Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 07.12.2009, 21:13:07
Danut7 Danut7 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.543
Implicit

Citat:
În prealabil postat de valy72001 Vezi mesajul
Sper sa te ajute contextul istoric, cultural si spiritual in a intelege de ce a inviat.

Elisei a murit, și a fost îngropat. În anul următor, au intrat în țară niște cete de moabiți. Și, pe când îngropau un om, iată că au zărit una din aceste cete, și au aruncat pe omul acela în mormântul lui Elisei. Atingându-se de oasele lui Elisei, omul acela a înviat și s-a sculat în picioare.”

Cazul nu are nici o legătură cu rugăciunea pentru morți, ci ar fi un presupus precedent pentru cultul moaștelor. Trebuie însă observat că, deși Biblia vorbește foarte frecvent despre moartea oamenilor sfinți și nesfinți, atât înhumarea cât și semnificația faptului sunt descrise lapidar, simplu. Elisei a murit și a fost îngropat. Așa se întâmplă, de la vlădică până la opincă. Niciunul dintre sfinți, profeți etc. nu se duce la moarte în rai, toți merg la groapă. Până și vrăjitoarea spiritistă din Endor știa că Samuel se dusese în pământ. (A, stai că mi-am adus aminte. Teologia tradiționalistă învață că abia de la moartea lui Iisus au fost eliberați din Hades sfinții din vechime. Dar în acest caz, cum se face că singurii sfinți care au fost luați la cer în mod direct, nu prin moarte [Enoh și Ilie], sunt din Vechiul Testament ?).

Bineînțeles că răsplata dată de Dumnezeu are legătură cu sfințenia și vrednicia caracterului. Nu întâmplător unii au fost înălțați la cer fără moarte, din mijlocul generației lor. Vreau să spun că erau oameni drepți, care „umblau cu Dumnezeu”. Dar nu vreau să spun că răsplata aceasta îi ridică mai presus de alți sfinți care au murit. Iisus a murit, și cei mai mulți au murit și mor, indiferent de cauza morții. Aceasta nu-i așează pe o treaptă inferioară. Elisei, spune Scriptura, a primit „o îndoită măsură din duhul” lui Ilie, și a făcut mult mai multe minuni decât Ilie, totuși nu s-a înălțat mai repede la cer decât maestrul său profet, ci a murit, și încă lovit de o boală (2Împ/4Rg 13:14a). Prin el, Dumnezeu luminase și educase un popor întreg, continuând misiunea lui Ilie, ca să se întoarcă la Dumnezeul adevărat, părăsind cultele și superstițiile populare.

Existau însă nu puțini care respingeau pe profeți. În urma lui Elisei, tinerii cântau batjocoritor: „Hai urcă și tu la cer, chelbosule!” Când s-a îmbolnăvit Elisei, aceștia au putut spune: „Vedeți cine este acest om? Zice că a vindecat pe alții, iar el este lovit de Dumnezeu cu boală!” După ce a murit, batjocoritorii au putut continua: „A înviat pe alții, dar pe sine nu se poate învia!”
Sper că observi frumusețea tainică a acestui episod, care devine tipologic. Nu știu dacă altcineva a observat valoarea prefigurativă a personalității lui Elisei, dar înțelegerea mea este că Elisei este un tip al lui Christos. Observă corespondența: A fost precedat de Ilie, care este în multe privințe, tipul lui Ioan Botezătorul; numele lui ebraic Elișa‘ (Dumnezeu mântuiește) este echivalent cu numele lui Iisus (Ioșu’a = Iahwé mântuiește). A făcut multe minuni, chiar și învieri. Era din nord, „galileean” etc. Și în fine, a murit în suferință, ca orice păcătos.

Minunea făcută de oasele lui Elisei este răspunsul lui Dumnezeu la atitudinea batjocoritoare a contemporanilor. Nu este nici o urmă de cult acolo. Totul se petrece în grabă, intervine panica generată de invadatori, mortul s-a atins de oasele lui Elisei din întâmplare, miracolul nu se datorează credinței nimănui, fiindcă niciunul din cei prezenți nu se așteptaseră la așa-ceva. Ceea ce este însă mai interesant, și pentru mine este normal, minunea nu este exploatată altfel decât menționată ca o notă de subsol într-o cronică națională. Nu s-a fixat locul acela ca loc sacru, de pelerinaj, nu s-a construit acolo un mic templu, nu au fost transportate oasele profetului prin toată țara, nu s-au închinat la ele, etc.

Dacă eram în locul lor (!), îmi aduceam și eu morții să se atingă de Elisei. Aș fi cumpărat toate grotele mortuare din zonă, ca să mă asigur că am monopol asupra profetului și că nimeni nu ia o așchie din oasele lui, pentru concurență. Ar fi fost o mare afacere, și ca evreu m-aș fi priceput de minune. Dar n-a fost nimic de acest gen. La drept vorbind, dacă puterea de viață ar fi fost în (meritu)oasele bunului profet, întrebarea este de ce n-a înviat el însuși? Sau, mai degrabă, de ce s-a îmbolnăvit și de ce a murit? Și de ce a trebuit îngropat, așa cum se face cu orice cadavru al oricărei ființe de carne? Nu se spune că oasele îi erau parfumate, diferite de ale altora. Când Iisus vorbește despre religia fariseilor, le reproșează tocmai preocuparea pentru mormintele profeților, în timp ce ei suceau învățăturile lor (Mt 23:29-32; Lc 11:47-48), iar oasele morților, fără distincție, Iisus le numește ca orice evreu: „oase spurcate”:

Mt 23:27 „Vai de voi, cărturari și farisei ipocriți! Sunteți ca mormintele văruite, care, pe dinafară se arată frumoase, iar pe dinăuntru sunt pline de oasele morților și de toată spurcăciunea.” (cf. Lv 22:4)

Profetul Hagai arată că prin atingerea de un mort (fără distincție), nu te contaminezi de sfințenia sau de păcătoșia lui, ci devii necurat. Se cerea un ritual de curățire pentru aceasta, iar preoții nu aveau voie să se atingă de morți, pentrucă ei trebuiau să slujească. Dacă cineva s-ar fi atins de un mort și apoi s-ar fi atins de lucrurile sfinte, prin aceasta spurca lucrurile sfinte și făcea un păcat de moarte (Hag 2:13; cf. Lv 21:1-4.10-11; Nu 19:13.16-20; Ez 44:25-27). Religiile păgâne, inclusiv cele greco-romane, nu aveau asemenea „tabu-uri” și „prejudecăți”. Dumnezeul lu Israel este Dumnezeul cel Viu, dar cei care preferau fantasmele, au avut întotdeauna în centru religiei cultul morților. Chiar și divinitățile lor, în multe cazuri erau suflete ale morților / strămoșilor cărora li se închinau.
Tu nu esti prost, asta daca postul iti apartine , pacat ca esti acaparat de niste erezii.Spre deosebire de fratii tai adventistii pot sa zic ca nu esti la fel de mort spiritual ca ei.Nu stiu de ce dar cred ca am mai vazut postul asta pe undeva, mi-e familiar.Nu cumva a mai fost postat si de alti adventisti?Oricum din formularea postului reiese faptul ca nu crezi in viata de dupa moarte.Ce pot sa-ti spun , cum putea ceva spurcat cum sunt "cadavrele" sau ramasitele unui mort sa invie pe altcineva din morti?Nu vezi ilogica si irationalul.Faptul ca toti murim e un fapt confirmat de natura si de Sf Scriptura.Toti stiau ca se duc in Locuinta Mortilor, care atentie e mai mult decat un simplu mormant.Vezi si credinta iudeilor cu privire la viata de dupa moarte.Patriarhul Iacov spune ca se va cobori in locuinta mortilor la fiul sau.La fel si David si Solomon , vorbesc de locuinta mortilor, impreuna cu proorocii si cu dreptii VT.De Locuinta Mortilor si de Adanc.

Uite ce zice Solomon in Pilde
"Iadul și adâncul sunt cunoscute Domnului, cu atât mai vârtos inimile fiilor oamenilor."
"Iadul și adâncul nu se pot sătura, tot așa și inima omului e de nesăturat."

Dreptii Vechiului Testament aveau nadejdea vietii si dupa moarte si speranta rascumpararii din pacat.Despre drepti cand se vorbea in VT se spunea asa : s-a adaugat la casa lui, sau s-a adaugat la poporul lui.Tot Solomon vorbeste de viata pe pamant ca ceva trecator, ca un drum , ca o desartaciune, el vorbeste de tot ce se "intampla sub soare".Daca el vorbeste de lumea asta ca de ce se intampla "sub soare" , inseamna ca mai este si alta lume care nu este "sub soare".Toti dreptii VT tindeau spre o lume mai buna, spre o nadejde si isi cautau lor patrie, erau calatori pe pamant,dupa cum spune si Pavel.Iar la patria aceasta au fost adusi prin Hristos-ca sa nu ia ei fagaduintele fara noi- de Cel ce a venit la vreme , nascut din femeie sa le implineasca nadejdile.

Mai de preț este un nume bun decât untdelemnul cel binemirositor și ziua morții decât ziua nașterii. Eccl7:1

La moartea omului drept rămâne nădejdea, iar la moartea celui păcătos piere nădejdea.11:7
Nădejdea celor drepți este numai bucurie, iar nădejdea celor păcătoși sfârșește în rău.Pilde 10:28
Cel ce își pune nădejdea în inima lui este un nebun, iar cel ce se conduce după înțelepciune, acela va fi mântuit. Pilde 28:26

Last edited by Danut7; 07.12.2009 at 21:15:58.
 



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Vorbirea in limbi la penticostali... lacrimi Secte si culte 2217 03.04.2012 13:35:20
Ce ziceti de calugarul care a trecut la penticostali? Raul Ortodox Secte si culte 120 28.05.2011 01:21:11
Despre Penticostali, Baptisti, Adventisti danyel Secte si culte 741 11.08.2010 21:37:50