Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 05.10.2012, 21:33:33
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Au existat multi sfinti, care au fost casatoriti, dar din cate am citit, acestia au ajuns la sfintenie si indumnezeire abia dupa ce sotia sau sotul au murit, iar ei, liberi de orice legatura trupeasca, s-au putut concentra asupra dragostei lor pentru Dumnezeu. Primul, care imi vine in minte, este Sf. Luca al Crimeei, dar sunt si altii.
Aici s-ar putea să nu ai dreptate. Nu vreau să intru în amănunte.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 05.10.2012, 21:43:41
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Aici s-ar putea să nu ai dreptate. Nu vreau să intru în amănunte.
Nu am spus ca trebuie sa cerem moartea partenerei sau a partenerului, ci totul se inscrie in iconomia lui Dumnezeu. Sa Il judecam si pe El pentru acest lucru? Nu, nicidecum.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 05.10.2012, 21:54:30
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Nu uita de cel mai frumos exemplu Sfinții Părinți Ioachim și Ana. Eu au trăit în curăție trupească și sufletească. Nu a fost nevouie ca unul să moară și celălalt să se sfințească, ci s-au sfințit împreună, prin conlucrarea lor. Și câte exemple am putea lua noi de la acești doi sfinți...
Reply With Quote
  #4  
Vechi 05.10.2012, 22:00:55
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Nu uita de cel mai frumos exemplu Sfinții Părinți Ioachim și Ana. Eu au trăit în curăție trupească și sufletească. Nu a fost nevouie ca unul să moară și celălalt să se sfințească, ci s-au sfințit împreună, prin conlucrarea lor. Și câte exemple am putea lua noi de la acești doi sfinți...
Iarta-ma, dar nu e bun exemplul, caci altceva aveau de implinit Sf. Ioachim si Ana. Daca unul dintre ei ar fi murit, cum s-ar mai fi putut naste Maica Domnului. Dumnezeu a pregatit nasterea Maicii Domnului inca de la caderea lui Adam si a Evei din rai. A curatat 14 generatii, pentru ca Maria sa se nasca curata, avand un singur pacat: cel adamic, pe care il au toti oamenii.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 05.10.2012, 22:06:59
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Eu am vorbit de sfințenie și cum au trăit...nu de ce au avut ei de indeplinit...dar mai bine să renunțăm la ideiele astea...putem foarte oșor greși...sau se poate înțelege altceva.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 06.10.2012, 04:12:41
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
...A curatat 14 generatii, pentru ca Maria sa se nasca curata, avand un singur pacat: cel adamic, pe care il au toti oamenii.
Eu ma gandesc ca Sf Maria s-a nascut fara acel pacat adamic;ce altceva ar putea insemna imaculata conceptie?
Reply With Quote
  #7  
Vechi 06.10.2012, 07:46:12
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Din cate inteleg, in afara posturilor / sarbatorilor, un sot si o sotie ortodocsi au doar zilele de luni, marti si joi pentru relatii sexuale. Este adevarat?

Sunt doua chestiuni fundamentale, inca nelamurite mie. Va rog sa ma ajutati cu raspunsuri. Voi fi direct, ca sa nu pierdem vremea.

1. Postul (respectiv abstinenta sexuala) sunt o conditie pentru mantuire? Cu alte cuvinte, daca respect poruncile lui Dumnezeu (este vreuna care stabileste relatie directa intre post si intrarea in imparatia lui Dumnezeu?), si totusi nu reusesc / nu gasesc de cuviinta sa fac efortul de a posti / de a ma abtine de la relatii sexuale in perioadele recomandate de Biserica, voi pierde in mod cert mantuirea?

2. O chestiune mai fină, inca nu am primit raspuns care sa ma lamureasca. Se vorbeste de pacatul contraceptiei, aici incluzandu-se metoda abstinentei periodice (prezentă in interiorul BC). Dar se exclude metoda abstinentei totale (prezenta in interiorul BOR), ca fiind singura acceptata cand nu doresti / nu poti avea copii, motivul fiind ca prin abstinenta totala, esti constient ca renunti (din motive obiective) atat la posibilitatea de a concepe, cat si la plăcerea asociată actului sexual.

Doua chestiuni, pentru această întrebare nr. 2:
- eu am argumentat, in primul rand, ca metoda abstinentei periodice nu este contraceptivă. Indiferent dacă este acceptată sau nu, totuși metoda abstinentei periodice integrează un dat de la Dumnezeu: alternanța perioadelor de infertilitate și infertilitate din cadrul unui ciclu. Mai precis, cuplul observă (deci nu face activ nimic) aceste perioade, conform unor reguli clare, și știe când este soția fertilă, și când nu. Deci, chiar dacă dau mare atenție argumentelor ortodoxe cu privire la problema generală a abstinenței, și încerc să le înteleg rostul, și chiar să le aplic în viața personală, nu înțeleg de ce se face confuzie între metodele contraceptive efective (contra - ceptive, adică intervin într-un fel sau altul în funcționarea corpului feminin), și metoda abstinenței periodice, pe care o mai putem numi și metoda observației perioadelor de fertilitate și infertilitate. Observi ceva (se intervine cu ceva, dacă observi?), și apoi acționezi, dar nu la nivelul funcționării corpului. Asta face diferența.

- am mai spus un lucru. Dacă mergem cu adevărat pe mâna lui Dumnezeu, atunci nu se mai justifică nici abstinența periodică (BC), nici cea totală (BOR). Ori e, ori nu e. Adică, ori ne încredem cu adevărat în Dumnezeu, și ținem doar perioadele oprite, iar în rest nu ne mai întrebăm dacă putem / este momentul potrivit să (mai) avem copii, ori trăim cu teamă, cu necredință, cu credință adaptată sentimentelor noastre, rezultând de aici abstinența totală (BOR) și cea periodică (BC). Dar nu, există un "ceva" care ne spune că Dumnezeu nu ne-a creat roboți, ci liberi, deci parteneri în opera mântuirii. Așadar, la nivel de intenție, există similitudine în BOR și BC în privința ideii că pot exista motive serioase, pentru care un cuplu creștin să-i spună lui Dumnezeu: Doamne, noi ne dorim să fim instrumentele tale, dar trecem printr-o perioadă prin care considerăm că nu vom fi în stare să ne ocupăm de o nouă viață. Ajută-ne să trecem de această perioadă, ca să putem da, din nou, viață unui nou suflet, spre mântuirea acestuia și spre Slava Ta.
Bun, deci așa s-a ajuns atât la abstinența totală (BOR), cât și la cea periodică (BC). Atenție, după părerea mea, acestea două nu sunt contraceptive. Există însă diferendul dintre BOR și BC la nivelul plăcerii. BC a considerat firesc să integreze datul natural (deci de la Dumnezeu), conform căruia femeia are perioadă fertilă și infertilă în cadrul unui ciclu. BC a stat și a reflectat, și s-a gândit dacă nu cumva această perioadă este lăsată de Dumnezeu tocmai pentru momentele când cuplul, neputând să aibă un copil în acel moment (vedem că și BOR admite acest principiu), să poată totuși să-și exprime iubirea prin intermediul relațiilor conjugale.
Nu doar că BOR înfierează plăcerea în sine, dar nici relațiile conjugale în sine nu sunt departe, fiindcă (se spune) sunt rezultatul căderii din rai, deci manifestarea relațiilor conjugale este ea însăși o consecință a păcatului, deci ar trebui aruncată cât mai departe și cât mai des cu putință. Dar iată că, "din păcate", nașterea de prunci a fost rânduită de Dumnezeu să aibă loc totuși prin intermediul relațiilor conjugale, atât de puse sub semnul întrebării.

Deci, ce facem (intreabă poetul )?... Eu sunt de părere că abstinența reprezintă ajutor în vederea mântuirii, și nu o condiție a mântuirii. Sunt conștient de consecințele păcatului originar, dar încerc să nu confund această realitate cu inteligența lui Dumnezeu, care știe de ce a creat lumea așa cum este. Aici se încadreaza și alternanța de perioade de fertilitate și infertilitate din cadrul unui ciclu feminin. Totul este să nu exagerăm, să nu uităm că scopul nostru este mântuirea, și că trebuie să facem orice ca să nu o pierdem. De aici până la a blama plăcerea în sine, sau chiar actul sexual, cred că este cale lungă. Dimpotrivă, îmi pare atât de minunat că Dumnezeu a dat oamenilor posibilitatea să-și exprime (doar intre soț și soție, evident) iubirea într-un mod atât de intim, care pe de-asupra reprezintă și contextul în care Dumnezeu permite crearea unui nou suflet, încât găsesc logic faptul că tot Dumnezeu a lăsat să existe perioade de fertilitate / infertilitate la femeie, in cadrul unui ciclu. Cred că Dumnezeu a știut că vor fi momente când nu ne vom putea asuma rolul de părinți ai unei noi vieți, dar a știut și că exprimarea iubirii prin relații conjugale este extrem de importantă pentru unirea dintre soț și soție, și pentru bunul mers al familiei. BC nu încetează însă să atragă atenția că datul acesta natural, de la Dumnezeu, al alternanței de perioade fertile și infertile nu trebuie să se transforme într-o metodă de control al nașterilor. Aici intervine libertatea fiecăruia, consistența vieții spirituale, modul în care înțelege să folosească ceea ce Dumnezeu a lăsat.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 06.10.2012, 08:08:00
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
... metoda abstinentei totale (prezenta in interiorul BOR), ...
Încă o dată, domnule Cosmovici, puteți să ne spuneți de unde ați scos asta cu abstinența totală prezentă în BOR?
Reply With Quote
  #9  
Vechi 06.10.2012, 08:39:10
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
1. Postul (respectiv abstinenta sexuala) sunt o conditie pentru mantuire? Cu alte cuvinte, daca respect poruncile lui Dumnezeu (este vreuna care stabileste relatie directa intre post si intrarea in imparatia lui Dumnezeu?), si totusi nu reusesc / nu gasesc de cuviinta sa fac efortul de a posti / de a ma abtine de la relatii sexuale in perioadele recomandate de Biserica, voi pierde in mod cert mantuirea?
Postul este materie gravă. Porunca postului este poruncă a Bisericii. Aceasta nu înseamnă că ar avea o importanță mai mică pentru mântuire decât poruncile lui Dumnezeu, ci înseamnă că, în vreme ce Biserica nu are mandat de a modifica în vreun fel poruncile lui Dumnezeu, ea are suveranitate (care tot de la Dumnezeu vine) în privința poruncilor ei. Unele sunt neschimbabile, nemutabile. Celelalte sunt schimbabile, mutabile. Este ca și când ați întreba: "pot să-l moștenesc pe tata, dacă nu l-am supărat pe tata, ci pe mama ?". Vă răspund că tata se supără ori de câte ori o supărați pe mama și că, dacă o supărați pe mama, singura posibilitate de a-l moșteni pe tata este să vă împăcați cu el. De aceea, cunoscând predispoziția oamenilor de a neglija poruncile Bisericii, preotul întreabă adesea la spovadă: "ați ținut post?", "ați fost prezent la Sf Liturghie duminicile?".

Prin urmare, fiind materie gravă, încălcările disciplinei postului au nevoie, spre remisiunea păcatului, de spovadă. Iar spovada, ca să fie bună, include hotărârea de a posti pe viitor.

Citat:
Doua chestiuni, pentru această întrebare nr. 2:
- eu am argumentat, in primul rand, ca metoda abstinentei periodice nu este contraceptivă. Indiferent dacă este acceptată sau nu, totuși metoda abstinentei periodice integrează un dat de la Dumnezeu: alternanța perioadelor de infertilitate și infertilitate din cadrul unui ciclu. Mai precis, cuplul observă (deci nu face activ nimic) aceste perioade, conform unor reguli clare, și știe când este soția fertilă, și când nu. Deci, chiar dacă dau mare atenție argumentelor ortodoxe cu privire la problema generală a abstinenței, și încerc să le înteleg rostul, și chiar să le aplic în viața personală, nu înțeleg de ce se face confuzie între metodele contraceptive efective (contra - ceptive, adică intervin într-un fel sau altul în funcționarea corpului feminin), și metoda abstinenței periodice, pe care o mai putem numi și metoda observației perioadelor de fertilitate și infertilitate. Observi ceva (se intervine cu ceva, dacă observi?), și apoi acționezi, dar nu la nivelul funcționării corpului. Asta face diferența.
Ați observat în mod just că metoda abstinenței nu este contraceptivă. Deci, ea nu este păcat intrinsec. Pe de altă parte, îmi pare din aceste cuvinte (coroborate și cu alte postări) că dv faceți următoarele două confuzii:
-ceva, pentru a fi păcat, nu este neapărat o acțiune. Sunt păcate comisive, dar sunt și păcate omisive. Poți ajunge în iad făcând ceva rău, sau poți ajunge în iad nefăcând ceea ce ar trebui să faci. Prin urmare, metoda abstinenței nu este contraceptivă nu fiindcă ar avea caracter omisiv, pe când alte metode sunt astfel deoarece ar avea caracter comisiv, ci din alte motive.

-aplicarea abstinenței poate fi păcat al contracepției nu din cauză că metoda ar fi păcătoasă, ci din cauză că intenția poate fi, în absența unor motive grave, păcătoasă. Cei care citesc superficial documentul "Humanae vitae" care clarifică aceste aspecte morale sunt înclinați să neglijeze condiția "motive grave", astfel ajungând la păcat nu prin metodă, ci prin intenție.

Prin urmare,
-folosirea contraceptivelor este păcat din cauză că metoda este ilicită (cu observația că păcatul este consumat la contactul matrimonial sub contraceptive și nu la priza contraceptivelor) și intenția nu mai contează când vorbim de păcate intrinseci: poate să fie o intenție minunată, dintre acelea cu care este pavat iadul.
-folosirea abstinenței poate fi păcat dacă nu există motive grave pentru ca un cuplu să se ferească de o sarcină, situație pe care o numim "intenție contraceptivă".

Practic, un cuplu de buni creștini ar trebui să se întrebe o dată pe lună: "oare avem noi vreun motiv special, serios, pentru care să ne ferim de un copil luna aceasta ?". În caz de dubiu asupra caracterului serios (grav) sau nu al motivului, ar trebui întrebat duhovnicul, fiindcă nici doctorii nu își sunt buni doctori lor înșile.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #10  
Vechi 06.10.2012, 08:54:20
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
1. Postul (respectiv abstinenta sexuala) sunt o conditie pentru mantuire?
Categoric.

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
2. O chestiune mai fină, inca nu am primit raspuns care sa ma lamureasca. Se vorbeste de pacatul contraceptiei
De ce se gandeste omul la contraceptie cand are erectie?

Citat:
În prealabil postat de andreicosmovici Vezi mesajul
Dimpotrivă, îmi pare atât de minunat că Dumnezeu a dat oamenilor posibilitatea să-și exprime (doar intre soț și soție, evident) iubirea într-un mod atât de intim...
Iubirea nu se exprima prin orgasm; aia nu-i iubire, e pervertire. Oare crezi ca filmele porno vor sa exprime iubirea?

Last edited by Demetrius; 06.10.2012 at 08:57:47.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 20:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 13:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 19:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 21:30:02