Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 27.11.2016, 17:19:52
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Travaliul de doliu
Mi se pare asa de ciudata denumirea.
Aici se numeste insotirea psihologica a persoanei in doliu.
Se insoteste persoana pe perioada necesara.

Ce mult mi-a lipsit si mie, de mai multe ori!
In tara nu exista asa ceva si este foarte necesar.
In general in tara nu exista preocuparea pentru sufletul omului.
Nu este nici o traditie in acest sens. Romanii nu cunosc asa ceva.
Este frica asta ca te considera nebun si te trimite la nebuni. Si nu mai scapi de acolo.

Aici ai ajutor psihologic in anumite situatii, chiar in mod automat: in caz de deces (al unei persoane apropiate), trauma (accident de avion, sau de munca), evenimente speciale, de forta majora (atacuri teroriste, sau acte de violenta), in caz de boala grava ( sa nu pici psihic).
Mai exista o situatie in care desi se cere si este util ajutorul psihologic, el se obtine mai greu - cuplurile, sau persoanele cu probleme de infertilitate, sau sarcini cu boli cromozomiale sau genetice ( cand sunt pusi in fata alegerii de avort).

Si eu consider foarte important si as fi avut personal mare de nevoie de asa ceva - ajutor psihologic al apartinatilor persoanelor cu diagnostic grav, de netratat, letal.

Ioan - poate tu stii de Elisabeth Kübler-Ross si cartile ei. Un preot roman drag mie mi le-a dat sa le citesc sa ma pot informa si ajuta. (vorbind de ajutor de la preot, nu numai prin rugaciune si slujba).
Ea s-a ocupat fix de aceste situatii - cum sa procedezi cu oameni grav bolnavi, pe moarte, sau paralizati, cum sa vorbesti cu ei, cum sa le spui diagnosticul in primul rand, cum sa comunici cu ei (cand nu pot vorbi si nici scrie), cum sa-i ajuti, cum poti fi ajutat tu insuti ca insotitor.
Este un domeniu foarte important. Cartile se adreseaza si personalului medical, si insotitorilor acelor pacienti si personalului de ingrijire.
Dar si unei categorii care la noi in ortodoxie nu exista si nu stiu cum s-o denumesc - sunt sa spunem similari duhovnicului, dar mai mult.
Apartin bisericii si au si o pregatire psihologica. Te ajuta in situatii din astea grele. Ajuta bolnavii in astfel de situatii, la pat.
La alte confesiuni exista. In germana se numesc "Seelensorger" - tradus cuvant cu cuvant inseamna "ingrijitor de suflete".

Si e mare nevoie de asemenea persoane/profesii.
Esti pus in situatii grele - sa ingrijesti un parinte sau un copil cu diagnostic grav acut sau cronic si uneori ani de zile (paralizii, demente, handicapuri) si pici pana la urma si tu.
Esti pus in fata unor decizii grele (coma, avort etc.).
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #2  
Vechi 27.11.2016, 21:02:13
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Pentru mine, postarea ta e foarte folositoare.
Mulțumesc, Sophia, pentru bunăvoința de a oferi unele detalii despre care nu aveam cunoștință.
Doamne ajută!
P.S. Încă mai ciudat ți-ar suna, poate, "munca doliului" - termenul franțuzesc, preferat de mine.....:) Sunt expresii foarte sugestive pentru ce vrea să fie doliul corect și sănătos parcurs.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 27.11.2016, 21:22:51
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Travaliul de doliu
Mi se pare asa de ciudata denumirea.
Aici se numeste insotirea psihologica a persoanei in doliu.
Se insoteste persoana pe perioada necesara.
Ambele denumiri sunt justificate.
Însoțirea psihologică evidențiază rolul terapeutului; este o expresie centrată pe ajutorul oferit de psiholog. Ne arată ce face el: însoțește/asistă pe cel aflat în suferință.
Travaliul/munca de doliu indică, însă, procesul clientului; se centrează pe participarea îndoliatului la procesul asistat de psiholog. Ne arată ce face clientul, sub îndrumarea și cu sprijinul psihologului: muncește, lucrează cu sine.
Împreună, cele două denumiri, cuprind ambele părți ale relației de întrajutorare, sugerînd cooperarea sau "împreună-lucrarea" dintre cele două persoane legate prin iubirea frățească, demnă de numele om.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 27.11.2016, 23:32:18
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Procesul terapeutic poate fi sintetizat astfel:

1. Ce este ceea ce simt?

2.De ce simt astfel?

3.Cum poate fi depasita trauma?

Dialogul cu un terapeut acelereaza procesul de conceptualizare - defineste mai bine starea, cauza si metoda. De unul singur este mai dificil; in anumite situatii este imposibila parcurgerea celor trei etape.

Reprimarea presupune evitarea primei etape si "agatarea" de alte componente psihice familiare care cadreaza cu normalitatea.

Cand socul este puternic reprimarea se instaleaza automat.

In principiu sunt doua metode terapeutice (ambele presupun recunoasterea si acceptarea starii de fapt):
1. mecanisme de compensare (ex. nadajduiesc in Inviere)
2. recunoasterea naturii non-inerente a evenimentelor, inclusiv cea a starii interioare/simtirii insasi.

Ca si in cazul bolilor fiziologice preventia este de preferat.

"Fericiti cei saraci in duh" / "Lasa totul si urmeaza-Ma"...
__________________

Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.11.2016, 03:39:45
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

]
Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul

In principiu sunt doua metode terapeutice (ambele presupun recunoasterea si acceptarea starii de fapt):
1. mecanisme de compensare (ex. nadajduiesc in Inviere)
2. recunoasterea naturii non-inerente a evenimentelor, inclusiv cea a starii interioare/simtirii insasi.

Ca si in cazul bolilor fiziologice preventia este de preferat.
Ce e asta nene, o tentativa de a "budhiza" si psihologia dupa vesnica melodie insirata si pe alte topice "e bun si crestinismul, da' budhismul e net superior"?

Citat:
"Fericiti cei saraci in duh" / "Lasa totul si urmeaza-Ma"...
Hehe, pai asta nu intra tot la "mecanisme de compensare"?

Ca in nici un caz nu intra la "recunoasterea naturii non-inerente a evenimentelor, inclusiv cea a starii interioare/simtirii insasi." - mantra care o repeti obsesiv fara sa o treci nitel prin filtrul ratiunii.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 28.11.2016 at 03:51:47.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.11.2016, 03:34:04
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
[
In general in tara nu exista preocuparea pentru sufletul omului.
Nu este nici o traditie in acest sens. Romanii nu cunosc asa ceva.
Corect. Si mersul la biserica si (poate) spovedanie e o fandoseala.
De o socializare, ca sa ne mearga bine, ca sa ne simtim importanti..
Tu.. poate.

Citat:
Este frica asta ca te considera nebun si te trimite la nebuni. Si nu mai scapi de acolo.
Dimpotriva, avem o cazuistica foarte buna despre nebuni periculosi, cu acte in regula, de care se roaga lumea sa fie internati si toti se spala pe maini.

Citat:
La alte confesiuni exista. In germana se numesc "Seelensorger" - tradus cuvant cu cuvant inseamna "ingrijitor de suflete".
Pai na, fac si ei ce pot..rebranduiesc un psiholog, ii dau o Biblie si cam asta e.

Citat:
Si e mare nevoie de asemenea persoane/profesii.
Esti pus in situatii grele - sa ingrijesti un parinte sau un copil cu diagnostic grav acut sau cronic si uneori ani de zile (paralizii, demente, handicapuri) si pici pana la urma si tu.
Esti pus in fata unor decizii grele (coma, avort etc.).

Si "profesionistii" astia ce fac? Iau raspunderea de pe umerii tai? Te ajuta sa mergi pe calea usoara in loc de cea morala?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 29.11.2016, 05:41:18
Anna Anna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2006
Religia: Ortodox
Mesaje: 890
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Travaliul de doliu
Mi se pare asa de ciudata denumirea.
"Jelirea" ?
__________________
"Daca cineva mi-ar fi dovedit ca Hristos sta in afara adevarului, si daca in realitate adevarul ar sta in afara de Hristos,atunci as prefera sa fiu cu Hristos si nu cu adevarul" (Dostoievski)

"Daca Dumnezeu nu exista atunci totul este permis" (tot Dostoievski)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 29.11.2016, 08:17:36
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Anna, am citit "Frații Karamazov" cu mulți ani în urmă, iar memoria mea este bătrână... Nu mai am cartea, nu am recitit capodopera aceea între timp, din păcate.
Dar atât cât rețin, citatul al doilea din semnătura ta este din filosofia lui Ivan Karamazov. Filosoful care înnebunește și care stă la taclale cu dracul.
Te rog să verifici în carte, de nu cumva afirmația citată de tine era folosită de Ivan pentru a demonstra că Dumnezeu nu există. Căci dacă, în lumea lui, Ivan întâlnea atâtea grozăvii - asta ar fi însemnat, pe cale de consecință logică, nimic altceva decât că Dumnezeu nu există...
E posibil, repet, să mă înșel deoarece sunt mulți ani de când n-am recitit cartea. Ți-aș mulțumi să verifici pentru mine: cine face acea afirmație, în ce context și în ce sens?
Mulțumesc,
Doamne ajută!
P.S. Poți să-mi spui, dacă va fi să cauți în carte, și părerea lui Alioșa despre această idee?

Last edited by ioan67; 29.11.2016 at 08:24:05.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 29.11.2016, 09:58:26
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.313
Implicit

Da, despre Ivan Karamazov e vorba. Ai reținut bine.
__________________
Știu, vom muri. Dar cîtă splendoare! (Daniel Turcea)
Reply With Quote
  #10  
Vechi 30.11.2016, 03:11:45
Anna Anna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2006
Religia: Ortodox
Mesaje: 890
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Anna, am citit "Frații Karamazov" cu mulți ani în urmă, iar memoria mea este bătrână... Nu mai am cartea, nu am recitit capodopera aceea între timp, din păcate.
Dar atât cât rețin, citatul al doilea din semnătura ta este din filosofia lui Ivan Karamazov. Filosoful care înnebunește și care stă la taclale cu dracul.
Te rog să verifici în carte, de nu cumva afirmația citată de tine era folosită de Ivan pentru a demonstra că Dumnezeu nu există. Căci dacă, în lumea lui, Ivan întâlnea atâtea grozăvii - asta ar fi însemnat, pe cale de consecință logică, nimic altceva decât că Dumnezeu nu există...
E posibil, repet, să mă înșel deoarece sunt mulți ani de când n-am recitit cartea. Ți-aș mulțumi să verifici pentru mine: cine face acea afirmație, în ce context și în ce sens?
Mulțumesc,
Doamne ajută!
P.S. Poți să-mi spui, dacă va fi să cauți în carte, și părerea lui Alioșa despre această idee?
Daaaaaa, este Ivan, Fratii Karamazov este cartea mea preferata, dar adevarul e ca si eu am citit-o tare demult, desi mai revad cateodata unele pasaje, si am cam uitat si eu. Va multumesc pt ca ati folosit cuvantul "capodopera" desi uneori mi se pare ca si cuvantul acesta e mic.

Al doilea citat din semnatura mea poate fi luat drept ateist si o minciuna, dar mie tocmai aceasta ironie si subtilitate imi place in citat, pt ca ascunde un adevar si e de fapt "anti-ateu" ca sa zic asa. Daca Dumnezeu nu exista, atunci cine si ce stabileste ce e bine si ce e rau? Totul devine relativ. Eu am binele meu, tu ai binele tau, poate ca sa omori totusi e bine, cine stabileste? Poate islamistii fac bine cand se arunca in aer si iau pe alti oameni cu ei, si poate nu exista diavol sau rautate, poate chiar nici macar nu vom afla niciodata Ce sens ar mai avea vreo valoare cand totul e relativ, si nu conteaza nimic. Daca sustinem asta, ne taiem noi singuri craca de sub picioare. Ba chiar, pentru mine e o mirare sa crezi asta si sa continui sa traiesti. Si totusi, traim, si nu numai ca traim, ci ne dorim un sens, si nu numai, ci chiar gasim o "lume morala" in noi, cum cica zicea Kant, ba chiar credem ca uite asta e bine, cealalta e rau, existenta "constiintei" cum spuneam inainte. Si atunci...cum sa traiesc pe Pamant si sa nu cred intr-un Dumnezeu al ordinii si nu al neoranduielii, macar sa sper ca exista... Cam prost explic :) dar oricum sper ca se intelege ideea.
Ateii nici macar nu-si dau seama ca de fapt si ei au "dumnezei" caci tocmai, omul nu poate trai ca si cum "totul este permis". Nici macar cel mai mare egoist nu poate trai asa, caci tot va stabili el regulile lui. Maca totul va fi permis pentru el insusi, dar nu si pt ceilalti.

Eu in acest citat vad speranta si ravna, si antiteza nihilismului pentru ca echivalentul lui pentru mine este "Eu nu imi doresc ca ca totul sa fie permis, deci imi doresc sa Il aflu pe Dumnezeu ca sa aflu oranduiala, rostul "

Am cautat si se pare ca reactia lui Aliosha la aceste vorbe apare dupa ce Ivan ii prezinta opera sa "Marele Inchizitor", ar trebui sa cititi dialogul lor dupa aceea.
Aliosha nu ii da un raspuns, ci il saruta pe Ivan, asa cum Hristos il sarutase pe Marele Inchizitor la sfarsitul poemului.

"The kiss burns in his heart, but the old man holds to his former idea"

Genial, genial

PS - Ce am cautat a fost doar pe net, pt ca am lasat cartea in tara.........
__________________
"Daca cineva mi-ar fi dovedit ca Hristos sta in afara adevarului, si daca in realitate adevarul ar sta in afara de Hristos,atunci as prefera sa fiu cu Hristos si nu cu adevarul" (Dostoievski)

"Daca Dumnezeu nu exista atunci totul este permis" (tot Dostoievski)

Last edited by Anna; 30.11.2016 at 03:19:44.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare