![]() |
![]() |
|
#71
|
|||
|
|||
![]()
A opta întrebare.
Este adevărat că Dumitru Stăniloae a afirmat că “ecumenismul este cea mai mare erezie a secolului XX” ? (în paranteză fie spus bucurând și întristând deopotrivă) Este adevărat că un ortodox autentic consideră citatele următoare o erezie și o minciună sfruntată ? “Lefegiii BOR îi smintesc, plătiți din banii noștri, ai contribuabililor, pe viitorii preoți, încă de pe băncile seminarului, inculcându-le falsuri pe bandă rulantă. Pomelnicul diferențelor “insurmontabile” dintre catolici și ortodocși, poate fi desființat printr-o informare cinstită. Caii de bătaie ai ortodoxismului biruitor rămân, în continuare, Imaculata Concepțiune; pâinea azimă; Filioque; infailibilitatea Papei. Orice creștin cât de cât luminat ezită înainte să de a înșira aceste așa-zise “piedici”.” “Ce deranjează în discursul aparent serios al politicienilor noștri sinodali este excesul demagogic. Se repetă niște slogane penibile, dar care prind la poporul “provoslavnic”, se invocă nu știu ce disensiuni teologice când, în fond, totul ține de orgolii și ambiții strict omenești, de ignoranță și, nu în ultimul rând, de încăpățânare prostească.” “Orice român trebuie să știe că invitarea Papei Ioan Paul al II-lea în România i s-a datorat exclusiv primului ministru al vremii, Radu Vasile, care a trecut cu o îndârjire vrednică de toată prețuirea peste “nietul” obstinal al lui Teoctist Arăpașu.” “BOR zace de peste o sută de ani sub o crustă enormă de aluviuni care n-au nicio legătură cu spiritul evanghelic și patristic.” Mai spune că fără bună-credință, credință simplă nu valorează cine știe ce. Ridicolă, pe de altă parte, este obsesia “ortodoxului” pentru “demascarea și distrugerea celuilalt”, a catolicului, în speță. (Citatele de mai sus sunt luate din cartea “Orthodoxie versus ortodoxie de Cristian Bădiliță, Editura Curtea Veche, 2009) Este adevărat că singurul argument pe care ortodocșii îl pun în calea ecumenismului este faptul că Biserica Ortodoxă este Unica, Sfântă Biserică a lui Christos și păstrează intactă învățătura apostolilor, spre deosebire de celelalte ramuri ale creștinismului care ar fi decât divagații ale cuvântului originar, de unde rezultă iarăși credință subsidiară că respectivii nu ar ajunge lângă Dumnezeu ș.a.m.d. ... ? |
#72
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Adevarul este unul si unitar/intreg (nu multe adevaruri relative cum ar crede omul crescut in spiritul materialismului stiintific). Orice modificare adusa adevarului, ii schimba esenta (calitatea lui de adevar, il transforma in minciuna). O unire a bisericilor implica compromisuri, deci o alterare a adevarului. Pe puncte, diferentele dogmatice intre ortodoxie si alte confesiuni, pot fi sustinute cu argumente biblice si din Traditie (cel putin, in cate probleme m-au interesat pe mine, perspectiva ortodoxa mi s-a parut mai buna, dar evident eu am inca mult de citit..). Confesiunile crestine care se bazeaza doar pe Scriptura, au renuntat la scrierile sf. parinti tocmai din cauza ca invatatura lor este in contradictie evidenta cu a acestora. |
#73
|
|||
|
|||
![]()
Aaaa, unde ajung "aceia"! De unde sa stim noi unde ajung? Dumnezeu cu mila.
Dar cred ca pe ei ar trebui in primul rand sa-i intereseze unde ajung. Si eu m-am intrebat daca ortodoxia este dreapta. Am citit, m-am informat.. cat am putut, cat am inteles. Eu am ajuns la concluzia ca da, ortodoxia este adevarata. Pe altii ce-i impiedica sa cerceteze? (Dar sa stii ca nici ortodocsii nu se considera mantuiti. De aceea a judeca ce se intampla cu altii este lipsa de smerenie, cred eu.) |
#74
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Orice asemanare cu diversele discutii actuale pe acest forum este, nu-i asa, o pura intamplare. ;-) Daca nu scrie in Biblie nu inseamna ca nu a ras. Nu putem decat specula, evident. Ce zice Noessisaa este adevarat despre spitale. As mai adauga: Eu stiu din proprie experienta ca se pot face glume cand esti bolnav grav si chiar in pericol de moarte, si poti si sa razi de asta (chiar cel de aproape drag poate). Daca nu intelegi, Anca, nu iti pot explica. In plus, da, El vedea tot raul si toata suferinta, dar fiind Dumnezeu vedea si tot binele si manturiea si Imparatia. Care castiga. Invierea se vede din persopectiva crucii. Deci..
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#75
|
|||||||
|
|||||||
![]() Citat:
O sa caut iar sursa sa o pun si aici. Aceasta afdirmatie care se gaseste peste tot este dintr-un interviu dubios, care nu apare decat pe internet si cuprinde si alte greseli. Nu este nici stilul parintelui Staniloae sa vorbeasca in acest fel. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Sau daca vrei, se poate critica orice biserica locala si se pot gasi lucruri care sunt impotriva spiritului evanghelic si patristic, precum se pot gasi si lucruri care sunt conforme.. din fericire. Citat:
Citat:
Antiecumenistii sunt chiar mai duri decat atat, unii dintre ei, dar exista ortodocsi care cred in rostul miscarii ecumenice si considera ca si ceilalti crestini au pastrat multe lucruri bune si adevarate desi da, in general ortodocsii considera ca ei au pastrat cel mai bine credinta apostolica. Eu fac parte dintre cei care sprijina miscarea ecumenica (s-a discutat mult dxespre asta in topicul 'Argumente pentru miscarea ecumenica'..) si cunosc multi altii. BOR participa activ la ea, si episcopii sunt de acord, exista in Romania insa din cate vad o miscare anti, care vine din anumite medii calugaresti.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#76
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Raspunsul meu vine numai in completare, si nici nu sint prea convins ca nu intervin gratuit, la cele spuse de anna21. |
#77
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mindria vine de la diavol si te face sa negi Creatorul punind in loc teorii iluzorii. Stiinta nu-ti ofera un raspuns cu privire la originea lumii si a vietii, ci “speranta” intr-un astfel de raspuns prinzindu-te intr-un alt sistem religios care iti confera mai multa libertate aparenta si care iti hraneste copios mindria punind omul in locul lui Dumnezeu. De-aici se iese insa foarte greu, numai dupa ce inaintezi in viata, si doar cel care ajunge sa inteleaga lovindu-se de greutati cit de neputincios este omul, si cel care descopera studiind cit de caraghioase sint pretentiile lui de a intelege lumea, si cel care vede ca viata se termina si ca el si-a pus speranta in lucruri desarte. Cu alte cuvinte, numai dupa ce inveti ce inseamna umilinta. Trecerea prin lume se face dupa regulile lui Dumnezeu. Ai liberatatea de a nu le accepta sau chiar de a-l refuza pe Dumnezeu, dar aceasta liberatate nu vine gratis. La incheierea socotelilor va trebui sa platesti pentru ea. Poti sa-ti spui ca nu-i adevarat, dar ar fi bine sa te gindesti de doua ori inainte de a-ti asuma riscul atita timp cit tu nu pui in loc nimic concret, doar niste iluzii (in locul altor iluzii, daca vrei, daca te ajuta, in prima instanta). Poti, de asemenea, sa-ti irosesti viata incercind toate religiile pamintului, dar ar fi o mare risipa pentru ca tu te-ai nascut cu darul primului nascut: portile cerului ti-au fost deschise prin botez si ai Biserica ca sa inveti Adevarul si sa iti lumineze calea. Tot ce-ti trebuie e doar umilinta ca sa accepti si sa pornesti descult la drum. Intrebi cum poate spiritul sa simta arsura focului. Nu cred ca durerea este de natura fizica la inceput, dar lipsa lui Dumnezeu il va face oricum sa sufere cumplit. La inviere si sufletele celor condamnati prin judecata particulara sint reintrupate, dupa care se intorc in iad in trup, iar durerea va fi si fizica de asta data. Influente pagine exista. Unele sint inofensive, altele sint condamnate de Biserica. Paginii cind s-au crestinat aveau obiceiurile lor impamintenite poate si de mii de ani si nu trebuie sa mire ca unele s-au perpetuat, mai ales acolo unde nu exista credinta puternica. Iar daca te referi la "influente" in credinta, gen Mithras, acelea sint supozitii fara fundament serios si, dupa parea mea, nu merita sa-ti pierzi vremea cu ele. Mai spui si ca "dogma a fost dictata direct de Duhul Sfint", insa gresesti. Dogma se bazeaza pe Sfinta Scriptura si pe consensul scrierilor Sfintilor Parinti care au fost inspirati de Duhul Sfint. |
#78
|
|||
|
|||
![]()
@Fani71
Citatele sunt scoase din diferite capitole ale cărții și le/am ales pe aceste deoarece sunt foarte pertinente și univoce. Poate că scoase din context (ul care le susținea) pot părea dure și grave. Nici eu nu înțeleg prea bine unde bate ideea autorului, însă cred că se referă la faptul că diferențele dintre catolici și ortodocși nu sunt deloc “insurmontabile” cum se predă în școlile de profil din România (seminarii și facultăți), ci mult mai laxe, pentru că reprezintă niște adăugiri făcute de oameni de/a lungul timpului și deci nu este ceva de neînlăturat. Dar nici ortodocșii să nu reclame la adunările ecumenice că vor ecumenism însă exclusiv pe “scheletul” doctrinei lor, să fie puțin mai îngăduitori, mai toleranți, să nu ridice din start zidul “dacă nu ca noi, atunci nu”, căci catolicii nu cred că s/ar opune dacă ar trebui să renunțe la câteva din aceste “neconcordanțe” dacă finalitatea ar fi reunificarea Bisericii, doar atât noi, cât și ei credem în același Dumnezeu, suntem într/un fel frați (vitregi ar spune unii), iar Dumnezeu s/ar bucura să vadă un pas sincer în reîntâlnirea copiilor Săi demult pierduți. Asta cred că a fost ideea autorului. A noua întrebare: Este adevărat că prin misionarism (a răspândi religia în patria celor care nu o au), creștinii consideră că urmează voința lui Dumnezeu, deși de/a lungul a peste o mie de ani misionarismul a îmbrăcat următoarele forme: la început creștinismul a fost răspândit de romani, când Constantin l/a declarat religie oficială, apoi a urmat războaiele cruciaților, apoi faptele conchistadorilor și a alor invadatori, și în cele din urmă activitatea coloniștilor europeni – toate aceste acțiuni misionare fiind însoțite strâns de moartea multor oameni ? |
#79
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Daca par.Staniloaie a afirmat asta , desi nu prea cred , nu trebuie sa consideram ca este si folositor pentru noi. Mantuirea este o problema personala ,cand vor veni vremurile vor trece neamuri intregi la ortodoxie fara atata discutie si tratative cu alte credinte. Par.Arsenie Boca spunea ca la crestini ,si aici inteleg ca se referea la ortodocsi ,faptele sa vorbeasca. Pai cum sa vorbeasca faptele daca noi ne pierdem in discutii sterile si interminabile cu alte confesiuni ? Par.Staniloaie incerca sa ii aduca pe catolici la ortodoxie ,sa ii faca sa renunte la anumite erezii .Era un idealist si probabil ca varsta isi spunea cuvantul. Ma gandeam la Valeriu Gafencu ,el spunea in inchisoare sa nu cumva sa inlocuim ateismul cu ceva mai rau ,care te macina pe dinauntru ,adica ecumenismul. Pe de alta parte din ce spui tu ,ca sprijini miscarea ecumenica ,eu inteleg tu ca vrei ca ortodoxia sa se schimbe dupa buna voie a altor credinte ,ghiveciul ecumenic ,cum spunea un calugar la manastire. Ortodoxia a durat 2000 ani ,nu vad pentru ce atatea intalniri cu alte credinte ,nu tocmai pentru a o distruge ,pentru a introduce o biserica universala ? |
#80
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Apoi, lucrul cel mai important, te rog sa observi, ca pe cei care au raspandit credinta dupa inviere i-a chemat Dumnezeu. Nu a fost initiativa lor personala. Ci Dumnezeu i-a ales si i-a trimis in lume, ceea ce inseamna ca a fost cu ei permanent, iar cuvintele lor au fost date de Sf. Duh (nu au vorbit de la ei). Noua ni se cere pocainta si smerenie in primul rand. Daca mie mi se nazare ca stiu ceva (da, chiar cazul de fata!) si ma apuc sa invat pe altii crezand ca fac bine, deja am cazut in mandrie. De asemenea, te rog sa observi ca ortodocsii NU au facut cruciade si "misionariat" cu forta. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Minunile ortodoxiei pentru ora de religie | spre_rasarit | Sectiune dedicata profesorilor de religie | 43 | 21.03.2014 19:21:41 |
O alimentatie corecta | ovidiu b. | Generalitati | 469 | 26.07.2013 19:03:38 |
Chemare la rugaciune individuala pentru conversia la credinta a dusmanilor ortodoxiei | spre_rasarit | Generalitati | 45 | 21.07.2011 01:23:02 |
care varianta e corecta? | victortiti89 | Generalitati | 76 | 16.06.2011 17:14:43 |
Bun simț si intelegere | I.Calin | Generalitati | 7 | 24.08.2010 20:10:13 |
|