![]() |
![]() |
|
#511
|
||||
|
||||
![]() Citat:
adauga inca una care, dupa parerea mea, va fi foarte greu de digerat pentru foarte multi. Risc totusi sa o dau. Mai intai cateva explicatii. Asa cum am mai precizat capitolul 21 din Ioan este nu numai o istorisire ci si o profetie. Iisus ne arata chiar in aceste pasaje ca PRESTIE viitorul. Prestie ruperea unicei Sale Biserici in trei parti: doua mai vechi, BO si BC (oile) si o parte mai noua, celelalte care s-au desprins dupa 1500 (mieluseii). Deci doar o prestie, nu o provoaca pentru Iisus doreste sa fim una. El stie ca din lipsa noastra de iubire, noi ne vom separa. Si insista cu avertismentul iubirii. Sa avem grija sa nu cadem din iubire. O sa vedem si mai departe. Dar deocamdata sa vad reactiile. Nu va grabiti cu reprosurile, incercati mai intai sa adanciti ipoteza. S-ar putea sa schimbe multe in relatiile noastre. Macar sa nu ne mai incrancenam. Cele bune.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
#512
|
|||
|
|||
![]()
Mi-e teama ca suntem intr-o mare confuzie si intr-o alunecare periculoasa. Cele mai multe discutii se poarta in jurul "care cale e mai adevarata si mai buna si mai singura si mai unica etc". Punem in aceste discutii accentul pe biserica, facand din ea singura si adevarata cale a mantuirii, indiferent cum se numeste biserica respectiva. Unde este Hristos in toate acestea?
El a spus despre sine "Eu sunt Calea, Adevarul si Viata ... Si nimeni nu ajunge la Tatal decat prin Mine". Nu printr-o biserica sau alta, prin vreun cult sau altul, prin Sfanta Taina sau prin nu stiu care Sfant sau Prooroc sau pastor sau orice altceva ar fi acolo pus... Ci prin EL ... NIMENI inseamna NIMENI... nici ortodox, nici penticostal, nici adventist, nici carismatic ... Acum, interesant ar fi de aflat ... ce inseamna sa ajungi la Tatal prin Hristos ? |
#513
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Intru totul de acord cu tine. Ba as adauga ca insusi Hristos ne arata care este aceasta cale: CALEA IUBIRII. Iubirea de Hristos si iubirea de aproapele. Alta nu e. Chiar Mantuitorul ne avertizeaza de nenumarate ori in acest special capitol 21 de importanta iubirii. Iubirea in acest capitol e personificata in persoana evanghelistului iubit Ioan. Referirile la Ioan se pot talcui ca referiri la iubire. Singura iubirea Il recunoaste pe Domnul de pe tarm si singura iubirea nu va cadea pana la a doua venire a Lui. Domnul nostru prestie slabiciunile si caderile noastre si ne avertizeaza ca dintr-o singura Biserica ne vom separa in trei. Noi ne uram intre noi si ne razboim inutil, dar nu stim cum ne priveste Domnul nostru, SINGURUL JUDECATOR. Doamne ajuta-ne TU si lumineaza-ne sa redevenim iarasi UNA!
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
#514
|
|||
|
|||
![]()
multor sectanti nu le va placea ce scrie Sf Ignatie Briancianinov, imi pare rau pt ei, dar o fac spre binele lor vesnic...cititi cu atentie totul pana la capat.
DESPRE FAPTELE BUNE ALE CELOR DE ALTĂ CREDINȚĂ DESPRE MÂNTUIREA NEORTODOCȘILOR X Sfântul Ierarh Ignatie Briancianinov www.mirem.ro 2 Mulțumim Prea Cucernicului Părinte Theodoros Zisis, distins profesor al Facultății de Teologie Ortodoxă din Tesalonic, pentru bunăvoința de a ne acorda dreptul și binecuvântarea publicării acestei lucrări apologetice, spre slava Bisericii Ortodoxe de pretutindeni. 3 CUVÂNT ÎNAINTE stăzi Ortodoxia zace sub puterea celui rău, zbătându-se în agonia veacului celui de pe urmă, clătinată de vrăjmașii cei din afară și vândută de slujitorii cei dinăuntru. Trăim vremuri despre care au proorocit dumnezeieștii Părinți ai Ortodoxiei, vremuri de apostazie vădită și tăinuită, vremuri în care, precum oarecând în vechiul Babilon, la fel și astăzi, omenirea își temeluiește așezământ din fărădelege, împotrivindu-se lui Dumnezeu și sfinților Săi. Creștini, apostați, eretici, păgâni și atei, se adună spre a înălța un nou turn: ecumenismul, iubirea, pacea, unitatea, toleranța, comunicarea, etc. deopotrivă cu inovațiile aduse de Biserică, sunt cărămizile și schelăria acestuia. Arhitecții A 4 sunt diavolii, slujiți de calfe și zidari destoinici: întâistătătorii laici și religioși ai popoarelor, împreună cu ierarhii lui Hristos: patriarhi, mitropoliți, episcopi. Cine se ridică împotriva acestora, cine se încumetă să surpe turnul? Prea puțini, ca să nu spunem, aproape nimeni. Printre cei puțini se numără, iată și Sfântul ierarh Briancianinov, care vădind minciuna și înfruntând erezia, se arată vrednic mărturisitor și urmaș al Sfinților Părinți, din vechime, care n-au zăbovit a îndrepta și a mustra cu bărbăție, atunci când ortodoxia era în primejdie. Astfel cuvântul Sfântului Ierarh, în această vreme a tăcerii cu orice preț, se dovedește a fi certare și rușine a păstorilor ecumeniști din Biserică, mustrare și îndemn la mărturisire pentru cei temători și îndoielnici. Căci, observăm cu îngrijorare că bună parte din duhovnicii renumiți ai țării noastre, preocupați de temele clasice ale Ortodoxiei, precum răbdarea, dragostea, smerenia, ascultarea, etc. ocolesc cu desăvârșire a zăbovi asupra ultimelor preocupări și idealuri ale Bisericii: adunările și slujbele cu cei din alte credințe, dorința de unire cu ereticii, recunoașterea valabilității tainelor altor biserici; adaptările dogmelor, canoanelor și rânduielilor ortodoxe la exigențele societății moderne -- într-un cuvânt ecumenismul. Astfel, asupra lor apasă vina tăcerii care trădează, căci, „prin tăcere Îl trădăm pe Dumnezeu”, spune un sfânt al Bisericii. Tăcere ce otrăvește Biserica, pogoară pe creștini în rătăcire și înlesnește viețuirea împotriva lui Hristos a apostaților, ateilor și păgânilor. Să părăsim, așadar, această rușinoasă și păgubitoare tăcere, alăturându-ne marilor mărturisitori ai vremii noastre, neobosiților luptători ai rătăcirilor 5 ecumeniste, precum sfinții și drepții lui Dumnezeu - Ioan Iacob Hozevitul, Ioan Maximovici, Averkie Taușev, Iustin Popovici, Nicolae Velimirovici, Serafim Rose, căci judecând după duhul veacului și după frământarea minților, suntem îndreptățiți să credem că edificiul Bisericii, care se clatină de mult, se va cutremura strașnic și repede. Nu are cine să-l susțină și cine să se împotrivească. Măsurile întreprinse pentru susținerea lui au fost împrumutate de la stihiile lumii vrăjmașe Bisericii, și mai curând vor accelera căderea ei, decât să o oprească. Conon Monahul 6 CUVÂNT DESPRE ORTODOXIE ȘI DESPRE NEORTODOCȘI a începutul cuvântului nostru în Duminica Ortodoxiei pare firească întrebarea: „ce este Ortodoxia?” Ortodoxia este adevărata cunoaștere și lăudare a lui Dumnezeu; Ortodoxia este închinarea lui Dumnezeu în Duh și adevăr; Ortodoxia este proslăvirea omului de către Dumnezeu, prin harul Preasfântului Duh, dăruit omului. Duhul este slava creștinilor. Unde nu există Duh, acolo nu există Ortodoxie. Unde nu este Ortodoxie, acolo nu este nici mântuire Nu există Ortodoxie nici în învățăturile și filozofările omenești, stăpânite de intelectul mincinos și înșelător, rod al căderii. Ortodoxia este învățătura Sfântului Duh, dată omului de Dumnezeu întru mântuire. Unde nu este Ortodoxie, acolo nu este nici mântuire. „Oricine va voi să se mântuiască, mai întâi de toate trebuie să se țină de credința sobornicească; iar cine n-o va păstra întreagă și fără de prihană, acela va pieri în veci” (Simbolul Sfântului Anastasie cel Mare). Pentru a păstra în siguranță acest zălog al nostru, L 7 astăzi Sfânta Biserică enumera public, în auzul tuturor, acele învățături generale propagate de satana - expresie a vrăjmășiei contra lui Dumnezeu - care defăimează lucrarea mântuirii noastre și ne-o răpesc. Biserica demască aceste învățături ca pe niște lupi înfricoșători, ca pe niște șerpi veninoși, ca pe niște hoți și ucigași. Păzindu-ne de toate acestea și scoțându-i din prăpastia pierzaniei pe cei înșelați de acestea, Biserica predă anatemei acele învățături și pe cei ce le urmează cu îndărătnicie. Cuvântul „anatema” semnifică îndepărtare, respingere (blestemul lui Dumnezeu). Atunci când Biserica predă anatemei o învățătură, înseamnă că acea învățătură conține hula împotriva Duhului Sfânt. Așadar, în scopul mântuirii, aceasta trebuie să fie respinsă și îndepărtată, tot așa cum otrava este ținută departe de alimente. Atunci când o persoană este predată anatemei, înseamnă că acea persoană și-a însușit învățătura hulitoare în mod irevocabil, lipsindu-se de mântuire el însuși și lipsindu-i și pe apropiații lui, cărora le-a transmis felul său de gândire. Iar când acea persoană se decide să părăsească învățătura hulitoare și să primească învățătura Bisericii Ortodoxe, după rânduiala Bisericii, este datoare să anatematizeze falsa învățătură de care era legat mai înainte și care îl duce la pierzanie, îl înstrăina de Dumnezeu, îl forța să dușmănească pe Dumnezeu, să hulească pe Duhul Sfânt, și îl menținea în comunicare cu satana. 8 Cugetarea omenească inclusă în învățătura credinței creștine se numește erezie Toate învățăturile omenești, cuprinzând propria cugetare inspirată din intelectul înșelător, din înțelepciunea trupească a oamenilor strecurate abil în învățătura despre Dumnezeu, descoperită de Dumnezeu, pricinuiesc moartea veșnică. Cugetarea omenească inclusă în învățătura credinței creștine se numește erezie, iar urmarea acestei învățături - rea-credință... Inima lor cea nesocotită s-a întunecat –spune Apostolul despre înțelepții care s-au abătut de la adevărata cunoaștere a lui Dumnezeu - zicând că sunt înțelepți, au ajuns nebuni; de aceea Dumnezeu i-a dat necurătiei, după poftele inimii lor... ca unii care au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună; pentru aceea, Dumnezeu i-a dat unor patimi de ocară. Patimi de ocară însemnează feluritele patimi ale desfrânării. Apollinarie era stăpânit de patima destrăbălării. Eutihie era orbit mai cu seamă de pofta de arginți, iar destrăbălarea lui Arie întrecea orice închipuire. Ereziile, fiind o lucrare trupească, rod al înțelepciunii trupești, sunt născoceli ale duhurilor necurate. Feriți-vă de eresurile cele împotrivitoare lui Dumnezeu - zice Sfântul Ignatie Teoforul - deoarece prin însăși natura lor, acestea sunt născociri diavolești ale șarpelui plin de toată răutatea. Nici nu este de mirare: duhurile necurate au căzut de la înălțimea demnității duhovnicești; ele au căzut în cugetarea trupească de la 9 cea duhovnicească. La oameni, binele este amestecat cu răul, și de aceea devine netrebuincios; la duhurile necurate precumpănește și acționează numai răul. Cel mai mare păcat al lor era ura nestăvilită față de Dumnezeu, exprimată printr-o strașnică și neîncetată hulire a Lui. În trufia lor, demonii s-au ridicat mai presus de Dumnezeu însuși. Ei au prefăcut ascultarea de Dumnezeu, firească făpturilor vii, într-o sălbatică împotrivire, într-o vrajbă de neîmpăcat. De aceea căderea lor este atât de profundă, iar plaga morții veșnice, hărăzită lor, este incurabilă. Patima lor esențială este mândria. Ei sunt prea plini de o nemaipomenită și neroadă vanitate. Erezia este o armă de temut în mâinile demonilor! Cu ajutorul ereziilor, aceștia au dus la pierzanie popoare întregi; răpindu-le pe neobservate creștinismul, ei l-au înlocuit cu o doctrină blasfemitoare și i-au conferit acestei ucigătoare învățături titlul de creștinism reformat, veritabil, purificat. Erezia este un păcat făptuit în special de către intelect Acest păcat, fiind acceptat cu mintea, se transmite duhului, se răspândește în tot trupul, păgânindu-l în întregime, întrucât acesta are însușirea de a se păgâni și a se molipsi prin comunicare cu duhurile necurate. Păcatul acesta trece neobservat și pare de neînțeles pentru cei ce nu cunosc îndeajuns creștinismul. Iată de ce, în mrejele sale cad cu atâta ușurință: simplitatea, candoarea, necunoștința, mărturisirea superficială și indiferentă a 10 credinței creștine. |
#515
|
|||
|
|||
![]()
Într-o perioadă au fost atinși de erezie chiar și unii
cuviincioși ai lui Dumnezeu, precum Ioanichie cel Mare, Gherasim din Iordan și alții. Dacă acești sfinți bărbați, care-și duceau viața doar în grija de mântuire, n-au cunoscut de îndată hula mascată împotriva lui Dumnezeu, ce vom zice de cei ce-și petrec zilele scufundați în preocupări lumești și având o noțiune cu totul neîndestulătoare asupra creștinismului? Cum vor recunoaște și erezia, când aceasta apare ferchezuită sub masca înțelepciunii, cucerniciei și sfințeniei? Iată din ce cauză întregi noroade s-au plecat cu atâta ușurință sub jugul ereziei. Din aceeași cauză devine foarte anevoioasă întoarcerea de la erezie la dreapta credință, cu mult mai anevoioasă decât întoarcerea de la buna-credință la idolatrie. Ereziile mai apropiate de ateism sunt mai lesne de recunoscut și de lepădat decât ereziile nu prea depărtate de dreapta credință, și de aceea mai acoperite, împăratul roman, marele Constantin, cel egal cu apostolii, într-o scrisoare către Sfântul Alexandru, Patriarhul Alexandriei, acuzatorul ereziarhului Arie, îl roagă să curme disputa ce tulbura liniștea și pacea, prin cuvinte deșarte. Dar, prin aceste cuvinte numite deșarte, era tăgăduită Dumnezeirea Domnului lisus Hristos, era desființat creștinismul. Iată cum necunoștința, și în cazul acestui bărbat sfânt, râvnitor, fusese înșelată prin viclenia ereziei, nerecunoscută de el. 11 Sfânta Biserică totdeauna a considerat ca absolut necesar tratamentul grozavei plăgi a ereziei prin anatema Atunci când Fericitul Teodoret, episcopul Cirului, sa înfățișat la cel de-al IV-lea Sinod Ecumenic, intenționând să se justifice contra acuzațiilor ce i se aduceau, Părinții prezenți la Sinod i-au cerut, mai întâi să-l anatematizeze pe ereziarhul Nestorie. Teodoret, care, în fond, îl dezaproba pe Nestorie, dar nu atât de hotărât, precum era respins de Biserică, încerca să se explice. Părinții însă i-au cerut din nou să-l predea anatemei, hotărât și fără rezerve, pe Nestorie și a lui învățătură. Teodoret iarăși voia să se disculpe, și atunci Părinții i-au cerut cu fermitate ori să-l anatematizeze de îndată pe Nestorie, ori îl vor socoti eretic pe Teodoret însuși, în cele din urmă, Teodoret l-a anatematizat pe Nestorie și celelalte eresuri ale vremii. Aducând slavă lui Dumnezeu, Părinții l-au proclamat pe Teodoret păstor drept credincios. Din partea sa, Teodoret nu mai dorea să se explice, după ce pricinile ce-l îmboldeau să dea explicații fuseseră extirpate din sufletul său (Flerg, Istoria creștinismului). Iată deci, singura atitudine corectă a duhului omenesc cu privire la înfricoșătoarea plagă a ereziei. Biserica vestește: “Cei ce și-au predat cugetul lor în ascultare față de descoperirea dumnezeiască, slujind-o pe ea, pe aceștia să-i fericim și să-i lăudăm; iar celor ce se împotrivesc adevărului, dacă nu s-au pocăit înaintea lui Dumnezeu, Carele așteaptă întoarcerea și căința lor, dacă n-au voit 12 să urmeze Sfintelor Scripturi și Tradiției Bisericii Sobornicești, să fie excomunicați și predați anatemei”. “Celor ce neagă existența lui Dumnezeu și susțin că această lume s-a autoorganizat și că toate se petrec fără ajutorul providenței dumnezeiești, așa, ca din întâmplare: anatema!”', “Celor ce afirmă că Dumnezeu nu este Duh, ci materie și care nu-L recunosc ca Sfânt, Atotmilostiv, Preaînțelept, Atotștiutor, rostind alte asemenea blasfemii: anatema!”; “Celor ce îndrăznesc să declare că Fiul lui Dumnezeu n-ar fi de o ființă cu Tatăl, deasemenea Duhul Sfânt, Carele este de conceput: că Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt n-ar fi Unul Dumnezeu: anatema!”; “Celor care spun că venirea în lume a Fiului lui Dumnezeu întrupat, patimile Sale de bunăvoie, moartea și învierea Sa nu sunt necesare izbăvirii de păcate și mântuirii noastre: anatema!”; “Celor care nu acceptă harul răscumpărării propovăduit de Evanghelie, ca singurul nostru mijloc de îndreptățire în fața lui Dumnezeu: anatema!”; “Celor care se îndoiesc de fecioria Preacuratei Fecioare Măria înainte de naștere, în timpul nașterii și după naștere: anatema!”; “Celor care nu cred că Duhul Sfânt i-a înțelepțit pe prooroci și pe apostoli și a prevestit prin gura lor adevărata cale spre mântuire, prin atâtea minuni, mărturisind că Duhul și acum sălășluiește în inimile adevăraților creștini și-i călăuzește spre orice adevăr: anatema!”; “Celor care nu recunosc nemurirea sufletului, sfârșitul acestui veac, judecata ce va să vină, răsplata cerească pentru faptele cele bune și osânda pentru 13 păcate: anatema!”; “Celor care refuză Tainele Sfintei Biserici a lui Hristos: anatema!”; “Celor care nu recunosc Sinoadele Sfinților Părinți și Predaniile lor, în conglăsuire cu revelația dumnezeiască și păstrate cu sfințenie de către Biserica Ortodoxă și Sobornicească: anatema!” * Adevărul dumnezeiesc S-a întrupat ca prin Sine să ne mântuiască pe noi, cei morți ca urmare a primirii și însușirii de către noi a ucigătoarei minciuni. Dacă veți rămâne în cuvântul Meu - grăiește Hristos - dacă veți primi învățătura Mea și veți rămâne credincioși ei, sunteți cu adevărat ucenici ai Mei. Și veți cunoaște Adevărul și Adevărul vă va face liberi (Ioan 8, 31—32). Numai acela va rămâne credincios învățăturii lui Hristos, care respinge cu hotărâre și va respinge pururea orice învățătură născocită de duhurile necurate și de oamenii potrivnici învățăturii lui Hristos, înțelepciunii dumnezeiești, care ne-a lăsat legământ să păstrăm unitatea și inviolabilitatea lor. Înțelepciunea dumnezeieștii Revelații se păstrează întreagă și neștirbită doar în sânul Bisericii Ortodoxe de Răsărit. Amin! 14 DESPRE MÂNTUIREA NEORTODOCȘILOR Ce este erezia? rezia este împlinirea în faptă, în cuvânt sau în gând a următoarelor: - Abaterea de la sfintele dogme ale Sfintei Biserici Ortodoxe; - Credința că, dacă ești creștin, dacă crezi, dacă ești religios, credincios, mistic, spiritual, etc., fără a fi ortodox, te poți mântui; - Credința și mărturisirea că te poți mântui (și) prin tehnici, asane, meditații, formule (mantre), gnoză, cunoaștere, rațiune, științe, filosofii, concepte, doctrine umaniste (iluminist-idealiste, revoluționare și religioase); - Credința și afirmarea că Hristos a fost un mare învățat, un mistic, un iluminat, un înțelept, un guru, un inițiat cu puteri paranormale, oculte, vrăjitorești, un șef spiritual, un fel de mare șaman venit din ceruri astrale, ori strălucită personalitate a umanității, iar nu însuși Dumnezeu-Cuvântul; - Credința, părerea și propovăduirea că mântuirea nu este doar în Biserică și că nu este nevoie să fii ortodox ca să te mântuiești. Spre întărirea celor de mai sus, Sfântul Ignatie Briancianinov răspunde unei femei, care – asemenea „creștinilor” de azi - nu accepta că sunt „mulți chemați, și puțini aleși” și că aleșii sunt tocmai adevărații ortodocși. E |
#516
|
|||
|
|||
![]()
15
Astfel, Sfântul Ignatie scrie1: „Ce spectacol vrednic de plâns în hohote: creștinii care nu știu în ce constă propriu-zis creștinismul! Privirea noastră întâlnește acest spectacol neîncetat: rareori vedem câte o excepție, rareori putem întâlni, în numeroasa gloată a celor ce se numesc creștini, unul care e creștin nu doar cu numele, ci și în fapt! Întrebarea pe care o puneți d-voastră a devenit o întrebare obișnuită astăzi: De ce să nu se mântuiască păgânii, mahomedanii și așa numiții eretici? Spuneți că printre ei se găsesc oameni cât se poate de buni. A-i pierde pe acești oameni buni ar fi contrar milei lui Dumnezeu!... Mai mult, spuneți că: „aceasta este contrar chiar rațiunii umane. Doar ereticii sunt și ei creștini. Să te socoti mântuit, iar pe membrii altor credințe pierduți, este o nebunie, este o trufie fără margini”... (îi scria acea femeie Sfântului Ignatie). Iisus Hristos singurul mijlocitor al mântuirii noastre Creștinilor, îi răspunde Sfântul, voi vorbiți despre mântuire, dar habar nu aveți ce este mântuirea, de ce au nevoie oamenii de mântuire și, în sfârșit, nu-L cunoașteți pe Hristos, singurul mijloc al mântuirii noastre! Iată adevărata învățătură despre acest obiect, învățătura Sfintei, Universalei Biserici: Mântuirea constă în restaurarea după chipul lui Dumnezeu. Această comuniune a fost pierdută de întregul neam omenesc 1 Volumul IV, Propovedanii ascetice si scrisori cãtre mireni 16 prin căderea în păcat a protopărinților. Tot neamul omenesc e o categorie de ființe pierdute. Pieirea este domeniul tuturor oamenilor, atât a celor virtuoși, cât și a răufăcătorilor. Ne zămislim în fărădelegi, ne naștem în păcat. Voi pogorî la fiul meu, plângând, în iad, zice sfântul patriarh Iacov despre el însuși și despre sfântul său fiu, Iosif cel cast și minunat. Coborau în iad, după sfârșirea pribegiei pământești, nu doar păcătoșii, ci și drepții Vechiului Testament. La atâta se limitează puterea faptelor bune omenești. Acesta este prețul virtuților firii noastre căzute! Ca să se refacă comuniunea omului cu Dumnezeu sau, cu alte cuvinte, ca omul să obțină mântuirea era necesară răscumpărarea. Răscumpărarea neamului omenesc a fost săvârșită nu de un înger, nu de un arhanghel, nu de vreo ființă și mai înaltă, dar mărginită și creată, ci a fost săvârșită de însuși nemărginitul Dumnezeu. Pedepsele, partea neamului omenesc, au fost înlocuite cu pedeapsa luată de El; lipsa meritelor omenești a fost înlocuită de vrednicia Lui infinită. Toate faptele bune omenești neputincioase, pogorâtoare în iad, au fost înlocuite cu o singură faptă bună, plină de putere: credința în Domnul nostru Iisus Hristos. Când iudeii Lau întrebat pe Domnul: Ce să facem ca să facem lucrurile lui Dumnezeu?, Domnul le-a răspuns: Acesta este lucrul lui Dumnezeu, să credeți în Cel pe Care L-a trimis El. 17 Ne mântuiește credința în Hristos, nu „faptele bune” Un singur lucru bun ne e necesar pentru mântuire: credința; dar credința ca lucrare. Prin credință și numai prin credință putem intra în comuniune cu Dumnezeu, prin mijlocul Tainelor pe care ni le-a dăruit El. În deșert dar, și cu păcat cugetați și ziceți că oamenii buni dintre păgâni și mahomedani se vor mântui, adică vor intra în comuniune cu Dumnezeu!... Nu!... Biserica a recunoscut întotdeauna că există un singur mijloc de mântuire: Răscumpărătorul! Ea a recunoscut că cele mai mari virtuți ale firii căzute pogoară în iad. Dacă drepții adevăratei Biserici și făcătorii de minuni, care credeau în Răscumpărătorul ce urma să vină, pogorau în iad, cum vă închipuiți că păgânii și mahomedanii și ateii, care nu au cunoscut și nu au crezut în Răscumpărător vor căpăta mântuirea, numai pentru că ei vi se par dumneavoastră drăguți și buni, când mântuirea nu se obține decât printr-un singur, vă repet, un singur mijloc, și acesta este credința în Răscumpărătorul. „Mântuirea” fără Hristos Creștinilor! Cunoașteți-L pe Hristos! înțelegeți că voi nu-L cunoașteți, că vă lepădați de El socotind mântuirea posibilă fără El, pentru niscaiva fapte bune! Cel care socoate o mântuire posibilă fără credința în Hristos este renegat de Hristos și, poate din neștiință, cade în păcatul greu al hulirii de Dumnezeu. Căci 18 cugetăm, zice Sfântul Apostol Pavel, că omul se adeverește prin credința fără faptele legii. Căci adevărul lui Dumnezeu prin credința lui Iisus Hristos în toate și asupra tuturor credincioșilor este fără deosebire. Toți au păcătuit și sunt lipsiți de slava lui Dumnezeu, suntem însă iertați în dar, prin harul Lui, cu izbăvirea întru Iisus Hristos. Veți replica poate: Sfântul Apostol Iacov cere neapărat fapte bune: el învață că credința fără fapte e moartă. Cercetați ce cere Sfântul Apostol Iacov și o să vedeți că el cere, ca și toți insuflații de Dumnezeu scriitori ai Sfintei Scripturi, fapte de credință, iar nu faptele bune ale firii noastre căzute. El cere credința vie, învederată de faptele omului nou, și nu faptele bune ale firii noastre căzute! El dă drept exemplu fapta patriarhului Avraam, fapta în care s-a învederat credința dreptului; iar fapta aceea consta în a aduce jertfă lui Dumnezeu pe fiul său unul născut. Să-ți înjunghii fiul spre jertfire nu e deloc o faptă bună după firea omenească: e o faptă bună ca împlinire a poruncii lui Dumnezeu, ca faptă de credință... Boala „rațiunii sănătoase” Ciudată e judecata dumneavoastră despre rațiunea sănătoasă. De unde, cu ce drept o găsiți, o descoperiți în dumneavoastră? Dacă sunteți creștini trebuie să aveți noțiuni creștine cu privire la acest obiect și nu altele, după capul dumneavoastră sau agățate cine știe de pe unde! Evanghelia ne învață că, prin cădere, noi ne-am 19 agonisit o rațiune pervertită, că rațiunea firii noastre căzute, oricât de valoroasă ar fi prin natură, oricât de ascuțită ar fi prin învățătura lumească, își păstrează caracterul căpătat prin căderea în păcat, continuă să rămână o rațiune pervertită. Trebuie să o lepezi, să te dai pe mâna călăuzitoare a credinței și, sub această conducere, la timpul său, după o însemnată nevoință întru evlavie, Dumnezeu dăruiește robului Său credincios rațiunea Adevărului sau Judecata Duhovnicească, temelia judecății duhovnicești fiind Dumnezeu. Ceea ce numiți dumneavoastră rațiune sănătoasă, noi, creștinii, cunoaștem că este o rațiune atât de bolnăvicioasă, atât de întunecată și rătăcită, încât vindecarea ei nu poate avea loc decât prin retezarea cu paloșul credinței a tuturor științelor și cunoștințelor care o compun și prin lepădarea lor. Deșartă e rătăcirea minții omenești, când caută să-L pătrundă pe nepătrunsul Dumnezeu! Când caută să explice inexplicabilul, să-L supună considerațiilor sale pe cine? Pe Dumnezeu! O asemenea întreprindere e o întreprindere satanică!...Tu, care te numești creștin și nu ai habar de învățătura lui Hristos... Ereticii nu sunt creștini Dumneavoastră spuneți că ereticii sunt aceeași creștini ca și noi. De unde ați scos una ca asta? Doar poate vreunul care se numește creștin și nu știe nimic despre Hristos, datorită nemărginitei sale ignorante, se va arăta de acord să se recunoască tot atât de creștin cât și ereticii, 20 fără să deosebească sfânta credință creștină, de puii blestemului, de ereziile hulitoare de Dumnezeu. Altfel judecă cu privire la acestea adevărații creștini! Numeroasele soboare de Sfinți au primit cununa muceniciei, au ales mai degrabă cele mai crâncene și îndelungate chinuri, închisoarea, exilul, decât să-și dea acordul la părtășania cu ereticii în învățătura lor hulitoare de Dumnezeu. Biserica Universală a recunoscut întotdeauna erezia ca un păcat de moarte, a recunoscut întotdeauna că omul molipsit de boala groaznică a ereziei e mort sufletește, străin de har și de mântuire, fiind în comuniune cu diavolul și cu pieirea lui... Cu deosebire se remarcă la eretici ura neîmpăcată către fiii adevăratei Biserici și setea lor de a se adapă cu sângele acestora! Erezia se conjugă cu încrâncenarea inimii, cu o groaznică întunecare și stricare a minții, erezia se menține cu încăpățânare în sufletul molipsit de ea și cât de trudnică este vindecarea omului de această infirmitate! Orice erezie conține într-însa hula împotriva Duhului Sfânt; fie hulește o dogmă a Duhului Sfânt, fie o lucrare a Duhului Sfânt, dar neapărat hulește Duhul Sfânt. Esența oricărei erezii este hulirea de Dumnezeu. De la vechile erezii la noile erezii Remarcabil: toate vechile erezii, sub diversele lor măști schimbătoare, tindeau către un același scop: negau Dumnezeirea Cuvântului și deformau dogma întrupării. Cele mai noi năzuiesc mai degrabă să nege lucrările Duhului Sfânt. Cu hule îngrozitoare ei negau 21 Dumnezeiasca Liturghie, toate Tainele, tot, toate aspectele în care Biserica Universală recunoștea lucrarea Sfântului Duh. Ei le numeau pe acestea reglementări omenești, și încă mai nerușinat: superstiții, rătăcire! Desigur, dumneavoastră nu vedeți în erezie nici o tâlhărie, nici hoție! Poate nici nu o socotiți un păcat? E renegat Fiul lui Dumnezeu, e renegat și hulit Duhul Sfânt, nu mii mult! Cel care a primit și se ține de o învățătură hulitoare de Dumnezeu, cel care hulește pe Dumnezeu cu gura, acela nu tâlhărește, nu fură, face chiar faptele bune ale firii căzute - ce om minunat! Cum ar putea Dumnezeu săi refuze mântuirea?!... Toată cauza ultimei dumneavoastră nedumeriri, ca și a tuturor celorlalte, constă în adânca necunoaștere a creștinismului!... Esența nedumeririlor acestora este lepădarea de Hristos! Nu vă jucați cu mântuirea, nu vă jucați! Căci altfel veți plânge veșnic!... Apucați-vă de lectura Noului Testament și Sfinților Părinți ai Bisericii Ortodoxe, studiați în scrierile Sfinților Părinți cum trebuie înțeleasă corect Sfânta Scriptură, ce viețuire, ce gânduri și ce simțăminte se cuvine să aibă un creștin. |
#517
|
|||
|
|||
![]()
DESPRE FAPTELE BUNE
ALE NEORTODOCȘILOR Faptele celor ce nu cred în Hristos ar cine nu crede în Fiul lui Dumnezeu? Nu cel care pe față, cu hotărâre se leapădă de El, ci și acela care, numindu-se creștin, duce viață păcătoasă, aleargă după desfătări trupești; cel al cărui dumnezeu este pântecele; cel al cărui dumnezeu este argintul și aurul; cel al cărui dumnezeu e slava pământească; cel care a cinstit ca pe un dumnezeu înțelepciunea pământească cea vrăjmașă lui Dumnezeu, că tot cela ce face rele urăște Lumina și nu vine la Lumină, ca să nu se vădească faptele Lui; iar cel ce face adevărul vine la Lumină, ca să se arate lucrurile lui, că întru Dumnezeu sunt lucrate (In. 3, 20-21). Fără lepădare de sine, omul nu e în stare de credință; rațiunea lui căzută luptă împotriva credinței, cerând cu obrăznicie lui Dumnezeu socoteală pentru lucrările Lui și dovezi pentru adevărurile descoperite de El omului; inima căzută vrea să ducă viața căderii, către a cărei omorâre năzuiește credința; trupul și sângele, neluând aminte la mormântul ce le stă înainte în oricare ceas, vor și ele să își trăiască viața lor, viața stricăciunii și a păcatului. D 23 În ce trebuie să credem? „Credința”, a zis Preacuviosul Simeon Noul Teolog, „în înțelesul larg al acestui cuvânt, cuprinde în sine toate Dumnezeieștile Porunci ale lui Hristos: ea e pecetluită de încredințarea că în porunci nu este nici o buche care să nu aibă rost, că totul în ele, până la o iotă, e viață și pricină a vieții veșnice”. Să crezi în dogmele propovăduite de Evanghelie, să le înțelegi și să le mărturisești după învățătura neștirbită a Bisericii Ortodoxe de Răsărit, singura ce cuprinde învățătura evanghelică în toată curăția și plinătatea ei. Să crezi în tainele rânduite în Biserică de însuși Domnul, păstrate de Biserica de Răsărit în toată plinătatea lor. Să crezi în sfintele, de viață făcătoarele porunci evanghelice, care pot fi împlinite fără greșeală numai în sânul Bisericii celei adevărate, a căror plinire o alcătuiește așa-numita de către Părinți credință lucrătoare a creștinului, în dogme e Teologia predată de însuși Dumnezeu. Lepădarea dogmelor este o hulă împotriva lui Dumnezeu ce se numește necredință; schimonosirea dogmelor este o hulă împotriva lui Dumnezeu ce se numește erezie. Criteriul faptelor bune Credința Ortodoxă în Hristos, pecetluită prin Taina Botezului e îndestulătoare pentru mântuire și fără fapte, arunci când omul n-are timp să le săvârșească: fiindcă credința îl înlocuiește pe om cu Hristos, și faptele bune omenești cu meritele lui Hristos. De-a lungul vieții 24 pământești, însă, este neapărată nevoie de fapte. Ca fapte bune îi sunt recunoscute creștinului numai acelea care sunt împlinire a poruncilor evanghelice, prin care se hrănește, trăiește credința lui, prin care este sprijinită viața lui în Hristos: fiindcă singurul care lucrează în creștin trebuie să fie Hristos. Cel botezat nu are dreptul să facă după curii îi dau ghes simțirile inimii, care depind de înrâurirea trupului și sângelui asupra acesteia, oricât ar părea de bune aceste simțiri: îi sunt primite doar faptele bune către a căror săvârșire inima este îmboldită de către Duhul Sfânt și Cuvântul lui Dumnezeu, care sunt ale firii înnoite de Hristos. „Faptele bune” ale firii căzute Sunt orbi cei ce pun preț pe așa numitele de către ei „fapte bune” ale firii căzute. Aceste fapte au lauda lor, prețul lor, în vreme și între oameni, nu însă înaintea lui Dumnezeu, înaintea Căruia toți s-au abătut, împreună netrebnici s-au făcut (Rom. 3, 12). Cei ce nădăjduiesc în faptele bune ale firii căzute nu L-au cunoscut pe Hristos, n-au priceput taina răscumpărării, sunt prinși în cursele propriei filosofări mincinoase, ridicând împotriva credinței lor care este pe jumătate moartă și se clatină din împotrivire prostească: „Oare Dumnezeu este atât de nedrept încât să nu dea răsplata mântuirii veșnice faptelor bune săvârșite de închinătorii la idoli și de eretici?” Acești „judecători” pun nedreptatea și neputința judecății lor pe seama judecății lui Dumnezeu. Dacă faptele bune săvârșite potrivit simțirilor inimii ar aduce 25 mântuirea, venirea lui Hristos ar fi fost de prisos, n-ar mai fi fost nevoie de răscumpărarea lumii prin patimile și moartea pe cruce a Dumnezeului-Om, nici de poruncile evanghelice. Este învederat că cei ce socot că mântuirea se poate dobândi și numai prin faptele firii căzute nimicesc însemnătatea lui Hristos, leapădă pe Hristos. În chip nelegiuit s-au oștit împotriva credinței iudeii, cerând de la credincioși împlinirea rânduielilor rituale ale Legii vechi; în chip nelegiuit fiii lumii vrăjmașe lui Dumnezeu, ce sunt străini de cunoașterea cea tainică și totodată vie a lui Hristos, cer de la cei ce cred în Hristos fapte bune potrivite cu înțelegerea și simțirile firii căzute. Cel ce crede în Hristos trage împotriva simțirilor inimii sabia lui Hristos și își silește inima, tăind cu sabia ascultării față de El nu doar pornirile păcătoase vădite, ci și acele porniri care par bune la arătare, dar în fapt sunt potrivnice legilor evanghelice și, astfel, este întreaga lucrare a omului care se ia după imboldurile firii căzute. Faptele părute bune, făcute din imboldurile firii căzute, fac să crească în om „eu”-ul sau, nimicesc credința în Hristos, sunt potrivnice lui Dumnezeu; faptele credinței omoară egoismul în om, fac să crească în el credința, fac să crească în el Hristos. De vei mărturisi cu gura ta pe Domnul Iisus, spune Apostolul, și vei crede întru inima ta că Dumnezeu L-a ridicat pe El din morți, te vei mântui: căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturisește spre mântuire (Rom. 10, 9-10). 26 Dreapta credință, adevărata faptă bună Credința adevărată și vie aduce omului mântuirea, chiar dacă acesta o mărturisește doar cu gura. Ea i-a adus mântuirea tâlharului răstignit pe cruce; a adus mântuire, prin pocăință, multor păcătoși în ultimele clipe, cele dinainte de moarte, ale vieții lor. Atât de însemnată, de neapărat trebuincioasă este pentru mântuire mărturisirea cu gura a credinței inimii și încredințării sufletului, că sfinții mucenici din toate veacurile creștinismului, începând cu înșiși Apostolii lui Hristos, s-au învoit mai degrabă a răbda chinuri lungi și înfricoșate, a vărsa sângele lor ca apa, decât a rosti lepădarea de Hristos, fie aceasta și prefăcută, numai cu gura, tară ca inima să ia parte. Dumnezeu cere de la om pentru a-l mântui numai credința vie, adevărată. Aceasta, ca zălog al mântuirii și fericirii veșnice, trebuie să fie pentru creștin mai de preț decât viața lui pământească. Mucenicia este roadă adevăratei cunoștințe de Dumnezeu, dăruite prin credință. Mucenicia este roadă credinței. Această faptă au hulit-o și o hulesc cei ce pun mare preț pe faptele firii omenești căzute: în orbirea lor, ei numesc această preasfântă nevoință a celor mari la suflet „urmare a nebuniei”. Atât de însemnată este fiecare idee a dogmelor date de Dumnezeu, că sfinții mărturisitori, asemenea mucenicilor, au pecetluit mărturisirea de credință ortodoxă cu pătimiri grozave și râuri de sânge. Potrivit însemnătății credinței în lucrarea mântuirii, și păcatele împotriva ei au o deosebită greutate în cumpăna dreptei judecăți a lui Dumnezeu: toate aceste păcate sunt de 27 moarte, adică sunt împreunate cu moartea sufletului și le urmează veșnica pierzanie, muncile veșnice în adâncurile iadului. Cea mai rea faptă – necredința Păcat de moarte este necredința: ea leapădă singurul mijloc de mântuire, credința în Hristos. Păcat de moarte este lepădarea de Hristos: ea Îl lipsește pe cel care se leapădă de credința vie în Hristos, ce se arată și se păstrează prin mărturisirea cu gura. Păcat de moarte este erezia: ea cuprinde în sine hulirea lui Dumnezeu și îl face pe cel molipsit de ea străin de adevărata credință în Hristos. Păcat de moarte este deznădăjduirea: ea este lepădare a credinței lucrătoare, vii în Hristos. Vindecarea de toate aceste păcate de moarte este credința adevărată, sfântă, vie în Hristos. De o însemnătate covârșitoare în faptele credinței este mărturisirea cu gura: marele dătător de lege al israilitenilor, văzătorul de Dumnezeu Moisi, a fost lipsit de intrarea în pământul făgăduinței îndată ce a rostit, cu privire la o faptă a credinței, cuvinte ce arătau o oarecare îndoială (Numeri 20, 10-12). De ucenicii unui oarecare pustnic mare din Egipt s-a depărtat harul botezului îndată ce acesta, stând de vorbă cu un evreu, a rostit, în simplitatea sa, un cuvânt de îndoială cu privire la credința creștină. Istoria bisericească povestește că în primele timpuri ale creștinismului, în vremea prigoanelor, unii păgâni mărturiseau cu gura pe Hristos cu prefăcătorie, în glumă și în bătaie de joc, iar harul dumnezeiesc îi adumbrea de 28 îndată: într-o clipă se prefăceau din păgâni înrăiți în creștini râvnitori și pecetluiau cu sângele lor mărturisirea pe care la început o rostiseră ca pe o luare în deșert.[...] Credința în Iisus Hristos, mai presus de toate faptele bune Cel ce crede în Hristos, de va și muri cu moartea păcatului, iarăși va învia prin pocăință (In. 11, 25), și vedem pe mulți dintre sfinți că au căzut din înălțimea sfințeniei în adâncul unor păcate grele, iar apoi, cu ajutorul credinței și al pocăinței insuflate de aceasta, s-au liberat din adâncul cel puturos și întunecat, au suit iarăși la înălțimea curăției și sfințeniei. |
#518
|
|||
|
|||
![]()
Deznădăjduirea dă în vileag necredința și egoismul
ce se aflau dinainte în inimă: cel ce crede în sine și nădăjduiește în sine nu se va scula din păcat prin pocăință; se va scula prin ea cel ce crede în Hristos, Atotputernicul Răscumpărător și Doctor. Credința este din auzire (Rom. 10, 17): ascultă Evanghelia, care-ți vorbește, și pe Sfinții Părinți, care o tâlcuiesc; ascultă-i cu luare aminte și, puțin câte puțin, se va sălășlui în tine credința vie, care va cere de la tine plinirea poruncilor evanghelice și te va răsplăti pentru această împlinire cu nădejdea neîndoielnică a mântuirii. Ea te va face următor al lui Hristos pe pământ, împreună moștenitor cu El în cer. Amin. |
#519
|
|||
|
|||
![]()
Cu tot respectul fata de pleiada de Sfinti si Preacuviosi, despre care trebuie sa admit cu smerenie , ca nu am auzit in viata mea ...tot nu inteleg unde este Hristos aici. In nici unul din cuvintele Sale nu explica El ca o cale a bisericii si numai una, si numai a unei biserici, imi aduce mantuirea. Si nici nu gasesc vreun loc in care sa fi aruncat anatema asupra cuiva ... Nici macar asupra celor care L-au torturat si ucis. El imi spune ca prin EL ajung la tatal ...
Galateni 2:21 " Nu vreau sa fac zadarnic harul lui Dumnezeu; caci daca neprihanirea se capata prin Lege, degeaba a murit Hristos". Si mai am o nedumerire: daca m-as fi nascut intr-o alta tara, neortodoxa, pentru ca Dumnezeu acolo mi-a hotarat nasterea ... si nu as fi avut ocazia sa aud despre ortodoxie ... oare Dumnezeu, care este Tatal meu, care m-a creat si mi-a planuit zilele vietii mele dinainte de a fi fost traita vreuna ... si despre care toata lumea este de acord ca din iubire fata de creatia sa si-a trimis Fiul ... deci si pentru mine ... m-ar fi lasat departe de El si arzand in temnitele iadului ? In afara ortodoxiei, nu mai este nici un om care sa fi fost mantuit doar prin simpla credinta in Hristos? Nu stiu, dar imaginea pe care o am eu despre Dumnezeu nu este asta ... Este adevarat ca si-a ales un popor, cel evreiesc, dar a dat voie tuturor neamurilor sa fie mantuite ... De aceea si-a trimis apostolii in lumea larga... Iar invataturile apostolilor le cunosc si eu. |
#520
|
|||
|
|||
![]()
Eu gasesc minunat gestul de intrupare a lui Dumnezeu Fiul. Cred ca, dincolo de toate semnificatiile acestui gest, cu siguranta mai este unul: faptul ca Dumnezeu a fost atins. Oamenii din jurul Lui, apostolii, femeia bolnava ... au pus mana pe El. Au mancat impreuna ... El, apostolii si vamesii, pacatosii ... A fost la nunta in Cana ... A stat la masa ca un mesean obisnuit si , cu siguranta a fost imbratisat... oamenii s-au atins de El intr-o forma sau alta ... pacatoasa i-a spalat picioarele cu mir...
Din toate astea, eu inteleg ca Dumnezeu vrea ca El sa aiba o relatie cu creatia sa. Eu cred ca El vrea sa fie atins si astazi ... Iar eu personal, asta imi doresc: dimineata in rugaciuni, citind din biblie, purtandu-L cu mine oriunde ma duc ... intreband-l inainte de a lua o decizie ... cerandu-mi iertare si pocaindu-ma pentru fiecare greseala pe care o fac ... multumindu-I in toate ... vorbind despre El ... lasandu-L sa ma schimbe, sa ma faca un om mai bun ... Toate astea cu convingerea adanca ca El este Salvatorul si Mantuitorul meu, ca a murit si a inviat ... Si lucrul acesta mi-a dat sansa la o alta viata ... Nu am nici un soi de ritual si relatia mea cu Isus este spontana si vie ... Cand ma rog ii vorbesc din inima ... si El vede inima mea ... De ce Isus prezent in viata mea, in inima mea, in constiinta mea ... nu-mi poate da si mie mantuirea? Si mai cred ca in momentul mortii Sale, sfasierea valului din templu, cel care separa Sfinta Sfintelor de restul templului, a insemnat ca eu, pacatoasa pacatosilor, am de-acum, prin moartea lui Isus, si numai asa, posibilitatea sa am o relatie directa cu Dumnezeu Tatal cel care m-a creat. "Caci toti sunteti fii ai lui Dumnezeu, prin credinta in Hristos Isus" Galateni 3:26. Iar TOTI inseamna TOTI cei care cred in Hristos Isus. Adica si eu. Last edited by macsim; 12.12.2009 at 21:17:59. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cateva intrebari pentru neoprotestanti si protestanti. | Seraphim7 | Secte si culte | 104 | 23.10.2022 00:36:38 |
Profeti adventisti | NeInocentiu | Secte si culte | 592 | 07.05.2012 09:41:27 |
Cateva intrebari pentru sfintii preoti si crestini | RafaelMiticaPitulice | Despre Sfanta Scriptura | 25 | 02.08.2011 09:01:17 |
Despre Penticostali, Baptisti, Adventisti | danyel | Secte si culte | 741 | 11.08.2010 21:37:50 |
|