![]() |
![]() |
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar am ceva timp la dispozitie si incerc sa raspund, totusi, la ambele tale postari. 1. Ce este aceea "gandire imaginativa"? Gandirea si imaginatia sunt procese complet separate (asa cum apar ele si la Dogmatica sf. I. Damaschin, dar si in manualul de psihologie studiat in liceu) 2. In articolul citat de mine se exprima ideea ca imaginatia este urmarea caderii, iar in cartea citata de Aurelia Popescu se spune ca imaginatia a dus la caderea omului care a imaginat sa ajunga dumnezeu... Deci ideea ca imaginatia exista de la inceput este doar o opinie. 3. Sfintii NU au "imaginatii Sfinte", ci nu imagineaza nimic. Eu primesc cunoasterea dumnezeiasca nemijlocit! Nu au nevoie sa "imagineze" lucruri. De fapt, ei sfatuiesc in permanenta paza mintii.. pazirea de orice plasmuire a mintii umane. Citat din articol: "Pocainta este legata cu smerenia. Mai mult, pocainta exista in climatul smereniei. De aceea spunem ca unde exista profunda smerenie, acolo nu este posibil sa se dezvolte imaginatia. Imaginatia creste mai mult prin trufie, egoism, ingamfare. Cel trufas viseaza necontenit, are parere buna despre sine insusi, stabileste inalte gaduri pe care vrea sa le realizeze si astfel da un mare prilej pentru atatarea imaginarului." 4. Vedenie nu este tot una cu lucrarea imaginatiei. In nici un caz. Faci mari confuzii in termeni. Am mai spus, sfintii se lupta cu orice plasmuire a mintii lor. 5. Si acum problema icoanelor. Icoanele sunt reprezentari ale unor lucruri reale. (Daca ar fi produse de imaginatie nu ar fi icoane ci ar fi tablouri cu tematica religioasa (cel mult- cum sunt picturile altor religii crestine). Sfintii pot fi pictati tocmai pentru ca au o existenta reala, au fost oameni care au avut bucuria sa-i cunoasca etc.) Ele sfintesc vazul (asa cum ascultarea Sf. Liturghii sfinteste auzul) si inalta cugetul omului spre cele ceresti. Dar icoanele nu sunt prilej de plasmuiri fanteziste (daca la asta te-ai referit, ca nu am inteles de fapt unde bate argumentatia ta). Privirea unei icoane nu trebuie sa duca la inchipuiri de lucruri. Si de fapt presupun ca stii ca in rugaciune, mai ales, omul trebuie sa respinga orice imagine, orice reprezentare vizuala care ia nastere in mintea sa cu privire la lucrurile ceresti. Multi s-au demonizat cedand placerii de a imagina lucruri sfinte in rugaciune pentru o stare exaltata! Adica este pericol mare. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Acatistul Sfantului Gherasim Kefalonitul, Izgonitorul demonilor | Loghin Alina | Intrebari utilizatori | 0 | 05.03.2011 13:03:35 |
Lupta impotriva demonilor, patimilor, vraji, farmece, magie si dobadirea mantuirii | sofia_78 | Generalitati | 14 | 11.01.2011 14:19:05 |
Ierarhia Demonilor | Ioan-Victor | Generalitati | 9 | 26.01.2010 20:51:47 |
|