![]() |
![]() |
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Citat:
A spune că Dumnezeu poate fi cunoscut prin iubire e o formulă care sună savant, dar e incompletă. Dumnezeu este o Ființă concretă și poate fi cunoscut concret în măsura în care El se revelează, prin inspirație. Iar isihasmul e cel care ne deschide acestei inspirații. Orice altceva sunt filozofeli abstracte, proiecții ale minții noastre. Dacă tu crezi în existența lui Dumnezeu ca Ființă concretă, prezentă, vie, atunci firesc e să crezi și în faptul că El acționează asupra omului și că poate fi cunoscut într-o măsură. Dar din vorbele tale se vede mai degrabă concepția unui Dumnezeu abstract, impersonal, inactiv, o teorie. Trebuie să-ți analizezi trăirile și convingerile, cred că suferi de prea mare siguranță de sine iar această siguranță nu te lasă să progresezi, să începi să cunoști cu adevărat. Tu ești convins că știi deja totul și asta e înșelător. Citat:
Teama de Dumnezeu este urmarea unei iluminări duhovnicești. Natura acestei iluminări nu poate fi explicată de psihologie. Această teamă nu are nimic comun cu teama animalelor. Există multe trepte și forme ale ei, dar noi ne vom opri mai întâi asupra uneia dintre ele, care în chip deosebit acționează pentru mântuirea noastră: "groaza" de a ne afla nevrednici de Dumnezeu, care ni s-a descoperit în Lumina neapusă. cei ce sunt însemnați de această sfântă frică se eliberează de orice altă teamă pământească. Părinții noștri, neînfricați slujitori ai Duhului, se îndepărtau în pustietăți și trăiau cu fiarele sălbatice, în condiții aspre, într-o sărăcie totală, care întrece închipuirile oamenilor contemporani. Și asta, pentru a putea fi liberi să plângă, conștienți fiind cât de departe sunt de Dumnezeul cel iubit...Taina aceasta se ascunde din fața ochilor străini, nu pentru că Dumnezeu ar căuta la fața omului, ci pentru că harul acesta se încredințează numai acelora care ei înșiși se încredințează lui Dumnezeu - Hristos. ... Această frică coboară asupra noastră de Sus. Ea, este un sentiment duhovnicesc, mai întâi frica de Dumnezeu și apoi de noi înșine. Noi trăim în starea de frică în virtutea unui Dumnezeu viu, conștienți fiind de necurăția noastră. Această frică ne așază înaintea Feței lui Dumnezeu, ca să fim judecați de El; noi însă am căzut atât de jos încât durerea pentru noi înșine devine o profundă suferință, mult mai grea decât chinul de a ne vedea în spaima necunoștinței, în paralizia insensibilității, în robia patimilor. Această frică este trezirea din somnul de veacuri al păcatului. Dar ea ne aduce lumina înțelegerii: pe de o parte devenim conștienți de starea noastră de pierzare, iar pe de altă parte, simțim sfințenia lui Dumnezeu. Uimitoare este natura acestei frici: fără acțiunea ei curățitoare, desigur nu ni se va deschide calea spre o desăvârșită iubire a lui Dumnezeu. Frica aceasta este nu numai începutul înțelepciunii, ci și al iubirii. Frica ne cutremură, făcându-ne să ne vedem pe noi înșine așa cum suntem și ne leagă de Dumnezeu printr-o dorință irezistibilă de a fi cu El. Frica însoțește uimirea în fața lui Dumnezeu, care ni se descoperă. A se recunoaște nevrednic înaintea unui asemena Dumnezeu, iată în ce constă spaima noastră. Deci, atât timp cât nu conștientizezi nevrednicia ta în fața lui Dumnezeu nu poți înțelege nici natura fricii de Dumnezeu. Iar pentru asta, trebuie întâi să ajungi la credința într-un Dumnezeu personal concret, nu un concept filozofic. Citat:
Cenzurarea manifestărilor nu trebuie să existe decât atunci când ele reprezintă manifestări voluntare, care ne scot din starea de adunare lăuntrică. Cea mai mare parte a gesturilor și gândurilor omului sunt involuntare și nu trebuie cenzurate. Preocuparea noastră nu trebuie să fie cenzurarea lor ci contemplația. Însă omul nu poate ajunge direct la înțelegerea acestui lucru. În evoluția duhovnicească corectă, omul trece treptat de la o slujire trupească a lui Dumnezeu la una spirituală. Slujirea trupească e bazată pe presupunerile omului, cea spirituală e izvorâtă din cunoaștere. Iar în cadrul slujirii trupești unii caută să se străduie cât mai mult, de aceea citim de călugări care își înfrânau orice privire, orice gest, sau alții care își petreceau întreaga viață pe stâlp etc. Nu sunt manifestări patologice ci doar o stare de înțelegere inferioară, când omul nu e preocupat de progresul duhovnicesc fiindcă nu are conștiința necesară și el caută prin fapte să fie cât mai plăcut lui Dumnezeu. La fel greșești și tu când crezi că faptele bune sunt pe placul lui Dumnezeu. Noi nu trebuie să facem binele, ci voia lui Dumnezeu. Dacă crezi într-un Dumnezeu personal, atunci crezi și în faptul ă El dorește să faci un anumit lucru în fiecare situație. Binele e bine în funcție de ceea ce Dumnezeu în atotștiința Lui știe că trebuie făcut, nu ceea ce credem noi. De fapt această conștiință a necesității căutării voii lui Dumnezeu ne aduce treptat în starea de contemplație, fiindcă în căutarea voii lui Dumnezeu omul se adresează Lui, cerând inspirație și treptat devine conștient de faptul că rugăciunea este tocmai lucrul în care constă împlinirea voii lui Dumnezeu, nu anumite fapte trupești. Iar rugăciunea trebuie să fie permanentă și ea ia în cele din urmă forma contemplației. Contemplația este starea minții înaintea lui Dumnezeu, fără vreo adresare, gând voluntar sau alt efort, stare în care noi suntem conștienți de prezența Lui și de noi înșine. Ea nu exclude activitățile lumești, cu condiția ca ele să nu afecteze această stare.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide Last edited by Traditie1; 01.02.2011 at 10:14:01. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ignoranta | magnusfelyx | Generalitati | 0 | 28.12.2008 14:36:20 |
Rugaciune si cunoastere | georgeval | Generalitati | 0 | 29.09.2008 19:59:16 |
IGNORANTA | cristiboss56 | Biserica Ortodoxa si Massmedia | 24 | 30.08.2008 11:46:19 |
Nevoia de discernamant si de cunoastere! | alecsandru | Vrajitoria | 2 | 24.03.2007 23:54:40 |
|