Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #22  
Vechi 04.08.2014, 19:25:48
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Theodore_of_Mopsuestia Vezi mesajul
In cazul asta, fratilor, inseamna ca fara sa stiu, am la inima o eclesiologie de tip neoprotestant. Pur si simplu ideea ca o organizatie facuta de si din fiinte umane aflate inca in trup nu poate gresi, desi se poate dovedi cu cartea de istorie in mana acest lucru, ma depaseste. Ma simt de parca as vorbi cu alta specie...comunicam, dar nu ne intelegem. Cum puteti avea voi incredere in ierarhii si decizii pe care nu le puteti cunoaste ca motivatii ultime si controla (atit cit se poate) ca efecte, mi-e peste putinta sa inteleg.
Theo, m-aș bucura să ne liniștim puțin, mai întâi. Cugetării îi șade bine cu liniștea...:)
Încercam în postarea precedentă să atrag atenția spre reconsiderarea cadrului discuției.
Diferențele de înțelegere atârnă deseori de accepțiunile distincte pe care le acordăm unui termen, de semnificația (ca ecou emoțional și înțelegeri conexe și profunde) personală, de conștiința colectivă a unui anumit grup cultural în care trăiește subiectul gânditor, precum și de alte lucruri dintre care aș remarca în primul rând atmosfera mai mult sau mai puțin duhovnicească în care trăiește persoana care cugetă la istoria Bisericii, la dogme etc.

O problemă ca aceasta pe care o ridici tu poate fi abordată îngust (focalizat pe o alegere categorică și ținînd cont doar de una-două variabile) sau mai larg. Pentru a lărgi câmpul de abordare am încercat unu-două repere minimale. Totuși, îmi pare că energia discursului tău este focalizată spre protest, spre răzvrătire, spre contestarea subiectivă a unor istorii colective care au străbătut secole. Theo, sunt secole întregi de istorii personale și colective... Cu popoare, cu masacre, cu povești de iubire, cu sânge și flori, cu minuni, cu atrocități, cu lacrimi și sudoare, cu vieți peste vieți și morți peste morți... Nu simți colosul pe care vrei să-l definești printr-o icnire alimentată de resentimentul capului plecat?...

Mai întâi aș vrea să precizez că Biserica nu este pentru credincioși exclusiv o organizație de muritori. Ea depășește cadrele mundanului și efemerului, deși lucrează și în ele. Cerul și Veșnicia sunt amendamentele aduse viziunii organizaționaliste mundane/ordinare.
O slujbă care se ține într-o biserică nu e doar o manifestare colectivă a psihismului individual și social omenesc, ci este simultan și altceva: o manifestare a Dumnezeirii în oameni.
Dacă vorbim despre Biserică în termeni exclusiv naturaliști (biologie, psihologie, sociologie, istorie și arheologie etc.) pur și simplu pedalăm pe lângă subiect. De aceea, pentru a nu pluti în van, Dumnezeu ne-a pus la îndemână instrumentarul teologic, de Duhul Sfânt inspirat și condus.
Așa cum un chirurg nu folosește un picamer sau o coasă pentru a duce la bun sfârșit o intervenție chirurgicală, așa și omul care tânjește după oarecare noimă în legătură cu Biserica se leapădă (măcar de la un punct) de instrumentarul mintal al cunoașterii naturii ori chiar de cel al filosofiei.

Ce putem construi cu instrumente inadecvate? O casă de noime - în nici un caz. O șandrama, poate, de genul celei pe care se așeza vrăbiuța lui Stan și Bran...

Eu am încredere în ierarhi în primul rând pentru că am încredere și în alți oameni, nu doar în mine.
Apoi, pentru că am încredere mai mult în grupurile celor care și-au ros pingelele pe treptele bisericilor și în altare decât mi-am ros eu unghiile prin amfiteatre.
Apoi pentru că am înțeles cât e de limitată și perdantă cugetarea unui om față de realități atât de complexe cum e istoria creștinătății.
În fine, am încredere în ierarhi pentru că hotărârile lor și conștiința lor nu sunt doar realități ale unor muritori, ci sunt exprimarea omenească a unor insuflări Dumnezeiești.
Soboarele ecumenice nu sunt pentru mine adunări ale unor bătrâni loviți de damblaua unor orgolii partizane ci sărbătoarea Dumnezeirii în oamenii cei mai potriviți pentru acel moment să poarte un dialog cu Dumnezeu.

Sfânta Tradiție a Bisericii a izvorât întotdeauna apa vie a Adevărului și Veșniciei. Ține de fiecare când și cum își primenește sufletul și viața în minunea acestei Scăldători.
Reply With Quote
 

Thread Tools
Moduri de afișare