Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 17.11.2012, 19:39:00
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Dumitru73 Vezi mesajul
cu ce greșește dacă expune realitatea?
Nu cred ca esti atat de infantil.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 18.11.2012, 15:57:30
Dumitru73's Avatar
Dumitru73 Dumitru73 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2010
Locație: București
Mesaje: 5.788
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Nu cred ca esti atat de infantil.
de ce infantil?
Reply With Quote
  #3  
Vechi 20.11.2012, 13:39:31
addavv addavv is offline
Member
 
Data înregistrării: 05.12.2010
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 72
Implicit Articol din Ziarul "Lumina"

http://www.ziarullumina.ro/articole;...-si-mesaj.html

„După dealuri“ - între realizare, idee și mesaj
- articol din Ziarul "Lumina", 20 nov. 2012 -

[...]

"Cât privește cel de-al doilea aspect, al statutului de operă de artă, la care orice creație artistică aspiră, filmul ridică unele probleme de ordin filosofic și estetic, dacă ne raportăm la maniera în care servește Adevărul, Binele și Frumosul ca valori fundamentale ale eticii artistice, și nu numai.

Din această perspectivă, prima problemă a filmului ar fi tema care, dincolo de dramatismul faptului real pe care-l prezintă, dezvoltă o idee ce pune sub semnul întrebării chiar esența creștinismului, cu alte cuvinte, credința în Dumnezeu și corolarele ei, dragostea creștină și mila creștină. Cu abilitate și o subtilitate demne de o cauză mai bună, regizorul sugerează primitivismul unui stil de viață și arhaismul unei concepții despre lume, inducând ideea anacronismului acestui spațiu spiritual în contextul lumii contemporane.

Poate cel mai izbitor element scenografic, în acest sens, este transpunerea deliberată a condițiilor de viață mănăstirești din perioada Bisericii primelor veacuri, sau în cel mai bun caz din Evul Mediu timpuriu, când monahismul abia se înfiripa ca viață de obște în spațiul românesc. Aspectul bisericii, interiorul ei, catapeteasma, ușile împărătești, altarul sunt prezentate într-o manieră degradantă, fără nici o legătură cu realitatea. Improvizațiile jenante care amintesc de picturile rupestre din perioada preistorică a umanității sporesc impresia dezolantă a spectatorului.

Este o "scăpare" tendențioasă, am spune noi, pentru că regizorul, în mod deliberat, face abstracție de faptul că, oricât de modest ar fi un așezământ mănăstiresc, biserica se constituie în elementul său central, are măreția ei inconfundabilă, iar catapeteasma și altarul sunt piesele de rezistență ale concepției arhitecturale și spirituale. La această imagine dezolantă se adaugă și jalnica stare a anexelor, acareturilor și agheasmatarului, o altă piesă de rezistență în ansamblul mănăstiresc, ca și cum trăitorii acestor obști nu ar face altceva decât să se complacă într-o asemenea stare.

Această manieră de a aborda viața monahală ne readuce dureros în memorie teza marxistă, ostentativ promovată de regimul comunist ateu în România, a combaterii "obscurantismului religios" prin metode "științifice", promovate cu asiduitate în școală, în artă, în mass-media, în ideologia oficială și în viața socială. Este trist că asemenea prezentări ne aruncă, mai ales ca spiritualitate, la antipodul culturii și civilizației, prezentându-ne într-un arhaism lamentabil, capabil a stârni în mentalul omului modern reacții confuze și chiar atitudini de respingere.

Județul Vaslui, în care se produce tragedia, are peste 20 de așezăminte monahale binecunoscute trăitorilor acestor meleaguri, care-și duc viața de obște într-un mod exemplar.

Un alt moment discutabil este cel petrecut în fața altarului, când Alina lovește icoana Maicii Domnului, spărgând-o de dușumea pentru a dovedi faptul că nu are nici o valoare. Semnificația gestului depășește actul în sine. Având în vedere faptul că învățătura de credință ortodoxă promovează cultul moaștelor și al icoanelor, scena dă satisfacție iconoclaștilor și altor confesiuni care contestă valorile Ortodoxiei.

Mesajul filmului devine limpede pentru oricine. El este puternic subliniat și de sugestia că ceea ce se întâmplă este o realitate ce vine din negura vremurilor și nu și-ar mai găsi locul în lumea contemporană. Întrebarea este dacă acest film a avut un consultant religios (pentru că din generic nu reiese), așa cum cer realizările cinematografice cu pretenții și, dacă l-a avut, cărei confesiuni îi aparține? Filmul atinge direct și nemijlocit credința acestui popor, iar sensibilitatea religioasă ar trebui avută în vedere ca o realitate a istoriei umanității și implicit a lumii contemporane, așa cum ne este oferită de recentul exemplu al reacțiilor musulmanilor la o peliculă cinematografică care aduce atingere vieții Profetului lor.

Tind să cred că premiul pentru scenografie a fost acordat tocmai pentru aceste aspecte jenante (care nu au nimic de a face cu realitatea), pe care regizorul le subliniază ostentativ ca fiind emblematice pentru spațiul monahal ortodox românesc. Să fie o încercare de "mutare a valorilor", așa cum propunea Eugen Lovinescu, pornind de la relativismul în percepția estetică a creației artistice, ceea ce face ca aceeași producție pentru unii să fie o capodoperă, iar pentru alții un scandal? Pentru că, sub aspect scenografic, pelicula este mai degrabă un scandal.

Din păcate, creația domnului Mungiu este sub demnitatea și orizontul spiritualității noastre, rămânând la nivelul etapei de cunoaștere inferioară (conform lui A.G. Baumgarten, care caracterizează acest nivel de cunoaștere drept limitat la porniri și trăiri instinctuale). În plus, atât ideea dezvoltată în film cât și mesajul transmis publicului sunt cel puțin nefericite, dacă nu chiar nocive."
Reply With Quote
  #4  
Vechi 20.11.2012, 15:19:31
andra_v andra_v is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 22.02.2009
Mesaje: 208
Implicit

Nu pot sa inteleg cum in tara asta au acces la finantare numai capodoperele care arata toate mizeriile din Romania. Doar stim foarte bine cum se construiesc identitatile, cu precadere prin mijloace artistice, dar unii ne iau drept prosti.

Cat despre postul initial, intr-adevara oribila referinta la poporul evreu (avand in vedere contextul actual). Cu acest prilej, am avea ce discuta pe o tema de tipul "Evrei celebri proveniti din Romania". Nu de altceva, dar spatiul romanesc se poate lauda cu un numar impresionant de evrei de buna calitate pe care insa nu ii cunoaste si nu ii promoveaza nimeni.
__________________
Andreea Stefan, ranita in incendiul de la Clubul Colectiv are nevoie de ajutorul nostru. http://inliniedreapta.net/jurnal/ape...ndreea-stefan/

Last edited by andra_v; 20.11.2012 at 15:22:09.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 16.01.2013, 07:24:18
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Am văzut și eu filmul.
Mi-a lăsat un gust amar. Recenzia din "Lumina" e 1000% adevărată.

Citat:
În prealabil postat de addavv Vezi mesajul
http://www.ziarullumina.ro/articole;...-si-mesaj.html

„După dealuri“ - între realizare, idee și mesaj
- articol din Ziarul "Lumina", 20 nov. 2012 -

[...]

"Cât privește cel de-al doilea aspect, al statutului de operă de artă, la care orice creație artistică aspiră, filmul ridică unele probleme de ordin filosofic și estetic, dacă ne raportăm la maniera în care servește Adevărul, Binele și Frumosul ca valori fundamentale ale eticii artistice, și nu numai.

Din această perspectivă, prima problemă a filmului ar fi tema care, dincolo de dramatismul faptului real pe care-l prezintă, dezvoltă o idee ce pune sub semnul întrebării chiar esența creștinismului, cu alte cuvinte, credința în Dumnezeu și corolarele ei, dragostea creștină și mila creștină. Cu abilitate și o subtilitate demne de o cauză mai bună, regizorul sugerează primitivismul unui stil de viață și arhaismul unei concepții despre lume, inducând ideea anacronismului acestui spațiu spiritual în contextul lumii contemporane.

Poate cel mai izbitor element scenografic, în acest sens, este transpunerea deliberată a condițiilor de viață mănăstirești din perioada Bisericii primelor veacuri, sau în cel mai bun caz din Evul Mediu timpuriu, când monahismul abia se înfiripa ca viață de obște în spațiul românesc. Aspectul bisericii, interiorul ei, catapeteasma, ușile împărătești, altarul sunt prezentate într-o manieră degradantă, fără nici o legătură cu realitatea. Improvizațiile jenante care amintesc de picturile rupestre din perioada preistorică a umanității sporesc impresia dezolantă a spectatorului.

Este o "scăpare" tendențioasă, am spune noi, pentru că regizorul, în mod deliberat, face abstracție de faptul că, oricât de modest ar fi un așezământ mănăstiresc, biserica se constituie în elementul său central, are măreția ei inconfundabilă, iar catapeteasma și altarul sunt piesele de rezistență ale concepției arhitecturale și spirituale. La această imagine dezolantă se adaugă și jalnica stare a anexelor, acareturilor și agheasmatarului, o altă piesă de rezistență în ansamblul mănăstiresc, ca și cum trăitorii acestor obști nu ar face altceva decât să se complacă într-o asemenea stare.

Această manieră de a aborda viața monahală ne readuce dureros în memorie teza marxistă, ostentativ promovată de regimul comunist ateu în România, a combaterii "obscurantismului religios" prin metode "științifice", promovate cu asiduitate în școală, în artă, în mass-media, în ideologia oficială și în viața socială. Este trist că asemenea prezentări ne aruncă, mai ales ca spiritualitate, la antipodul culturii și civilizației, prezentându-ne într-un arhaism lamentabil, capabil a stârni în mentalul omului modern reacții confuze și chiar atitudini de respingere.

Județul Vaslui, în care se produce tragedia, are peste 20 de așezăminte monahale binecunoscute trăitorilor acestor meleaguri, care-și duc viața de obște într-un mod exemplar.

Un alt moment discutabil este cel petrecut în fața altarului, când Alina lovește icoana Maicii Domnului, spărgând-o de dușumea pentru a dovedi faptul că nu are nici o valoare. Semnificația gestului depășește actul în sine. Având în vedere faptul că învățătura de credință ortodoxă promovează cultul moaștelor și al icoanelor, scena dă satisfacție iconoclaștilor și altor confesiuni care contestă valorile Ortodoxiei.

Mesajul filmului devine limpede pentru oricine. El este puternic subliniat și de sugestia că ceea ce se întâmplă este o realitate ce vine din negura vremurilor și nu și-ar mai găsi locul în lumea contemporană. Întrebarea este dacă acest film a avut un consultant religios (pentru că din generic nu reiese), așa cum cer realizările cinematografice cu pretenții și, dacă l-a avut, cărei confesiuni îi aparține? Filmul atinge direct și nemijlocit credința acestui popor, iar sensibilitatea religioasă ar trebui avută în vedere ca o realitate a istoriei umanității și implicit a lumii contemporane, așa cum ne este oferită de recentul exemplu al reacțiilor musulmanilor la o peliculă cinematografică care aduce atingere vieții Profetului lor.

Tind să cred că premiul pentru scenografie a fost acordat tocmai pentru aceste aspecte jenante (care nu au nimic de a face cu realitatea), pe care regizorul le subliniază ostentativ ca fiind emblematice pentru spațiul monahal ortodox românesc. Să fie o încercare de "mutare a valorilor", așa cum propunea Eugen Lovinescu, pornind de la relativismul în percepția estetică a creației artistice, ceea ce face ca aceeași producție pentru unii să fie o capodoperă, iar pentru alții un scandal? Pentru că, sub aspect scenografic, pelicula este mai degrabă un scandal.

Din păcate, creația domnului Mungiu este sub demnitatea și orizontul spiritualității noastre, rămânând la nivelul etapei de cunoaștere inferioară (conform lui A.G. Baumgarten, care caracterizează acest nivel de cunoaștere drept limitat la porniri și trăiri instinctuale). În plus, atât ideea dezvoltată în film cât și mesajul transmis publicului sunt cel puțin nefericite, dacă nu chiar nocive."
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #6  
Vechi 11.02.2013, 10:53:16
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Sunt in asentimentul autorului acestui articol, Pr. Constantin STURZU:

Ne ascundem "Dupa dealuri"?

"[...] nici un preot nu are ceva de la el insusi, ci are doar harul pe care Dumnezeu il face lucrator prin intermediul sacerdotului. Una peste alta, intreaga atmosfera din manastire, de "plumb", cum o numea cineva, nu are, in afara aparentelor, nimic in comun cu duhul monahului ortodox ce tanjeste dupa unirea cu Dumnezeu, ci mai degraba, cu nevoia unor suflete bolnave de a se strange in jurul unui "tati" si a unei "mami". Te simti indreptatit sa te intrebi ce vor intelege spectatorii americani sau cei occidentali din monahismul prezentat astfel (si din crestinism, in general)? Vor mai avea ei, oare, sansa de a viziona si pelicule precum "Ostrovul", spre a se edifica asupra autenticului crestinism ortodox? Din punctul acesta de vedere, ii inteleg prea bine pe cei care sunt suparati pe Cristian Mungiu.

Pe de alta parte, o astfel de suparare ar fi sora buna cu aceea pe care o incercam cand ne declaram scandalizati de faptul ca occidentalii nu ne mediatizeaza decat aurolacii, infractorii, gunoaiele de pe strazi etc., creand o falsa imagine despre Romania. La ce ne foloseste doar sa ne inflamam si sa ne declaram indignati? La ce ar folosi acum sa (ne) ascundem (de) acest film, "Dupa dealuri"? Vrand-nevrand, el vorbeste despre derapajele pe care le poate cunoaste un crestin neluminat de Duhul Sfant: formalismul, fatarnicia, bigotismul, dorinta de a fi oameni "duhovnicesti" (dupa principiul tragicomic "sunt smerit si vreau sa stie") nu sunt inventate de Cristian Mungiu si nu sunt de ieri, de azi. Dintotdeauna, in Biserica a existat aceasta ispita, sesizata si de Sf. Ap. Pavel care avertizeaza ca "litera ucide, iar duhul face viu" (II Corinteni 3,6). Daca i-am acorda (de ce nu?) regizorului iesean premisa unor bune intentii, de a atrage atentia asupra nefastelor consecinte izvorate dintr-o superficiala si ignara abordare a vietii duhovnicesti, atunci gasim si multe elemente care sa ne puna pe ganduri. Biserica este provocata acum sa ia atitudine nu atat vizavi de un film, ci fata de un mod gresit de a trai credinta.

Spre exemplu, atunci cand, in film, fiind singura in biserica, Alina intra in altar sa se roage unei icoane facatoare de minuni despre care a auzit ca ar fi acolo, preotul doar o cearta aspru pentru acest gest (evident, necanonic), dar nu se apleaca asupra insistentei cu care aceasta tanara bolnava spune ca are o dorinta pentru care se ruga. Pe fundal, intre cei doi, se contureaza icoana Invierii, cu Mantuitorul prinzand de mana pe Eva, femeia ce cazuse, spre a o ridica din iadul in care a ajuns ca urmare a neascultarii si a ruperii de Dumnezeu. E un contrast izbitor intre atentia, dragostea si fermitatea cu care Hristos Domnul o trage la Sine pe Eva, si tonul aspru, inchizitorial, al slujitorului altarului, mai degraba preocupat de incalcarea unei porunci, decat de a intelege ce se afla in spatele acestui gest, ce rana sufleteasca se ascunde, ratand sansa de a se comporta... parinteste. La fel de brutala este si interventia sa in viata Alinei atunci cand, inca din prima zi in care ajunge la manastire, ii cere sa se spovedeasca (desi tanara nu ceruse acest lucru si nu avea inca o intelegere asupra tainei spovedaniei).

Si sunt foarte multe astfel de elemente care apar in film, incat el ar putea fi studiat de cei preocupati de edificarea duhovniceasca atunci cand li se preda lectia lui "asa sa nu faceti!". Filmul ar putea fi un excelent material didactic, dar nu poate fi o icoana a crestinismului ortodox.[...] "

http://www.ziaruldeiasi.ro/opinii/ne...dealuri~ni92g3

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #7  
Vechi 11.02.2013, 11:41:50
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Sunt in asentimentul autorului acestui articol, Pr. Constantin STURZU:
...
Spre exemplu, atunci cand, in film, fiind singura in biserica, Alina intra in altar sa se roage unei icoane facatoare de minuni despre care a auzit ca ar fi acolo, preotul doar o cearta aspru pentru acest gest (evident, necanonic), dar nu se apleaca asupra insistentei cu care aceasta tanara bolnava spune ca are o dorinta pentru care se ruga.
...

Doamne ajuta.
Eu nu știu la ce film s-a uitat sfinția sa. Pen'că-n filmul pe care l-am văzut eu, Alina a intrat în altar pentru a-l demasca pe preot, ea crezând că nu este nici o icoană făcătoare de minuni, nicidecum pentru a se ruga.
Ca dovadă că a și spart-o când preotul i-a arătat-o.
Deci? Tu Eugen, măcar ai văzut filmul?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #8  
Vechi 11.02.2013, 17:42:51
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de DragosP Vezi mesajul
Eu nu știu la ce film s-a uitat sfinția sa. Pen'că-n filmul pe care l-am văzut eu, Alina a intrat în altar pentru a-l demasca pe preot, ea crezând că nu este nici o icoană făcătoare de minuni, nicidecum pentru a se ruga.
Ca dovadă că a și spart-o când preotul i-a arătat-o.
Deci? Tu Eugen, măcar ai văzut filmul?
Da am vizionat filmul si sunt in asemntimentul preoului autor al articolului, inclusiv in ceea ce priveste episodul cu icoana din Sf. Altar.

"[...]Vrand-nevrand, el vorbeste despre derapajele pe care le poate cunoaste un crestin neluminat de Duhul Sfant: formalismul, fatarnicia, bigotismul, dorinta de a fi oameni "duhovnicesti" (dupa principiul tragicomic "sunt smerit si vreau sa stie") nu sunt inventate de Cristian Mungiu si nu sunt de ieri, de azi. Dintotdeauna, in Biserica a existat aceasta ispita, sesizata si de Sf. Ap. Pavel care avertizeaza ca "litera ucide, iar duhul face viu" (II Corinteni 3,6).

Daca i-am acorda (de ce nu?) regizorului iesean premisa unor bune intentii, de a atrage atentia asupra nefastelor consecinte izvorate dintr-o superficiala si ignara abordare a vietii duhovnicesti, atunci gasim si multe elemente care sa ne puna pe ganduri.

Biserica este provocata acum sa ia atitudine nu atat vizavi de un film, ci fata de un mod gresit de a trai credinta. [...]"


"Alina" cauta tamaduirea.

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
  #9  
Vechi 11.02.2013, 11:58:13
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Filmul ar putea fi un excelent material didactic, dar nu poate fi o icoana a crestinismului ortodox.[...]
Dar cine se amageste ca asta ar fi fost intentia?
Daca nu e ceva scris la comanda pentru a fi degradant pentru Biserica si monahism, in mod clar a fost facut pentru a satisface cei care prefera sa vada mai degraba o astfel de "realitate".

Imi aduc aminte de niste literatura "proletara" de pe vremea "regimului" care prezentau tot in genul asta, o "realitate" monahala deprimanta, seaca, fara continut duhovnicesc, doar marcat de slabiciune omeneasca, monotonie, ce mai - depresie curata asociata acestei ocupatii.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 11.02.2013, 17:46:29
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Daca nu e ceva scris la comanda pentru a fi degradant pentru Biserica si monahism, in mod clar a fost facut pentru a satisface cei care prefera sa vada mai degraba o astfel de "realitate".
Consider ca trebuie sa acceptam realitatea.
Sunt de parere ca in monahismul ortodox crestin contemporan coexista "Ostrov" si "Dupa Dealuri".

Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit";
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Arhitectura bisericilor: dupa canon sau dupa gust? windorin Arta bisericeasca in general 247 19.09.2015 00:15:06
Ateismul anticrestin Heurtebise Alte Religii 36 09.08.2012 23:52:05
Setea dupa Liniste, setea dupa Dragoste.... Mihailescu-Marin Daniel Generalitati 8 27.06.2011 23:03:13
Un film realizat dupa o intamplare adevarata petrecuta in Rusia eucred Resurse ortodoxe on-line 1 25.07.2010 21:40:04
PRO TV - ANTICRESTIN mirelada Generalitati 38 20.05.2008 23:30:44