Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.05.2011, 21:51:12
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cândva mă temeam ca nu cumva, citind filosofie neconformă cu învățătura Bisericii, să-mi zdruncin convingerile. Am înțeles apoi că nu trebuie să țin la convingeri ca la un adevăr câștigat și care poate fi furat. Am înțeles că adevărul nu are cum să-mi fie dușman. Vreau ca eu să cunosc și să slujesc Adevărului, nu adevărul să-mi slujească mie. Am abandonat orice teamă. Cunoașterea mă transcende; nu trebuie decât să ajung la ea. Dogmele le văd ca pe reflexii ale adevărului în conștiințele Sfinților Părinți și ale noastre.
Nu poți rătăci decât depărtându-te de adevăr.
Da, poți fi înșelat, dacă nu ai niște repere clare. Dar dacă ești în Biserică, dacă ai Evanghelia și învățători luminați (Sfinții Părinți și marii teologi ai vremurilor noastre) care să-ți deschidă mintea, de ce te mai poți teme?
Poți spune că trebuie să cunoști doar lucrurile necesare pentru mântuire. Însă mintea omului, cum spunea parcă Calist Catafygiotul, e într-o necontenită căutare și nu-și poate astâmpăra setea decât în Dumnezeu cel nesfârșit, după al Cărui chip e zidită. Prin urmare, nu te poți opri. Spre Dumnezeu e o cale nesfârșită. În acest sens cred că dogmele nu sunt niște adevăruri închise în ele însele, ci niște porți deschise spre Dumnezeire, care îndeamnă la mai multă înțelegere, la o tot mai largă cuprindere.

Last edited by N.Priceputu; 06.05.2011 at 22:02:55.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 06.05.2011, 22:27:30
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Dumnezeu judeca oamenii dupa 4 legi. In functie de asta unii se mantuie si altii nu.
Intelegand bine aceste legi ti se deschide clar in fata si modul cum indianul din tribul x se poate mantui, evreul din vremea lui Moise , sau maurul din Noua Zeelanda.

Toata aceasta filozofie elucubranta ce am citit-o aici nu are nimic in comun cu drumul frumos si simplu pe care omul il are de facut pentru mantuirea sa.
Acesta este rugaciune si iubire de Dumnezeu si pazirea poruncilor sale. Fara abatare de la calea cea stramta , fara rataciri.

Si acum cele 4 legi expuse extrem de frumos de Parintele Cleopa:
http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/12patrulegi.htm

Daca practicam rugaciunea neincetata cu siguranta nu ne va mai sta gandul la demonstratii filozofice ci doar la Iisus Hristos si la pacatele noastre si deci in consecinta la mantuirea noastra.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #3  
Vechi 06.05.2011, 22:33:22
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Oi rătăcite la păscut

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Dumnezeu judeca oamenii dupa 4 legi. In functie de asta unii se mantuie si altii nu.
Intelegand bine aceste legi ti se deschide clar in fata si modul cum indianul din tribul x se poate mantui, evreul din vremea lui Moise , sau maurul din Noua Zeelanda.

Toata aceasta filozofie elucubranta ce am citit-o aici nu are nimic in comun cu drumul frumos si simplu pe care omul il are de facut pentru mantuirea sa.
Acesta este rugaciune si iubire de Dumnezeu si pazirea poruncilor sale. Fara abatare de la calea cea stramta , fara rataciri.

Si acum cele 4 legi expuse extrem de frumos de Parintele Cleopa:
http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/12patrulegi.htm

Daca practicam rugaciunea neincetata cu siguranta nu ne va mai sta gandul la demonstratii filozofice ci doar la Iisus Hristos si la pacatele noastre si deci in consecinta la mantuirea noastra.
Dacă ai probleme cu "filosofia aceasta elucubrantă", prietene, există o grămadă de alte thread-uri pe forum și o grămadă de alte replici la thread-ul ăsta. Nu e cazul să vii să arăți cât de elucubrant ești dacă n-o înțelegi. N-ai dinți pentru mâncarea asta, ia înapoi sticla cu lapte și nu mă mai plictisi prin comentarii frustrate.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.05.2011, 10:53:50
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Dacă ai probleme cu "filosofia aceasta elucubrantă", prietene, există o grămadă de alte thread-uri pe forum și o grămadă de alte replici la thread-ul ăsta. Nu e cazul să vii să arăți cât de elucubrant ești dacă n-o înțelegi. N-ai dinți pentru mâncarea asta, ia înapoi sticla cu lapte și nu mă mai plictisi prin comentarii frustrate.
Iisus Hristos nu ne indeamna sa fim "elucubranti". El ne indeamna sa fim simpli si iubitori de Dumnezeu. Iisus Hristos ne invata sa fim smeriti, si ne invata prin insasi smerenia Sa pe care a avut-o cat a stat pe pamant. Iisus Hristos nu ne-a predat filozofie, si nici nu a filozofat cu noi.
Asadar a filozofa doar ca sa aratam ca suntem superiori altora, in inchipuirea voastra, nu face decat sa va afunde in inselare mai mare. Si asta cu ajutorul mainii lungi a necuratului care se numeste mandria de sine.

"Fericiti cei saraci cu duhul, ca a lor este Imparatia cerurilor.

Fericiti cei ce plang ca aceia se vor mangaia.

Fericiti cei blanzi ca aceia vor mosteni pamantul.

Fericiti cei ce flamanzesc si inseteaza de dreptate ca aceia se vor satura.

Fericiti cei milostivi ca aceia se vor milui.

Fericiti cei curati cu inima ca aceia vor vedea pe Dumnezeu.

Fericiti facatoriii de pace ca aceia fii lui Dumnezeu se vor chema.

Fericiti cei prigoniti pentru dreptate ca a lor este Imparatia cerurilor.

Fericiti veti fi voi cand va vor ocari pe voi si va vor prigoni si vor zice tot cuvantul rau impotriva voastra, mintind, din pricina Mea.
Bucurati-va si va veseliti ca plata voastra multa este in ceruri, ca asa au prigonit pe proorocii cei dinainte de voi."

Ti-am reamintit cum ne indeamna Iisus Hristos sa fim . Nu vad un cuvant rau aici, nu vad nici filozofie, nu vad decat sfaturi intelepte, tu vezi altfel?

Dumnezeu sa iti ajute!
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #5  
Vechi 07.05.2011, 10:58:10
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Of Doamne cata lume are creierii incalciti de neghinita.
Te rog Doamne ai mila de ei.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #6  
Vechi 07.05.2011, 14:04:31
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Simplitate și simplism

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Iisus Hristos nu ne indeamna sa fim "elucubranti". El ne indeamna sa fim simpli si iubitori de Dumnezeu. Iisus Hristos ne invata sa fim smeriti, si ne invata prin insasi smerenia Sa pe care a avut-o cat a stat pe pamant. Iisus Hristos nu ne-a predat filozofie, si nici nu a filozofat cu noi.
Asadar a filozofa doar ca sa aratam ca suntem superiori altora, in inchipuirea voastra, nu face decat sa va afunde in inselare mai mare. Si asta cu ajutorul mainii lungi a necuratului care se numeste mandria de sine.

"Fericiti cei saraci cu duhul, ca a lor este Imparatia cerurilor.

Fericiti cei ce plang ca aceia se vor mangaia.

Fericiti cei blanzi ca aceia vor mosteni pamantul.

Fericiti cei ce flamanzesc si inseteaza de dreptate ca aceia se vor satura.

Fericiti cei milostivi ca aceia se vor milui.

Fericiti cei curati cu inima ca aceia vor vedea pe Dumnezeu.

Fericiti facatoriii de pace ca aceia fii lui Dumnezeu se vor chema.

Fericiti cei prigoniti pentru dreptate ca a lor este Imparatia cerurilor.

Fericiti veti fi voi cand va vor ocari pe voi si va vor prigoni si vor zice tot cuvantul rau impotriva voastra, mintind, din pricina Mea.
Bucurati-va si va veseliti ca plata voastra multa este in ceruri, ca asa au prigonit pe proorocii cei dinainte de voi."

Ti-am reamintit cum ne indeamna Iisus Hristos sa fim . Nu vad un cuvant rau aici, nu vad nici filozofie, nu vad decat sfaturi intelepte, tu vezi altfel?

Dumnezeu sa iti ajute!

Dumnezeu nu are nevoie să filosofeze pentru că El Însuși este Obiectul veritabil al filosofiei. Când Însuși Adevărul Se dă pe Sine în mod nemijlocit, evident că nu mai e nevoie de filosofie. Căci Dumnezeu e Scopul filosofiei, iar filosofia e calea; când Scopul e atins, calea nu-și mai află rostul. Dar, decât dacă nu cumva tu deja L-ai găsit pe Dumnezeu și stai de vorbă cu El Față către față, atunci mă tem că până atunci va trebui să suporți existența filosofiei.

Asta-i una.

A doua: toți marii Sfinți Părinți știau filosofie pe de rost - Sf. Dionisie Areopagitul, Sf. Vasile cel Mare, Sf. Atanasie cel Mare, Sf. Grigorie de Nazianz, Sf. Grigorie de Nyssa, Sf. Augustin, Sf. Maxim Mărturisitorul, Sf. Ioan Damaschinul, Sf. Anselm de Canterbury, Sf. Grigorie Palamas, Sf. Toma d'Aquino etc. etc.. Cine ar fi putut să își bată capul să elaboreze întreaga doctrină privitoare la Trinitate, la diofizismul lui Hristos, la energiile necreate etc. dacă nu ar fi avut aparatul conceptual al filosofiei neoplatonice și aristotelice? A propos, știai că termeni precum cei de substanță, esență, prosopon, ipostas, homoousia, energeia etc. sunt luați din Aristotel și că Sfinții Părinți s-au bazat pe semnificația filosofică a acestor cuvinte pe care le-au preluat și, apoi, modificat, în anumite privințe, pentru a formula enunțurile dogmatice?

Nu cred că știai. E mai comod să rămâi la "simplitate".

A treia: ce e aia simplitate, pentru tine? Simplitatea divină? Păi, prietene, trebuie să te avertizez că Simplitatea Dumnezeiască nu e totuna cu simplitatea noastră. La Dumnezeu a fi simplu înseamnă identitatea absolută dintre opuși, dintre termenii contradictorii - ia să vedem ce fel de simplitate este asta pentru mintea noastră? Nu e nici o simplitate, ci, din punctul de vedere al rațiunii finite, omenești sau formale, dacă vrei, e nebunie pură; îți rupe mintea-n două, te face praf, îți crapă capul. Ia gândește-te: Dumnezeu e Unu și Trei în același timp și sub același raport! Ai auzit de principiile identității și al non-contradicției? Da, alea care se studiază la început, în clasa a IX-a, la logică? Și pe baza cărora funcționează gândirea noastră? Ei bine, află, prietene că dogma trinitară spulberă aceste principii, adică ne răstignește mintea noastră cea finită care nu poate accepta identitatea opușilor.

Ei, când o să atingi tu nivelul de contemplație în care Identitatea opușilor o să ți se pară firească, deci când ai să depășești complet rațiunea univocă umană, atunci să-ți permiți să vorbești despre "simplitate". Până atunci nu faci decât să confunzi Simplitatea cu naivitatea, adică Adevărul absolut cu o sumă de reducționisme infantile. Până atunci, lipsit total de accesul la semnificațiile reale și abisale ale Revelației (care nu sunt deloc simpliste, ci sunt totale, deci simplitatea lor e înspăimântătoare nu o sumă de culcușuri căldicele pentru mintea precupețelor și subretelor ca să le iasă bârfa când își pun zacusca pe iarnă), ai să tot crezi că filosofii nu fac altceva decât să-și etaleze mândria de sine arătându-și în închipuirea lor cât de "superiori" ar fi ei altora.

Vorbești de smerenie. Crezi că Totalitatea, adică Dumnezeu, ar putea fi temeiul tuturor celor ce sunt fără ea? Nu. Tocmai de aceea, și acela care într-adevăr vrea să cunoscă Adevărul cu adevărat nu își poate permite să se infatueze în propriile sale fantasme. E o chestiune de luciditate și onestitate aici. Ca să ai cunoașterea obiectivă a Adevărului, trebuie să devii obiectiv ca Adevărul, adică trebuie să încetezi să mai fii subiectiv, adică trebuie să încetezi să mai ai fantasme, narcisisme și infatuări. Ca să cunoști Totalitatea, trebuie să te dăruiești Totalității, să te livrezi Ei și să uiți complet de tine însuți. Aceasta e cunoașterea filosofică.

Atunci câtă smerenie se află în sufletul celui care crede că nu are nevoie să cunoască, a celui care crede că ceea ce știe deja îi este suficient? Cât de suficient se poate crede un astfel de om? Scopul final al filosofiei este acela de a contempla Adevărul, iar pentru aceasta filosofia trebuie să procedeze la numeroase proceduri și prevenții pentru a nu se înșela pe sine, ceea ce constituie întregul proces al cunoașterii. Cei care nu vor să cunoască și care cred că dacă-și flutură pe sub nas edificările simpliste ale impresiilor lor au atins absolutul, în mod evident, nu au nevoie de filosofie. După cum e foarte clar că nu mai au nevoie de nimic. Ceea ce își închipuie ei că ating în propria lor infatuare le e destul ca să se creadă compleți și edificați, lipsiți de tribulații și având "garanția" accesului "simplu", nu-i așa?, la o Scriptură sfătoasă și plină de cimilituri și snoave plăcute a fi citite seara la gura sobei.

Eu zic că astfel de oameni pot fi lăsați în seama lor înșile căci prețul adevărului lor e ieftin ca braga și religia nu trebuie să-și bată prea mult capul cu ei ca să-i mulțumească.

Depinde de tine dacă vrei să devii un astfel de om. Sau dacă ai intuiția că Adevărul trebuie să fie ceva mai prețios, totuși, și că merită mai mult efort decât ești dispus să-I cheltuiești. Depinde de tine dacă ai simțul acela ascuțit care îți șoptește la fiecare edificare ieftină că, dacă Adevărul Îl căutai, apoi ceea ce tocmai ți-a căzut pleașcă-n mână e totuși ceva câștigat prea ușor ca să nu te înșele. Ceva prea ieftin ca să fie Însuși Adevărul.

Adică depinde de tine dacă vrei să fii creștin cu adevărat și să nu-ți mai lași purtat cugetul de aparențe, să știi să deosebești între aparență și adevăr și să ai curajul să cauți adevărul. Nu să te oprești nemijlocit la primul lucru pe care-ți pică gustul și retina.

Dumnezeu să-ți ajute și ție să ai discernământ.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 08.05.2011, 11:36:26
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Dumnezeu nu are nevoie să filosofeze pentru că El Însuși este Obiectul veritabil al filosofiei. Când Însuși Adevărul Se dă pe Sine în mod nemijlocit, evident că nu mai e nevoie de filosofie. Căci Dumnezeu e Scopul filosofiei, iar filosofia e calea; când Scopul e atins, calea nu-și mai află rostul. Dar, decât dacă nu cumva tu deja L-ai găsit pe Dumnezeu și stai de vorbă cu El Față către față, atunci mă tem că până atunci va trebui să suporți existența filosofiei.

Asta-i una.

E mai comod să rămâi la "simplitate".

A treia: ce e aia simplitate, pentru tine? Simplitatea divină? Păi, prietene, trebuie să te avertizez că Simplitatea Dumnezeiască nu e totuna cu simplitatea noastră. La Dumnezeu a fi simplu înseamnă identitatea absolută dintre opuși, dintre termenii contradictorii -
.
Eu nu stau de vorba fata in fata cu Dumnezeu dar incerc sa invat de la Sfintii Parinti. iar ei ne spun: fiti simpli si lucrati poruncile Domnului.
Dar de unde stii ce inseamna a fi simplu la Dumnezeu? Ti-a spus chiar Bunul Dumnezeu ca simplitatea este identitatea absoluta dintre opusi, dintre termenii contradictorii?

Am incercat si eu vreo 20 ani sa filozofez si sa resping multe ca de, eram mare filozoaza, dar acum nu imi doresc decat iertarea Domnului pentru pacatele mele.

Iata acum o intamplare simpla despre cum judeca Dumnezeu in toate nu doar in simplitate.
``unui bătrân cu viață sfântă ce a stat mult timp în pustie și se ruga lui Dumnezeu să-i descopere judecățile Sale, i se arată un înger care îl întreabă: "Ce dorești?" "Vreau să știu judecățile lui Dumnezeu", zice sfântul. Îngerul îi răspunde: "Nu este om care să știe aceasta, dar pentru că m-ai rugat îți voi da niște exemple". Și îngerul l-a luat pe pustnic și după o zi de mers au ajuns la o gazdă. Au dormit noaptea, iar gazda i-a servit cu ce avea mai frumos, cu o tavă de argint. Au servit cele de pe tavă, iar la sfârșit, îngerul ia tava și o aruncă într-o prăpastie. Și au pornit mai departe. Au ajuns la o grădină foarte frumoasă. Au poposit lângă un izvor și stând la un loc mai ferit, văd un om bătrân care se așază și el. Apoi apare un călăreț care începe să-i ceară banii. Bătrânul nu întelege despre ce bani era vorba. Călărețul se înfurie și îl bate până îl omoară. Sfântul și îngerul au plecat mai departe. Au ajuns în cele din urmă la o casă părăsită, din care mai rămăsese un singur perete în picioare. S-au asezat să doarmă, iar îngerul, în loc să doarmă, a dărâmat complet zidul și l-a refăcut. Dimineată, părintele foarte neliniștit îl întreabă: "Ești înger sau ești demon? Ce înseamnă toate cele ce le-am văzut?" Îngerul răspunde: "Creștinii la care am înnoptat sunt evlavioși și au făcut multe fapte bune. Tava de argint era însă câștigată prin nedreptate. Și pentru ca să nu-și piardă plata faptelor bune și mântuirea, am luat tava de la ei. Bătrânul mort, în tinerețe a omorât pe cineva. Călărețul era stăpânul locului unde am poposit și urmărea hoțul care tocmai îi furase banii. Astfel, bătrânul a plătit cu viața sa uciderea făcută de el mai demult, ca să i se ierte din păcate. Iar în locul zidului părăsit a fost o casă foarte mare. Și ultimul din casa aceea a îngropat o comoară în zid, care era cât pe-aci să se surpe. Stăpânul de acum ar fi găsit comoara și ar fi trăit în nedreptate și răutate. Zidul făcut acum va dura până se va naște cineva care, găsind banii, îi va folosi într-un scop bun. Deci", i-a zis îngerul, văzând mirarea sfântului, "nu mai cerceta judecățile lui Dumnezeu, ci îngrijește-te de păcatele tale".
Parintele Ieroschimonah Stefan, Schitul Lacu Muntele Athos
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #8  
Vechi 08.05.2011, 12:23:04
Paznica ploii Paznica ploii is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.05.2011
Locație: In a realm bewildered by meanings
Mesaje: 7
Implicit

Dobrin:
Povestirea aceea teologică nu aduce nimic als welcher,e doar o ipoteza karmică.
Ne este inimaginabil cum îl judecă Dumnezeu pe om,dacă ține seama de tentație,de slăbiciune or de un țel,or după ce spune omul .Uită-te la noi,dă citatele la o parte.Un om este otravă pentru celalalt.Puterea freudiană de a judeca în categorii indivizii este departe.

Horațiu:
Tu și un cu Dobrin,ca să ma exprim tradiționalist...parcă tu i-ai arunca mingea iar el în loc sa o arunce înapoi o bagă în sacoșă și aruncă un avion.Câtă vreme acesta va crede că creștinismul reprezintă adevărul atunci prin simplitatea sa de a-l percepe va crede că orice filozofie or știință ,abordare a ta despre el este falsă.Cauza e pierdută deja,nu încerca să îi mai „faci față”.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 08.05.2011, 14:14:07
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Nu ziceam eu că, înainte de Logos, trebuie să știm logica?

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Eu nu stau de vorba fata in fata cu Dumnezeu dar incerc sa invat de la Sfintii Parinti. iar ei ne spun: fiti simpli si lucrati poruncile Domnului.
Dar de unde stii ce inseamna a fi simplu la Dumnezeu? Ti-a spus chiar Bunul Dumnezeu ca simplitatea este identitatea absoluta dintre opusi, dintre termenii contradictorii?

Am incercat si eu vreo 20 ani sa filozofez si sa resping multe ca de, eram mare filozoaza, dar acum nu imi doresc decat iertarea Domnului pentru pacatele mele.

Iata acum o intamplare simpla despre cum judeca Dumnezeu in toate nu doar in simplitate.
``unui bătrân cu viață sfântă ce a stat mult timp în pustie și se ruga lui Dumnezeu să-i descopere judecățile Sale, i se arată un înger care îl întreabă: "Ce dorești?" "Vreau să știu judecățile lui Dumnezeu", zice sfântul. Îngerul îi răspunde: "Nu este om care să știe aceasta, dar pentru că m-ai rugat îți voi da niște exemple". Și îngerul l-a luat pe pustnic și după o zi de mers au ajuns la o gazdă. Au dormit noaptea, iar gazda i-a servit cu ce avea mai frumos, cu o tavă de argint. Au servit cele de pe tavă, iar la sfârșit, îngerul ia tava și o aruncă într-o prăpastie. Și au pornit mai departe. Au ajuns la o grădină foarte frumoasă. Au poposit lângă un izvor și stând la un loc mai ferit, văd un om bătrân care se așază și el. Apoi apare un călăreț care începe să-i ceară banii. Bătrânul nu întelege despre ce bani era vorba. Călărețul se înfurie și îl bate până îl omoară. Sfântul și îngerul au plecat mai departe. Au ajuns în cele din urmă la o casă părăsită, din care mai rămăsese un singur perete în picioare. S-au asezat să doarmă, iar îngerul, în loc să doarmă, a dărâmat complet zidul și l-a refăcut. Dimineată, părintele foarte neliniștit îl întreabă: "Ești înger sau ești demon? Ce înseamnă toate cele ce le-am văzut?" Îngerul răspunde: "Creștinii la care am înnoptat sunt evlavioși și au făcut multe fapte bune. Tava de argint era însă câștigată prin nedreptate. Și pentru ca să nu-și piardă plata faptelor bune și mântuirea, am luat tava de la ei. Bătrânul mort, în tinerețe a omorât pe cineva. Călărețul era stăpânul locului unde am poposit și urmărea hoțul care tocmai îi furase banii. Astfel, bătrânul a plătit cu viața sa uciderea făcută de el mai demult, ca să i se ierte din păcate. Iar în locul zidului părăsit a fost o casă foarte mare. Și ultimul din casa aceea a îngropat o comoară în zid, care era cât pe-aci să se surpe. Stăpânul de acum ar fi găsit comoara și ar fi trăit în nedreptate și răutate. Zidul făcut acum va dura până se va naște cineva care, găsind banii, îi va folosi într-un scop bun. Deci", i-a zis îngerul, văzând mirarea sfântului, "nu mai cerceta judecățile lui Dumnezeu, ci îngrijește-te de păcatele tale".
Parintele Ieroschimonah Stefan, Schitul Lacu Muntele Athos
1. Prin postarea de mai sus nu ai făcut decât să confirmi afirmația mea, deși ai început prin a o combate: Simplitatea divină diferă radical de cea umană.

2. Ce este Esența divină e prezentat nemijlocit în toate tratatele teologice serioase, în Sfânta Tradiție, în Crez și în Scriptură. Ca și în operele pe jumătate de teologie speculativă, pe jumătate de filosofie speculativă, precum "De docta ignorantia" a lui Cusanus.
Pe lângă ele mai sunt operele unor filosofi care au fost, fără îndoială, vizitați de Spirit și au intuit acest Adevăr. Unii neputând să-L formuleze, alții dezvoltându-și doctrina pe temeiul său. Mă gândesc la Platon (dialogul "Parmenides"), la neoplatonicul Damascius ("Despre primele principii") sau la Hegel ("Știința Logicii").
Mai apar semne ale acestei Unități chiar și în fundamentele științei - mă gândesc la paradoxurile logico-matematice, cum e, de pildă, cel al lui Cantor cu mulțimea tuturor mulțimilor.
Deci se poate să întrevezi, precum în ghicitură, Ideea divină prin "simpla" gândire naturală, atunci când e asistată de lecturile care trebuie și nu cade în erori logice. Pentru a cunoaște judecățile propriu-zise sau iertarea păcatelor, în schimb, e adevărat, e nevoie de practică ascetică, liturgică și mistică. Dar nici unele, nici altele nu duc la simplități naive. Pentru că simplitatea e de două feluri: superficialitatea și abisul.

Last edited by HoratiuM; 08.05.2011 at 14:20:29.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 08.05.2011, 12:02:39
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
?

Nu e nici o simplitate, ci, din punctul de vedere al rațiunii finite, omenești sau formale, dacă vrei, e nebunie pură; îți rupe mintea-n două, te face praf, îți crapă capul. Ia gândește-te: Dumnezeu e Unu și Trei în același timp și sub același raport! Ai auzit de principiile identității și al non-contradicției? Da, alea care se studiază la început, în clasa a IX-a, la logică? Și pe baza cărora funcționează gândirea noastră? Ei bine, află, prietene că dogma trinitară spulberă aceste principii, adică ne răstignește mintea noastră cea finită care nu poate accepta identitatea opușilor.
.
Sa restabilim realitatea crestin ortodoxa , pe acest forum crestin ortodox.

``Omul a fost făcut după chipul lui Dumnezeu trebuind să ajungă până la asemănarea cu Dumnezeu, să fie asemenea cu Dumnezeu. I-a dat Domnul și putere să facă acest lucru, dar omul n-a înțeles de la început care era menirea lui, pentru că a venit vrăjmașul cu înșelăciunile lui și l-a îndepărtat de la calea cea dreaptă. Și atunci a trimis Dumnezeu pe Fiul Său pe pământ să arate oamenilor cum să ajungă asemenea cu Dumnezeu. Cum spune sfântul Ioan Evanghelistul că „cel care crede în Dumnezeu să facă cele ale lui Dumnezeu”. Și atunci a venit Iisus spunând: „Eu sunt Calea Adevărul și Viața”! Nu există altă cale sau învățătură! și nu compari învățătura lui Dumnezeu cu vreo învățătură omenească; acesta este sfântă, desăvârșită, este deplină, n-are nevoie de completare, nu-i lipsește ceva, n-are nevoie de schimbări sau adăugiri și trebuie crezută așa cum a lăsat-o Dumnezeu. Nu există alte adevăruri! Deci Dumnezeu, făcătorul cerului și al pământului, a iubit așa de mult lumea încât a venit pe pământ ca să scoată din nevrednicie și necaz pe om. Și atuncea învățătura Lui trebuie să aibă toată încrederea noastră și de aceea trebuie să ne-o împropriem și s-o cunoaștem cât mai bine.
Există bineînțeles diferite secte zise creștinești, care s-au îndepărtat de la învățătura cea adevărată a lui Dumnezeu, întunecați fiind de uneltirile vrăjmașului. Spun Sfinții Părinți, părinții mari ai Bisericii, că „dacă omul se abate de la viața cea bună, face greșeli, face păcate, atunci el de fapt deschide larg ușa diavolului. Și primul lucru pe care-l face diavolul când intră în om este să-i întunece mintea. Dumnezeu a dat omului minte și învățătură pe care dacă o păstrează va ști să deosebească binele de rău. Altfel diavolul îi întunecă mintea și omul nu mai înțelege ce e bine și ce e rău și după aceea vrăjmașul îi sugerează toate păcate posibile și toate răutățile. El nu mai poate săvârși binele fiind întărit în păcat și vrea să-l facă pe om cât mai vinovat în fața lui Dumnezeu, ca să se asigure că-l va dobândi pentru iadul său. De aceea lumea înțelege altfel lucrurile, sau chiar nu le înțelege defel.
Atâția ani de păcat fac ca răul să se încuibe în om, iar el devine rob al păcatului și își schimbă felul de a cugeta, de a vedea, de a înțelege. Așezarea minții lui făcută de Dumnezeu se strică și se modifică după formele păcatelor pe care le face. Omul pe dinafară rămâne om, fiindcă pe dinăuntru este chip al păcatelor pe care le săvârșește. Toate gândurile și cugetările lui sunt strâmbate după contururile păcatelor făptuite.
„Dușmanul omului, casnicii săi”! El este de pe acum rob și face ceea ce îi poruncește stăpânul său, moare de acum din viața aceasta, fiind arvunit nefericirii veșnice.``
Parintele Stefan Schitul Lacu

Iata cum Parintele Stefan ni-l dezvaluie pe Dumnezeu, pe Iisus Hristos si Duhul Sfant. Trinitatea minunata pentru care eu nu trebuie nici sa imi crap capul si nici sa ma fac praf ca sa o inteleg pentru ca o simt.

Imi pare rau pentru tine, dar de atata filozofie, ai devenit rob al mintii tale, minunandu-te mereu cat de bine gandesti cele adanci ale intelepciunii.
Eu nu vreau de cat sa fiu robul lui Dumnezeu si atat.
Dumnezeu sa te ajute sa cugeti, sa vezi si sa intelegi corect.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta Ioana-Andreea Secte si culte 77 16.11.2013 22:42:56
Mantuirea Tartaruga Dogmatica 413 11.09.2012 03:18:26
Mantuirea danyel Despre Biserica Ortodoxa in general 1 24.12.2006 22:39:15