![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
In continuare la ce am spus ceva mai sus...
Avem tendinta de a lua vorbele sfintilor ca infailibile, ceea ce nu este bine pentru ca numai un singur om a fost perfect.... Si nu toti sfintii sint si Parinti ai Bisericii ca sa le citam spusele ca litera de lege, insa chiar si in cazul lor, chiar daca nu exista discrepante majore, nici macar diferente numeroase, Biserica retine atent in doctrina doar consensul la care ei au ajuns. De aceea noi nu sintem chrisostomiti, nici athanasieni sau efremisti, ci ortodocsi. Nu demult m-am angajat intr-o discutie despre Nicodim Aghioritul, cel care a pus la un loc Filocalia, a scris comentariile la Pidalion si a fost un parinte colivas care s-a ostenit mult sa tina ortodoxia in intelegerea Sfintilor Parinti. Tot el, intr-o serie de scrieri s-a lasat influentat de spiritualitatea romano-catolica, chiar s-a oferit la un moment dat sa cumpere o indulgenta pentru un alt calugar cu acelasi nume, Nicodim. Pentru mine, cel cu minte proasta, tot ce-a facut el bun pentru Credinta a contat mai putin decit iesirile lui din ortodoxie, dar Sfinta Biserica il socoteste intre Sfinti. M-am inselat cind am spus ca nu se regaseste in calendarul Bisericii Ortodoxe. La 14/27 iulie, Biserica il cinsteste si pe Sf. Cuvios Nicodim Aghioritul. Ii cer iertare lui Fani71 pe care am contrazis-o in privinta lui in repetate rinduri si tuturor acelora pe care probabil i-am suparat cu cuvintele mele. Si fiindca tot discutam despre sfinti, in calendarul pentru 2010 am vazut cu bucurie ca Biserica mea, pentru prima data, la 15/28 iunie a mai adugat un sfint. Dupa Sf. Prorooc Amos si Sf. Iona, Mitropolitul Kievului, vine Sf. Glicerius, Mitropolitul Romaniei. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Cu referire la ceea ce s-a vorbit despre ideea (eronata)cum ca sfintii ar trebui considerati infailibili.
Daca aprobam ceea ce a spus/a scris un sfant nu inseamna ca ii adoram icoana sau ca ne-am inchina la el, il adoram prin el (ca pe o unealta ca pe un intermediar) tot pe Atotputernicul Creator, care ne-a transmis o revelatie din Cuvantul Adevarului prin intermediul acelui Sfant.Totusi un sfant poate gresi (ca de exemplu Fericitul Augustin cand a facut o traducere eronata din limba greaca in limba latina a ideii de transcendenta a Duhului de la Tatal prin Fiul, interpretand in opera sa aceasta idee ca o transcendenta a Duhului de la Tatal si de la Fiul, dand prin aceasta eroare de interpretare apa la moara papistasilor latini sa adauge in Crez spurcata erezie Filioque. Insa, aceasta interpretare a conceptului de transcedenta a Duhului de la Tatal si de la Fiul, exprimata de Fericitul Augustin se bate cap in cap cu Sfintele Canoane ale Celor Sapte Sfinte Soboare Ecumenice si ale celorlalte Soboare Locale ale Bisericii lui Hristos (si nu vorbim aici de snoadele talharesti, dovedite ca atare de sfinti sub inspiratia Duhului Sfant!). Si ca sa ne asiguram ca un sfant nu gresete, adica vorbeste de la el si nu inspirat de Duhul Sfant, verificam daca ceea ce a spus/scris este confirmat de Sfintele Canoane sau de catre alti sfinti (in aceasta ar consta consensul patristic) – caci daca tot ceea ce sustin impreuna mai multi sfinti vine in contradictie cu Sfintele Canoane, atunci afirmatiile lor sunt in mod indubitabil false. Asa putem deosebi o zicere a unui sfant de la mintea sa omeneasca, fata de una inspirata de la Duhul Sfant. Iertare. Doamne ajuta! |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Botezul | Hartford | Biserica Ortodoxa Romana | 34 | 30.12.2009 13:30:00 |
botezul | dulcineea | Mirungerea(Ungerea cu Mir) | 70 | 09.09.2008 10:17:27 |
Botezul | ionut | Botezul | 33 | 03.12.2006 12:48:10 |
botezul | mircea/ovidiu | Mirungerea(Ungerea cu Mir) | 0 | 28.08.2005 01:10:00 |
|