Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.06.2010, 18:48:46
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Oare nu știi tu, rătăcitule, că drepții lui Dumnezeu sunt mai vii decât ești tu ? Ia Sfânta Scriptură, de care tu și ceilalți din sinagoga voastră vă bateți joc, ia și citește de câte ori ni se arată că drepții care au murit cu trupul sunt vii pentru Dumnezeu.
Ar fi chiar interesantă o asemenea statistică, n-ați vrea s-o faceți pentru noi "rătăciții"? Din nefericire topicul cel mai potrivit pentru asta a fost închis de admin. Poate ne faceți un rezumat, să nu deviem prea mult.
  #2  
Vechi 25.06.2010, 19:07:08
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Poate ne faceți un rezumat, să nu deviem prea mult.
Rezumat biblic despre această temă ? Nu e greu. Mă tem doar că nu va folosi la nimic. Din experiența mea, nu prea are rost să aduci vreun argument celor cărora, lipsindu-le buna credință, rezistă Spiritului Sfânt. Iată, totuși, câteva pasaje biblice la care vă îndemn să reflectați. Poate că...

Matei 27:51 și următoarele: odată ce vălul templului a crăpat, morții au ieșit din morminte și au umblat prin Ierusalim.

Luca 20: 37 și 38 (adresându-se pesemne unora ca voi) :
"Iar că morții înviază a arătat chiar Moise la rug, când numește Domn pe Dumnezeul lui Avraam, și Dumnezeul lui Isaac, și Dumnezeul lui Iacov.

Dumnezeu deci nu este Dumnezeu al morților, ci al viilor, căci toți trăiesc în El. "

Evrei, 12: 22 și urm:
"Ci v-ați apropiat de muntele Sion și de cetatea Dumnezeului celui viu, de Ierusalimul cel ceresc și de zeci de mii de îngeri, în adunare sărbătorească,
Și de Biserica celor întâi născuți, care sunt scriși în ceruri și de Dumnezeu, Judecătorul tuturor, și de duhurile drepților celor desăvârșiți"

Rev 6: 9 și 10 "Și când a deschis pecetea a cincea": "morții" vorbesc cu Dumnezeu înainte de Ziua Domnului.

Rev 8: 3, în care se vorbește despre rugăciunile sfinților.

Asta, ca să mă limitez numai la câteva pasaje din Noul Testament.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
  #3  
Vechi 25.06.2010, 22:58:12
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Matei 27:51 și următoarele
Versetele acestea vorbesc despre învierea "multor" sfinți (nu a tuturor). Deci e o înviere [parțială], nicidecum despre niște "morți vii" (ciudată expresie, dar n-am ce face: așa ciudată e și teoria unor morți care în ciuda faptului că n-a sosit încă învierea sunt totuși vii).

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Luca 20: 37 și 38
Vorbesc tot despre "învierea cea din morți" (vezi la vers.35)

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
(adresându-se pesemne unora ca voi)
Hristos se adresa saducheilor (care nu cred în înviere). Acum ce-ar trebui să fac? Să ți-o întorc spunând că se adresa unora ca voi (care credeți în viața de după moarte fără a fi nevoie de înviere)? Ei, uite că n-o fac!

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Evrei, 12: 22 și urm
Este vorba despre drepții cei vii și de Biserica Invizibilă, figurativă, căci numai la modul figurat te poți apropia de "tronul lui Dumnezeu" în viața aceasta.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Rev 6: 9 și 10
Este o imagine simbolică despre care s-a discutat prea mult pe topicul "Adventiștii și viața sufletului de după moarte" ca să ne mai ocupăm acum de ea.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Rev 8: 3, în care se vorbește despre rugăciunile sfinților.
Se vorbește despre rugăciunile sfinților în viață de pe pământ.

Deci asta e tot, nu?
  #4  
Vechi 25.06.2010, 23:30:55
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Versetele acestea vorbesc despre învierea "multor" sfinți (nu a tuturor). Deci e o înviere [parțială], nicidecum despre niște "morți vii" (ciudată expresie, dar n-am ce face: așa ciudată e și teoria unor morți care în ciuda faptului că n-a sosit încă învierea sunt totuși vii).
Să mai insistăm un pic, să nu avem impresia că fușerim textul biblic. Deocamdată, să ne limităm la aceste pasaje.

În primul, în Ev Sf Matei, citim:
Mormintele s-au deschis și multe trupuri ale sfinților adormiți s-au sculat.
Și ieșind din morminte, după învierea Lui, au intrat în cetatea sfântă și s-au arătat multora.
Iar sutașul și cei ce împreună cu el păzeau pe Iisus, văzând cutremurul și cele întâmplate (...)

Prin urmare, fidel Bibliei și numai ei, după cum spuneți că sunteți, acceptați sau nu ideea că, în momentul în care vorbim (adică după Înviere și înainte de Advențiu) în Cer există, pe lângă Isus și îngeri, un anumit număr de sfinți care "s-au sculat" ? Credeți ori nu că aceștia sunt "vii", adică văd, aud și judecă ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
  #5  
Vechi 26.06.2010, 01:14:29
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Să mai insistăm un pic, să nu avem impresia că fușerim textul biblic. Deocamdată, să ne limităm la aceste pasaje.

În primul, în Ev Sf Matei, citim:
Mormintele s-au deschis și multe trupuri ale sfinților adormiți s-au sculat.
Și ieșind din morminte, după învierea Lui, au intrat în cetatea sfântă și s-au arătat multora.
Iar sutașul și cei ce împreună cu el păzeau pe Iisus, văzând cutremurul și cele întâmplate (...)
Prin urmare, fidel Bibliei și numai ei, după cum spuneți că sunteți, acceptați sau nu ideea că, în momentul în care vorbim (adică după Înviere și înainte de Advențiu) în Cer există, pe lângă Isus și îngeri, un anumit număr de sfinți care "s-au sculat" ? Credeți ori nu că aceștia sunt "vii", adică văd, aud și judecă ?
Dacă este să fiu "fidel Bibliei și numai ei", nu dispun de prea multe amănunte, evanghelistul Matei fiind singurul care menționează întmplarea. Ca urmare, s-ar ridica următoarele probleme:
1. Sfinții aceștia înviați au fost și ridicați la cer? Personal cred că da, dar nu pot prezenta nici o dovadă biblică în acest sens.
2. Când au înviat sfinții aceștia: la moartea Domnului Hristos sau la învierea Lui? E adevărat, versiunea sinodală spune "după învierea Lui" (versiunea Cornilescu este neutră nefolosind pronumele de majestate), unii chiar propun să se citească "după învierea lor". Aceasta însă ar intra în conflict cu 1 Cor.15,20.
În altă ordine de idei, admit că aceștia sunt vii - posibil să fie cei 24 de bătrâni din Apocalipsa pe care Ioan îi vede la tronul lui Dumnezeu. Dar în nici un caz nu este vorba ca toți drepții să fie vii. Iar cei care sunt vii, sunt doar datorită învierii lor iar nu morții lor.
  #6  
Vechi 26.06.2010, 01:55:33
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
unii chiar propun să se citească "după învierea lor".
"lui". Greacă nu știu, dar latina o mai brodez. Vulgata Sf Ieronim spune: "et exeuntes de monumentis post resurrectionem eius" ( http://www.intratext.com/IXT/LAT0001/_PTU.HTM ). Eius e la singular. Ar fi și absurd să spui că "au ieșit din morminte după ce au înviat", că e tautologic. Dar nu are nici cea mai mică importanță asta. Important e că au înviat, că erau mulți, și multă lume a crezut văzându-i, precum sutașul.
Citat:
În altă ordine de idei, admit că aceștia sunt vii - posibil să fie cei 24 de bătrâni
Eh, uite așa formăm o bază de disuție. Mă bucur să văd că mai sunt oameni vii în ceruri.

Citat:
Iar cei care sunt vii, sunt doar datorită învierii lor iar nu morții lor.
Cu alte cuvinte, aici spuneți "da, recunosc în fața evidenței biblice că sunt oameni vii în ceruri în chiar clipa asta, numai că aceștia sunt vii cu tot cu trupul. Nimic despre sufletele vii în timp ce trupurile putrezesc în morminte". Înțeleg bine ? Vom vedea dacă e așa sau nu.

Deocamdată să trecem la Luca cap 27. Dv susțineți că versetele 37 și 38, adică:
Iar că morții înviază a arătat chiar Moise la rug, când numește Domn pe Dumnezeul lui Avraam, și Dumnezeul lui Isaac, și Dumnezeul lui Iacov.
Dumnezeu deci nu este Dumnezeu al morților, ci al viilor, căci toți trăiesc în El.


se referă la învierea trupurilor după A Doua Venire. Vă bazați pe versetul 35 de mai sus, adică:
Iar cei ce se vor învrednici să dobândească veacul acela și învierea cea din morți, nici nu se însoară, nici nu se mărită.

Admit că exprimarea "învierea cea din morți" s-ar putea referi la Învierea Trupurilor și că nu e clar că se referă la învierea sufletelor. Dar ce ne facem cu versetul următor (36), adică:
Căci nici să moară nu mai pot, căci sunt la fel cu îngerii și sunt fii ai lui Dumnezeu, fiind fii ai învierii
Cam cine ar putea fi la fel cu îngerii ? Îngerii sunt ființe spirituale, nu au trup. Cei înviați cu trupul nu pot fi asemenea îngerilor. Ca să fii asemenea îngerilor, trebuie să fii numai suflet. Adică să îți lași "cochilia" acolo unde aparține prin natura ei: în pământ. În timp ce ceea ce este angelic în om, sufletul, se duce la Domnul.

Obiecții ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
  #7  
Vechi 26.06.2010, 15:43:00
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Eh, uite așa formăm o bază de disuție. Mă bucur să văd că mai sunt oameni vii în ceruri.
Bineînțeles că sunt, și au fost și înainte de momentul acesta de ne gândim la Enoh, Ilie și chiar și la Moise (acesta având un statut mai special față de primii doi).

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Cu alte cuvinte, aici spuneți "da, recunosc în fața evidenței biblice că sunt oameni vii în ceruri în chiar clipa asta, numai că aceștia sunt vii cu tot cu trupul. Nimic despre sufletele vii în timp ce trupurile putrezesc în morminte". Înțeleg bine ?
Recunosc faptul că sunt oameni vii în ceruri, dar trebuie să adaug că aceștia au ajuns acolo doar prin înviere (respectiv mutați la cer direct din viață în cazul lui Enoh și Ilie) și nu prin moarte. Pentru mine ca adventist formularea "sunt vii cu tot cu trupul" nu prea are sens deoarece Biblia spune că omul este prin definiție un suflet viu (adică trup+suflare de viață). Elementele constitutive de la Creație nu sunt independente, nu sunt entități de sine stătătoare, omul fiind o ființă holistică.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dar ce ne facem cu versetul următor (36), adică:
Căci nici să moară nu mai pot, căci sunt la fel cu îngerii și sunt fii ai lui Dumnezeu, fiind fii ai învierii
Cam cine ar putea fi la fel cu îngerii ? Îngerii sunt ființe spirituale, nu au trup. Cei înviați cu trupul nu pot fi asemenea îngerilor.
Problema se rezolvă foarte frumos și logic dacă credem Cuvântul Scripturii. Noi vom învia asemenea cu Hristos, adică învierea Lui este o garanție că și noi vom învia la fel. Hristos la înviere a înviat și cu trup căci a putut fi zărit, pipăit și a și mâncat. La fel vom învia și noi, bineînțeles trupurile acelea vor fi slăvite (nu împovărate de boli și degenerare), "transformate"-cum zice sf. apostol Pavel.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ca să fii asemenea îngerilor, trebuie să fii numai suflet.
Probabil vreți să spuneți "numai duh" (respectiv "numai spirit"-ca să folosim terminologia catolică). Nu neapărat. Bineînțeles îngerii sunt ființe spirituale [leitourgika pneumata]- duhuri slujitoare (respectiv administratorii spiritus), dar să nu uităm că-i întâlnim în multe situații în Scriptură și cu caracteristici "corporale".

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Adică să îți lași "cochilia" acolo unde aparține prin natura ei: în pământ.
Ideea aceasta de "carcasă"/ "închisoare" a sufletului este total străină Scripturii, fiind importată în creștinism de la Platon și Aristotel.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
În timp ce ceea ce este angelic în om, sufletul, se duce la Domnul. Obiecții ?
O singură obiecție: ceea ce se duce la Domnul este "suflarea de viață", duhul, spiritul fără de care omul nu mai este un "suflet viu"/o ființă vie. Însă nici această "suflare de viață" [neshamah - Ieșirea 2,7] nu este o entitate ce trăiește independent de ființa umană, ci este principiul vital, scânteia vieții pusă de Dumnezeu în om pentru a fi o ființă vie.
  #8  
Vechi 25.06.2010, 23:31:05
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

@Trice
Prima oara cand am citit Evanghelia m-am bucurat despre faptul ca exista inviere,si ca nu vom ramanea pentru eternitate in indiferenta mortii.
Mai apoi ,cand am luat cunostinta despre dogma ortodoxa,am ajuns sa cred ca moartea exista,dar e doar trecerea catre lumea de dincolo,unde cei rai pre-gusta iadul care il vor avea la Judecata finala,iar cei buni pre-gusta raiul care de asemenea il vor avea atunci.
Astfel ca ,in final,important este unde vei sta in eternitate,de-a drepata sau de-a stanga,si nu ce vei face pana atunci.
Chiar daca eu nu contrazic opinia ca murim cumva complet ,ca sa inviem la Inviere ,eu cred ca aceasta se refera doar la trup.
Mie mi s-a parut foarte frumoasa si credibila abordarea ortodoxa,care si pe mine m-a mirat,si am asimilat-o in scurt timp,fara piedici interioare(eu,care sunt un mare nihilist)
Astfel ca eu nu contrazic faptul ca murim ,ci doar vreau sa iti atrag atentia asupra unei perspective noi,oferite de Ortodoxie.
Iar aceasta,spunem noi,ca a fost una din lucrarile Duhului,ce a urmat dupa Hristos,anume dezvaluirea adevarului asupra vietii de dupa moarte .
Cu mintea eu iti cred tie,mai ales ca toti ne-am bucurat de venirea Invierii,doar ca Duhul a desavarsit aceasta invatatura despre viata de apoi ,si nu avem decat o bucurie in plus,in afara de cea a Invierii :'Cei ce cred in Mine,in veac nu vor vedea moartea"
  #9  
Vechi 26.06.2010, 01:17:29
tricesimusquintus tricesimusquintus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.05.2009
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 2.822
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iustin10 Vezi mesajul
moartea exista,dar e doar trecerea catre lumea de dincolo,unde cei rai pre-gusta iadul care il vor avea la Judecata finala,iar cei buni pre-gusta raiul care de asemenea il vor avea atunci.
Interesantă ideea aceasta de moartea-aperitiv al veșniciei dar nu știu dacă ai vreun suport biblic pentru așa ceva.
  #10  
Vechi 26.06.2010, 01:44:24
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tricesimusquintus Vezi mesajul
Interesantă ideea aceasta de moartea-aperitiv al veșniciei dar nu știu dacă ai vreun suport biblic pentru așa ceva.
Argumente biblice sunt pentru ambele interpretari .
Si pentru succesiunea moarte-nimic-inviere propusa de NP,si in care si eu am zis ca cred partial ,dar si pt succesiunea moarte-judecata particulara-judecata universala care mi s-a parut o varianta mult mai interesanta.
Ca o observatie ,aproape intotdeauna sunt argumente pentru ambele variante
Problema este cred eu la ortodocsi ,pentru ca ei,de dragul de a promova varianta mai evoluata ,o combat cumva pe cea incepatoare .Ori de fapt ambele variante sunt adevarate.Una e incepatoare,iar alta e mai avansata
In cazul nostru nu trebuie sa diminuam deloc rolul Invierii ,si puterea ei de a birui moartea .Nu e asa simplu insa sa treci de la ideea mortii ca fatalitate ,la ideea mortii urmata de inviere,si apoi la ideea mortii doar trupesti,fara ca sufletul sa moara vreo clipa .

Eu as vrea aici doar sa va explic de ce judeca asa ortodocsii,nu sa atac fondul problemei,daca una sau alta dintre variante este adevarata . Dupa mine ambele sunt adevarate ,numai ca ultima o include pe prima,o imbogateste.
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Noi avem nou martir mihaiB Stiri, actualitati, anunturi 9 07.11.2012 19:51:45
BOR, rabinii si cooperarea pentru "binele comun" Decebal Biserica Ortodoxa Romana 4 10.09.2012 21:07:28
Ce au miscarea legionara si musulmanismul in comun? mihailt Generalitati 14 02.11.2010 21:35:34
Avem Patriarh danyel Stiri, actualitati, anunturi 34 11.02.2009 22:03:42