Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Din Noul Testament
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 22.08.2010, 18:14:41
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Întrebarea este pur exegetică. Adevărul este că nu cunoaștem în mod cert ce fel de pâine a folosit Isus la Cina cea de Taină. Judecând numai după textul biblic și având în vedere date din Vechiul și Noul Testament, tot ce se poate spune e că mai degrabă Isus și apostolii au consumat cu acea ocazie pâine nedospită (azime), după cum cum alte ocazii (pe malul Tiberiadei de exemplu) s-au consumat pâini dospite.
O întrebare din aceeași categorie ar putea fi: ce fel de vin au băut atunci ? Alb sau roșu ? Nu putem ști sigur, deși putem presupune că mai degrabă vin roșu.

Asemenea aspecte exegetice nu trebuie să aibă implicații liturgice. La Liturghie trebuie folosită materia specifică fiecărei tradiții, care este în mod cert pâinea nedospită în cazul Bisericii Apusene și pâinea dospită în cazul Bisericii Răsăritene. Numai în mod excepțional este admisibil să se folosească invers.

Dacă Cina cea de Taină a avut loc la etaj (și așa probabil că a fost) nu este un motiv de a muta Liturghiile în podurile caselor. Această tendință, pe care eu o numesc arheologie biblică, nu îmi pare a veni de la Dumnezeu. El a spus să facem aceasta în amintirea Lui.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #2  
Vechi 22.08.2010, 18:45:10
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Întrebarea este pur exegetică. Adevărul este că nu cunoaștem în mod cert ce fel de pâine a folosit Isus la Cina cea de Taină. Judecând numai după textul biblic și având în vedere date din Vechiul și Noul Testament, tot ce se poate spune e că mai degrabă Isus și apostolii au consumat cu acea ocazie pâine nedospită (azime), după cum cum alte ocazii (pe malul Tiberiadei de exemplu) s-au consumat pâini dospite.
O întrebare din aceeași categorie ar putea fi: ce fel de vin au băut atunci ? Alb sau roșu ? Nu putem ști sigur, deși putem presupune că mai degrabă vin roșu.

Asemenea aspecte exegetice nu trebuie să aibă implicații liturgice. La Liturghie trebuie folosită materia specifică fiecărei tradiții, care este în mod cert pâinea nedospită în cazul Bisericii Apusene și pâinea dospită în cazul Bisericii Răsăritene. Numai în mod excepțional este admisibil să se folosească invers.

Dacă Cina cea de Taină a avut loc la etaj (și așa probabil că a fost) nu este un motiv de a muta Liturghiile în podurile caselor. Această tendință, pe care eu o numesc arheologie biblică, nu îmi pare a veni de la Dumnezeu. El a spus să facem aceasta în amintirea Lui.
La Marea Tiberiadei dupa Inviere s-a folosit paine dospita. Iata textul din
Evanghelia dupa Ioan din Septuaginta.
13. εἰδότες ὅτι ὁ κύριός ἐστιν. ἔρχεται Ἰησοῦς καὶ λαμβάνει τὸν ἄρτον καὶ δίδωσιν αὐτοῖς, καὶ τὸ ὀψάριον ὁμοίως.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 22.08.2010, 19:43:06
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
La Marea Tiberiadei dupa Inviere s-a folosit paine dospita. Iata textul din
Evanghelia dupa Ioan din Septuaginta.
13. εἰδότες ὅτι ὁ κύριός ἐστιν. ἔρχεται Ἰησοῦς καὶ λαμβάνει τὸν ἄρτον καὶ δίδωσιν αὐτοῖς, καὶ τὸ ὀψάριον ὁμοίως.

Si in rugaciunea Tatal nostru, atunci cand cerem "painea cea de toate zilele", termenul folosit este tot arton - τὸν ἄρτον.

Este si pe site un articol despre temeiurile scripturistice ale folosirii painii dospite in cadrul Sf. Euharistii - http://www.crestinortodox.ro/dogmati...iei-69134.html.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 22.08.2010, 22:36:52
vasinec77 vasinec77 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 21.08.2010
Mesaje: 64
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Întrebarea este pur exegetică. Adevărul este că nu cunoaștem în mod cert ce fel de pâine a folosit Isus la Cina cea de Taină.
Adevarul este ca se cunoaste faptul ca la Cina cea de Taina s-a folosit paine nedospita. Si faptul acesta are o importanta. Aluatul (dospeala) simboliza pacatul. Iar de Paste, aluatul trebuia inlaturat. "Nu stiti cã putin aluat dospeste toatã plãmãdeala? Mãturati aluatul cel vechi, ca sã fiti o plãmãdealã nouã, cum si sunteti fãrã aluat; cãci Hristos, Pastele noastre, a fost jertfit. Sã prãznuim dar praznicul nu cu un aluat vechi, nici cu un aluat de rãutate si viclenie, ci cu azimile curãtiei si adevãrului." (1 Corinteni 5:6-8).

Cred ca se vede bine ce diferenta facea Sfantul Apostol Pavel intre aluat si azima si ce semnificatie au acestea.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 23.08.2010, 01:07:45
pstdgt pstdgt is offline
Banned
 
Data înregistrării: 21.08.2010
Mesaje: 4
Implicit

franzela extra - titan
Reply With Quote
  #6  
Vechi 23.08.2010, 10:05:29
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de vasinec77 Vezi mesajul
Adevarul este ca se cunoaste faptul ca la Cina cea de Taina s-a folosit paine nedospita. Si faptul acesta are o importanta. Aluatul (dospeala) simboliza pacatul. Iar de Paste, aluatul trebuia inlaturat. "Nu stiti cã putin aluat dospeste toatã plãmãdeala? Mãturati aluatul cel vechi, ca sã fiti o plãmãdealã nouã, cum si sunteti fãrã aluat; cãci Hristos, Pastele noastre, a fost jertfit. Sã prãznuim dar praznicul nu cu un aluat vechi, nici cu un aluat de rãutate si viclenie, ci cu azimile curãtiei si adevãrului." (1 Corinteni 5:6-8).

Cred ca se vede bine ce diferenta facea Sfantul Apostol Pavel intre aluat si azima si ce semnificatie au acestea.
Apostolul Pavel in I Cor 11, 23 amintind de Cina cea de Taina spune clar ca la Cina Mantuitorul a luat painea-
23. τί εἴπω ὑμῖν; ἐπαινέσω ὑμᾶς; ἐν τούτῳ οὐκ ἐπαινῶ. ἐγὼ γὰρ παρέλαβον ἀπὸ τοῦ κυρίου, ὃ καὶ παρέδωκα ὑμῖν, ὅτι ὁ κύριος Ἰησοῦς ἐν τῇ νυκτὶ ᾗ παρεδίδετο ἔλαβεν ἄρτον.
Daca tot revenim la argumentele biblice si ne lipim atat de mult de versete de ce nu aducem argumente clare din NT. Hristos nu a sarbatorit Pastele iudaic, ci un Paste deosebit. Atunci sa urmarim intreg ritualul: de Pasti se imbracau pentru calatorie si nu paraseau incaperea. In cazul Mantuitorului observam ca merge dimpreuna cu Apostolii in gradina Ghetismani. Oare Hristos a avunt in vedere doar anumite obiceiuri, daca a sarbatorit Pastele iudaic?
Reply With Quote
Răspunde

Tags
cina cea de taina, paine dospita, paine nedospita, pesach



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Mantuitorul si zambetele Eliana Generalitati 36 19.06.2012 14:59:59
Sa-l visam pe Mantuitorul tigerAvalo9 Generalitati 14 25.08.2011 10:48:50
A cina cu necunoscuti Anca-Miha Generalitati 34 18.12.2008 22:39:27