacă soțul și soția sunt de acord și doresc să se abțină de la relații intime pentru perioada postului și a rugăciunii pot să o facă, dar dacă cel puțin unul din ei nu se simte confortabil să ia această hotărâre, celălalt nu o poate impune ci trebuie să-și îndeplinească datoria de soți și în timpul postului și al rugăciunii.
Mai nou vorbim de confort în ortodoxie. Păi frate postul e post nu CONFORT. Dacă zămislirea de prunci în zilele de post nu e permisă, cu atât mai mult este împreunarea având drept scuză "confortul soțului". “Femeia să se teamă de bărbat” când Hristos este capul bărbatului, dar când capul lui e păcatul și „dumnezeul lui e stomacul”, n-are ce sfat e mântuire lua de la dânsul. Fără Hristos este mort, iar sfatul morților duce la moarte; acolo să nu mergeți. De morți să nu aveți teamă. De cei ce nu se tem de Dumnezeu, nici voi să nu aveți teamă. Toată teama să vă fie de păcat, căci pe aceasta au avut-o și Sfinții”.

Și ca să înțelegi și mai bine Mântuitorul a spus: "Nu socotiți că am venit să aduc pace pe pământ; n-am venit să aduc pace, ci sabie. Căci am venit să despart pe fiu de tatăl său, pe fiică de mama sa, pe noră de soacra sa. Și dușmanii omului (vor fi) casnicii lui. Cel ce iubește pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine; cel ce iubește pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine". Bineînțeles că nu este vorba de sabie împotriva aproapelui, ci de sabie împotriva păcatului. Cât de folos ne-ar fi să înțelegem acest cuvânt.

Sf Apostol Pavel spune: "Pe pământ, toate sunt îngăduite de Dumnezeu, dar nu toate ne zidesc: „Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa biruit de acestea”. (1 Corinteni 6, 12). Dacă nu toate sunt de folos, atunci de ce mi-ar fi de folos păcatul înaintea lui Dumnezeu pentru a îndeplini dragostea față de soț? Vezi cum ne punem noi pe primul loc înaintea lui Dumnezeu?

Last edited by ovidiu b.; 20.09.2012 at 11:39:09.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 20.09.2012, 11:36:36
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.872
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Mai nou vorbim de confort în ortodoxie. Păi frate postul e post nu CONFORT. Dacă zămislirea de prunci în zilele de post nu e permisă, cu atât mai mult este împreunarea având drept scuză "confortul soțului". “Femeia să se teamă de bărbat” când Hristos este capul bărbatului, dar când capul lui e păcatul și „dumnezeul lui e stomacul”, n-are ce sfat e mântuire lua de la dânsul. Fără Hristos este mort, iar sfatul morților duce la moarte; acolo să nu mergeți. De morți să nu aveți teamă. De cei ce nu se tem de Dumnezeu, nici voi să nu aveți teamă. Toată teama să vă fie de păcat, căci pe aceasta au avut-o și Sfinții”.

Și ca să înțelegi și mai bine Mântuitorul a spus: "Nu socotiți că am venit să aduc pace pe pământ; n-am venit să aduc pace, ci sabie.Căci am venit să despart pe fiu de tatăl său, pe fiică de mama sa, pe noră de soacra sa.Și dușmanii omului (vor fi) casnicii lui. Cel ce iubește pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine; cel ce iubește pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine".

Sf Apostol Pavel spune: "Pe pământ, toate sunt îngăduite de Dumnezeu, dar nu toate ne zidesc: „Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa biruit de acestea”. (1 Corinteni 6, 12)
Roada Duhului, dimpotrivă, este: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine; credincioșia, blândețea, înfrânarea poftelor. (Galateni 5:22-23) si NU abstinenta
Reply With Quote
  #4  
Vechi 20.09.2012, 11:45:12
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
amice, in primul rand trebuie sa te gandesti daca Dumnezeu a dat o astfel de porunca si anume cea a abstinentei.
Da, a dat: abstinenta=infranare.
--------------------------------------------
Citat:
În prealabil postat de stefan florin;
Roada Duhului, dimpotrivă, este: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine; credincioșia, blândețea, înfrânarea poftelor. (Galateni 5:22-23) si NU abstinenta
Ca sa fie corect, in citatul de mai sus trebuie sa folosesti muulte ghilimele.

Last edited by Demetrius; 20.09.2012 at 11:53:53.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 21.09.2012, 11:17:40
Annyta
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

http://www.crestinortodox.ro/forum/s...estina&page=12

Am mai scris și pe alt topic, cerându-vă părerea, de fapt argumentele privind ideea că sexul între soți trebuie să aibă ca prim (sau unic?! ) scop nașterea de prunci...
Eu am găsit în cartea lui Jean Claude Larchet "Terapeutica bolilor spirituale" (recunosc că nu o consider chiar o carte de căpătâi, dar poate fi un punct de plecare...) considerații contrare ideii de mai sus:


Putem vorbi de necumpatare sau, mai precis, de rea folosire, atunci cand omul se foloseste de sexualitatea sa numai pentru dobandirea placerii legate de ea, atunci cand face din placerea sexuala un scop in sine, ceea ce este un lucru pervers si patologic din mai multe motive. Mai intai, se neaga una dintre principalele meniri ale functiei sexuale, cea mai vadita si care este inscrisa in insasi firea ei: procrearea. Astfel, Sfantul Maxim spune ca, indeobste, viciul "este o judecata gresita cu privire la intelesurile lucrurilor, careia ii urmeaza reaua intrebuintare a lucrurilor (abuzul de lucruri)" si, de pilda, "cand este vorba despre femeie, judecata dreapta cu privire la impreunare trebuie sa vada scopul ei in nasterea de prunci. Deci cel care urmareste placerea greseste in judecata socotind ceea ce nu e bine, ca bine. Asadar, unul ca acesta face rea intrebuintare (abuzeaza) de femeie impreunandu-se cu ea".
Aceasta menire, chiar fireasca cum este, nu este nici singura, nici cea mai importanta. Pentru speta umana, procrearea poate aparea mai curand ca un rezultat firesc al unirii sexuale, decat ca scopul ei. Unirea sexuala este in primul rand unul dintre modurile de unire ale barbatului cu femeia, una dintre manifestarile iubirii ce si-o poarta unul altuia, ea exprima aceasta iubire pe un anumit plan al fiintei lor, cel trupesc. Cea dintai tinta a unirii sexuale este iubirea si multele binefaceri de ordin spiritual pe care omul le poate dobandi prin ea, in sanul casatoriei binecuvantate si in legatura cu alte moduri de unire conjugala. Trebuie totusi sa precizam ca iubirea conjugala, in viziunea crestina, este privita ca unire a doua persoane - adica a doua fiinte privite in intregul lor, pe de o parte, si in natura lor spirituala, pe de alta -, in Hristos, in vederea ajungerii in imparatia cerurilor, unire pecetluita in ceea ce priveste natura si menirea ei de harul Duhului Sfant, dat prin taina cununiei. Aceasta conceptie subordoneaza unirea sexuala, ca si toate celelalte moduri de unire dintre soti, dimensiunii spirituale pe care o au fiinta si iubirea lor. Trebuie, de aceea, ca unirea sexuala sa fie precedata in chip fiintial de unirea spirituala, cea care ii confera sens si valoare, numai asa respectandu-se finalitatea ei, si cea a naturii fiintelor pe care le pune in legatura.


Nu vreau să încing spiritele, nu sunt pentru desfrânare, dar conform apostolului Pavel unirea trupească între soți este binecuvântată atunci când cei doi "se învoiesc"... pentru că ei se iubesc (cel puțin așa se presupune)... nu se pomenește nimic despre nașterea de prunci...
Reply With Quote
  #6  
Vechi 21.09.2012, 12:12:13
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Annyta Vezi mesajul
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...estina&page=12

Am mai scris și pe alt topic, cerându-vă părerea, de fapt argumentele privind ideea că sexul între soți trebuie să aibă ca prim (sau unic?! ) scop nașterea de prunci...
Eu am găsit în cartea lui Jean Claude Larchet "Terapeutica bolilor spirituale" (recunosc că nu o consider chiar o carte de căpătâi, dar poate fi un punct de plecare...) considerații contrare ideii de mai sus:
Cu cuvinte frumoase se poate justifica orice.
Nu cred ca un autor oarecare ar trebui luat la intamplare autoritatea ultima in domeniu, doar pentru ca ne place ce spune.

Lucrurile sunt simple cred eu - scopul primar este nasterea de prunci, ce este in plus nu este un pacat major dar nici un lucru binecuvantat.
Este tolerabil avand in vedere nivelul spiritual al celor doi (sau chiar a unuia dintre ei) dar trebuie sa existe aspiratie pentru ceva mai mult.

Desigur, vorbim aici de ce se intampla in cadrul casatoriei.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 21.09.2012, 12:22:13
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin;
spune undeva in Biblie ca barbatul trebuie sa se impreuneze (sa faca dragoste) cu sotia lui doar pentru a face copii si apoi GATA-abstinenta totala, NU se mai impreuneaza cu ea?
Spune undeva in Biblie ca e mai bine sa nu se impreunze deloc, adica abstinenta totala.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 21.09.2012, 12:23:13
Annyta
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Cu cuvinte frumoase se poate justifica orice.
Nu cred ca un autor oarecare ar trebui luat la intamplare autoritatea ultima in domeniu, doar pentru ca ne place ce spune.

Lucrurile sunt simple cred eu - scopul primar este nasterea de prunci, ce este in plus nu este un pacat major dar nici un lucru binecuvantat.
Este tolerabil avand in vedere nivelul spiritual al celor doi (sau chiar a unuia dintre ei) dar trebuie sa existe aspiratie pentru ceva mai mult.

Desigur, vorbim aici de ce se intampla in cadrul casatoriei.
Îți mulțumesc pentru răspuns! Nici eu nu îl consider pe autorul respectiv o "autoritate ultimă în domeniu", dar m-am bucurat să văd și un alt punct de vedere. În luna decembrie a anului trecut am încercat să primesc un răspuns la obiect de la duhovnicul meu, nu teoretic, ci referitor la mine, dar replica sa a fost "ocolită"... Sau, poate, referitoare la esență și nu la amănunte.
Recunosc că sunt depășită de subiect, și pun asta pe seama măsurii mele "necorespunzătoare".
Reply With Quote
  #9  
Vechi 20.09.2012, 11:52:48
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
Roada Duhului, dimpotrivă, este: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine; credincioșia, blândețea, înfrânarea poftelor. (Galateni 5:22-23) si NU abstinenta
Și de ce dragoste vorbești? Poți să-mi spui tu că-L iubești pe Dumnzeu când nici măcar un post nu-l putem ține? Îți iubești tu aproapele săvârșind împreună cu el păcatul?

Și cum îți înfrânezi pofta? Nu prin răbdare? Nu prin abstinență? Sau relațiile conjugale nu țin de poftă?

Last edited by ovidiu b.; 20.09.2012 at 12:10:21.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 20.09.2012, 12:10:09
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Și de ce dragoste vorbești? Poți să-mi spui tu că-L iubești pe Dumnzeu când nici măcar un post nu-l putem ține? Îți iubești tu aproapele săvârșind împreună cu el păcatul?

Și cum îți înfrânezi pofta? Nu prin abstinență? Sau relațiile conjugale nu țin de poftă?
Da, Ovidiu, poti iubi pe Dumnezeu desi NU POTI sa tii postul. E cu totul posibil si mai ales e destul de frecvent. Ca nu e dragoste desavarsita, de acord. Dar cine e in stare de dragoste desavarsita fata de Domnul, de postire pana la sange? Putini, foarte putini pamanteni...
Si invers, poti sa tii postul ceva de speriat, dar sa nu-l iubesti pe Domnul ci pe tine, marele postitor... Atentie la asta, un picut, iti mai cer: POATE E O NEBUNIE dar eu as recomanda unui mare "postitor", cand e vadita oarecare trufie acolo, sa procedeze invers! Sa se "desfraneze"! Ca sa-si taie voia, adica, si mai degraba sa lucreze altceva, de pilda sa ia lectii de umilinta pe ici pe colo sau lectii de generozitate etc.
Pentru unii e usor sa tina post (sunt si chestiuni de tip de personalitate, de pilda personalitatea anancasta e prin natura ei auto-constrictiva, cu reduse impulsuri spre desfatare, cu severitate de sine) insa e tare greu sa fie calzi si generosi in relatii. Pentru altii e greu sa tina post, din varii motive, insa sunt oameni saritori, sunt mari sufletisti. Oare nu avem nevoie si de astfel de oameni? Ce s-ar face lumea fara cei saritori la greu?
Important e ca omul sa fie cu inima si gandul la Hristos si sa isi treaca singur, in cercetarea de sine, neimplinirile ca act de pocainta si sa aiba oarecare ingaduinta cu sine si desigur cu altii, vazind la sine ca nu e mereu la indemana sa fii virtuos. Astfel cu vremea se mai fac si progrese, prin lucrarea harului in om.
Dar cine poate sa posteasca in tandem cu altele, tot duhovnicesti, foarte bine!
In fine, e treaba de duhovnic, pana la urma... Ca fiecare cu sufletul si tainitele lui... Nu putem sa punem reguli generale ca pe o obligatie strictaca devenim nerealisti, nedrepti...

P.S. Da, incerc mereu sa tin cont ca altii nu sunt ca mine si viceversa. Tocmai de aceea nu insist decat pana la un punct si prefer, in schimb, sa subliniez ca exista multa variatie/diversitate impreuna cu o anumita unitate.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 20:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 13:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 19:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 21:30:02