Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.11.2010, 13:39:39
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit

Un alt Sfânt Părinte care desfide în mod indirect pretinsul argument al Latinilor pentru Filioque, care ar rezida în versetul scripturistic de la Ioan 16:15 „Toate câte are Tatăl ale Mele sunt; de aceea am zis că din al Meu ia și vă vestește vouă.” și în versetul de la Ioan 17:10 „Și toate ale Mele sunt ale Tale, și ale Tale sunt ale Mele și M-am preaslăvit întru ei.” este Sfântul Chiril al Alexandriei prin comentariile pe care le face acestor versete în Comentariul la Evanghelia Sfântului Ioan.

Citat:
CAPITOLUL 2 - DUHUL SFÂNT ESTE PRIN FIRE ÎN FIUL ȘI ÎN FIINȚA LUI, CA ȘI ÎN FIINȚA TATĂLUI

„Toate câte le are Tatăl ale Mele sunt; de aceea am zis că din al Meu ia și vă vestește vouă” (In 16, 15)

Fiul ni S-a arătat și în acestea ca pecete reală și exactă a ipostasului Tatălui și ne dă să înțelegem prin cele spuse că, fiind rod al ființei Tatălui, le are pe toate ale ei după fire, și acelea sunt în mod cuvenit ale Lui. Căci, nefind nimic care taie, desparte sau înstrăinează pe Fiul de Tatăl, în nici o privință, Tatăl e asemenea și egal cu Fiul, afară numai de faptul că este Tată, ființa luminând în Amândoi în același mod. De aceea cum n-ar fi toate comune, mai bine-zis aceleași, în Amândoi, în așa fel că în Fiul sunt cele ale Tatălui, iar în Născătorul, cele ale Născutului? De aceea pe temeiul unei înțelegeri desăvârșite, precum socotesc, a spus cuvintele despre Ei. Căci n-a spus că „toate câte le are Tatăl, le am și Eu,” ca să nu se înțeleagă că ar purta aceleași trăsături cu modelul în mod exterior, ca noi, care am fost făcuți după chipul lui Dumnezeu, ci zice: „Sunt ale Mele,” arătând unirea extremă pe care o are cu Născătorul și deoființimea arătată în însușirile neschimbate ce se află în Amândoi. Aceasta o poți vedea foarte clar și în alte cuvinte spuse către Tatăl: „Toate ale Mele sunt ale Tale, și ale Tale, ale Mele.” Cum nu le-ar avea pe toate aceleași prin fire Cei între care nu este nici o deosebire și Care au în toate egalitate și asemănare?

Deci Dumnezeu-Tatăl are în Sine pe Duhul Său, adică pe cel Sfânt, prin Care Se sălășluiește în Sfinți și le descoperă tainele, nefolosindu-L pentru aceasta în chip de slujitor (să nu socotești aceasta!), ci Duhul existând în Tatăl ființial și provenind din Tatăl, fără să se producă vreo diviziune sau distanțare, ci declarând ca proprii cele în care și din care este. Căci Dumnezeu nu vorbește altfel făpturii decât prin Fiul în Duhul, căci Duhul este propriu și Unuia-Născutului, fiindcă este de o ființă cu Tatăl. Deoarece arată că este al lui Dumnezeu-Tatăl, Fiul Se descoperă în Duhul celor vrednici și lucrează prin Duhul cele ce le voiește. Dar aceasta îmi aparține și Mie prin fire. Din acest motiv am spus că „dintr-al Meu ia și vă vestește vouă.” Dar să nu se tulbure nimeni când aude în acestea cuvântul „ia,” ci să se gândească mai ales la aceea: (Duhul) lucrează drept, pentru că toate le spune despre Dumnezeu în felul nostru, dar nu trebuie înțelese astfel, ci mai presus de noi. Spunem că Duhul ia de la Tatăl și de la Fiul cele ale Lor nu ca și cum nu ar avea cunoștința și puterea aflate în Ei, ci le are de abia atunci când se cugeta că le ia. Căci totdeauna Duhul este înțelept și puternic, sau este Înțelepciunea și Puterea de Sine nu prin împărtășire de la cineva, ci prin fire. Căci, precum ar putea spune cineva că buna mireasmă a aromatelor care ne vine de la simțuri este alta decât cele din care vine, dar nu e alta prin faptul că se răspândește din ele și este în ele, așa să cugeți despre Dumnezeu și despre Duhul Sfânt. Căci Duhul este ca o mireasmă vie și lucrătoare a ființei Lui, aducând făpturii cele de la Dumnezeu și insuflând prin ea împărtășirea de ființa cea mai presus de toate. Căci dacă buna mireasmă a aromatelor își întipărește tăria în veșminte și preface cele în care vine, într-un fel conform ei, cum nu ar putea Duhul Sfânt, o dată ce este din Dumnezeu prin fire, să facă părtași de firea dumnezeiască pe cei în care vine? Fiind deci Fiul rod și pecete ale Ipostasului Celui ce L-a născut, aduce toate ale Lui prin fire. De aceea zice: „Toate câte le are Tatăl ale Mele sunt. De aceea am zis că din al Meu ia și vă vestește vouă.” El vorbește despre Duhul, Care iese prin El și este în El, prin Care Se sălășluiește El însuși în Sfinți. Căci Duhul Lui nu este altfel decât El, deși există în mod propriu. Căci Duhul este Duh, și nu Fiu.
Prin urmare după cum se vede și din comentariul sfântului Chiril cele despre care Fiul spune că toate câte le are Tatăl sunt ale Lui privesc firea dumnezeiască a Amândurora și nu privesc trăsăturile particulare, distinctive ale ipostaselor în parte, trăsături pe care sfântul Vasile le numește ca netransmisibile și proprii fiecărui ipostas în parte.

Comentariul sfântului Chiril la Ioan 17:10

Citat:
Ceea ce se spune că e supus Tatălui se află și sub stăpânirea Fiului. De aceea zice: „Și toate ale Mele sunt ale Tale, și ale Tale sunt ale Mele.” Căci unde strălucește și se arată identitatea firii, acolo e și slava neschimbată a demnității ei, nedând ceva din ea în mod împărțit, ci răspândind în mod egal una și aceeași slavă. Moștenitorul ființial al măririlor Tatălui arată că are toate cele ale Născătorului, dar arată și pe Născătorul că are toate ale Lui, pentru că Fiecare se arată prin fire în Celălalt. Fiul strălucește în Tatăl, și Tatăl, în Fiul. Așa ne-au mărturisit de Dumnezeu insuflatele Scripturi. Deci, dacă una din măririle Tatălui este să aibă stăpânirea peste toți, aceasta aparține și Fiului, căci El este pecetea ființei Tatălui, nesuportând nici o schimbare și deosebire în ceva.
Prin urmare se vede și în comentariul la acest verset că cele despre care vorbește Hristos sunt cele care privesc identitatea firii și prin urmare nu se referă la trăsăturile particulare și distinctive ale fiecărui ipostas dumnezeisc în parte.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.11.2010, 13:44:28
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit

Am uitat să dau sursele citatelor: amândouă sunt din aceeași carte tradusă de Părintele Profesor Dumitru Stăniloae "Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan" apărută la editura IBMBOR în anul 2000. Primul este de la pag. 992-994, iar al doilea este de la pag. 1030.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 28.12.2010, 08:48:56
Monachos Monachos is offline
Member
 
Data înregistrării: 05.12.2009
Mesaje: 39
Implicit

De ce a fost nevoie de introducerea lui "Filoque" in Crez atata vreme cat Sfintii Parinti nu au considerat necesar la Niceea si Constantinopol. Altfel, catolicii in curand vor schimbat tot Crezul introducand acolo si dogma lor a Imaculatei Conceptii, Maria, Mama Bisericii, infailibilitatea papala...
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.12.2010, 09:54:06
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Monachos Vezi mesajul
De ce a fost nevoie de introducerea lui "Filoque" in Crez atata vreme cat Sfintii Parinti nu au considerat necesar la Niceea si Constantinopol.
Fiindcă niciun episcop catolic, la vremea primelor Concilii Ecumenice, nu a pus la îndoială ortodoxia credinței, afirmând că Sfântul Spirit purcede NUMAI de la Tatăl.

Citat:
Altfel, catolicii in curand vor schimbat tot Crezul introducand acolo si dogma lor a Imaculatei Conceptii, Maria, Mama Bisericii, infailibilitatea papala...
În principiu, e posibil. Dacă un număr semnificativ de credinicoși DIN LUMEA CATOLICĂ, mai ales preoți și episcopi care au chemarea să îndrume poporul credincios, vor afirma că Sf Maria a fost născută cu prihană, sau că papa, în calitate oficială, poate greși în materie de credință sau de morală, atunci s-ar putea ca Biserica să considere oportun să reacționeze în fața ereziei și să facă noi adăugiri la Simbolul Credinței.

În ceea ce privește "Maria, Maica Bisericii", deocamdată nu este dogmă, deci nu va fi inclusă în Crez. Este, însă, tradiție liturgică apuseană. Sf Fecioară are multe nume, de exemplu: Turn de Fildeș, Scaun al Înțelepciunii, etc.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 28.12.2010 at 09:56:30.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 28.12.2010, 11:01:48
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Fiindcă niciun episcop catolic, la vremea primelor Concilii Ecumenice, nu a pus la îndoială ortodoxia credinței, afirmând că Sfântul Spirit purcede NUMAI de la Tatăl.
Din citatele date mai sus rezulta ca majoritatea sfintilor au spus ca purcede numai de la Tatal. Iar ca purcede si de la Fiul a spus doar Fer. Augustin.
Argumentatia cu "numai" folosita de catolici mi se pare puerila, folosita doar in lipsa de orice altceva, pentru ca nu exista un alt argument.
In Crez spunem "Facatorul Cerului si al Pamantului". Bineinteles ca aici nu subintelegem ca poate ar mai exista si un alt facator. Iar "din Tatal purcede" e la fel de clar. In acest fel la fiecare pasaj din Sfanta Scriptura putem adauga cate ceva care ni se pare mai potrivit.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 28.12.2010, 12:45:11
MariaB MariaB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.11.2005
Locație: Bucuresti
Religia: Catolic
Mesaje: 325
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
In acest fel la fiecare pasaj putem adauga cate ceva care ni se pare mai potrivit.
nu este vorba de ce pare mai potrivit, ci de ce este necesar

la un anumit moment, a fost necesar sa se spuna ca Duhul purcede si de la Fiul
dupa cum la un moment anterior a fost necesar sa se spuna ca Duhul purcede de la Tatal
(Crezul de la Niceea nu mentiona decat credinta in Duhul, fara sa spuna altceva despre Duhul)

cat despre anatemele pentru cei care ar fi scos sau adaugat ceva la cele stabilite de vreun Conciliu, acestea au fost inca de la primul Conciliu, dar conciliile urmatoare au mai venit cu unele clarificari...
__________________
catolica
Reply With Quote
  #7  
Vechi 28.12.2010, 13:47:56
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariaB Vezi mesajul
nu este vorba de ce pare mai potrivit, ci de ce este necesar

la un anumit moment, a fost necesar sa se spuna ca Duhul purcede si de la Fiul
dupa cum la un moment anterior a fost necesar sa se spuna ca Duhul purcede de la Tatal
(Crezul de la Niceea nu mentiona decat credinta in Duhul, fara sa spuna altceva despre Duhul)

cat despre anatemele pentru cei care ar fi scos sau adaugat ceva la cele stabilite de vreun Conciliu, acestea au fost inca de la primul Conciliu, dar conciliile urmatoare au mai venit cu unele clarificari...
Crezul e e alcatuit la doua Sinoade, nu doar la Niceea. Asupra acestui crez s-au dat apoi anateleme acelea, la urmatoarele sinoade. De aceea ce s-a mai stabilit la acele sinoade nu a mai fost introdus in crez. De asemenea, niciodata nu s-a mai refacut, schimbat ce se stabilise la sinodul anterior, ci s-a discutat despre alte probleme de credinta. Biserica apuseana abia la inceputul secolului XI a introdus Filioque in crez. ma refer la Roma si la papa.
Reply With Quote
Răspunde