![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
IERTAREA - o perspectiva rationala budista
In sistemele religioase monoteiste, iertarea este poruncita de Creator. Duhul de manie din inima este schimbat cu un duh de blandete prin raportare la autoritate. Acest efort voluntar de tranzitie are la baza "intelegerea poruncii si necesitatea conformarii". -------------------- In budism, iertarea poate fi facuta avand la baza, inclusiv "intelegerea impermanentei fenomenelor". Un fenomen impermanent nu poate ramane acelasi doua cuante temporale succesive. In momentul in care fenomenul apare, acesta se dezintegreaza imediat. Un continuum este orice fenomen care se transforma suficient de subtil, astfel incat totusi sa permita mintii sa-l recunoasca sub aceeasi identitate in toate ipostazele sale. De exemplu, trupurile si mintile noastre sunt continuumuri. Acestea se schimba clipa de clipa, insa, totusi le recunoastem sub aceeasi identitate. Trupul nostru de astazi exista pentru ca trupul de ieri, la nivel microscopic, a incetat sa existe. Mintea, de asemenea, se schimba clipa de clipa. Persoana de ieri trebuie sa dispara pentru ca persoana de astazi sa poata exista. In conformitate cu Dharma, un fenomen ca sa fie functional trebuie sa fie in permanenta 'improspatat' - sa subziste prin mecanismul de dezagregare-agregare. ----------- Intelegerea profunda a impermanentei are un puternic impact asupra tuturor aspectelor vietii spirituale. In ceea ce priveste iertarea, putem concluziona ca agresorul si victima de ieri, intr-un mod subtil, au incetat sa mai existe. Nu mai sunt persoanele de astazi. Realizand impernanenta subtila, este usor sa constientizam ca noi insine dar si dusmanii nostri din trecut, in clipa prezenta suntem persoane ânou nouteâ. Din aceasta perspectiva, tinerea maniei este irationala. Iertarea vindecatoare.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 24.11.2014 at 23:26:59. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Bunatatea – pilonul de rezistenta
Nu putem vorbi de nicio religie care sa nu implice bunatatea, sub o forma sau alta. O anumita forma de credinta daca nu are in ea niciun strop de bunatate, de fapt, nu este o religie. Daca exista o scara spre cer, atunci intelegerea Bunatatii este intotdeauna prima ei treapta. Toate celelalte nu pot fi atinse fara Bunatatea dintai. ------------------------------- Oare Dumnezeu are o menire, o functie intrinseca? Care este de fapt menirea unui Dumnezeu? Functia esentiala a unui Dumnezeu este aceea de a da bunatati din bunatatea Sa. Acesta este un Dumnezeu. In crestinism vorbim si de aplicarea de “Pedepse”. Insa daca “pedeapsa” nu este o expresie a Bunatatii fundamentale aceasta isi pierde sensul rational. Iar daca pedeapsa este fara sens valoric atunci Dumnezeu inceteaza sa mai fie Dumnezeu. ---------------- Putem spune ca insasi Dragostea este tot o expresie a Bunatatii. In crestinism omul se umple de bunatatea Lui Dumnezeu - insa daca nu o revarsa asupra semenilor nu atinge maturitatea la care este chemat. Un om devine “Fiu al lui Dumnezeu” atunci cand revarsa aceasta Bunatate cu care este binecuvantat asupra tuturor fiintelor - atunci cand devine el insusi Izvor Viu pentru toate fapturile insetate. (“fiii lui Dumnezeu se vor chema”) ----------------------------- In crestinism relatia pozitiva cu ceilalti este evaluata exclusiv prin prima relatiei cu Dumnezeu. In budism, suplimentar, exista si un dramatism adiacent care alimenteaza nevoia de desavarsire. Fiecare faptura este perceputa ca o mama ratacita in bezna samsarei din cauza necunoasterii Adevarului. Mama, pentru ca orice faptura fundamental poarta in sine bunatatea sacrificiala a mamei. Daca in crestinism aspiratia fundamentala este unirea cu Cel Iubit, in budism este aceea ca prin aceasta unire sa fie intinsa o mana tuturor fapturilor ‘mama’ spre a fi salvate. Aceasta dorinta arzatoare de a se implica direct in salvarea fiecarei fapturi in budism se numeste bodhicitta. Este aspiratia primara care alimenteaza orice efort spiritual ulterior.
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti
Trebuie sa recunoastem ca este mai usor sa-L iubim pe Dumnezeu decat pe aproapele. Imaterialul, nevazutul este mai abordabil decat o persoana in carne si oase. Dumnezeu nu ne sacaie, nu ne jigneste, nu ne barfeste, nu ne inseala, nu fura de la noi. Dumnezeu, dimpotriva, ne iubeste. Cu aproapele lucrurile stau altfel, este alta poveste. Aproapele este dificil, uneori agresiv, nervos, arogant, alteori mincinos, sarlatan, nepriceput, ignorant. Insa, daca nu-l pot iubi profund pe aproapele, indiferent de lipsurile sale, ce fel de iubire este aceea pe care o port eu lui Dumnezeu? Este o iubire in adevar sau o iubire interesata? Este o iubire autentica sau o conformare de rutina? Oare este iubire, iubirea care este poruncita sau iubirea care asteapta obtinerea unui beneficiu la schimb (imparatia cerurilor)? ============================== De fapt, care ar fi ingredientul care catalizeaza o iubire spontana, naturala, puternica? Ordinul sau interesul propriu? Nici unul, nici celalalt. Iubirea sta in ochiul celui care priveste. Iubirea se aprinde printr-o anumita vedere, vederea unei anumite frumuseti, vederea unei anumite profunzimi. Daca aceasta lipseste, forma de iubire pe care o aratam nu este decat o umbra a celei adevarate. ======================= Noi ne iubim natural pe noi insine. Tinem la noi insine asa cum nu tinem la nimeni altcineva. Iubirea de sine este o forma de atasament spontana, nefortata. Nu este o traire care vine printr-un anumit fel de educatie religioasa, o porunca de genul iubeste-te pe tine insuti. O avem de-a gata, ne nastem cu ea. Este puternica, ne insoteste in fiecare miscare si decizie. ========================== De fapt, ce ar avea aproapele in mod special ca sa-l iubesc asa cum ma iubesc pe mine insumi? Aproapele are un eu, asa cum am si eu unul. Cum arata cele doua euri, al meu si al aproapelui, in adevar? In adevar nu exista distante intre euri. Desi la aratare eu si aproapele suntem separati, in adevar suntem uniti. In adevar, intre euri lipseste cu desavarsire orice interstitiu. Din pespectiva adevarului - nu este gresit sa afirm ca eu sunt in celalalt iar celalalt in mine. Deci nu este gresit sa consider ca aproapele, in adevar, este atat de aproape de mine ca de fapt nu sunt decat tot eu dar intr-o alta ipostaza. In adevar, ceilalti nu sunt decat tot reflexii ale propriului eu. Este ilogic sa lovesc aproapele, pentru ca de fapt ma lovesc pe mine insumi. Sau sa-l fur, pentru ca de fapt ma fur pe mine. Iubindu-l pe celalalt de fapt ma iubesc pe mine insumi. Salvandu-l pe celalalt de fapt ma salvez pe mine insumi. Daca undeva aproapele greseste, acolo gresesc si eu. Daca undeva aproapele sufera, acolo sufar si eu. Pentru a-l iubi pe aproapele ca pe mine insumi tot ce trebuie sa fac este sa ma vad pe mine insumi in ipostaza aproapelui. Sa ma recunosc in ochii celuilalt.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 07.12.2014 at 14:02:22. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
(2) Iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti
Porunca este sa-mi iubesc aproapele ca pe mine insumi, pentru ca aproapele, in adancul sau, sunt chiar eu insumi. Aproapele este oglinda mea. Cand ma uit atent la aproapele, in profunzime ma vad limpede pe mine insumi. Daca-l salvez pe aproapele ma salvez pe mine insumi in mod direct. Nu exista nimic intermediar intre mine si aproapele. Nu exista alt mecanism ascuns, alta fenomenologie de compensare a binelui facut. Il salvez si, minune, simt ca sunt salvat. Daruindu-i lui, de fapt imi daruiesc mie insumi. Eu sunt in celalalt. In adancul sau este eul meu. ======= In general, cand aproapele greseste eu nu simt ca greseala lui este greseala mea. Am senzatia ca sunt independent de ceilalti. Ca nu am nimic de a face cu actiunile lor. Sunt inclinat sa-i judec si sa-i urasc. Sau sa-i ignor. Nu sa plang cu jale si adanca parere de rau. Judecandu-i si urandu-i de fapt ma judec si ma urasc pe mine insumi. Ignorandu-i de fapt imi ignor propriile pacate care curg in lume. Pentru ca in inima fiecaruia de fapt acolo sunt eu. Iertandu-i, ma iert pe mine insumi. ============= Asa cum un parinte se recunoaste pe sine in copilul sau, asa si noi trebuie sa ne recunoastem pe noi insine in ceilalti. Cand celalalt se bucura - in adancul sau tresalta de bucurie eul meu. ============ Ii spunem lui Dumnezeu Tata, pentru ca ne recunoastem eul nostru in Eul Lui. Si El vede Eul Lui in eul nostru. Caci devenim desavarsiti numai atunci cand il privim pe Cel Desavarsit. Ce unime, ce usurare, ce bucurie!
__________________
Last edited by florin.oltean75; 08.12.2014 at 22:28:48. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
@FlorinOlteanu
Exista o identitate dar nu de tipul celei budiste care este o extrema defecta,cred.Nimeni nu-si va pierde propria identitate,dar intre egoismul extrem si pierderea identitatii din budism exista calea adevarata : pastrarea identitatii personale in unitatea firii umane.Dumnezeu a creat persoane unice si irepetabile imbracate in aceeasi fire.Ele impart aceeasi fire dar niciodata nu se vor confunda intre ele.Dumnezeu ne-a creat persoane si persoane vom ramane pentru totdeauna. Dragostea poate exista doar intre persoane distincte care nu se confunda,schimba,amesteca intre ele
__________________
http://creatie6zile.wordpress.com/ |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Desi suntem despreunati la aratare, inauntru suntem toti impreunati in Dumnezeu. De aceea, chipul nostru neschimbator, se afla in toti ceilalti. In Adevar, realizam ca suntem cu adevarat in ceilalti. Desi fiecare eu este unic, inauntru simtim ca suntem ca Unul. Frati in Duh. Expresii ale Monadei. Nerupte de Unul. Ce este identitatea? Toti parametrii care definesc "identitatea persoanei" asa cum o intelege mintea noastra actuala sunt instantiali, circumstantiali, trecatori. Doar Dumnezeu este nepieritor, necircumstantial, indisolubil. Omul care-si revendica o alta identitate decat cea in Dumnezeu, se afla "in tara straina." Nu ca se afla altundeva, ci ca intelegerea lui nu este inca matura sa vada Adevarul - identitatea sa neschimbatoare. -------- Iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti - este o instructiune care ne indeamna sa percepem similaritatea eului meu si a eului aproapelui. Ca cele doua inlauntru sunt legate. Sunt neameastecate si amestecate in acelasi timp - pentru ca in Duh nu mai exista aici-acolo ci doar acum.
__________________
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Florin, ce crezi despre cele trei "variante" pentru originea universului din cadrul religiei budiste? Te identifici cu vreuna dintre ele?
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Confunzi scopul cu mijlocul.Iubeste-ti aproapele nu devoaleaza ca tu ai fi una cu aproapele ci e un mecanism psiholigic ,o carja care sa ne ajute sa savarsim virtutea
__________________
http://creatie6zile.wordpress.com/ |
|