![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Încercam în postarea precedentă să atrag atenția spre reconsiderarea cadrului discuției. Diferențele de înțelegere atârnă deseori de accepțiunile distincte pe care le acordăm unui termen, de semnificația (ca ecou emoțional și înțelegeri conexe și profunde) personală, de conștiința colectivă a unui anumit grup cultural în care trăiește subiectul gânditor, precum și de alte lucruri dintre care aș remarca în primul rând atmosfera mai mult sau mai puțin duhovnicească în care trăiește persoana care cugetă la istoria Bisericii, la dogme etc. O problemă ca aceasta pe care o ridici tu poate fi abordată îngust (focalizat pe o alegere categorică și ținînd cont doar de una-două variabile) sau mai larg. Pentru a lărgi câmpul de abordare am încercat unu-două repere minimale. Totuși, îmi pare că energia discursului tău este focalizată spre protest, spre răzvrătire, spre contestarea subiectivă a unor istorii colective care au străbătut secole. Theo, sunt secole întregi de istorii personale și colective... Cu popoare, cu masacre, cu povești de iubire, cu sânge și flori, cu minuni, cu atrocități, cu lacrimi și sudoare, cu vieți peste vieți și morți peste morți... Nu simți colosul pe care vrei să-l definești printr-o icnire alimentată de resentimentul capului plecat?... Mai întâi aș vrea să precizez că Biserica nu este pentru credincioși exclusiv o organizație de muritori. Ea depășește cadrele mundanului și efemerului, deși lucrează și în ele. Cerul și Veșnicia sunt amendamentele aduse viziunii organizaționaliste mundane/ordinare. O slujbă care se ține într-o biserică nu e doar o manifestare colectivă a psihismului individual și social omenesc, ci este simultan și altceva: o manifestare a Dumnezeirii în oameni. Dacă vorbim despre Biserică în termeni exclusiv naturaliști (biologie, psihologie, sociologie, istorie și arheologie etc.) pur și simplu pedalăm pe lângă subiect. De aceea, pentru a nu pluti în van, Dumnezeu ne-a pus la îndemână instrumentarul teologic, de Duhul Sfânt inspirat și condus. Așa cum un chirurg nu folosește un picamer sau o coasă pentru a duce la bun sfârșit o intervenție chirurgicală, așa și omul care tânjește după oarecare noimă în legătură cu Biserica se leapădă (măcar de la un punct) de instrumentarul mintal al cunoașterii naturii ori chiar de cel al filosofiei. Ce putem construi cu instrumente inadecvate? O casă de noime - în nici un caz. O șandrama, poate, de genul celei pe care se așeza vrăbiuța lui Stan și Bran... Eu am încredere în ierarhi în primul rând pentru că am încredere și în alți oameni, nu doar în mine. Apoi, pentru că am încredere mai mult în grupurile celor care și-au ros pingelele pe treptele bisericilor și în altare decât mi-am ros eu unghiile prin amfiteatre. Apoi pentru că am înțeles cât e de limitată și perdantă cugetarea unui om față de realități atât de complexe cum e istoria creștinătății. În fine, am încredere în ierarhi pentru că hotărârile lor și conștiința lor nu sunt doar realități ale unor muritori, ci sunt exprimarea omenească a unor insuflări Dumnezeiești. Soboarele ecumenice nu sunt pentru mine adunări ale unor bătrâni loviți de damblaua unor orgolii partizane ci sărbătoarea Dumnezeirii în oamenii cei mai potriviți pentru acel moment să poarte un dialog cu Dumnezeu. Sfânta Tradiție a Bisericii a izvorât întotdeauna apa vie a Adevărului și Veșniciei. Ține de fiecare când și cum își primenește sufletul și viața în minunea acestei Scăldători. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ati, cum ar spune englezul, "beat around the bush". In fine. Theodore, sper ca intr-o zi sa primesti raspunsurile de care ai nevoie. Sunt nazuinte sincere, iar Dumnezeu o sa arate ceva, doar ca urechile ciulite. Caci stiu ca si eu am multe intrebari, unele raspunse, altele ramase la stadiul de opinii, altele care nu stiu si care ma depasesc prin imensitatea situatiei(chiar una istorica, desi... nu chiar istorie, desi este scris).
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
În jurul temei: Conștiința Dogmatică (versus ignoranța dogmatică, pe care nu văd cum o poate sesiza și combate cineva dacă nu are o conștiință dogmatică sănătoasă).
http://laurentiudumitru.ro/blog/2008...ronie-saharov/ Last edited by Ioan_Cezar; 05.08.2014 at 01:38:39. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dar noi ne aflam in cealalta extrema. Excludem tot ce are cea mai mica legatura cu Domnul din cultura generala. Despre Faptele Apostolilor stim mai putin decat despre Faptele Fotbalistilor, iar in Isus Cristos noi nu vedem un superstar al istoriei, ci un personaj care e rezervat popilor.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 05.08.2014 at 10:02:00. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
cu privire la ignoranta dogmatica , imi aduc aminte ca academicianul Andrei Plesu , intr-un articol aparut in Dilema Veche, spunea ca (citez din memorie) : "lipsa unei culturi religioase duce la ingrosarea randurilor de oameni medicori".
Andrei Plesu a scris multe articole in legatura cu educatia religioasa, vi le recomand sa le cititi . |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Am sesizat de la început unde bați și, cu onestitate, mi-a plăcut inițiativa ta (și am compătimit împreună...). Voiam doar să lărgesc un pic cadrul reflecției,... nu fie cu supărare! În fine, mai la vale dau peste câteva rânduri care mă surprind mai puțin plăcut: așezi cunoștințele despre Dumnezeu și despre Biserică la capitolul cultură generală... Nu zic că nu se poate. O fi și asta, deh, vreo scofală (pentru ateul cu ifose savante, pentru snobi și snobinete, pentru boierii plictisiți și pentru baronii culturii noastre pricăjite care și-au extins cu aroganță domeniul de sofisme până-n tinda Bisericii sau chiar mai adânc) dar, Mihnea, chiar așa vezi locul și rolul dogmaticii/istoriei/liturgicii etc. în mintea/inima/viața unui om? De cultură generală ne arde nouă când moartea bate la ușă iar păcatele ne rod de vii? Concluzie, fără o conștiință dogmatică sănătoasă geaba cunoștințe de dogmatică. Nu din cunoștințe școlărești și din dezbateri savante se înfiripă și pulsează conștiința dogmatică, ci din harul pocăinței pe care, într-un moment al vieții, omul îl primește în dar, spre lucrare personală din partea Domnului. Iar semnul că începe să se formeze un oarecare embrion al conștiinței dogmatice în om este la început un abia sesizabil sentiment al silei, al dezgustului, iar mai apoi când prinde putere vâlvătaia harului în inimă, sentimentul îngrozitor al urii adânci față de sine. Doar când s-a petrecut minunea înfiripării conștiinței dogmatice înlăuntrul tău, doar atunci vezi limpede că ești vierme, drac de-a binelea înaintea lui Dumnezeu. Și, prăbușit în durere și scârbă de sine, plîngînd la capul tău precum îl plângi pe mortul definitiv condamnat la focul veșnic, și încă un mort de cea mai joasă speță - un trădător ordinar, așadar dat de bunăvoie cu totul iadului: te rogi totuși, cu o nădejde dincolo de toată deznădejdea... Iar Domnul se apropie, te îmbrățișează cu nespusă blândețe și gingășie și descoperi, o minune, că El te iubește și, mort fiind tu de acum pentru totdeauna, iată, El Tatăl nostru, iată - te învie! Cam așa e cu conștiința asta dogmatică... Nu tre să fii mitropolit ca s-o deții, prin har și umilință. Nici savant. Bune, totuși, și cunoștințele de dogmatică, ca să nu rătăcim prea tare în războaiele noastre de săbiuțe verbale... |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ai înlăturat de la tine simțământul caracterului tragic al vieții duhovnicești. Și eu, din când în când, fac același lucru. Îmi închid ochii, îmi închid simțurile spre a nu vedea ființarea omenească ce mi se înfățișează, în hotarele acestei lumi, ca adevărat tragică. O fac atunci când mi se istovește până la neputință sufletul, când doare inima insuportabil. Dar atunci când, după o oarecare odihnă, le deschid din nou, iarăși văd, uneori cu o și mai multă ascuțime și încordare, aceeași adâncă tragedie. Cred că și tu, măcar pentru o vreme, vei putea să ieși din această înfricoșată, apăsătoare viziune, iar apoi iarăși te vei întoarce fără să vrei la ea, căci ea nu este doar o simplă idee, făurirea unei fantezii bolnăvicioase, ci însăși aspra realitate. Pe lângă care, cel mai tragic mi se pare a fi nu faptul că oamenii îndeobște suferă mult, ci faptul că mor fără să fi cunoscut pe Dumnezeu. [Scrii:] "Străduința ca întru toate a mă închide în cadrele exclusiv confesionale pur și simplu slăbește în mine, îndeobște, orice credință religioasă, face ca, în conștiința mea, relația dragostei lui Dumnezeu și a proniei lui Dumnezeu cu omenirea ca întreg să fie de neînțeles și nereală". Și pentru mine, între bunacinstire: Dumnezeu dragoste este (1 Io. 4:8) pe de-o parte, și sorții care cad asupra omenirii în hotarele acestei lumi, pe de alta, așa cum o contemplăm, este o mare contradicție. Nu cred însă că îndepărtarea de Biserică ar putea lucra în favoarea soluționării ei. Asemenea ție, și eu petrec într-o luptă necontenită pentru libertatea lăuntrică, într-o continuă căutare de a rezolva multe contradicții și nedumeriri. Iar la mine lupta uneori asumă caracterul unei lupte cu însuși Dumnezeu (în ciuda deplinei mele conștiințe a faptului că sânt ultima nimicnicie). Uneori mă rog cu un blând plâns, dar adesea ca un nebun contest, insist, pretind, "mă cert", aproape că "hulesc". Dar, în ciuda caracterului luptător cu Dumnezeu al vieții mele, iubesc pe Dumnezeu până în ultimele străfunduri ale ființei mele, și Lui îi încredințez ultima judecată, căci El dispune de putințe nesfârșite dincolo de hotarele acestei lumi. Dragostea pentru lume, pentru om, mă împinge a mă război cu Dumnezeu. Acestui duh al luptei cu Dumnezeu eu îi îngădui liber să se desfășoare în suflet și observ că, ajungând la un oarecare zid de neclătinat, cade zdrobindu-se, iar atunci constat că iubesc pe Dumnezeu cu un și mai mare adânc. Pe Dumnezeu îl "contest", cu El "mă cert", pe Dumnezeu Îl "necăjesc cu nerușinare" în lupta mea pentru soarta oamenilor, dar în rezultatul final, oricare ar fi soarta întregii omeniri, a întregii lumi, a întregii făpturi, pe Dumnezeu eu iubesc cu singura adevărată, vecinică dragoste. De o mie de ori în sufletul meu s-a desfășurat o luptă încrâncenată, dar întotdeauna a biruit dragostea lui Hristos, astfel încât și eu într-o oarecare măsură pot repeta cuvintele Apostolului Pavel: Și eu încredințat sânt că nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici începătoriile, nici puterile, nici cele de acum, nici cele viitoare, nici înălțimea, nici adâncul, nici altă oarecarea zidire putea-va să despartă pre noi de dragostea lui Dumnezeu cea întru Hristos Iisus Domnul nostru (Rom. 8:38-39). Nu demult ți-am scris că am încetat să caut pe Dumnezeu. Singurul lucru pe care-l caut este, cumva, fie în cea mai mică măsură, să mă asemăn și să mă adaug lăuntric lui Hristos. Voiesc să știu măcar în parte, să cerc măcar în cea mai mică măsură cum El, Domnul, își trăia unirea dragostei către Dumnezeu și către om. Pentru noi, în hotarele acestei vieți, cele două porunci sânt într-o deplină discordie. Iubind pe Dumnezeu, slujindu-I, mă îndepărtez de la aproapele, uitându-l. Iubind pe aproapele, slujind lui, eu ori uit pe Dumnezeu, ori mă îndepărtez de El, ori chiar îi vrăjmășuiesc. Este pricina pentru care mă atrage în chip de nereținut către sine chipul neasemuitului Hristos, cel ce a împreunat și această și acea dragoste întru una, arătându-ne în ea legea veciniciei, adevăratei ființări. Nu caut acum o ființă vecinică, neînțeleasă, nedeslușită, impersonală a vreunui "Dumnezeu necunoscut"(2); Dumnezeu și vecinica ființă îmi sânt date sub forma cea mai învederată cu putință în Hristos. Pe acest Hristos îl caut eu, adică cu El a mă asemăna, pe El a mi-L însuși. Nu trec cu vederea nici un mijloc ce poate sluji unirii cu Hristos. Dar oare este cu putință a afla undeva în afara Bisericii o mai mare bogăție a unor astfel de mijloace? În Biserică îl am pe Dumnezeu întrupat, astfel încât pe Dumnezeu noi îl mâncăm și îl bem, prin Dumnezeu, prin Cuvântul Său noi răsuflăm. Cu numele Lui, cu Cuvântul Lui, cu Puterea Lui noi săvârșim Tainele, iar Tainele acestea nu sânt doar niște simboluri, ci cu adevărat realitatea. Este atât de vădit din toată experiența noastră. Trei lucruri nu înțeleg: 1) o credință adogmatică, 2) un creștinism nebisericesc, 3) un creștinism fără nevoință. Și aceste trei: Biserica, dogma și ascetica (adică nevoința creștină) sunt pentru mine un singur tot al vieții. Mie mi se pare nedrept a pretinde că în Biserică toate trebuie să fie "după gustul nostru". Atunci când vorbești despre îngustimea cadrelor confesionale, eu te înțeleg. Și eu de mii de ori am răbdat și rabd strâmtorări, dar le rabd pentru că de la Biserică am și darurile pozitive. Ascetica (adică nevoința și exersarea duhovnicească) este de nedespărțit nu numai de toate religiile cunoscute de istorie, ci și îndeobște de tot ce este cultură omenească. La temeiul a toată ascetica, neapărat se află o ideologie sau alta (dogmă). Fiecare religie - păgânism, iudaism, mahomedanism, pantheism, creștinism - își are propria cultură ascetică, deosebită de celelalte, iar această deosebire este condiționată de deosebirea în reprezentările dogmatice. Din "Nevoința cunoașterii lui Dumnezeu" (pp. 298-310) - Arhim. Sofronie Saharov Trad. din lb. rusă de Ierom. Rafail (Noica) Last edited by forever...; 15.09.2014 at 07:51:27. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cât de străin e duhul nostru triumfalist de lucrarea acestei smerenii lucide. Că smerenia e luciditate, tragică luciditate căreia omul nu îi poate supraviețui singur... |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iată, arhimandritul Sofronie definește problema sa foarte simplu, clar și veridic. Iar răspunsul este acela de a învăța de la Hristos, încercând să-L imităm... Cu dreapta socotință, atât de lăudată de părintele Nicolae de la Rohia, cu ajutorul Bisericii, căci cum să ne închipuim "un creștinism nebisericesc"... |
#10
|
|||
|
|||
![]()
1. Interesant ca ai atatia oameni in jur care stiu cate ceva despre Platon. Mai exista astfel de oameni? Si unde se mai invata azi despre Platon? Cine poate sa studieze filozofie...
Eu cred ca exista mult mai multi, daqr cu mult mai multi oameni care totusi stiu dogma crestina. Cred ca tu confuzi ceva: faptul de a cunoaste dogma si de a o trai si aplica. Sunt doua lucruri diferite. Sunt destui (si cred ca la ei te referi) oameni care refuza sa stie despre dogma crestina, altii care din diverse motive nu pot/sau nu vor s-o traiasca si aplice. De auzit au auzit ei despre ea. 2. Ii dau dreptate lui Iustin dar si lui Cezar partial. Exista impedimente reale de a cunoaste, mai precis de a intelege dogma. Pe de alta parte sunt intr-adevar acei (mai ales de la sate) care nu au scoala si totusi stiu multe despre credinta ortodoxa. Stiu de la biserica, de la slujbe. Este drept. Unii mai stiu sa citeasca si se uita in Biblie. Altii mai invata de parinti, rude etc. Inainte vreme (va amintiti de Creanga?) se facea cateheza serioasa si nu numai. Nu discutam aici daca sa se faca in scoala ore de religie, sau la biserica. Eu sunt pentru amandoua. Copiii pot sa invete la scoala. Adultii sa poata invata la biserica. Practica sa poata face toti in biserica. La sat si nu numai, exista si multa traditie, din generatie in generatie. Se perpetueaza lucruri eronate de cum sa faci aia si aia in biserica. La slujba de cutare se face asa, sau daca vine parintele acasa se face asa si etc. Stai acolo, te imbraci asa si nu altfel. Astea toate nu sunt scrise nicaieri si nici nu le stie nimeni explicatii, rost si origine. Daca ai o nelamurire si intrebi de ce se face asa, nu stie nimeni sa-ti explice. Ceea ce lipseste intr-adevar este o lamurire. Nu explica nimeni dogma, nu explica nimeni ce se intampla in credinta, nu explica nimeni niste reguli practice. Si atunci traiesti niste lucruri asa, de la bunica citire (cine a avut bunica pe langa el/ea), fara a intelege si simti cu adevarat credinta. Daca nu intelegi un lucru nu poti sa-l traiesti, sa-l apreciezi, sa-l aplici. 3. A sti dogma, credinta nu inseamna neaparat (zic eu) sa stii gramezi de scrieri cum spune pe buna dreptate Laurentiu, criptate. Ci pur si simplu a stii lucrurile esentiale si de bun simt, accesibile tuturor. Pai daca se intampla ca azi cu apostolii si Iisus le-ar fi vorbit numai in cuvinte si texte ab stracte si filozofice si tot felul de citate, plecau si apostolii si Il lasau si se alegea praful de Noua Lege. Asa El le-a vorbit simplu, ca de la egal la egal si i-a lamurit cu calm. 3. Ma refer un pic si la citatul de mai sus: "Trei lucruri nu înțeleg: 1) o credință adogmatică, 2) un creștinism nebisericesc, 3) un creștinism fără nevoință. Și aceste trei: Biserica, dogma și ascetica (adică nevoința creștină) sunt pentru mine un singur tot al vieții. Mie mi se pare nedrept a pretinde că în Biserică toate trebuie să fie "după gustul nostru". Atunci când vorbești despre îngustimea cadrelor confesionale, eu te înțeleg. Și eu de mii de ori am răbdat și rabd strâmtorări, dar le rabd pentru că de la Biserică am și darurile pozitive. " La primul punct nu stiu ce vrea sa spuna, daca se refera la a cunoaste scrieri, parinti, sinoade si etc., sau la a cunoaste pur si simplu esentialul. Pe urma unde scrie ca trebuie sa fie crestinismul bisericesc si cu nevointa? Crestinism bisericesc - inteleg ca se refera la slujbe in biserica si a merge la biserica. Dar nimeni n-a desfiintat crestinismul individual, rugaciunea de acasa si traitul individual. Credinta este foarte grea, este adevarat si asta deja este o nevointa. De ce trebuie altele in plus? Si de ce sa nu fie crestinismul dupa puterea omului? Nu dupa gust, dar macar dupa putere, ca sa fie accesibil tuturor. Nu cumva tocmai prin restrictii si reguli prea multe pierdem oamenii? Si unde apare crestinismul trait, social, iubirea de aproape (in citat si nu numai)?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
|