![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Omul trupesc este cel care se lasa târât și robit de pacate si de patimi. Omul duhovnicesc conlucreaza cu harul necreat al lui Dumnezeu primit la Sf. Botez, este omul liber de patimi si de pacate, care spre deosebire de omul trupesc, are o varsta duhovniceasca inaintata si este pe o treapta duhovniceasca mai inalta, fara a se considera ca atare datorita smereniei lui.
Omul duhovnicesc mai este numit si "dumnezeu dupa har", insa niciodata nu este numit "Dumnezeu dupa fire". Firea omeneasca a lui Hristos, este singura dintre cele create care s-a unit cu firea dumnezeiasca. Un om oricat de sfant sau duhovnicesc ar fi, se poate uni cu Dumnezeu doar dupa har, prin harul necreat, energiile necreate, adica se face partas la slava (energia) lui Dumnezeu ci nu la firea Lui. Omul duhovnicesc poate sesiza prezenta harului necreat care se salasluieste in launtrul sau. De asemenea harul necreat i se face imbracaminte. Sf. Apostol Pavel spune: "Certați-vă pe voi înșivă de sunteți în credință. Sau nu cunoașteți că Iisus Hristos locuiește în voi? Afară numai dacă nu sunteți creștini netrebnici" (2 Cor. XIII, 5), "Câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați îmbrăcat" (Gal. III, 27) Când Mântuitorul Hristos spune că "împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru" (Luca 17, 21), se referă la harul, energiile, lumina, slava lui Dumnezeu care sunt necreate. Asta mai înseamnă și că omul și firea omenească nu se identifică cu harul necreat al lui Dumnezeu. Teologul Ioannis Romanidis spune in felul urmator: "In Traditia Patristica exista doua indumnezeiri. O indumnezeire este fireasca, adica este a fiintei lui Dumnezeu. Aici este vorba de posesia fiintei lui Dumnezeu. La aceasta participa doar Tatal, Fiul si Duhul Sfant, pentru ca fiinta Treimii este cunoscuta numai Sfintei Treimi. Singura dintre cele create care participa la aceasta indumnezeire este firea omeneasca a lui Hristos. Astfel ca Hristos ca Dumnezeu, dar si ca Om, are fiinta lui Dumnezeu ca indumnezeire. De aceea unirea in Hristos a celor doua firi, dumnezeiasca si omeneasca, este si "dupa fiinta" si "dupa ipostas" si "dupa fire". Oricine poate gasi aceasta terminologie la Parintii Bisericii." Last edited by tot-Laurentiu; 10.05.2014 at 03:08:00. |
|