Citat:
În prealabil postat de ioanna
Iritarea privitorului poate sa se nasca din confruntarea cu religiozitatea formala, prezenta de la inceput si pana la sfarsitul filmului , cu realitatea unei manastiri privita ca una “moarta”, cu personaje umbrite de o viata fada, lipsita de sentimente. Nimic nu respira in filmul asta a credinta autentica, absolut nimic (macar un personaj l-ar fi putut face mai uman, sa-l scoata din incremenire, sa nu mai fie mortul viu) si tot ce-i posibil ca reactia unui strain, care n-are tangente cu ortodoxia, dupa filmul asta sa fie "omg, asa-s ortodocsii?" Mungiu a urmarit sa surprinda, sa mai castige niste premii si elogii si a reusit.
|
Ati sesizat corect,target-ul filmului,cel putin din perspectiva regizorului,acesta a fost,partea subliniata din text.Chiar el a precizat asta: "După dealuri e pentru mine, înainte de toate, un film despre iubire și despre liberul arbitru, mai ales despre felul în care iubirea poate apropia conceptele de Bine și de Rău. Majoritatea celor mai mari greșeli din această lume au fost comise în numele credinței și cu convingerea absolută că serveau o cauză bună", declară regizorul într-un statement.Și tot el continuă: "Lucrând la film, am citit cu atenție lista păcatelor inventariate de Biserica Ortodoxă. Sunt multe (464!) și, când le citești, nu ai a-ți pune întrebări. Totuși, există un păcat care nu e pe listă și care e de departe subiectul despre care doream să vorbesc cel mai mult în film -
păcatul indiferenței."
Probabil de aceea,incercand sa accentueze in extremis acesta tema a eliminat in mod intentionat orice lumina in contrast(,,macar un personaj l-ar fi putut face mai uman, sa-l scoata din incremenire, sa nu mai fie mortul viu").Filmului ii poate fi reprosat, intradevar, faptul ca prezentand in acest mod o situatie totusi particulara trimite intr-o abordare generala o intreaga credinta.Poate ca totusi intr-un tablou atat de trist un personaj mai ,,viu",fie si secundar,ar fi echilibrat putin perspectiva,ingrosata cu ,,negru"prea mult.In rest sunt fericit sa aud ca BOR nu au recurs,precum in desene animate,la taierea cablurilor si aruncarea-n aer a reflectoarelor.Nu ar fi reusit decat sa-i faca o si mai mare reclama iar o metoda mai infantila de a combate o posibila eroare cinematografica cu greu mi-as putea imagina.Mai lipsea sa-i puna lui Mungiu lipici pe scaun si sa-i intepe cauciucurile de la masina.Poate ca analizand tema filmului si punand in valoare,in realitate,opusul temei ar reusi mult mai bine sa transmita un mesaj convingator in antiteza cu un repros exagerat de nedrept,pt ca,nu-i asa,viata bate filmul :)