Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #511  
Vechi 11.12.2009, 17:54:43
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Am găsit două articole ce se referă la această chestiune, mie mi s-au părut relevante:

Petru a învățat să… învețe

"Iată pe Petru, care s-a lepădat de Domnul său. După ce a căzut și a fost convertit, Domnul Isus i-a spus: „Paște mielușeii Mei”. Mai înainte ca picioarele lui Petru să alunece, el nu avea spiritul blândeții cerut pentru a hrăni mielușeii; dar după ce a devenit sensibil față de propriile sale slăbiciuni, el a știut cum să învețe pe cei greșiți și căzuți; el a putut ca să se apropie de ei cu o simpatie plină de blândețe și a putut astfel să-i ajute." (H.S. p.121)


Adevărata refacere ajunge la rădăcini

"Petru nu a uitat niciodată scena dureroasă a umilirii Sale. El n-a uitat că s-a lepădat de Domnul Hristos și a gândit că, de fapt, nu era un păcat prea mare. Totul era pentru ucenicul greșit dureros de real. Durerea, necazul său pentru păcatul comis era așa de apăsător, de intens cum a fost și lepădarea sa. După convertirea sa, vechile declarații nu au mai fost făcute în spiritul și modul vechi….
De trei ori, după învierea Sa, Domnul Hristos a încercat pe Petru: „Simone, fiul lui Iona”, a spus El, „Mă iubești tu mai mult decât aceștia?” „Da, Doamne”, Ii-a răspuns Petru, „știi că Te iubesc”. Isus i-a zis: „Paște mielușeii Mei”. I-a zis a doua oară: „Simone, fiul lui Iona, Mă iubești? „Da, Doamne”, I-a răspuns Petru, „știi că Te iubesc”. Isus i-a zis: „Paște oițele Mele. ” A treia oară i-a zis Isus: „Simone, fiul lui Iona, Mă iubești?” Petru s-a întristat că-i zisese a treia oară: „Mă iubești?” Și i-a răspuns: „Doamne, Tu toate le știi, știi că Te iubesc. Isus i-a zis: Paște oile Mele!”
Această întrebare cercetătoare de inimă era necesară în cazul lui Petru și este necesară și în cazul nostru. Lucrarea de refacere , renaștere nu va fi niciodată deplină dacă nu se ajunge până la rădăcina răului. Din nou și din nou mlădițele au fost tăiate, în timp ce rădăcina de amărăciune a fost lăsată să răsară din nou și să mânjească pe mulți, dar trebuie ajuns până la profunzimile ascunse ale răului, sentimentele morale trebuie judecate și judecate din nou în lumina prezenței divine. Viața zilnică va da mărturie dacă lucrarea este reală sau nu.
Când pentru a treia oară, Domnul Isus a spus lui Petru: „Mă iubești?” cercetarea a ajuns până în centrul sufletului. Judecându-se singur, Petru a căzut pe Stâncă, spunând; „Doamne, Tu toate le știi; știi că Te iubesc. ”
Aceasta este lucrarea ce stă înainte fiecărui suflet care a dezonorat pe Dumnezeu, și a întristat inima Domnului Hristos, prin tăgăduirea adevărului și a neprihănirii. Dacă sufletul ispășitor îndură acest proces al încercării, și eul nu trezește la viață pentru a se simți rănit și insultat, jignit de această punere la probă, cuțitul probator va descoperi că sufletul este în adevăr mort față de eu, dar viu pentru Dumnezeu.
Unii fac afirmații că, dacă cineva, un suflet se poticnește și cade, el nu poate niciodată să mai recâștige poziția de mai înainte; dar cazul din fața noastră contrazice acest lucru. Mai înainte de tăgăduirea sa, Domnul a spus lui Petru: „După ce te vei întoarce la Dumnezeu, să întărești pe frații tăi. ” Încredințând slujirii sale sufletele pentru care El Și-a dat viața, Domnul Hristos a dat lui Petru dovada cea mai puternică a încrederii Sale în refacerea sa. Și el a fost însărcinat să hrănească nu numai oile, ci și mielușeii – o lucrare mult mai lungă și mai delicată decât lucrarea ce i-a fost dată până atunci. Nu numai că el trebuia să prezinte cuvântul vieții altora, dar el trebuia să fie un păstor al turmei." (YI, 22 dec. 1898)
Si eu le gasesc relevante. Sunt pline de semnificatii. Eu as mai
adauga inca una care, dupa parerea mea, va fi foarte greu de
digerat pentru foarte multi. Risc totusi sa o dau. Mai intai cateva
explicatii. Asa cum am mai precizat capitolul 21 din Ioan este nu
numai o istorisire ci si o profetie. Iisus ne arata chiar in aceste
pasaje ca PRESTIE viitorul. Prestie ruperea unicei Sale Biserici in
trei parti: doua mai vechi, BO si BC (oile) si o parte mai noua,
celelalte care s-au desprins dupa 1500 (mieluseii). Deci doar o
prestie, nu o provoaca pentru Iisus doreste sa fim una. El stie
ca din lipsa noastra de iubire, noi ne vom separa. Si insista cu
avertismentul iubirii. Sa avem grija sa nu cadem din iubire. O sa
vedem si mai departe.
Dar deocamdata sa vad reactiile. Nu va grabiti cu reprosurile,
incercati mai intai sa adanciti ipoteza. S-ar putea sa schimbe
multe in relatiile noastre. Macar sa nu ne mai incrancenam.

Cele bune.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #512  
Vechi 11.12.2009, 21:14:56
macsim
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Mi-e teama ca suntem intr-o mare confuzie si intr-o alunecare periculoasa. Cele mai multe discutii se poarta in jurul "care cale e mai adevarata si mai buna si mai singura si mai unica etc". Punem in aceste discutii accentul pe biserica, facand din ea singura si adevarata cale a mantuirii, indiferent cum se numeste biserica respectiva. Unde este Hristos in toate acestea?

El a spus despre sine "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata ... Si nimeni nu ajunge la Tatal decat prin Mine".

Nu printr-o biserica sau alta, prin vreun cult sau altul, prin Sfanta Taina sau prin nu stiu care Sfant sau Prooroc sau pastor sau orice altceva ar fi acolo pus... Ci prin EL ... NIMENI inseamna NIMENI... nici ortodox, nici penticostal, nici adventist, nici carismatic ...

Acum, interesant ar fi de aflat ... ce inseamna sa ajungi la Tatal prin Hristos ?
Reply With Quote
  #513  
Vechi 12.12.2009, 09:31:29
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de macsim Vezi mesajul
Mi-e teama ca suntem intr-o mare confuzie si intr-o alunecare periculoasa. Cele mai multe discutii se poarta in jurul "care cale e mai adevarata si mai buna si mai singura si mai unica etc". Punem in aceste discutii accentul pe biserica, facand din ea singura si adevarata cale a mantuirii, indiferent cum se numeste biserica respectiva. Unde este Hristos in toate acestea?

El a spus despre sine "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata ... Si nimeni nu ajunge la Tatal decat prin Mine".

Nu printr-o biserica sau alta, prin vreun cult sau altul, prin Sfanta Taina sau prin nu stiu care Sfant sau Prooroc sau pastor sau orice altceva ar fi acolo pus... Ci prin EL ... NIMENI inseamna NIMENI... nici ortodox, nici penticostal, nici adventist, nici carismatic ...

Acum, interesant ar fi de aflat ... ce inseamna sa ajungi la Tatal prin Hristos ?
Draga macsim, ma bucur ca sunt crestini care gandesc astfel.
Intru totul de acord cu tine. Ba as adauga ca insusi Hristos ne
arata care este aceasta cale: CALEA IUBIRII. Iubirea de Hristos
si iubirea de aproapele. Alta nu e.
Chiar Mantuitorul ne avertizeaza de nenumarate ori in acest special
capitol 21 de importanta iubirii. Iubirea in acest capitol e personificata
in persoana evanghelistului iubit Ioan. Referirile la Ioan se pot talcui
ca referiri la iubire. Singura iubirea Il recunoaste pe Domnul de pe
tarm si singura iubirea nu va cadea pana la a doua venire a Lui.
Domnul nostru prestie slabiciunile si caderile noastre si ne avertizeaza
ca dintr-o singura Biserica ne vom separa in trei. Noi ne uram intre
noi si ne razboim inutil, dar nu stim cum ne priveste Domnul nostru,
SINGURUL JUDECATOR.
Doamne ajuta-ne TU si lumineaza-ne sa redevenim iarasi UNA!
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #514  
Vechi 12.12.2009, 17:47:19
bretanion bretanion is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 05.12.2009
Mesaje: 6
Implicit multor sectanti nu le va placea ce scrie Sf Ignatie Briancianinov

multor sectanti nu le va placea ce scrie Sf Ignatie Briancianinov, imi pare rau pt ei, dar o fac spre binele lor vesnic...cititi cu atentie totul pana la capat.

DESPRE FAPTELE BUNE
ALE CELOR DE ALTĂ CREDINȚĂ
DESPRE MÂNTUIREA
NEORTODOCȘILOR
X
Sfântul Ierarh Ignatie Briancianinov
www.mirem.ro
2
Mulțumim
Prea Cucernicului Părinte Theodoros
Zisis, distins profesor al Facultății
de Teologie Ortodoxă din Tesalonic,
pentru bunăvoința de a ne acorda
dreptul și binecuvântarea publicării
acestei lucrări apologetice, spre
slava Bisericii Ortodoxe de
pretutindeni.
3
CUVÂNT ÎNAINTE
stăzi Ortodoxia zace sub puterea celui
rău, zbătându-se în agonia veacului celui
de pe urmă, clătinată de vrăjmașii cei din
afară și vândută de slujitorii cei
dinăuntru.
Trăim vremuri despre care au proorocit
dumnezeieștii Părinți ai Ortodoxiei, vremuri de apostazie
vădită și tăinuită, vremuri în care, precum oarecând în
vechiul Babilon, la fel și astăzi, omenirea își temeluiește
așezământ din fărădelege, împotrivindu-se lui
Dumnezeu și sfinților Săi. Creștini, apostați, eretici,
păgâni și atei, se adună spre a înălța un nou turn:
ecumenismul, iubirea, pacea, unitatea, toleranța,
comunicarea, etc. deopotrivă cu inovațiile aduse de
Biserică, sunt cărămizile și schelăria acestuia. Arhitecții
A
4
sunt diavolii, slujiți de calfe și zidari destoinici:
întâistătătorii laici și religioși ai popoarelor, împreună cu
ierarhii lui Hristos: patriarhi, mitropoliți, episcopi.
Cine se ridică împotriva acestora, cine se încumetă
să surpe turnul? Prea puțini, ca să nu spunem, aproape
nimeni. Printre cei puțini se numără, iată și Sfântul ierarh
Briancianinov, care vădind minciuna și înfruntând erezia,
se arată vrednic mărturisitor și urmaș al Sfinților Părinți,
din vechime, care n-au zăbovit a îndrepta și a mustra cu
bărbăție, atunci când ortodoxia era în primejdie.
Astfel cuvântul Sfântului Ierarh, în această vreme
a tăcerii cu orice preț, se dovedește a fi certare și rușine a
păstorilor ecumeniști din Biserică, mustrare și îndemn la
mărturisire pentru cei temători și îndoielnici.
Căci, observăm cu îngrijorare că bună parte din
duhovnicii renumiți ai țării noastre, preocupați de temele
clasice ale Ortodoxiei, precum răbdarea, dragostea,
smerenia, ascultarea, etc. ocolesc cu desăvârșire a zăbovi
asupra ultimelor preocupări și idealuri ale Bisericii:
adunările și slujbele cu cei din alte credințe, dorința de
unire cu ereticii, recunoașterea valabilității tainelor altor
biserici; adaptările dogmelor, canoanelor și rânduielilor
ortodoxe la exigențele societății moderne -- într-un
cuvânt ecumenismul.
Astfel, asupra lor apasă vina tăcerii care trădează,
căci, „prin tăcere Îl trădăm pe Dumnezeu”, spune un sfânt al
Bisericii. Tăcere ce otrăvește Biserica, pogoară pe creștini
în rătăcire și înlesnește viețuirea împotriva lui Hristos a
apostaților, ateilor și păgânilor.
Să părăsim, așadar, această rușinoasă și
păgubitoare tăcere, alăturându-ne marilor mărturisitori
ai vremii noastre, neobosiților luptători ai rătăcirilor
5
ecumeniste, precum sfinții și drepții lui Dumnezeu - Ioan
Iacob Hozevitul, Ioan Maximovici, Averkie Taușev,
Iustin Popovici, Nicolae Velimirovici, Serafim Rose, căci
judecând după duhul veacului și după frământarea
minților, suntem îndreptățiți să credem că edificiul
Bisericii, care se clatină de mult, se va cutremura strașnic
și repede. Nu are cine să-l susțină și cine să se
împotrivească. Măsurile întreprinse pentru susținerea lui
au fost împrumutate de la stihiile lumii vrăjmașe Bisericii, și
mai curând vor accelera căderea ei, decât să o oprească.
Conon Monahul
6
CUVÂNT DESPRE ORTODOXIE ȘI
DESPRE NEORTODOCȘI
a începutul cuvântului nostru în Duminica
Ortodoxiei pare firească întrebarea: „ce este
Ortodoxia?”
Ortodoxia este adevărata cunoaștere și lăudare a lui
Dumnezeu; Ortodoxia este închinarea lui Dumnezeu în
Duh și adevăr; Ortodoxia este proslăvirea omului de
către Dumnezeu, prin harul Preasfântului Duh, dăruit
omului. Duhul este slava creștinilor. Unde nu există Duh,
acolo nu există Ortodoxie.
Unde nu este Ortodoxie,
acolo nu este nici mântuire
Nu există Ortodoxie nici în învățăturile și
filozofările omenești, stăpânite de intelectul mincinos și
înșelător, rod al căderii. Ortodoxia este învățătura
Sfântului Duh, dată omului de Dumnezeu întru
mântuire. Unde nu este Ortodoxie, acolo nu este nici
mântuire. „Oricine va voi să se mântuiască, mai întâi de
toate trebuie să se țină de credința sobornicească; iar
cine n-o va păstra întreagă și fără de prihană, acela va
pieri în veci” (Simbolul Sfântului Anastasie cel Mare).
Pentru a păstra în siguranță acest zălog al nostru,
L
7
astăzi Sfânta Biserică enumera public, în auzul tuturor,
acele învățături generale propagate de satana - expresie a
vrăjmășiei contra lui Dumnezeu - care defăimează
lucrarea mântuirii noastre și ne-o răpesc. Biserica
demască aceste învățături ca pe niște lupi înfricoșători, ca
pe niște șerpi veninoși, ca pe niște hoți și ucigași.
Păzindu-ne de toate acestea și scoțându-i din prăpastia
pierzaniei pe cei înșelați de acestea, Biserica predă
anatemei acele învățături și pe cei ce le urmează cu
îndărătnicie.
Cuvântul „anatema” semnifică îndepărtare,
respingere (blestemul lui Dumnezeu). Atunci când
Biserica predă anatemei o învățătură, înseamnă că acea
învățătură conține hula împotriva Duhului Sfânt.
Așadar, în scopul mântuirii, aceasta trebuie să fie
respinsă și îndepărtată, tot așa cum otrava este ținută
departe de alimente.
Atunci când o persoană este predată anatemei,
înseamnă că acea persoană și-a însușit învățătura
hulitoare în mod irevocabil, lipsindu-se de mântuire el
însuși și lipsindu-i și pe apropiații lui, cărora le-a
transmis felul său de gândire. Iar când acea persoană se
decide să părăsească învățătura hulitoare și să primească
învățătura Bisericii Ortodoxe, după rânduiala Bisericii,
este datoare să anatematizeze falsa învățătură de care era
legat mai înainte și care îl duce la pierzanie, îl înstrăina
de Dumnezeu, îl forța să dușmănească pe Dumnezeu, să
hulească pe Duhul Sfânt, și îl menținea în comunicare cu
satana.
8
Cugetarea omenească inclusă în
învățătura credinței creștine se numește
erezie
Toate învățăturile omenești, cuprinzând propria
cugetare inspirată din intelectul înșelător, din
înțelepciunea trupească a oamenilor strecurate abil în
învățătura despre Dumnezeu, descoperită de Dumnezeu,
pricinuiesc moartea veșnică. Cugetarea omenească
inclusă în învățătura credinței creștine se numește erezie,
iar urmarea acestei învățături - rea-credință...
Inima lor cea nesocotită s-a întunecat –spune
Apostolul despre înțelepții care s-au abătut de la
adevărata cunoaștere a lui Dumnezeu - zicând că sunt
înțelepți, au ajuns nebuni; de aceea Dumnezeu i-a dat
necurătiei, după poftele inimii lor... ca unii care au
schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună; pentru
aceea, Dumnezeu i-a dat unor patimi de ocară.
Patimi de ocară însemnează feluritele patimi ale
desfrânării. Apollinarie era stăpânit de patima
destrăbălării. Eutihie era orbit mai cu seamă de pofta de
arginți, iar destrăbălarea lui Arie întrecea orice
închipuire.
Ereziile, fiind o lucrare trupească, rod al
înțelepciunii trupești, sunt născoceli ale duhurilor
necurate. Feriți-vă de eresurile cele împotrivitoare lui
Dumnezeu - zice Sfântul Ignatie Teoforul - deoarece prin
însăși natura lor, acestea sunt născociri diavolești ale
șarpelui plin de toată răutatea. Nici nu este de mirare:
duhurile necurate au căzut de la înălțimea demnității
duhovnicești; ele au căzut în cugetarea trupească de la
9
cea duhovnicească.
La oameni, binele este amestecat cu răul, și de aceea
devine netrebuincios; la duhurile necurate
precumpănește și acționează numai răul. Cel mai mare
păcat al lor era ura nestăvilită față de Dumnezeu,
exprimată printr-o strașnică și neîncetată hulire a Lui. În
trufia lor, demonii s-au ridicat mai presus de Dumnezeu
însuși. Ei au prefăcut ascultarea de Dumnezeu, firească
făpturilor vii, într-o sălbatică împotrivire, într-o vrajbă de
neîmpăcat. De aceea căderea lor este atât de profundă, iar
plaga morții veșnice, hărăzită lor, este incurabilă. Patima
lor esențială este mândria. Ei sunt prea plini de o
nemaipomenită și neroadă vanitate.
Erezia este o armă de temut în mâinile demonilor!
Cu ajutorul ereziilor, aceștia au dus la pierzanie popoare
întregi; răpindu-le pe neobservate creștinismul, ei l-au
înlocuit cu o doctrină blasfemitoare și i-au conferit acestei
ucigătoare învățături titlul de creștinism reformat,
veritabil, purificat.
Erezia este un păcat făptuit în special
de către intelect
Acest păcat, fiind acceptat cu mintea, se transmite
duhului, se răspândește în tot trupul, păgânindu-l în
întregime, întrucât acesta are însușirea de a se păgâni și a
se molipsi prin comunicare cu duhurile necurate. Păcatul
acesta trece neobservat și pare de neînțeles pentru cei ce
nu cunosc îndeajuns creștinismul. Iată de ce, în mrejele
sale cad cu atâta ușurință: simplitatea, candoarea,
necunoștința, mărturisirea superficială și indiferentă a
10
credinței creștine.
Reply With Quote
  #515  
Vechi 12.12.2009, 17:50:46
bretanion bretanion is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 05.12.2009
Mesaje: 6
Implicit

Într-o perioadă au fost atinși de erezie chiar și unii
cuviincioși ai lui Dumnezeu, precum Ioanichie cel Mare,
Gherasim din Iordan și alții. Dacă acești sfinți bărbați,
care-și duceau viața doar în grija de mântuire, n-au
cunoscut de îndată hula mascată împotriva lui
Dumnezeu, ce vom zice de cei ce-și petrec zilele
scufundați în preocupări lumești și având o noțiune cu
totul neîndestulătoare asupra creștinismului? Cum vor
recunoaște și erezia, când aceasta apare ferchezuită sub
masca înțelepciunii, cucerniciei și sfințeniei?
Iată din ce cauză întregi noroade s-au plecat cu atâta
ușurință sub jugul ereziei. Din aceeași cauză devine
foarte anevoioasă întoarcerea de la erezie la dreapta
credință, cu mult mai anevoioasă decât întoarcerea de la
buna-credință la idolatrie.
Ereziile mai apropiate de ateism sunt mai lesne de
recunoscut și de lepădat decât ereziile nu prea depărtate
de dreapta credință, și de aceea mai acoperite, împăratul
roman, marele Constantin, cel egal cu apostolii, într-o
scrisoare către Sfântul Alexandru, Patriarhul Alexandriei,
acuzatorul ereziarhului Arie, îl roagă să curme disputa ce
tulbura liniștea și pacea, prin cuvinte deșarte. Dar, prin
aceste cuvinte numite deșarte, era tăgăduită
Dumnezeirea Domnului lisus Hristos, era desființat
creștinismul.
Iată cum necunoștința, și în cazul acestui bărbat
sfânt, râvnitor, fusese înșelată prin viclenia ereziei,
nerecunoscută de el.
11
Sfânta Biserică totdeauna a considerat ca absolut
necesar tratamentul grozavei plăgi a ereziei prin
anatema
Atunci când Fericitul Teodoret, episcopul Cirului, sa
înfățișat la cel de-al IV-lea Sinod Ecumenic,
intenționând să se justifice contra acuzațiilor ce i se
aduceau, Părinții prezenți la Sinod i-au cerut, mai întâi
să-l anatematizeze pe ereziarhul Nestorie. Teodoret, care,
în fond, îl dezaproba pe Nestorie, dar nu atât de hotărât,
precum era respins de Biserică, încerca să se explice.
Părinții însă i-au cerut din nou să-l predea anatemei,
hotărât și fără rezerve, pe Nestorie și a lui învățătură.
Teodoret iarăși voia să se disculpe, și atunci Părinții
i-au cerut cu fermitate ori să-l anatematizeze de îndată pe
Nestorie, ori îl vor socoti eretic pe Teodoret însuși, în cele
din urmă, Teodoret l-a anatematizat pe Nestorie și
celelalte eresuri ale vremii. Aducând slavă lui
Dumnezeu, Părinții l-au proclamat pe Teodoret păstor
drept credincios. Din partea sa, Teodoret nu mai dorea să
se explice, după ce pricinile ce-l îmboldeau să dea
explicații fuseseră extirpate din sufletul său (Flerg, Istoria
creștinismului).
Iată deci, singura atitudine corectă a duhului
omenesc cu privire la înfricoșătoarea plagă a ereziei.
Biserica vestește:
“Cei ce și-au predat cugetul lor în ascultare față de
descoperirea dumnezeiască, slujind-o pe ea, pe aceștia
să-i fericim și să-i lăudăm; iar celor ce se împotrivesc
adevărului, dacă nu s-au pocăit înaintea lui Dumnezeu,
Carele așteaptă întoarcerea și căința lor, dacă n-au voit
12
să urmeze Sfintelor Scripturi și Tradiției Bisericii
Sobornicești, să fie excomunicați și predați anatemei”.
“Celor ce neagă existența lui Dumnezeu și susțin
că această lume s-a autoorganizat și că toate se petrec
fără ajutorul providenței dumnezeiești, așa, ca din
întâmplare: anatema!”',
“Celor ce afirmă că Dumnezeu nu este Duh, ci
materie și care nu-L recunosc ca Sfânt, Atotmilostiv,
Preaînțelept, Atotștiutor, rostind alte asemenea
blasfemii: anatema!”;
“Celor ce îndrăznesc să declare că Fiul lui
Dumnezeu n-ar fi de o ființă cu Tatăl, deasemenea
Duhul Sfânt, Carele este de conceput: că Tatăl, Fiul și
Duhul Sfânt n-ar fi Unul Dumnezeu: anatema!”;
“Celor care spun că venirea în lume a Fiului lui
Dumnezeu întrupat, patimile Sale de bunăvoie,
moartea și învierea Sa nu sunt necesare izbăvirii de
păcate și mântuirii noastre: anatema!”;
“Celor care nu acceptă harul răscumpărării
propovăduit de Evanghelie, ca singurul nostru mijloc
de îndreptățire în fața lui Dumnezeu: anatema!”;
“Celor care se îndoiesc de fecioria Preacuratei
Fecioare Măria înainte de naștere, în timpul nașterii și
după naștere: anatema!”;
“Celor care nu cred că Duhul Sfânt i-a înțelepțit pe
prooroci și pe apostoli și a prevestit prin gura lor
adevărata cale spre mântuire, prin atâtea minuni,
mărturisind că Duhul și acum sălășluiește în inimile
adevăraților creștini și-i călăuzește spre orice adevăr:
anatema!”;
“Celor care nu recunosc nemurirea sufletului,
sfârșitul acestui veac, judecata ce va să vină, răsplata
cerească pentru faptele cele bune și osânda pentru
13
păcate: anatema!”;
“Celor care refuză Tainele Sfintei Biserici a lui
Hristos: anatema!”;
“Celor care nu recunosc Sinoadele Sfinților Părinți
și Predaniile lor, în conglăsuire cu revelația
dumnezeiască și păstrate cu sfințenie de către Biserica
Ortodoxă și Sobornicească: anatema!”
*
Adevărul dumnezeiesc S-a întrupat ca prin Sine să
ne mântuiască pe noi, cei morți ca urmare a primirii și
însușirii de către noi a ucigătoarei minciuni. Dacă veți
rămâne în cuvântul Meu - grăiește Hristos - dacă veți
primi învățătura Mea și veți rămâne credincioși ei,
sunteți cu adevărat ucenici ai Mei. Și veți cunoaște
Adevărul și Adevărul vă va face liberi (Ioan 8, 31—32).
Numai acela va rămâne credincios învățăturii lui
Hristos, care respinge cu hotărâre și va respinge pururea
orice învățătură născocită de duhurile necurate și de
oamenii potrivnici învățăturii lui Hristos, înțelepciunii
dumnezeiești, care ne-a lăsat legământ să păstrăm
unitatea și inviolabilitatea lor.
Înțelepciunea dumnezeieștii Revelații se păstrează
întreagă și neștirbită doar în sânul Bisericii Ortodoxe de
Răsărit. Amin!

14
DESPRE MÂNTUIREA
NEORTODOCȘILOR
Ce este erezia?
rezia este împlinirea în faptă, în cuvânt sau în
gând a următoarelor:
- Abaterea de la sfintele dogme ale Sfintei Biserici
Ortodoxe;
- Credința că, dacă ești creștin, dacă crezi, dacă ești
religios, credincios, mistic, spiritual, etc., fără a fi ortodox, te
poți mântui;
- Credința și mărturisirea că te poți mântui (și) prin
tehnici, asane, meditații, formule (mantre), gnoză, cunoaștere,
rațiune, științe, filosofii, concepte, doctrine umaniste
(iluminist-idealiste, revoluționare și religioase);
- Credința și afirmarea că Hristos a fost un mare învățat,
un mistic, un iluminat, un înțelept, un guru, un inițiat cu
puteri paranormale, oculte, vrăjitorești, un șef spiritual, un fel
de mare șaman venit din ceruri astrale, ori strălucită
personalitate a umanității, iar nu însuși Dumnezeu-Cuvântul;
- Credința, părerea și propovăduirea că mântuirea nu este
doar în Biserică și că nu este nevoie să fii ortodox ca să te
mântuiești.
Spre întărirea celor de mai sus, Sfântul Ignatie
Briancianinov răspunde unei femei, care – asemenea
„creștinilor” de azi - nu accepta că sunt „mulți chemați, și
puțini aleși” și că aleșii sunt tocmai adevărații ortodocși.
E
Reply With Quote
  #516  
Vechi 12.12.2009, 17:53:21
bretanion bretanion is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 05.12.2009
Mesaje: 6
Implicit

15
Astfel, Sfântul Ignatie scrie1:
„Ce spectacol vrednic de plâns în hohote: creștinii
care nu știu în ce constă propriu-zis creștinismul! Privirea
noastră întâlnește acest spectacol neîncetat: rareori
vedem câte o excepție, rareori putem întâlni, în
numeroasa gloată a celor ce se numesc creștini, unul care
e creștin nu doar cu numele, ci și în fapt!
Întrebarea pe care o puneți d-voastră a devenit o
întrebare obișnuită astăzi: De ce să nu se mântuiască
păgânii, mahomedanii și așa numiții eretici? Spuneți că
printre ei se găsesc oameni cât se poate de buni. A-i
pierde pe acești oameni buni ar fi contrar milei lui
Dumnezeu!... Mai mult, spuneți că: „aceasta este contrar
chiar rațiunii umane. Doar ereticii sunt și ei creștini. Să te
socoti mântuit, iar pe membrii altor credințe pierduți, este o
nebunie, este o trufie fără margini”... (îi scria acea femeie
Sfântului Ignatie).
Iisus Hristos singurul mijlocitor
al mântuirii noastre
Creștinilor, îi răspunde Sfântul, voi vorbiți despre
mântuire, dar habar nu aveți ce este mântuirea, de ce au
nevoie oamenii de mântuire și, în sfârșit, nu-L cunoașteți
pe Hristos, singurul mijloc al mântuirii noastre! Iată
adevărata învățătură despre acest obiect, învățătura
Sfintei, Universalei Biserici: Mântuirea constă în
restaurarea după chipul lui Dumnezeu. Această
comuniune a fost pierdută de întregul neam omenesc
1 Volumul IV, Propovedanii ascetice si scrisori cãtre mireni
16
prin căderea în păcat a protopărinților.
Tot neamul omenesc e o categorie de ființe pierdute.
Pieirea este domeniul tuturor oamenilor, atât a celor
virtuoși, cât și a răufăcătorilor. Ne zămislim în
fărădelegi, ne naștem în păcat. Voi pogorî la fiul meu,
plângând, în iad, zice sfântul patriarh Iacov despre el
însuși și despre sfântul său fiu, Iosif cel cast și minunat.
Coborau în iad, după sfârșirea pribegiei pământești, nu
doar păcătoșii, ci și drepții Vechiului Testament. La atâta
se limitează puterea faptelor bune omenești. Acesta este
prețul virtuților firii noastre căzute!
Ca să se refacă comuniunea omului cu Dumnezeu
sau, cu alte cuvinte, ca omul să obțină mântuirea era
necesară răscumpărarea. Răscumpărarea neamului
omenesc a fost săvârșită nu de un înger, nu de un
arhanghel, nu de vreo ființă și mai înaltă, dar mărginită și
creată, ci a fost săvârșită de însuși nemărginitul
Dumnezeu.
Pedepsele, partea neamului omenesc, au fost
înlocuite cu pedeapsa luată de El; lipsa meritelor
omenești a fost înlocuită de vrednicia Lui infinită. Toate
faptele bune omenești neputincioase, pogorâtoare în iad,
au fost înlocuite cu o singură faptă bună, plină de putere:
credința în Domnul nostru Iisus Hristos. Când iudeii Lau
întrebat pe Domnul: Ce să facem ca să facem lucrurile
lui Dumnezeu?, Domnul le-a răspuns: Acesta este lucrul
lui Dumnezeu, să credeți în Cel pe Care L-a trimis El.
17
Ne mântuiește credința în Hristos,
nu „faptele bune”
Un singur lucru bun ne e necesar pentru mântuire:
credința; dar credința ca lucrare. Prin credință și numai
prin credință putem intra în comuniune cu Dumnezeu,
prin mijlocul Tainelor pe care ni le-a dăruit El. În deșert
dar, și cu păcat cugetați și ziceți că oamenii buni dintre
păgâni și mahomedani se vor mântui, adică vor intra în
comuniune cu Dumnezeu!...
Nu!... Biserica a recunoscut întotdeauna că există un
singur mijloc de mântuire: Răscumpărătorul! Ea a
recunoscut că cele mai mari virtuți ale firii căzute
pogoară în iad. Dacă drepții adevăratei Biserici și
făcătorii de minuni, care credeau în Răscumpărătorul ce
urma să vină, pogorau în iad, cum vă închipuiți că
păgânii și mahomedanii și ateii, care nu au cunoscut și nu
au crezut în Răscumpărător vor căpăta mântuirea, numai
pentru că ei vi se par dumneavoastră drăguți și buni,
când mântuirea nu se obține decât printr-un singur, vă
repet, un singur mijloc, și acesta este credința în
Răscumpărătorul.
„Mântuirea” fără Hristos
Creștinilor! Cunoașteți-L pe Hristos! înțelegeți că
voi nu-L cunoașteți, că vă lepădați de El socotind
mântuirea posibilă fără El, pentru niscaiva fapte bune!
Cel care socoate o mântuire posibilă fără credința în
Hristos este renegat de Hristos și, poate din neștiință,
cade în păcatul greu al hulirii de Dumnezeu. Căci
18
cugetăm, zice Sfântul Apostol Pavel, că omul se
adeverește prin credința fără faptele legii. Căci adevărul
lui Dumnezeu prin credința lui Iisus Hristos în toate și
asupra tuturor credincioșilor este fără deosebire. Toți
au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu,
suntem însă iertați în dar, prin harul Lui, cu izbăvirea
întru Iisus Hristos.
Veți replica poate: Sfântul Apostol Iacov cere neapărat
fapte bune: el învață că credința fără fapte e moartă.
Cercetați ce cere Sfântul Apostol Iacov și o să vedeți
că el cere, ca și toți insuflații de Dumnezeu scriitori ai
Sfintei Scripturi, fapte de credință, iar nu faptele bune ale
firii noastre căzute. El cere credința vie, învederată de
faptele omului nou, și nu faptele bune ale firii noastre
căzute! El dă drept exemplu fapta patriarhului Avraam,
fapta în care s-a învederat credința dreptului; iar fapta
aceea consta în a aduce jertfă lui Dumnezeu pe fiul său
unul născut.
Să-ți înjunghii fiul spre jertfire nu e deloc o faptă
bună după firea omenească: e o faptă bună ca împlinire a
poruncii lui Dumnezeu, ca faptă de credință...
Boala „rațiunii sănătoase”
Ciudată e judecata dumneavoastră despre rațiunea
sănătoasă. De unde, cu ce drept o găsiți, o descoperiți în
dumneavoastră? Dacă sunteți creștini trebuie să aveți
noțiuni creștine cu privire la acest obiect și nu altele,
după capul dumneavoastră sau agățate cine știe de pe
unde!
Evanghelia ne învață că, prin cădere, noi ne-am
19
agonisit o rațiune pervertită, că rațiunea firii noastre
căzute, oricât de valoroasă ar fi prin natură, oricât de
ascuțită ar fi prin învățătura lumească, își păstrează
caracterul căpătat prin căderea în păcat, continuă să
rămână o rațiune pervertită. Trebuie să o lepezi, să te dai
pe mâna călăuzitoare a credinței și, sub această
conducere, la timpul său, după o însemnată nevoință
întru evlavie, Dumnezeu dăruiește robului Său
credincios rațiunea Adevărului sau Judecata
Duhovnicească, temelia judecății duhovnicești fiind
Dumnezeu.
Ceea ce numiți dumneavoastră rațiune sănătoasă,
noi, creștinii, cunoaștem că este o rațiune atât de
bolnăvicioasă, atât de întunecată și rătăcită, încât
vindecarea ei nu poate avea loc decât prin retezarea cu
paloșul credinței a tuturor științelor și cunoștințelor care
o compun și prin lepădarea lor. Deșartă e rătăcirea minții
omenești, când caută să-L pătrundă pe nepătrunsul
Dumnezeu! Când caută să explice inexplicabilul, să-L
supună considerațiilor sale pe cine? Pe Dumnezeu! O
asemenea întreprindere e o întreprindere satanică!...Tu,
care te numești creștin și nu ai habar de învățătura lui
Hristos...
Ereticii nu sunt creștini
Dumneavoastră spuneți că ereticii sunt aceeași
creștini ca și noi. De unde ați scos una ca asta? Doar poate
vreunul care se numește creștin și nu știe nimic despre
Hristos, datorită nemărginitei sale ignorante, se va arăta
de acord să se recunoască tot atât de creștin cât și ereticii,
20
fără să deosebească sfânta credință creștină, de puii
blestemului, de ereziile hulitoare de Dumnezeu. Altfel
judecă cu privire la acestea adevărații creștini!
Numeroasele soboare de Sfinți au primit cununa
muceniciei, au ales mai degrabă cele mai crâncene și
îndelungate chinuri, închisoarea, exilul, decât să-și dea
acordul la părtășania cu ereticii în învățătura lor
hulitoare de Dumnezeu.
Biserica Universală a recunoscut întotdeauna erezia
ca un păcat de moarte, a recunoscut întotdeauna că omul
molipsit de boala groaznică a ereziei e mort sufletește,
străin de har și de mântuire, fiind în comuniune cu
diavolul și cu pieirea lui...
Cu deosebire se remarcă la eretici ura neîmpăcată
către fiii adevăratei Biserici și setea lor de a se adapă cu
sângele acestora! Erezia se conjugă cu încrâncenarea
inimii, cu o groaznică întunecare și stricare a minții,
erezia se menține cu încăpățânare în sufletul molipsit de
ea și cât de trudnică este vindecarea omului de această
infirmitate! Orice erezie conține într-însa hula împotriva
Duhului Sfânt; fie hulește o dogmă a Duhului Sfânt, fie o
lucrare a Duhului Sfânt, dar neapărat hulește Duhul
Sfânt. Esența oricărei erezii este hulirea de Dumnezeu.
De la vechile erezii la noile erezii
Remarcabil: toate vechile erezii, sub diversele lor
măști schimbătoare, tindeau către un același scop: negau
Dumnezeirea Cuvântului și deformau dogma întrupării.
Cele mai noi năzuiesc mai degrabă să nege lucrările
Duhului Sfânt. Cu hule îngrozitoare ei negau
21
Dumnezeiasca Liturghie, toate Tainele, tot, toate
aspectele în care Biserica Universală recunoștea lucrarea
Sfântului Duh. Ei le numeau pe acestea reglementări
omenești, și încă mai nerușinat: superstiții, rătăcire!
Desigur, dumneavoastră nu vedeți în erezie nici o
tâlhărie, nici hoție! Poate nici nu o socotiți un păcat? E
renegat Fiul lui Dumnezeu, e renegat și hulit Duhul
Sfânt, nu mii mult!
Cel care a primit și se ține de o învățătură hulitoare
de Dumnezeu, cel care hulește pe Dumnezeu cu gura,
acela nu tâlhărește, nu fură, face chiar faptele bune ale
firii căzute - ce om minunat! Cum ar putea Dumnezeu săi
refuze mântuirea?!...
Toată cauza ultimei dumneavoastră nedumeriri, ca
și a tuturor celorlalte, constă în adânca necunoaștere a
creștinismului!...
Esența nedumeririlor acestora este lepădarea de
Hristos! Nu vă jucați cu mântuirea, nu vă jucați! Căci
altfel veți plânge veșnic!...
Apucați-vă de lectura Noului Testament și Sfinților
Părinți ai Bisericii Ortodoxe, studiați în scrierile Sfinților
Părinți cum trebuie înțeleasă corect Sfânta Scriptură, ce
viețuire, ce gânduri și ce simțăminte se cuvine să aibă un
creștin.
Reply With Quote
  #517  
Vechi 12.12.2009, 17:55:44
bretanion bretanion is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 05.12.2009
Mesaje: 6
Implicit

DESPRE FAPTELE BUNE
ALE NEORTODOCȘILOR
Faptele celor ce nu cred în Hristos
ar cine nu crede în Fiul lui Dumnezeu? Nu
cel care pe față, cu hotărâre se leapădă de El,
ci și acela care, numindu-se creștin, duce
viață păcătoasă, aleargă după desfătări trupești; cel al
cărui dumnezeu este pântecele; cel al cărui dumnezeu
este argintul și aurul; cel al cărui dumnezeu e slava
pământească; cel care a cinstit ca pe un dumnezeu
înțelepciunea pământească cea vrăjmașă lui Dumnezeu,
că tot cela ce face rele urăște Lumina și nu vine la
Lumină, ca să nu se vădească faptele Lui; iar cel ce face
adevărul vine la Lumină, ca să se arate lucrurile lui, că
întru Dumnezeu sunt lucrate (In. 3, 20-21).
Fără lepădare de sine, omul nu e în stare de
credință; rațiunea lui căzută luptă împotriva credinței,
cerând cu obrăznicie lui Dumnezeu socoteală pentru
lucrările Lui și dovezi pentru adevărurile descoperite de
El omului; inima căzută vrea să ducă viața căderii, către a
cărei omorâre năzuiește credința; trupul și sângele,
neluând aminte la mormântul ce le stă înainte în oricare
ceas, vor și ele să își trăiască viața lor, viața stricăciunii și
a păcatului.
D
23
În ce trebuie să credem?
„Credința”, a zis Preacuviosul Simeon Noul Teolog,
„în înțelesul larg al acestui cuvânt, cuprinde în sine toate
Dumnezeieștile Porunci ale lui Hristos: ea e pecetluită de
încredințarea că în porunci nu este nici o buche care să
nu aibă rost, că totul în ele, până la o iotă, e viață și
pricină a vieții veșnice”.
Să crezi în dogmele propovăduite de Evanghelie, să
le înțelegi și să le mărturisești după învățătura neștirbită
a Bisericii Ortodoxe de Răsărit, singura ce cuprinde
învățătura evanghelică în toată curăția și plinătatea ei. Să
crezi în tainele rânduite în Biserică de însuși Domnul,
păstrate de Biserica de Răsărit în toată plinătatea lor. Să
crezi în sfintele, de viață făcătoarele porunci evanghelice,
care pot fi împlinite fără greșeală numai în sânul Bisericii
celei adevărate, a căror plinire o alcătuiește așa-numita
de către Părinți credință lucrătoare a creștinului, în
dogme e Teologia predată de însuși Dumnezeu.
Lepădarea dogmelor este o hulă împotriva lui
Dumnezeu ce se numește necredință; schimonosirea
dogmelor este o hulă împotriva lui Dumnezeu ce se
numește erezie.
Criteriul faptelor bune
Credința Ortodoxă în Hristos, pecetluită prin Taina
Botezului e îndestulătoare pentru mântuire și fără fapte,
arunci când omul n-are timp să le săvârșească: fiindcă
credința îl înlocuiește pe om cu Hristos, și faptele bune
omenești cu meritele lui Hristos. De-a lungul vieții
24
pământești, însă, este neapărată nevoie de fapte.
Ca fapte bune îi sunt recunoscute creștinului numai
acelea care sunt împlinire a poruncilor evanghelice, prin
care se hrănește, trăiește credința lui, prin care este
sprijinită viața lui în Hristos: fiindcă singurul care
lucrează în creștin trebuie să fie Hristos. Cel botezat nu
are dreptul să facă după curii îi dau ghes simțirile inimii,
care depind de înrâurirea trupului și sângelui asupra
acesteia, oricât ar părea de bune aceste simțiri: îi sunt
primite doar faptele bune către a căror săvârșire inima
este îmboldită de către Duhul Sfânt și Cuvântul lui
Dumnezeu, care sunt ale firii înnoite de Hristos.
„Faptele bune” ale firii căzute
Sunt orbi cei ce pun preț pe așa numitele de către ei
„fapte bune” ale firii căzute. Aceste fapte au lauda lor,
prețul lor, în vreme și între oameni, nu însă înaintea lui
Dumnezeu, înaintea Căruia toți s-au abătut, împreună
netrebnici s-au făcut (Rom. 3, 12).
Cei ce nădăjduiesc în faptele bune ale firii căzute nu
L-au cunoscut pe Hristos, n-au priceput taina
răscumpărării, sunt prinși în cursele propriei filosofări
mincinoase, ridicând împotriva credinței lor care este pe
jumătate moartă și se clatină din împotrivire prostească:
„Oare Dumnezeu este atât de nedrept încât să nu dea răsplata
mântuirii veșnice faptelor bune săvârșite de închinătorii la idoli
și de eretici?”
Acești „judecători” pun nedreptatea și neputința
judecății lor pe seama judecății lui Dumnezeu. Dacă
faptele bune săvârșite potrivit simțirilor inimii ar aduce
25
mântuirea, venirea lui Hristos ar fi fost de prisos, n-ar
mai fi fost nevoie de răscumpărarea lumii prin patimile și
moartea pe cruce a Dumnezeului-Om, nici de poruncile
evanghelice. Este învederat că cei ce socot că mântuirea
se poate dobândi și numai prin faptele firii căzute
nimicesc însemnătatea lui Hristos, leapădă pe Hristos.
În chip nelegiuit s-au oștit împotriva credinței
iudeii, cerând de la credincioși împlinirea rânduielilor
rituale ale Legii vechi; în chip nelegiuit fiii lumii vrăjmașe
lui Dumnezeu, ce sunt străini de cunoașterea cea tainică
și totodată vie a lui Hristos, cer de la cei ce cred în
Hristos fapte bune potrivite cu înțelegerea și simțirile firii
căzute. Cel ce crede în Hristos trage împotriva simțirilor
inimii sabia lui Hristos și își silește inima, tăind cu sabia
ascultării față de El nu doar pornirile păcătoase vădite, ci
și acele porniri care par bune la arătare, dar în fapt sunt
potrivnice legilor evanghelice și, astfel, este întreaga
lucrare a omului care se ia după imboldurile firii căzute.
Faptele părute bune, făcute din imboldurile firii
căzute, fac să crească în om „eu”-ul sau, nimicesc
credința în Hristos, sunt potrivnice lui Dumnezeu;
faptele credinței omoară egoismul în om, fac să crească în
el credința, fac să crească în el Hristos. De vei mărturisi
cu gura ta pe Domnul Iisus, spune Apostolul, și vei crede
întru inima ta că Dumnezeu L-a ridicat pe El din morți, te
vei mântui: căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu
gura se mărturisește spre mântuire (Rom. 10, 9-10).
26
Dreapta credință, adevărata faptă bună
Credința adevărată și vie aduce omului mântuirea,
chiar dacă acesta o mărturisește doar cu gura. Ea i-a adus
mântuirea tâlharului răstignit pe cruce; a adus mântuire,
prin pocăință, multor păcătoși în ultimele clipe, cele
dinainte de moarte, ale vieții lor.
Atât de însemnată, de neapărat trebuincioasă este
pentru mântuire mărturisirea cu gura a credinței inimii și
încredințării sufletului, că sfinții mucenici din toate
veacurile creștinismului, începând cu înșiși Apostolii lui
Hristos, s-au învoit mai degrabă a răbda chinuri lungi și
înfricoșate, a vărsa sângele lor ca apa, decât a rosti
lepădarea de Hristos, fie aceasta și prefăcută, numai cu
gura, tară ca inima să ia parte.
Dumnezeu cere de la om pentru a-l mântui numai
credința vie, adevărată. Aceasta, ca zălog al mântuirii și
fericirii veșnice, trebuie să fie pentru creștin mai de preț
decât viața lui pământească. Mucenicia este roadă
adevăratei cunoștințe de Dumnezeu, dăruite prin
credință. Mucenicia este roadă credinței. Această faptă au
hulit-o și o hulesc cei ce pun mare preț pe faptele firii
omenești căzute: în orbirea lor, ei numesc această
preasfântă nevoință a celor mari la suflet „urmare a
nebuniei”.
Atât de însemnată este fiecare idee a dogmelor date
de Dumnezeu, că sfinții mărturisitori, asemenea
mucenicilor, au pecetluit mărturisirea de credință
ortodoxă cu pătimiri grozave și râuri de sânge. Potrivit
însemnătății credinței în lucrarea mântuirii, și păcatele
împotriva ei au o deosebită greutate în cumpăna dreptei
judecăți a lui Dumnezeu: toate aceste păcate sunt de
27
moarte, adică sunt împreunate cu moartea sufletului și le
urmează veșnica pierzanie, muncile veșnice în adâncurile
iadului.
Cea mai rea faptă – necredința
Păcat de moarte este necredința: ea leapădă
singurul mijloc de mântuire, credința în Hristos. Păcat de
moarte este lepădarea de Hristos: ea Îl lipsește pe cel care
se leapădă de credința vie în Hristos, ce se arată și se
păstrează prin mărturisirea cu gura. Păcat de moarte este
erezia: ea cuprinde în sine hulirea lui Dumnezeu și îl face
pe cel molipsit de ea străin de adevărata credință în
Hristos. Păcat de moarte este deznădăjduirea: ea este
lepădare a credinței lucrătoare, vii în Hristos.
Vindecarea de toate aceste păcate de moarte este
credința adevărată, sfântă, vie în Hristos. De o
însemnătate covârșitoare în faptele credinței este
mărturisirea cu gura: marele dătător de lege al
israilitenilor, văzătorul de Dumnezeu Moisi, a fost lipsit
de intrarea în pământul făgăduinței îndată ce a rostit, cu
privire la o faptă a credinței, cuvinte ce arătau o oarecare
îndoială (Numeri 20, 10-12).
De ucenicii unui oarecare pustnic mare din Egipt s-a
depărtat harul botezului îndată ce acesta, stând de vorbă
cu un evreu, a rostit, în simplitatea sa, un cuvânt de
îndoială cu privire la credința creștină.
Istoria bisericească povestește că în primele timpuri
ale creștinismului, în vremea prigoanelor, unii păgâni
mărturiseau cu gura pe Hristos cu prefăcătorie, în glumă
și în bătaie de joc, iar harul dumnezeiesc îi adumbrea de
28
îndată: într-o clipă se prefăceau din păgâni înrăiți în
creștini râvnitori și pecetluiau cu sângele lor mărturisirea
pe care la început o rostiseră ca pe o luare în deșert.[...]
Credința în Iisus Hristos,
mai presus de toate faptele bune
Cel ce crede în Hristos, de va și muri cu moartea
păcatului, iarăși va învia prin pocăință (In. 11, 25), și
vedem pe mulți dintre sfinți că au căzut din înălțimea
sfințeniei în adâncul unor păcate grele, iar apoi, cu
ajutorul credinței și al pocăinței insuflate de aceasta, s-au
liberat din adâncul cel puturos și întunecat, au suit iarăși
la înălțimea curăției și sfințeniei.
Reply With Quote
  #518  
Vechi 12.12.2009, 17:56:23
bretanion bretanion is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 05.12.2009
Mesaje: 6
Implicit

Deznădăjduirea dă în vileag necredința și egoismul
ce se aflau dinainte în inimă: cel ce crede în sine și
nădăjduiește în sine nu se va scula din păcat prin
pocăință; se va scula prin ea cel ce crede în Hristos,
Atotputernicul Răscumpărător și Doctor.
Credința este din auzire (Rom. 10, 17): ascultă
Evanghelia, care-ți vorbește, și pe Sfinții Părinți, care o
tâlcuiesc; ascultă-i cu luare aminte și, puțin câte puțin, se
va sălășlui în tine credința vie, care va cere de la tine
plinirea poruncilor evanghelice și te va răsplăti pentru
această împlinire cu nădejdea neîndoielnică a mântuirii.
Ea te va face următor al lui Hristos pe pământ, împreună
moștenitor cu El în cer. Amin.
Reply With Quote
  #519  
Vechi 12.12.2009, 18:26:09
macsim
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cu tot respectul fata de pleiada de Sfinti si Preacuviosi, despre care trebuie sa admit cu smerenie , ca nu am auzit in viata mea ...tot nu inteleg unde este Hristos aici. In nici unul din cuvintele Sale nu explica El ca o cale a bisericii si numai una, si numai a unei biserici, imi aduce mantuirea. Si nici nu gasesc vreun loc in care sa fi aruncat anatema asupra cuiva ... Nici macar asupra celor care L-au torturat si ucis. El imi spune ca prin EL ajung la tatal ...

Galateni 2:21 " Nu vreau sa fac zadarnic harul lui Dumnezeu; caci daca neprihanirea se capata prin Lege, degeaba a murit Hristos".

Si mai am o nedumerire: daca m-as fi nascut intr-o alta tara, neortodoxa, pentru ca Dumnezeu acolo mi-a hotarat nasterea ... si nu as fi avut ocazia sa aud despre ortodoxie ... oare Dumnezeu, care este Tatal meu, care m-a creat si mi-a planuit zilele vietii mele dinainte de a fi fost traita vreuna ... si despre care toata lumea este de acord ca din iubire fata de creatia sa si-a trimis Fiul ... deci si pentru mine ... m-ar fi lasat departe de El si arzand in temnitele iadului ? In afara ortodoxiei, nu mai este nici un om care sa fi fost mantuit doar prin simpla credinta in Hristos? Nu stiu, dar imaginea pe care o am eu despre Dumnezeu nu este asta ... Este adevarat ca si-a ales un popor, cel evreiesc, dar a dat voie tuturor neamurilor sa fie mantuite ... De aceea si-a trimis apostolii in lumea larga... Iar invataturile apostolilor le cunosc si eu.
Reply With Quote
  #520  
Vechi 12.12.2009, 18:46:07
macsim
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Eu gasesc minunat gestul de intrupare a lui Dumnezeu Fiul. Cred ca, dincolo de toate semnificatiile acestui gest, cu siguranta mai este unul: faptul ca Dumnezeu a fost atins. Oamenii din jurul Lui, apostolii, femeia bolnava ... au pus mana pe El. Au mancat impreuna ... El, apostolii si vamesii, pacatosii ... A fost la nunta in Cana ... A stat la masa ca un mesean obisnuit si , cu siguranta a fost imbratisat... oamenii s-au atins de El intr-o forma sau alta ... pacatoasa i-a spalat picioarele cu mir...
Din toate astea, eu inteleg ca Dumnezeu vrea ca El sa aiba o relatie cu creatia sa. Eu cred ca El vrea sa fie atins si astazi ... Iar eu personal, asta imi doresc: dimineata in rugaciuni, citind din biblie, purtandu-L cu mine oriunde ma duc ... intreband-l inainte de a lua o decizie ... cerandu-mi iertare si pocaindu-ma pentru fiecare greseala pe care o fac ... multumindu-I in toate ... vorbind despre El ... lasandu-L sa ma schimbe, sa ma faca un om mai bun ... Toate astea cu convingerea adanca ca El este Salvatorul si Mantuitorul meu, ca a murit si a inviat ... Si lucrul acesta mi-a dat sansa la o alta viata ...
Nu am nici un soi de ritual si relatia mea cu Isus este spontana si vie ... Cand ma rog ii vorbesc din inima ... si El vede inima mea ...
De ce Isus prezent in viata mea, in inima mea, in constiinta mea ... nu-mi poate da si mie mantuirea?

Si mai cred ca in momentul mortii Sale, sfasierea valului din templu, cel care separa Sfinta Sfintelor de restul templului, a insemnat ca eu, pacatoasa pacatosilor, am de-acum, prin moartea lui Isus, si numai asa, posibilitatea sa am o relatie directa cu Dumnezeu Tatal cel care m-a creat. "Caci toti sunteti fii ai lui Dumnezeu, prin credinta in Hristos Isus" Galateni 3:26. Iar TOTI inseamna TOTI cei care cred in Hristos Isus. Adica si eu.

Last edited by macsim; 12.12.2009 at 21:17:59.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Cateva intrebari pentru neoprotestanti si protestanti. Seraphim7 Secte si culte 104 23.10.2022 00:36:38
Profeti adventisti NeInocentiu Secte si culte 592 07.05.2012 09:41:27
Cateva intrebari pentru sfintii preoti si crestini RafaelMiticaPitulice Despre Sfanta Scriptura 25 02.08.2011 09:01:17
Despre Penticostali, Baptisti, Adventisti danyel Secte si culte 741 11.08.2010 21:37:50